Universet & dets hemmeligheterDet viktigste man kan gjøre for å hjelpe Jorden er å....

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

zind skrev:Det er lett å sitte å si hva vi syntes bør gjøres, men vi har alle forskjellige veier å gå i dette livet. Forskjellig fokus og forskjellige måter å lære og utvikle oss på.
Det eneste vi kan gjøre er å feie for vår egen dør, vil vi ha endring så må vi starte med oss selv! Og jeg er enig i at noe av det beste vi kan gjøre er å elske gaia og oss selv :)

Metodisten:
Å snakke om overbefolkning... jeg skjønner hvorfor, men hva skal man som enkeltperson gjøre med det? I norge så føder vi faktisk ikke nok barn til å holde oppe befolkningsantallet en gang (i hvertfall ikke slik statestikken viste for ett år siden).
Naturlig nok er det land med høy dødelighet som ofte føder mange barn. Skal vi i norge da gå inn å fortelle at det må de slutte med? Nok en gang, begynn med deg selv, og i dette tilfelle så er kanskje det eneste man kan gjøre å adoptere?

Og i vår despereate søken etter å bli litt mer miljøvennlige (og her kan vi selvsagt gjøre mye, mye mer), så har biodieselen blitt mer lønnsom enn mat.
Skal vi klare å fø alle må det skje forandringer, og her kan man igjen begynne med seg selv.. Kutte ut kjøtt for eksempel? (mindre utslipp og samme arealet kan fø såå mange fler). Vi som har råd kan faktisk velge hva slags matprodukt vi vil kjøpe, for det står ikke bare 1 type jordbærsyltetøy i hyllene.. Vi har et valg om hvem vi vil støtte. Alt handler om å være bevisst her.

Ett av mine høyeste ønsker er faktisk at vi som land skal bli mye mer selvforsynte!
Vi trenger ikke innbille oss at vi er så mye rikere og bedre enn alle andre.
Hvor mange har klarer vi å brødfø selv? Noe sånt som halvparten??
Nei,.. kanskje på tide å dyrke litt grønnsaker sjæl, jeg stoler i allefall ikke på at "alle andre" ordner opp hvis det skjer noe på den fronten...
Næh, hva kan man som enkeltmenneske gjøre med overbefolkningen ?
Det er ett svært vanskelig problem.
Men hva kan man som enkeltmenneske gjøre med klimaforandringer ? Det er også vanskelig.
Men det viser seg att populariserer man det nok og får det til å bli litt trendy, så kommer selv politikerene på banen.

Du fokuserer på Norge. I innlegget over skriver jeg att det er ikke vestlige land som står for dette. Dette går hånd i hånd med fattigdom. Norge klarer seg alltids, men vi vil også merke det når matvarer stiger, kriger blir hyppigere og flyktingestrømmene større. Flere og flere store landarealer i verden blir ubeboelige. Da kommer de hit og banker på, og da skal jeg si du merker det.

Glem klimakrisen.
Den er ingenting mot denne trusselen her.

Skriv artikkler til lokalavisen din. Sett deg litt inn i det.
Skriv til FN. WHO, disse store som kan legge press på verdens styrende.
Meld deg inn i organisasjoner som driver med hjelp til fattige i form av opplysning, distrubuering av prevensjon. Støtt steriliseringsprosjekter som finnes i svært billigvarianter f.eks i India og som har vist seg suksessfulle. Det trenger bare flere tusen ganger mere av det.
Det er litt man kan tenke på.

Hva med våre egne populistiske politikere. De vergrer seg for og sette fokus på de riktige probleme i verden. De vil helst stelle med slikt som gjør dem populære og som får dem gjenvalgt.
De trenger og ristes.
Antall ord: 620

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Mar 2008 12:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sunnmøre

Innlegg av Skarabè »

Eller vi kan stole på at jorden ordner opp selv... For overbefolkning blir vel etterfulgt av en eller annen naturkatastrofe for å gjennvinne ballansen... Brutalt men er vel sant nok...

Vi kan vel vente oss en eller annen pest snart som er multiresistent mot medikamentell behandling, da er vi ikke så mye tryggere i Norge enn andre steder... Det spres kanskje ikke så raskt siden vi har bedre hygiene, men det vil nok ikke være til å unngå allikavell...
Og den store reisefeberen vi alle har verden over, så vil det spres til alle verdensdeler på rekordfart....

Vi bør alle sette oss ned og tenke over hvor godt vi har det, og hvor heldige vi er som får beholde våre kjære, for det er ingen selfølge at det vil vare...
Antall ord: 134
Klem Torill =o)

Bilde
"Fødselen er ingen begynnelse, døden er ingen ende!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Skarabè skrev:Eller vi kan stole på at jorden ordner opp selv... For overbefolkning blir vel etterfulgt av en eller annen naturkatastrofe for å gjennvinne ballansen... Brutalt men er vel sant nok...

Vi kan vel vente oss en eller annen pest snart som er multiresistent mot medikamentell behandling, da er vi ikke så mye tryggere i Norge enn andre steder... Det spres kanskje ikke så raskt siden vi har bedre hygiene, men det vil nok ikke være til å unngå allikavell...
Og den store reisefeberen vi alle har verden over, så vil det spres til alle verdensdeler på rekordfart....

Vi bør alle sette oss ned og tenke over hvor godt vi har det, og hvor heldige vi er som får beholde våre kjære, for det er ingen selfølge at det vil vare...
Jaa Det er ngen dum tanke du er inne på der.
Moder jord er kompromissløs når vi ødelegger henne. Jeg er klar over att emnet er vanskelig å forholde seg til ,men jeg postet det som en motreaksjon til de som seiler på roasenrøde skyer og tror att å plante ett tre vil redde verden når vi får hele landet vokst igjen med villskog.Typisk folk, det skal appellere til følelsene. Så vi kan føle oss gode. Så hjelper det ingenting.
Jeg peker på ett alvorlig problem som kan bli kniven på strupen noen år frem i tid.
Antall ord: 239

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !