Fakta, teori & skepsisTil Misty-Gutt ang. evolusjon

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Til Misty-Gutt ang. evolusjon

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
Kimbara skrev:
misty-gutt skrev: Jo, jeg forholder meg til Gud og hans skaperverk så godt jeg kan.

Hvordan forklarer du universets begynnelse?
Ikke snik deg unna. Mener du at evolusjonen finner sted?
Jeg går ikke inn på universets begynnelse (om dette i det hele tatt er tilfelle) i denne diskusjonen.
Jeg sniker meg ikke unna, jeg tror på Gud, har mange opplevelser og Gud er med i min hverdag. Men dette vet du, så hvorfor tror du da at jeg "sniker meg unna"?

Vi må starte med begynnelsen, ellers er det ingen poeng i å gå videre i dette.

Jeg gjentar mitt spørsmål. Hvordan forklarer du universets begynnelse?
Vil du holde deg til tema? Tråden handler om evolusjon, og selv om universets/guds begynnelse kan være en interessant diskusjon er det off topic i denne tråden.
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

BA:

Jeg venter fortsatt på navnet til den Ansatte personen ved UNN. (Tromsø)

Send meg det på PM.

Kimbara:

Mitt spørsmål står fortsatt ubesvart.
Antall ord: 27
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:BA:

Jeg venter fortsatt på navnet til den Ansatte personen ved UNN. (Tromsø)

Send meg det på PM.

Kimbara:

Mitt spørsmål står fortsatt ubesvart.
Vil du holde deg til tema? Se ellers den andre tråden for det du prøver å bortforklare dette temaet med.
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

hmmm . . . Ingen vil svare på hverandres spørsmål ??

Tenk dere da følgende scenario : ( min ide om hvordan dette har utviklet seg )

I begynnelsen av der kun energi. Åndelig energi - selve LYSET.
Lyset er her det samme som GUD, en åndelig energi. Fra denne energien kommer det biter som vi kaller sjeler, - fremdeles åndelig energi.

Med andre ord; Lyset er ikke EN enkelt åndelig energi, men mange...

I lyset har man all kunnskap, men man har ikke erfaring, - hvordan vil jeg oppføre meg hvis....

For å finne ut dette, satte Lyset igang en prosess, for å lage til ett scenario hvor man kunne utprøve alle situasjoner man kan komme borti, for derved å oppleve hvordan man vi reagere - skaffe seg erfaring.

Derfor måtte man lage noe hvor slik testing kunne finne sted.

Derfor skapte Gud ( Lyset ) himmel og jord, men ikke bare en men milliiarder ... det vi idag kjenner som kosmos.

I den åndelige verden finnes ikke tid, slik vi ser det, men det gjør den i den fysiske verden, fordi den fysiske verden har diverse fastlagte regler.

Dermed kan man fra åndelig synspunkt si at verden ble bygget på 6 dager, mens i den fysiske verden gikk det millioner av år.
( ref : en dag = tusen år, og tusen år = en dag )

Utviklingen av liv gikk så sin "skjeve gang" - først ble encellede skapninger laget, for å få et grunnlag til å gå videre med.
Deretter endret Lyset det biologiske arvematerialet, DNA, slik at utviklingen gikk videre.
Noe av utviklingen foregikk via mutasjoner, spesielt fordi stråling fra universet og også radioaktive isotoper påvirket dna.
Andre "Inngrep" i dna ble utført av Lyset selv, eller av levende vesen på andre planeter - andre steder i kosmos.

Dermed gikk utviklingen slik at etterhvert oppstod mennesket, og her har vi det vesenet som kan gjennomføre masse forskjellige ting, for å skaffe erfaring.
Også som dyr, planter, og andre levende skapninger vil kunne høste erfaring om sin situasjon. Derfor tror jeg at det er sjele-energi i alle levende skapninger.
Derfor har vi og reinkarnasjon - fordi skal man lære noe, må man se flere sider av samme sak. med andre ord ; flere liv må til for å få alle vinkler av saka...

