Healing og annen alternativ medisin ⇒ Plantemedisin
Moderatorer: Asbjørn, mod healing
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Sep 2007 19:50
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Et hus, hvor ellers?
Plantemedisin
Jeg lurte på om noen her kan noe om plantemedisin.
Vil gjerne vite.
de som synes dette ikke har noe med healing å gjøre skal vite at Asbjørn ba meg om å sette en tråd om dette i healing-forumet i stedet for et nytt forum.
Kritikk er IKKE velkommen (metodisten).
Vil gjerne vite.
de som synes dette ikke har noe med healing å gjøre skal vite at Asbjørn ba meg om å sette en tråd om dette i healing-forumet i stedet for et nytt forum.
Kritikk er IKKE velkommen (metodisten).
Antall ord: 52
Heal
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Spør herr David Skywalker, så får du lange og utfyllende svar om planter og slikt.
Antall ord: 17
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
Hasj er vel brukanes.
Men dog ulovlig, fy fy narkotika er farlig
Men dog ulovlig, fy fy narkotika er farlig
Antall ord: 12
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 21 Jun 2006 14:54
- 18
- Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
- Lokalisering: Borti natta
- Har takket: 163 ganger
- Blitt takket: 171 ganger
Jeg synes det er medisin å prate med planter...
Hvilke medisiner tar planter når de er syke?
Nei, skamme meg...
ajeg skal være ordentlig...
Synes det er spennende med urter og slikt, hvis det er det du mener? Det er naturlig og uten masse skumle kjemikalier.
Nei, skamme meg...
ajeg skal være ordentlig...
Synes det er spennende med urter og slikt, hvis det er det du mener? Det er naturlig og uten masse skumle kjemikalier.
Antall ord: 47
Memento mori
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Det lurer jeg også på. Mine planter dør jo bare, så kanskje jeg burde ha skaffet noen plantemedisiner...Astarte skrev:Jeg synes det er medisin å prate med planter...
Antall ord: 38
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
Den svigemorsplanta dør aldri, jeg måtte kverke min selv.Svartepus skrev:Det lurer jeg også på. Mine planter dør jo bare, så kanskje jeg burde ha skaffet noen plantemedisiner...Astarte skrev:Jeg synes det er medisin å prate med planter...
Antall ord: 51
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/02/534196.html
- Urter ga nyresvikt
En 55-åring, som solgte kinesisk urtemedisin, er tiltalt etter at en kvinne (36) fikk en dramatisk nyresvikt.
Ifølge tiltalen foreskrev 55-åringen fra august 1998 til desember 2005 fra sitt firma i Oslo forskjellige kinesiske preparater, blant annet til kvinnen fra Trøndelag. Dette som behandling mot magesmerter og høyt blodtrykk.
Svarte kuler
- Det førte til akutt nyresvikt, og behov for transplantasjon, skriver statsadvokat Pål S. Berg i den omfattende tiltalebeslutningen.
Etter det Dagbladet får opplyst, var det ved St. Olavs Hospital i Trondheim at alarmen gikk før jul i 2005. Den 36 år gamle kvinnen ble innlagt med alvorlig nyresvikt.
Kvinnen fortalte at hun hadde tatt små svarte kuler fra en boks med kinesisk tekst.
Ble anmeldt
Etter en analyse ble det klarlagt at medikamentet inneholdt holurt, et farlig og ulovlig stoff. I tiltalen er det farlige stoffet omtalt som aristolocia. Det er fylkeslegen i Sør-Trøndelag som anmeldte 55-åringen til politiet.
55-åringen, som nekter straffskyld, er tiltalt etter loven om alternativ behandling av sykdom.
Statsadvokaten mener at 55-åringen under særdeles skjerpende omstendigheter, forsettlig eller uaktsomt, skal ha utsatt personers liv eller helbred for alvorlig fare.
Dette ved at pasienten ved selve behandlingen, eller ved at pasienten på grunn av behandlingen, unnlot å søke kyndig hjelp.
Etter det Dagbladet kjenner til, har 55-åringen blant annet forklart at det kvinnen har fått av ham, er importert, og at det ikke er farlig. Han mener nyresvikten må skyldes andre forhold.
- Urter ga nyresvikt
En 55-åring, som solgte kinesisk urtemedisin, er tiltalt etter at en kvinne (36) fikk en dramatisk nyresvikt.
Ifølge tiltalen foreskrev 55-åringen fra august 1998 til desember 2005 fra sitt firma i Oslo forskjellige kinesiske preparater, blant annet til kvinnen fra Trøndelag. Dette som behandling mot magesmerter og høyt blodtrykk.
Svarte kuler
- Det førte til akutt nyresvikt, og behov for transplantasjon, skriver statsadvokat Pål S. Berg i den omfattende tiltalebeslutningen.
