Fakta, teori & skepsis ⇒ skepisis til Kristendommen
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 21 Jun 2006 14:54
- 18
- Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
- Lokalisering: Borti natta
- Har takket: 163 ganger
- Blitt takket: 171 ganger
Jeg er oppvokst i bibelbeltet, så jeg føler meg ikke "truet" av de kristne. Men jeg liker ikke å bli misjonert i tide og utide med en mengde sitater fra bibelen. Mine innlegg i denne tråden kommer nok helst som en reakjon på dette.. Barnslig? kanskje, men jeg synes faktisk det er like ille å pepre tråder med mirakelpropaganda.
Dette skal være et forum der alle ideelt sett skal få lufte sine synspunkter, og få innspill fra folk som vet bedre (de har vi mange av!), og kanskje et godt råd fra tid til annen.
Jeg synes det stort sett er en fin balanse mellom de fleste leire her inne, og sakligheten er noenlunde grei. :mozilla_wink:
Men hvis jeg vil ha svar på et eller annet, så synes jeg at det er usaklig å komme med rene bibelsitater uten nærmere forklaring. Og så skal man liksom si at Det står jo i Bibelen, så da er det sant?
Antall ord: 163
Memento mori
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Jeg føler meg ikke truet av kristne, men den holdningen mange religiøse utviser finner jeg skummel. I en del tilfeller er det mer eller mindre sosialt akseptert og ubehandlet psykose det er snakk om. I andre tilfeller igjen viser den religiøse en ekstrem evne til å ikke klare å ha litt selvinnsikt eller refleksjonsevne.
På mange måter er ikke de ekstremkristne menneskene vi har her til lands så mye forskjellig fra de ekstreme islamistene vi finner i midtøsten. Der islamistene skriker nogenlunde rett ut at "vi dreper alle vantro hunder", viser de kristne det på en langt mer subtil måte, og de tar i bruk sleipe midler for å lokke til seg mennesker.
Jeg må presisere at jeg her snakker om de mer ekstreme menneskene, og ikke om religionene generelt (selv om jeg absolutt ikke har noe til overs for dem uansett).
På mange måter er ikke de ekstremkristne menneskene vi har her til lands så mye forskjellig fra de ekstreme islamistene vi finner i midtøsten. Der islamistene skriker nogenlunde rett ut at "vi dreper alle vantro hunder", viser de kristne det på en langt mer subtil måte, og de tar i bruk sleipe midler for å lokke til seg mennesker.
Jeg må presisere at jeg her snakker om de mer ekstreme menneskene, og ikke om religionene generelt (selv om jeg absolutt ikke har noe til overs for dem uansett).
Antall ord: 145
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
Jeg tenker mer generelt...på historien i forumet her. Hvordan kristne har blitt sjikanert av personer som forherliger seg selv som "åndelig utviklet". Det er tragisk.
Jeg er ikke uten skyld jeg heller, har blitt forbannet på manglende respekt fra predikanter som er like hovmodige og gudene skal vite at jeg har blitt ennå mer forbannet på mine likesinnede. Det er helt menneskelig. Bare menneskelig. Ikke åndelig.
Vi snakker om å tenne lyset, jeg er ikke så nøye på hvordan en gjør det. Men jeg er overbevist at det tennes i det de tar i mot Jesus på samme måte som når vi åpner oss opp for den samme kilden.
Jeg er ikke uten skyld jeg heller, har blitt forbannet på manglende respekt fra predikanter som er like hovmodige og gudene skal vite at jeg har blitt ennå mer forbannet på mine likesinnede. Det er helt menneskelig. Bare menneskelig. Ikke åndelig.
Vi snakker om å tenne lyset, jeg er ikke så nøye på hvordan en gjør det. Men jeg er overbevist at det tennes i det de tar i mot Jesus på samme måte som når vi åpner oss opp for den samme kilden.
Antall ord: 113
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
~Lao Tzu
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Joda, jeg skjønner hva du mener. Men det er en form for sjikane de predikantene (det finnes helt vanlige, saklige kristne også, men det er ikke dem jeg mener nå) driver med også. Og mer enn en av dem inntar en offerrolle når de avkreves svar som ikke kan direkte siteres. Jfr en aktiv tråd her.