Big Bang var prosessen som ble startet for å få frem " en himmel og en jord" , slik at man kunne lage grunnlag for "rollespillet"...
Et rollespill hvor hensikten er å skaffe kunnskap / erfaring.

Men så kommer "cluet" , dersom denne skapningen som skal hente erfaring husker alt h*n har erfart i hvert liv, vil læreprosessen stoppe opp, fordi at h*n da vet at dette får konsekvenser - om ikke identisk som tidligere - så lignende.
Akkurat som voksne vet at man skal være forsiktig med kniv...
Derfor husker man lite fra tidligere liv, derfor må man ha forskjellig grunnlag i hvert liv man lever.
I ett liv er man han, i et annet en hun.
I ett en konge, i et annet en slave.
I ett skal man kunne se inn i det åndelige, i et annet ikke.
og slik kan vi fortsette.
Poenget er at vi skal ha forskjellige forutsetninger - for å kunne tilegne oss de erfaringer vi skal ha.
Hvordan vil vi reagere om... / hvis. ... osv

Derfor vil vi og finne forskjellige måter å se på det åndelige, i ett liv er man kristen, i neste en hindu, så buddhist, så... og listen fortsetter.
Og seff ; i noen liv mener man at man ikke er noe annet enn en klump celler som tilslutt skal bli jord...

Iallfall ; dette medfører at for den enkelte sjel, vil himmelen være "hjemme, der alt er bra, og helvete, være på jorden, der alt går til .... ;-)

Ja, jeg mener alvor, se på verden slik den er idag, hvor mange mennesker rundt i verden opplever ikke et helvete i livet de har ?
Selv i vårt land er det masse mennesker som opplever sitt private helvete...
Her er vi bundet av alle de restriksjoner som trengs for at man skal kunne oppleve noe og få en erfaring, dermed er og de fleste tilganger til forskjellig blitt avskåret.

Noen mennesker skal i dette livet oppleve å kunne bruke deler av det åndelige i sitt liv.
Såsom synske, healere, osv.
Rett og slett fordi disse skal påvirke visse situasjoner, slik at man får spesielle erfaringer fra dette.
En synsk vil kansje lede en annen til sin spesielle erfaring i dette livet, en healer skal kansje vise andre om å være avhengig ... .

For andre skal ikke slike resurser være tilgjengelig.

Dette er de tanker jeg har om dette, men jeg ser og at denne forklaringen og vil vise hvorfor andre vil være uenig med meg ;-)

Asbjørn
Antall ord: 790

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Siden du ikke svarer på spørsmålet, Kimbara, ja det er jo det store spørsmålet da som mange har klødd og fortsatt klør seg i hodet over. Men spørsmålet er relevant i denne sammenheng. Det er som om du skal se en film men får bare med deg siste del, da får du jo ikke med deg hele sammenhengen. Slik også om dette.

Evolusjon ja, evolusjonsteorier, ja det er et virvar av tanker rundt dette. Du kjenner jo mitt utgangspunkt, mitt ståsted. Men jeg kan jo ta et eksempepel i all enkelhet, men dog...enkelt???

Ta nå noen pusekatter som eksempel, jeg elsker katter, heh.. :)

To flotte katter møtes, en han og en hunkatt, det er viktig at de ikke er av samme kjønn. De parer seg, og en unnfangelse finner da sted. Nye liv har da begynt å utvikle seg, evolusjonen for disse små er igang. Så fødes de, og er nusselige små nye skapninger. Men etter naturloven så forblir de ikke så små, de utvikler seg, vokser til den størelsen de skal ha som fullvoksen.

Ingen kan forklare eller forstå hvordan dette er mulig, ned til den minste detalj. Jo, hvordan katter parer seg vet vel de fleste. Men også katters opphav har en begynnelse. Og da kan man jo spørre hvordan det hele begynte.

Og om en ku og hest pares, eller insimineres, da blir det vel intet avkom ut av det, blir det vel?

