Fakta, teori & skepsisDages satanister, gothere og emoer.

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Vampen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Nov 2004 03:53
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tromsø
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Vampen »

Satsuki skrev:Enig i mye at det som folk har svart her. Ikke det at jeg har peiling på disse ulike stilene, men som nevnt handler ungdomstiden om utprøving, og det å finne ut hvem man egentlig er.

Jeg har hatt mange stiler jeg kan le av idag, fordi jeg forsøkte så hardt. Og det tror jeg de fleste av oss har. Til og med det å følge gjeldende mote er noe man i ettertid kan le av. Jeg mimres ikke akkurat hestetightsene og frynse t-skjorta med glede.

Så det jeg tenker på når jeg leser dette, er hva er egentlig motivet for å hate noen basert på hvordan de ter seg og kler seg? Både satanister, emoer og gothere er selvstendige individer, og mennesker som alle andre. Hvorfor bruke tiden sin på å hate dem? Jeg skjønner det rett og slett ikke.
Jeg regner med at det har med uvitenhet å gjøre, eller kanskje fremmedfrykt? Mange som dømmer utfra utseendet og ikke kjenner personen bak. Det blir jo nesten som en type rasisme? Straks de ser en med sort og hvit sminke er personen allerede dømt som gother, satanist og/eller emo. Trodde egentli denne sort dømming var på vei ut av samfunnet, siden vi pr i dag er så opptatt av likestilling i alle retninger. (om noen forstår hvor jeg vil hen)
Antall ord: 231

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Signerer deg på den, Vampen.. =D>
Vi er vel alle skyldige i en eller annen form for stigmatisering, men så lenge vi er litt obs går det stort sett greit.
Jeg håper faktisk trådstarter ikke mente dette, men at det var satirisk. Det er lov å håpe :mozilla_wink:

Vi kuer var også engang kalver.. Jeg grøsser når jeg tenker på stiler jeg har hatt sjøl :oops:
Antall ord: 71
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Astarte skrev:Signerer deg på den, Vampen.. =D>
Vi er vel alle skyldige i en eller annen form for stigmatisering, men så lenge vi er litt obs går det stort sett greit.
Jeg håper faktisk trådstarter ikke mente dette, men at det var satirisk. Det er lov å håpe :mozilla_wink:

Vi kuer var også engang kalver.. Jeg grøsser når jeg tenker på stiler jeg har hatt sjøl :oops:
Ja huff...
Konfirmasjonsbilde med kjerringsveis (kort sveis med permanent, er det mulig...?) og en barndom fylt av ymse 80-tallsklær, er sånne ting som er litt flaut å minnes i ettertid...
Antall ord: 105
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Vampen skrev:
Metodisten skrev:Hva tror dere jeg er da..?
Det vet jeg faktisk ikke :o En PIRAT? Kapteinsabeltann er en farlig mann :mozilla_tongue: Hehe, nei for min del spiller det ingenrolle hva du er, bare du er snill og grei så er du godtatt av meg! 10hi
En pirat. Der traff du spikeren på hodet.

Men jeg er en snill pirat. Snill og grei, sånn som du sier. Snill ,grei,kjekk og festelig.
Litt søt.

Da det var snakk om satanister og emoer, trodde jeg det sto, satanister og eskimoer...

Må si jeg foretrekker eskimoer fremfor noen av de andre nevnte. :D
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Vampen
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Vampen »

Trådstarter har visst flyktet fra tråden.. Men noe jeg la merke til! Fant en annen tråd av samme trådstarter https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=15363
I denne tråden virker det som mange av svarene underbygger stigmatiseringen, fant den ganske useriøs. Kan jo tenkes at noen svarte sarkastisk også da.

Poenget er, som noen av oss håpet var trådstarter sarkastisk. Men to tråder av samme type? Det underbygger litt rundt at det kanskje er den triste sannhet, stigmatisering!

EDIT: Jeg klarer ikke å forstå at det går ann å prate slikt rundt medmennesker utfra en stilart. Som de ferreste i den tråden der ser ut til å ikke vite noe om. (om de ikke var sarkastisk da *håper* ) Jeg blir bare så ufattelig oppgitt av stigmatisering uansett hvilken, selv om de fleste av oss fra tid til annen havner i den fella. Så kan man ikke tenke hat rundt noen man ikke kjenner....
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
open_palm
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2008 13:59
16

Innlegg av open_palm »

det plager ikke meg at folk er emo og what not, det som kan bli plagsomt er når folk kler seg ut som lik,oppfører seg som ett offer,snakker negativt om så og si alt og alle og hvis de snakker positivt om noe så er det med sarkasme i stemmen,søker seg til situasjoner der de blir tråkket på,velger å skjære seg i stedenfor å skjærpe seg,og enda sitter de å klager til meg om at alt er så fælt og vanskelig..noen har problemer,men en stor del får ta å dra opp geipen og ta seg i nakken,eller evt slutte å klage på at verden er fæl når man aktivt gjør det man kan for å tiltrekke seg tyngre energier..sånn er det for meg
Antall ord: 138
"When right becomes wrong, resistance becomes your duty"
If you want to cut yourself,remember that i love you..
"to live till death is not easy"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Vampen
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Vampen »

open_palm skrev:det plager ikke meg at folk er emo og what not, det som kan bli plagsomt er når folk kler seg ut som lik,oppfører seg som ett offer,snakker negativt om så og si alt og alle og hvis de snakker positivt om noe så er det med sarkasme i stemmen,søker seg til situasjoner der de blir tråkket på,velger å skjære seg i stedenfor å skjærpe seg,og enda sitter de å klager til meg om at alt er så fælt og vanskelig..noen har problemer,men en stor del får ta å dra opp geipen og ta seg i nakken,eller evt slutte å klage på at verden er fæl når man aktivt gjør det man kan for å tiltrekke seg tyngre energier..sånn er det for meg
Kan ikke nekte deg å bli oppgitt over slike folk :p Men så var argumentasjonen her at ikke i nærheten alle med såkaldt lik-sminke er slik. De aller fleste er glade og sprudlende mennesker! Og jeg kan da godt forstå at man blir forbanna av å høre ting som -satanist! Emo! Kutter du deg selv? Du ser ut som et jævla lik!!

