Eller kanskje det er mer sannsynlig at ingenting har blitt skapt, men bestandig har eksistert. Er det ikke mer sannsynlig at det kun endrer form/tilstand?ludoburgero skrev:Om Gud skapte Big Bang kan vel diskuteres.
Det at Big Bang skapte Gud virker mer sannsynlig?
Kanskje gud er både en personlig ting, og en konstant kraft osv, kan vel være flere ting på en gang. Er hvertfall det jeg ville forestilt meg.Kan Gud være personlig, og noe unikt for oss alle, eller er Gud en forenende og konstant kraft eller ånd som i utgangspunktet er lik for oss alle, men at vi oppfatter Gud på hver vår individuelle måte? Er det ene et mer sannsynlig utgangspunkt for om Gud i det hele tatt eksisterer enn det andre?

Hvem vet hva vi kan skjønne? Ikke no vits i å gi opp!
Hvordan er Gud definert opp gjennom årene i forhold til nå,
og er Gud bare en betegnelse som får "skylden" og klandres for alt vi ikke klarer å skjønne? Er det ikke like rart å hengi seg såpass til vitenskapen at vi tror at denne også skal klare å gi oss svarene vi ikke klarer å skjønne?
Er det å godta at det er enkelte ting vi ikke klarer å skjønne ignoranse?
Vet heller ikke hvem eller hva gud er, men syns likevel det er interessant å diskutere.Jeg vet ikke hva eller hvem Gud er.
Jeg kan anta eller tro, men jeg kan ikke vite, og det tror jeg ingen kan eller noensinne vil. Og hvorfor det da er interessant å diskutere, er en av de herlige sidene ved mennesket, og viser bare at vi er interessert i å bryne oss på utfordringer og vanskelige spørsmål. Ignoranse over slike diskusjoner er ikke nødvendigvis å være dum eller være ensidig og trangsynt, for ignoransen mener jeg nemlig også kan være det samme som aksepten for at noen vil tro/mene noe selv om en ikke akkurat vil ta det inn til sitt hjerte selv.
Er ikke noen vits i å prøve å omvende folk. Men er likevel berikende å se ting fra flere vinkler, og tenke på nye og forskjellige måter, mener jeg.
nettopp, det tror jeg.
Hvis Gud er noe, så er han i oss alle.
Det er ikke noe helt platonisk som vi aldri har kontakt med ihvertfall.
Det er nettopp det, vi skal ikke anta at vi vet at vi har tenkt på alle de mulige måtene at ting kan være på!Hvorfor stiller ingen spørsmålet om Gud delvis eksisterer?
Kanskje Gud finnes, men ikke slik vi tror?
Man kan nok bli veldig overraska en vakker dag

Jo, gud er nok "ond" også. Selv om noen hevder at det ikke finnes noe som heter "ond"...
Kanskje han bare har skylden i halvparten av det vi klandrer ham for?
Kanskje hun bare sørger for ren ondskap på jorden og at de kristne hele tiden har tatt feil? Er det ikke lov å stille det spørsmålet?
Hvorfor ikke? Er det ikke lov å være åpen for idéer?
Vil Gud begrense vår utvikling?
Eller hvis det er lov å stille det spørsmålet, kan det ikke oppfattes arrogant ovenfor kristne? Tar man ikke hensyn? Må man ta hensyn, hvis Gud er personlig?
Hvis Gud er personlig, kan ikke Gud da være ond også?
Kanskje noen vil hevde at det vi anser som ondt, er ting og hendelser som er av en lavere vibrasjon osv. Ikke at det er ondt, bare at det ikke er så åndelig eller noe slikt...

Jeg må si at jeg synes at det virker som det finnes noe mer, altså gud, eller en skaperkraft, av forskjellige grunner. Men man kan jo egentlig ikke si noe som helst helt sikkert.