Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderJeg er redd .. Trenger hjelp nå :(

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Loddfavne
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Mai 2008 15:09
16
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Loddfavne »

Kimbara skrev:Da vil jeg du skal tenke på følgende:

Hva er "godt", og hva er "ondt"? Hvordan vil du definere disse begrepene?
Hvordan vurderer vi en handling? Ut fra intensjonene eller konsekvensene? Er det de gode intensjonene eller de gode konsekvensene som gjør en handling god. Ta for eksempel eksempelet med konsentrasjons-leirene. En av konsekvensene var at vi ble mer oppmerksome på folkemord. Jeg er imidlertid uenig i at dette lille fnugget av hva som kan likne en god konsekvens kan gjøre opp for alt det beksvarte mørket som lå bak disse handlingene.

Jeg tviler på om jeg kan komme med en absolutt vurdering om godheten/ondskapen i en handling. Jeg tror imidlertid at noen handlinger utpreger seg spesielt. Disse kan man si er gode eller onde.
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Loddfavne skrev:
Kimbara skrev:Da vil jeg du skal tenke på følgende:

Hva er "godt", og hva er "ondt"? Hvordan vil du definere disse begrepene?
Hvordan vurderer vi en handling? Ut fra intensjonene eller konsekvensene? Er det de gode intensjonene eller de gode konsekvensene som gjør en handling god. Ta for eksempel eksempelet med konsentrasjons-leirene. En av konsekvensene var at vi ble mer oppmerksome på folkemord. Jeg er imidlertid uenig i at dette lille fnugget av hva som kan likne en god konsekvens kan gjøre opp for alt det beksvarte mørket som lå bak disse handlingene.

Jeg tviler på om jeg kan komme med en absolutt vurdering om godheten/ondskapen i en handling. Jeg tror imidlertid at noen handlinger utpreger seg spesielt. Disse kan man si er gode eller onde.
For Hitler og andre med ham, var konsentrasjonsleirene en god ting. De var et ledd i "Den Endelige Løsningen". Hvem har så rett til å dømme disse som "onde"? Jeg forstår selvsagt hvorfor folk benytter seg av slike begrep i det tilfellet, men hvis man tenker etter så er det en meningsløs ting å si på generell basis.

Er Bush en ond mann? Er Saddam en ond mann?

Hvordan skal man veie alle de aspektene som ligger til grunn for en slik vurdering? Hva er rett i hvert enkelt aspekt? Hvordan veie aspektene som ligger til grunn for aspektene? Osv.

Det sier seg selv at det er håpløst, og bunner rett og slett ut i, som det ble skrevet lengre opp her, at begrepenes mening ligger hos hvert enkelt individ.

Godt og ondt på et generelt plan finnes ikke.
Antall ord: 278
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Loddfavne
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Mai 2008 15:09
16
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Loddfavne »

Kimbara skrev: Er Bush en ond mann? Er Saddam en ond mann?

Hvordan skal man veie alle de aspektene som ligger til grunn for en slik vurdering? Hva er rett i hvert enkelt aspekt? Hvordan veie aspektene som ligger til grunn for aspektene? Osv.

Det sier seg selv at det er håpløst, og bunner rett og slett ut i, som det ble skrevet lengre opp her, at begrepenes mening ligger hos hvert enkelt individ.

Godt og ondt på et generelt plan finnes ikke.
På et 100% sikkert teoretisk nivå finnes det ikke noe godt og ondt. Men, når man har tatt knekken på mer enn hundre mennesker ved sine handlinger, så vil de fleste si at det er noe galt.
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Joda, men dette blir sirkelargumentasjon.
Antall ord: 5
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kinlas
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 13 Mai 2008 18:15
16

Innlegg av kinlas »

For Hitler og andre med ham, var konsentrasjonsleirene en god ting. De var et ledd i "Den Endelige Løsningen". Hvem har så rett til å dømme disse som "onde"? Jeg forstår selvsagt hvorfor folk benytter seg av slike begrep i det tilfellet, men hvis man tenker etter så er det en meningsløs ting å si på generell basis.
Jeg ville da si at Hitler ikke var helt bra oppe i skallen. Som vi har kommet frem til i dag er alle mennesker like mye verdt, uansett. Hitler mente at jørdene og de fuksjonshemmede etc. var "forurensing" av samfunnet. Hitler er kansje et eksempel på at det er vanskelig å avgjøre godt og vondt. Han var slettes ingen ond man, det er korrekt. Han var snill og kjærlig innenfor familien. Helt til jeg såg "Der Untergang" har jeg sett på Hitler som en svært ond mann som var helt tullerusk oppe i hodet, men i den filmen (for den handler om det som virkelig skjedde?) så følte jeg at jeg var på Hitliers side, at han slettes ikke var en ond mann..