Antall ord: 59
Memento mori
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
Det er vel den eneste predikanten som er her inne for øyeblikket. Og han har vært her lenge før han ble predikant. Og det er vel kanskje derfor jeg er rundere i kantene, likevel er det ikke nødvendig å rope i skogen hver gang heller. Diskutér noe annet, da vel...?
Poenget mitt er vel at vi er vel alle litt predikanter her inne. 12,5k medlemmer med hver sin (vedtatte) sannhet...*grøss*
Poenget mitt er vel at vi er vel alle litt predikanter her inne. 12,5k medlemmer med hver sin (vedtatte) sannhet...*grøss*
Antall ord: 76
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
~Lao Tzu
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Sant det. Og jeg er en av dem som stort sett overser, og overhører...men hadde en liten utblåsning nå.
Antall ord: 22
Memento mori
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
AHA!
Nå har jeg" sett meg litt rundt", og nå lurer jeg fryktelig på om Misty-Gutt kan fortelle hvordan det gikk med den filmen?
Og om du fant ut noe konkret om det bildet?
Nå har jeg" sett meg litt rundt", og nå lurer jeg fryktelig på om Misty-Gutt kan fortelle hvordan det gikk med den filmen?
Antall ord: 35
Memento mori
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 20 Aug 2005 21:40
- 19
- Blitt takket: 1 gang
Ja, det bildet skapte endel hodebry, hehe. Var lenge usikker på dette. Hvem var personen på bildet med mer.Astarte skrev:AHA!
Ikke før Jael, i en annen tråd her forklarte dette på en utmerket måte, kom jeg til buns i det.
Kort fortalt. Skikkelsen, personen på bildet er fra åndeverdenen, altså en demon. Døde mennesker kan ikke gå igjen, dette har jeg endelig lært.
Man lærer så lenge man lever her i verden.
Antall ord: 114
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Hhe...
Men du fant ikke plutselig ut at det var en gammel fisker som var ute og spaserte altså? :mozilla_wink:
Hva det da kan være er jo ikke vits i å "krangle" om, men en spennende tråd var det! :mozilla_surprised:
Fant du noe på filmen?
Men du fant ikke plutselig ut at det var en gammel fisker som var ute og spaserte altså? :mozilla_wink:
Hva det da kan være er jo ikke vits i å "krangle" om, men en spennende tråd var det! :mozilla_surprised:
Fant du noe på filmen?
Antall ord: 48
Memento mori
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Fablet jo lenge om at det var en avdød person, og kanskje en fisker. Men jeg vet nå hvem som bodde i det bittelille gamle huset, men det var ikke personen på bildet har jeg nå forstått.Astarte skrev:Hhe...
Fant du noe på filmen?
Det var forresten pga. bildet og den turen at jeg meldte meg inn her på para. Og må innrømme at da på det tidspunktet, levde jeg ikke så nært Herren. Min tanke var å ikke tilkjennegi at jeg var kristen..men Herren ville det anderledes. Jeg kom ut av skapet tilslutt.
Nei, ikke noe spes på filmen, annet at den andre personen på denne ferden, hva skal jeg si..bablet noen strofer, og det virket som baklengssnakk.
Men men, åndene spilte oss nok et puss der ja.
Antall ord: 177
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Fint at du har fred med din tro, selv om jeg har vært litt "på kanten" i denne tråden. Vi tror forskjellig, men det viktigste er at man har fred med seg selv.
Det hadde vært spennende å se den videoen, har du noen mulighet til å legge den ut?
Selv om vi ikke er helt enig ( :mozilla_wink: ) om hva det kan være, så hadde det vært interresant å se likevel! :mozilla_laughing:
Det hadde vært spennende å se den videoen, har du noen mulighet til å legge den ut?
Selv om vi ikke er helt enig ( :mozilla_wink: ) om hva det kan være, så hadde det vært interresant å se likevel! :mozilla_laughing:
Antall ord: 76
Memento mori
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Har snakket med jenta (dama) som bablet i vei, for flere har spurt om dette før, heh. Hun vil ikke at jeg skal legge det ut på nettet. Og da respekterer jeg det.
Antall ord: 34
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
Det respekterer jeg også, bevares....
Antall ord: 5
Memento mori
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Sep 2007 19:50
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Et hus, hvor ellers?
predikantene oppfører seg ofte som psykologer.
Antall ord: 7
Heal
Hide post links |