Etter det Dagbladet får opplyst, var det ved St. Olavs Hospital i Trondheim at alarmen gikk før jul i 2005. Den 36 år gamle kvinnen ble innlagt med alvorlig nyresvikt.
Kvinnen fortalte at hun hadde tatt små svarte kuler fra en boks med kinesisk tekst.
Ble anmeldt
Etter en analyse ble det klarlagt at medikamentet inneholdt holurt, et farlig og ulovlig stoff. I tiltalen er det farlige stoffet omtalt som aristolocia. Det er fylkeslegen i Sør-Trøndelag som anmeldte 55-åringen til politiet.
55-åringen, som nekter straffskyld, er tiltalt etter loven om alternativ behandling av sykdom.
Statsadvokaten mener at 55-åringen under særdeles skjerpende omstendigheter, forsettlig eller uaktsomt, skal ha utsatt personers liv eller helbred for alvorlig fare.
Dette ved at pasienten ved selve behandlingen, eller ved at pasienten på grunn av behandlingen, unnlot å søke kyndig hjelp.
Etter det Dagbladet kjenner til, har 55-åringen blant annet forklart at det kvinnen har fått av ham, er importert, og at det ikke er farlig. Han mener nyresvikten må skyldes andre forhold.
Antall ord: 267
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 30 Sep 2007 19:50
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Et hus, hvor ellers?
jepp, jeg mente urter.
urter er veldig bra medisin hvis du vet hvordan du bruker dem.
hvis de ikke virker bør du ta vanlig medisin.
Antall ord: 26
Heal
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Hvis du vil ta medisin, bør du gå tillege for å få foreskrevet riktig medisin.Heal skrev:jepp, jeg mente urter.
Hvis du skal ta urter eller andre naturmedisiner, så kan dette påvirke virkningen av medisiner du allerede tar og det kan påvirke andre ting du ikke tar medisiner for.
Du vet heller ikke hvilken dose du får, slik du gjør med skikkelige medisiner, så du kan risikere at du den ene dagen får for lite medisin, mens du neste dagen får overdose.
Antall ord: 111
Hide post links |
-
- Moderator
- Startet: 01 Mar 2005 20:32
- 19
- Lokalisering: Trondheim
- Blitt takket: 3 ganger
Du kan jo prøve Bachs blomster medisin, fåes på scanalkaBA. skrev:Hvis du vil ta medisin, bør du gå tillege for å få foreskrevet riktig medisin.Heal skrev:jepp, jeg mente urter.
Hvis du skal ta urter eller andre naturmedisiner, så kan dette påvirke virkningen av medisiner du allerede tar og det kan påvirke andre ting du ikke tar medisiner for.
Du vet heller ikke hvilken dose du får, slik du gjør med skikkelige medisiner, så du kan risikere at du den ene dagen får for lite medisin, mens du neste dagen får overdose.
Antall ord: 125
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFOAdmin
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Alt har sin opprinnelse i naturen, og derfor stammer også mange
(forsåvidt alle) medisiner fra naturen.
Nådagens medisiner er som regel kjemiske og syntetiske.
Mange urter har likevel god effekt og foretrekkes av mange som naturlige alternativer.
Ulempen er, som BA var inne på, at doseringen blir vanskeligere.
Det sier seg selv. En kan sammenligne det med å spise naturlige jordbær med tanke på hvordan disse vil variere i smak pga. vekstforholdene og ikke minst bare fordi disse er naturlige - i forhold til f.eks. jordbærmilkshake hvor smakstilsetningen er kjemisk fremstilt. Kunstige smaker vil ha en tilnærmet identisk smak.
På lik linje som digitale signaler i forhold til analoge signaler.
En VHS kan flimre mer på skjermen i forhold til en DVD/Blue-ray disc.
Likevel er det avhengig av utstyret det brukes på, eventuelt smakeren.
Så et menneske som bruker naturmedisiner må på en annen måte være forberedt på at effekten kan variere mer enn kjemiske legemidler.
Likevel vil naturmedisiners bivirkninger som oftest være rimelig harmløse i forhold til bruk av enkelte kjemiske legemidler.
For å nevne noen naturmedisiner jeg av egen erfaring mener fungerer:
solhatt, ginseng, humleekstrakt, valerina, hvitløk, te av forskjellige slag,
kaffe, sjokolade/kakao, gulrøtter, blåbær, osv.
Jeg nevner disse som medisiner fordi det også finnes "medisiner" blant legemidler som er "sovemedisiner" og "antidepressiva". Sjokolade er en fin antidepressiva.
Humle og valerina er fine beroligende midler blant urter.