Men nok om det. Jeg ville da si at den finnes mange eksempel på mye rart. Men som sagt så er det opp til hver enkelt. Men ta Hannibal for eksempel, han kan vel kansje defineres som ond?

Godt/ondt kan også være bare noe man føler. At man ikke har noe grunnlag for det, men man bare føler at det er slik.. Jeg sier bare kansje, skal ikke si det for sikkert.[/quote]
Antall ord: 265

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

kinlas skrev: Men nok om det. Jeg ville da si at den finnes mange eksempel på mye rart. Men som sagt så er det opp til hver enkelt. Men ta Hannibal for eksempel, han kan vel kansje defineres som ond?
Hvis det er Hannibal "The Cannibal" du sikter til, så er det en oppdiktet filmkarakter og det er ikke noe vits i å analysere ham i denne sammenhengen. I filmen er han fremstilt som psykisk forstyrret. Det er opp til publikum å avgjøre hva man syns om ham.
kinlas skrev: Godt/ondt kan også være bare noe man føler. At man ikke har noe grunnlag for det, men man bare føler at det er slik.. Jeg sier bare kansje, skal ikke si det for sikkert.
Du har nok mest sannsynlig rett i det, og det er dette jeg har sagt hele tiden. Disse begrepene er rent subjektive.
Antall ord: 149
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kinlas
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 13 Mai 2008 18:15
16

Innlegg av kinlas »

Jaja.. Jeg fant dette på en nettside da:

"I boken «Det onde» (1993) tar den danske filosof og forfatter Peter Thielst utgangspunkt i at mennesket i sine tanker, følelser og handlinger er motivert av gleden ved andres ulykke.
Samtidig er det viktig å skille moralske onder forårsaket av menneskelige svakheter som hat, grådighet, begjær, fanatisme og misunnelse fra naturlige onder som for eksempel sykdom, ulykker og naturkatastrofer.
Begrepet om hva som er ondt varierer med hva slags tid, samfunn, vaner og tro vi lever med. Mytene har vært menneskenes redskap til forklare og
forstå verdens tilblivelse, skillet mellom godt og ondt og de store spørsmålene om liv og død. Alle mytologier rommer en eller flere fortellinger om hvordan det onde kom inn i verden og hva det onde egentlig er."
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bethsen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Mai 2008 14:14
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Bethsen »

Oi! dette høres kjedelig ut..
Søsteren min var på den turen, jeg er et par år yngre en meg, etter hun hadde vært der fortalte hun meg om alt og hvor forferdelig det var..
Et helt rom med Baby sko!
Jeg ble livredd og en til to uker etter på hadde de en dag hvor de viste fram plakater de hadde lagd etter turen, søsteren min og noen venniner hadde lagd et album og sånt..
Jeg så inni albumet og begynte og spørre, jeg ble sint og lei meg på samme tid, i gpr så jeg med mamma og pappa et program om Tyskland og fangeleirene. De lagde en film som viste hvor bra de hadde det Konsentrajons leirene..
Jeg ble lei meg og etter det har jeg ofte mareritt..
Det jeg gjør er og prøve og legge meg tidlig så lysene i huset utenfor døra og sånt er på, sånn at jeg hører på Mamma & Pappa og søsteren min. Katten min er alltid med når jeg skal sove, men den er ikke redd da..
Noen ganger sitter katten min og ser på alt og ingenting, det ser ut som hun sitter og stirrer på noe jeg ikke ser.. Jeg har senga mi rett under vinduet, før pleide jeg ikke og trekke ned gardinen, nå gjør jeg det alltid..
Vær morning når vekker klokken min ringer så tørr jeg ikke åpne Liftgradinenn i frykt for og se en personen eller noe sånt rett oven for meg..
For senga mi ligger på en måte med puten mot vinduet også ligger senga nedover veggen, så vis jeg ligger og ser opp kan noen være der tror jeg..

Klem Jente på 13.. <3
Antall ord: 301
Elisabeth\\ ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links