Ingen forstår alt, vi ser mye, men alikevel bare fragmenter av Guds store skaperverk og hvordan alt henger sammen.

Universets tilblivelse? det ytterste rom? de minste partikler, atomer og det som er innenfor osv.

Spørsmål om slike ting er for store, tror jeg, til å komme helt til bunns i ved menneskelig hjernekapasitet, men grubleriet det fortsetter.

Hva er dine tanker om universets tilblivelse, Kimbara?
Antall ord: 319
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Asbjørn skrev:hmmm . . . Ingen vil svare på hverandres spørsmål ??

Tenk dere da følgende scenario : ( min ide om hvordan dette har utviklet seg )

I begynnelsen av der kun energi. Åndelig energi - selve LYSET.
Hvor kom dette lyset fra?
Lyset er her det samme som GUD, en åndelig energi. Fra denne energien kommer det biter som vi kaller sjeler, - fremdeles åndelig energi.
Med andre ord gud?

Du setter bare et annet ord på gud altså?
Med andre ord; Lyset er ikke EN enkelt åndelig energi, men mange...

I lyset har man all kunnskap, men man har ikke erfaring, - hvordan vil jeg oppføre meg hvis....

For å finne ut dette, satte Lyset igang en prosess, for å lage til ett scenario hvor man kunne utprøve alle situasjoner man kan komme borti, for derved å oppleve hvordan man vi reagere - skaffe seg erfaring.

Derfor måtte man lage noe hvor slik testing kunne finne sted.

Derfor skapte Gud ( Lyset ) himmel og jord, men ikke bare en men milliiarder ... det vi idag kjenner som kosmos.

I den åndelige verden finnes ikke tid, slik vi ser det, men det gjør den i den fysiske verden, fordi den fysiske verden har diverse fastlagte regler.

Dermed kan man fra åndelig synspunkt si at verden ble bygget på 6 dager, mens i den fysiske verden gikk det millioner av år.
( ref : en dag = tusen år, og tusen år = en dag )
Alt fram til hit er avsporing. Det handler ikke om evolusjon, men om skapelsesprosessen, og det eneste du har tilført den rådende teorien er en kompliserende faktor, gud. Helt unødvendig.
Utviklingen av liv gikk så sin "skjeve gang" - først ble encellede skapninger laget, for å få et grunnlag til å gå videre med.
Deretter endret Lyset det biologiske arvematerialet, DNA, slik at utviklingen gikk videre.
Hvorfor gjorde det det? Hvorfor startet det ikke med riktig DNA i utgangspunktet?
Noe av utviklingen foregikk via mutasjoner, spesielt fordi stråling fra universet og også radioaktive isotoper påvirket dna.
Andre "Inngrep" i dna ble utført av Lyset selv, eller av levende vesen på andre planeter - andre steder i kosmos.
Mutasjoner er evolusjon, men hvorfor tror du vesener fra andre planeter er ivolvert?
Dermed gikk utviklingen slik at etterhvert oppstod mennesket, og her har vi det vesenet som kan gjennomføre masse forskjellige ting, for å skaffe erfaring.
Også som dyr, planter, og andre levende skapninger vil kunne høste erfaring om sin situasjon. Derfor tror jeg at det er sjele-energi i alle levende skapninger.
Derfor har vi og reinkarnasjon - fordi skal man lære noe, må man se flere sider av samme sak. med andre ord ; flere liv må til for å få alle vinkler av saka...
At mennesket oppsto er vel forsåvidt en kjennsgjerning, og vi kan på samme måte som de fleste andre dyr gjøre mange ting, og vi kan samle erfaring. Forskjellen er at vi kan kommunisere abstrakt og videreføre denne erfaringen og kunnskapen til våre etterkommere.
Big Bang var prosessen som ble startet for å få frem " en himmel og en jord" , slik at man kunne lage grunnlag for "rollespillet"...
Et rollespill hvor hensikten er å skaffe kunnskap / erfaring.
Hvem startet rollespillet, og hvor kom denne fra?
Men så kommer "cluet" , dersom denne skapningen som skal hente erfaring husker alt h*n har erfart i hvert liv, vil læreprosessen stoppe opp, fordi at h*n da vet at dette får konsekvenser - om ikke identisk som tidligere - så lignende.
Nei, tvertimot. Dersom man ikke husker sin erfaring og kunnskap, vil hele læreprosessen stoppe opp, mens man ved å huske alt hn har erfart vil aksellerere læreprosessen.

Det er det som skjer nå. Vi "husker" fra generasjon til generasjon ved at det Einstein fant opp ble skrevet ned og forstått av senere fysikere, som igjen videreutvikler og utforsker videre på Einsteins grunnlag.
Akkurat som voksne vet at man skal være forsiktig med kniv...
Derfor husker man lite fra tidligere liv, derfor må man ha forskjellig grunnlag i hvert liv man lever.
Nå har vi jo ingenting som tyder på at vi lever flere liv, men om vi skulle gjøre det, så ville det vel vært en fordel om kunnskapen en bruker et liv på å lære seg blir husket.
I ett liv er man han, i et annet en hun.
I ett en konge, i et annet en slave.
I ett skal man kunne se inn i det åndelige, i et annet ikke.
og slik kan vi fortsette.
Poenget er at vi skal ha forskjellige forutsetninger - for å kunne tilegne oss de erfaringer vi skal ha.
Hvordan vil vi reagere om... / hvis. ... osv
Hva skal vi med erfaringene hvis de likevel bare skal glemmes?
Derfor vil vi og finne forskjellige måter å se på det åndelige, i ett liv er man kristen, i neste en hindu, så buddhist, så... og listen fortsetter.
Og seff ; i noen liv mener man at man ikke er noe annet enn en klump celler som tilslutt skal bli jord...
:D

Iallfall ; dette medfører at for den enkelte sjel, vil himmelen være "hjemme, der alt er bra, og helvete, være på jorden, der alt går til .... ;-)

Ja, jeg mener alvor, se på verden slik den er idag, hvor mange mennesker rundt i verden opplever ikke et helvete i livet de har ?
Og hvem er det som kaller dette livet et helvete? Det er gjerne de som er født på solsiden, i et rikt velstandssamfunn som synes det er et helvete fordi man må betale veiavgift og avgift på brennevinet. De som ser positivt på livet har det adskillig bedre, uansett hvilket sosialt lag de befinner seg på.
Selv i vårt land er det masse mennesker som opplever sitt private helvete...
Her er vi bundet av alle de restriksjoner som trengs for at man skal kunne oppleve noe og få en erfaring, dermed er og de fleste tilganger til forskjellig blitt avskåret.
Ja, F.eks. stakkarslige Rimi-Hagen synes det er et helvete i Norge, som begynner å ligne en sovjetstat.
Noen mennesker skal i dette livet oppleve å kunne bruke deler av det åndelige i sitt liv.
Såsom synske, healere, osv.
Rett og slett fordi disse skal påvirke visse situasjoner, slik at man får spesielle erfaringer fra dette.
En synsk vil kansje lede en annen til sin spesielle erfaring i dette livet, en healer skal kansje vise andre om å være avhengig ... .
Du glemte å nevne svindlerne, som er de desidert overtallige i disse bransjene.
For andre skal ikke slike resurser være tilgjengelig.

Dette er de tanker jeg har om dette, men jeg ser og at denne forklaringen og vil vise hvorfor andre vil være uenig med meg ;-)
Ja, tildels uenig, men i større grad undrende på hvordan du kommer fram til denne troen. :)
Antall ord: 1142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:Siden du ikke svarer på spørsmålet, Kimbara, ja det er jo det store spørsmålet da som mange har klødd og fortsatt klør seg i hodet over. Men spørsmålet er relevant i denne sammenheng. Det er som om du skal se en film men får bare med deg siste del, da får du jo ikke med deg hele sammenhengen. Slik også om dette.
Det er du selv som ikke svarer på spørsmål, misty-gutt.