Hvitløk er forebyggende mot forkjølelse, kanskje solhatt også (selv om det strides om det finnes noen foreliggende virkning i det hele tatt), jeg opplever det ihvertfall slik. Kanskje det er placebo, men også det er viktig, jeg føler aldri jeg har fått bivirkninger fra solhatt ihvertfall.
Samtidig er det viktig å huske at alle mennesker reagerer forskjellig fra den ene medisinen til den andre. Dette gjelder også matvarer. Og kjemisk fremstilte legemidler.
Den viktigste medisinen er uansett Å VÆRE GLAD OG NYTE LIVET!
Den funker for absolutt alt. Og den er sterkt undervurdert.
Noen blir syke av å føle seg syke også, husk det.
Dessuten skader det ikke stort å ta seg en øl eller en røyk en gang i blant.
Også det kan være mental medisin.
Kropp og sinn samarbeider, og derfor må det harmonisere.
Derfor er det like greit å ha litt mental pleie, selv om det ikke burde overta for mosjon... dette er også noe vi trenger. Den beste mosjonen får man kanskje av å være veldig vill og aktiv i senga. Så jeg glemte jo egentlig å nevne en vidundermedisin av alle: SEX!
Mange urter har likevel god effekt og foretrekkes av mange som naturlige alternativer.
Det sier seg selv. En kan sammenligne det med å spise naturlige jordbær med tanke på hvordan disse vil variere i smak pga. vekstforholdene og ikke minst bare fordi disse er naturlige - i forhold til f.eks. jordbærmilkshake hvor smakstilsetningen er kjemisk fremstilt. Kunstige smaker vil ha en tilnærmet identisk smak.
Så et menneske som bruker naturmedisiner må på en annen måte være forberedt på at effekten kan variere mer enn kjemiske legemidler.
Likevel vil naturmedisiners bivirkninger som oftest være rimelig harmløse i forhold til bruk av enkelte kjemiske legemidler.
Jeg nevner disse som medisiner fordi det også finnes "medisiner" blant legemidler som er "sovemedisiner" og "antidepressiva". Sjokolade er en fin antidepressiva.
Hvitløk er forebyggende mot forkjølelse, kanskje solhatt også (selv om det strides om det finnes noen foreliggende virkning i det hele tatt), jeg opplever det ihvertfall slik. Kanskje det er placebo, men også det er viktig, jeg føler aldri jeg har fått bivirkninger fra solhatt ihvertfall.
Samtidig er det viktig å huske at alle mennesker reagerer forskjellig fra den ene medisinen til den andre. Dette gjelder også matvarer. Og kjemisk fremstilte legemidler.
Derfor er det like greit å ha litt mental pleie, selv om det ikke burde overta for mosjon... dette er også noe vi trenger. Den beste mosjonen får man kanskje av å være veldig vill og aktiv i senga. Så jeg glemte jo egentlig å nevne en vidundermedisin av alle: SEX!
Antall ord: 433
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 21 Jun 2006 14:54
- 18
- Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
- Lokalisering: Borti natta
- Har takket: 163 ganger
- Blitt takket: 171 ganger
-
- Moderator
- 19
ludoburgero skrev:Alt har sin opprinnelse i naturen, og derfor stammer også mange
Den får du ros for , som æ skolla sagt det selv :mozilla_cool:
Antall ord: 448
Admin
Hide post links |
-
- Moderator
- 19
En lege kan ikke se forskjell på et hjerne slag og influensa og det sier jo litt :mozilla_surprised:BA. skrev:http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/02/534196.html
- Urter ga nyresvikt
Svarte kuler
Ble anmeldt
Synes vi skal slutte å berede noen for liv og død.
Bortsett fra overlagt drap da.
Antall ord: 304
Admin
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Hovedpoenget ditt, slik jeg leser innlegget er at den viktigste medisinen er å holde humøret oppe og å kose seg.ludoburgero skrev:Alt har sin opprinnelse i naturen, og derfor stammer også mange
---8<---
Dette er jeg helt enig i.
All medisin som har virkning har også mulige bivirkninger. Både kjemisk framstilte medisiner og naturmedisiner. Forskjellen er hovedsaklig at hos legen får du informasjon om de mulige bivirkningene på medisinene, det gjør du sjelden hos naturmedisinere.
For noen virker slik informasjon også som placebo. Dvs. at siden man er klar over at medisinene kan fremkalle bivirkningene, så er man på vakt overfor disse og reagerer selv om det kanskje ikke har oppstått noen bivirkninger.
Dersom en syntetisk medisin gir bivirkning, så gir også naturmedisinen med samme virkestoff samme bivirkning. Ofte i mye større grad, siden doseringen vil være vanskeligere å beregne, slik at man heller tar for mye av denne medisinen. Men man vet ikke at disse nye plagene er en bivirkning av naturmedisinen, og ser heller ikke denne sammenhengen.
Antall ord: 180
Hide post links |