Du kan ikke forvente at alle andre skal svare på irrelevante spørsmål fra deg, når du ikke selv svarer på de enkleste og relevante spørsmål.
Evolusjon ja, evolusjonsteorier, ja det er et virvar av tanker rundt dette. Du kjenner jo mitt utgangspunkt, mitt ståsted. Men jeg kan jo ta et eksempepel i all enkelhet, men dog...enkelt???
Du har gitt noen antydninger, men aldri noe klart svar på ditt syn på evolusjonen.
Ta nå noen pusekatter som eksempel, jeg elsker katter, heh.. :)

To flotte katter møtes, en han og en hunkatt, det er viktig at de ikke er av samme kjønn. De parer seg, og en unnfangelse finner da sted. Nye liv har da begynt å utvikle seg, evolusjonen for disse små er igang. Så fødes de, og er nusselige små nye skapninger. Men etter naturloven så forblir de ikke så små, de utvikler seg, vokser til den størelsen de skal ha som fullvoksen.

Ingen kan forklare eller forstå hvordan dette er mulig, ned til den minste detalj. Jo, hvordan katter parer seg vet vel de fleste. Men også katters opphav har en begynnelse. Og da kan man jo spørre hvordan det hele begynte.
Hva mener du man ikke kan forstå? Hvor mener du den første katten kom fra? Hvordan oppsto den?
Og om en ku og hest pares, eller insimineres, da blir det vel intet avkom ut av det, blir det vel?
Nei.
Ingen forstår alt, vi ser mye, men alikevel bare fragmenter av Guds store skaperverk og hvordan alt henger sammen.
Universets tilblivelse? det ytterste rom? de minste partikler, atomer og det som er innenfor osv.

Spørsmål om slike ting er for store, tror jeg, til å komme helt til bunns i ved menneskelig hjernekapasitet, men grubleriet det fortsetter.

Hva er dine tanker om universets tilblivelse, Kimbara?
Dette er off topic, men hvordan mener du det første mennesket oppsto?

Var det via andre primater, eller var det direkte fra jord?
Antall ord: 424

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Gud er Ånd og er hevet over alt sitt skaperverk. Dess lengre en står fra Gud i sine personlige liv, dess vanskeligere blir denne evige sannhet akseptert.
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:Gud er Ånd og er hevet over alt sitt skaperverk. Dess lengre en står fra Gud i sine personlige liv, dess vanskeligere blir denne evige sannhet akseptert.
Hva kommenterer du her egentlig?
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:
misty-gutt skrev:Gud er Ånd og er hevet over alt sitt skaperverk. Dess lengre en står fra Gud i sine personlige liv, dess vanskeligere blir denne evige sannhet akseptert.
Helheten.

Noe DU kanskje vil kalle - the missing link?
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
BA. skrev:
Helheten.

Noe DU kanskje vil kalle - the missing link?
Spørsmålet var hvordan du stiller deg til evolusjonsteorien kontra kreasjonisme.

Vil du holde deg til temaet?
Antall ord: 68

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Gjør da det.
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:Gjør da det.
Nei, du har ikke svart på hvordan du forholder deg til evolusjonsteorien. Det er det eneste temaet her.

Hvordan forholder du deg til evolusjonsteorien?
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:
Nei, du har ikke svart på hvordan du forholder deg til evolusjonsteorien.
Jo det har jeg, bare ta en gjenomgang av tråden. Men husk at vi har to vidt forskjellige utgangspunkt.
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
BA. skrev:
Nei, du har ikke svart på hvordan du forholder deg til evolusjonsteorien.
Jo det har jeg, bare ta en gjenomgang av tråden. Men husk at vi har to vidt forskjellige utgangspunkt.
Nei, du har ikke det.

Men for å avklare dette, kan du jo svare nå. Mener du mennesket er et resultat av evolusjon, via andre primater, eller direkte fra jord, som gud blåste liv i?
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links