Joda, for jeg har vært der selv. Og mennesker som kommer med slike kommentarer uten å egentli kjenne personen bak får fort en kald skulder, å det skjønner jeg utroli godt! For det er faktisk slitsomt å få slike dumme kommentarer som er så langt fra virkeligheten som kantenkes.

Man kan snu det, det er nok like slitsomt for en transvistt, homofil, lesbisk osv å møte fordommene og få kommentarer hele tiden! Så mitt tips: Bli kjent med personen først!

EDIT: For min egen del lønner det seg lite å male seg hvit, når det alikavell ikke vises. Er naturlig bleikfis. Noen blir ikke brun. Men hørt at klassikern en gang skikkelig solbrent skal funke, men den vil jeg helst ikke prøve :mozilla_tongue:
Antall ord: 331

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
open_palm
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av open_palm »

nei komentarer synes jeg man kan la være å komme med=) hehe for meg har det vært tvert om,de fleste har vært av den kjipe typen,som klager på alt utenom seg selv=) og noen har vært veldig sprudlende men totalt uten bakkekontakt..hehe..men det har vel mer med mennesket enn stilen å gjøre sant=)
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Vampen
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Vampen »

open_palm skrev:nei komentarer synes jeg man kan la være å komme med=) hehe for meg har det vært tvert om,de fleste har vært av den kjipe typen,som klager på alt utenom seg selv=) og noen har vært veldig sprudlende men totalt uten bakkekontakt..hehe..men det har vel mer med mennesket enn stilen å gjøre sant=)
hehe, fint du ikke tok det som kritikk :p Jeg har møtt popkulturelle menensker som er mer egosentrisk og deppa enn gothere. Folk er rett og slett forskjellig :) Jeg tror man bør skille psyke og stil, for de har egentli ingenting å gjøre med hverandre. Hva mener du med bakkekontakt? Jeg liker mennesker som ikke tar seg selv så høytidelig og kan spøke og le om det meste. Hei, de fleste i klassen min går å synger barnesanger til vanlig! (kan ha noe med valg av yrke :p). Poenget er bakkekontakt har ingenting med å tørre å drite seg litt ut :D Det er bare sunt! 10hi
Antall ord: 170

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
open_palm
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av open_palm »

å men det mener jeg og det,man skal ha det morro og være barnslig og slikt,men litt bakkekontakt må man ha for at det i det hele tatt skal være mulig for folk å ha kontakt med mennesket..hvis man ikke har sosiale antenner og ikke enser hva som skjer rundt seg fordi man er fullt opptatt med å lete etter helo kitty sokker så kan det blir litt mye=)det er mange som vil være snille,men de forsvinner på den her bølgen sin og kjøre rett over andre mennesker mens de driver på fordi de er for oppslukt av seg selv og sin egen smerte i livet og what not til å kunne fungere normalt med andre.Men som sagt så er jo det personer og ikke stil,men stilen har det alikevel med å tiltrekke seg folk som suttrer for mye og gjør for lite=)
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Vampen
Nybegynner
Nybegynner
20

Innlegg av Vampen »

aaah, nå henger jeg med! Sosiale antenner ja! Det ble jo en litt annen sak da :p Jeg tror jeg vet hva du sikter til, men det er vell gjerne de som fortsatt prøver å finne seg selv, å gjerne siterer nemis -SØTE SØTE kattepusen! (Tror jeg nevnte noe om det i et av de lange innleggende lenger opp :mozilla_tongue: ).
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

sparky9
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Jun 2006 03:45
18
Lokalisering: bærum

Innlegg av sparky9 »

man kan ikke ta alle under samme kam som her!
Jeg blir kalt emo fordi jeg har en "Rar" frisyre" og har sorte klær.
du skal også få en forklaring så man skjønner at man er ikke emo pga det.

jeg Fikk håret farga sort og rødt mens jeg var hårmodell, og jeg likte det. så jeg beholdt det. men sp var det en jeg totalt ikke likte som begynnte å herme etter alt ved meg, så jeg klippet det drastisk opp, og tok blonde striper i tillegg til det sorte og røde.

Jeg liker sorte klær fordi jeg har blitt mobbet så å si hele livet av over vekt og da er sort en trygg farge siden den er slankende, bluss sort er varmt. og jeg fryser ganske lett egentlig.
jeg liker også fargen for jeg finner den beroligende. for jeg slipper å tenke på alt mote drittet om a matche alt som er på meg, for sort passer alt.

Sminken min er som regel mørk, men det er fordi jeg ikke kler lys sminke, det blir for lyst. men det er jo ikke bare sort. bruker lilla, brun, gull, rødt egentlig alt! med en crazy twist for å få fram at jeg ikke er helt normal.

jeg sier det med stolthet når jeg sier

"JEG ER GAL!" og da mener jeg ikke blakstad gal. mener rett og slett ikke mote opphengt med 3 ton brunkrem og alt det som jeg skal være siden jeg bor i sosse hovedstaden Bærum. Det er noe jeg er stolt av, livet er ikke å følge mengden! livet er å finne deg sjøl! noe jeg har gjort. hvis du trenger et annet navn på meg kan det være

Punk inspirtert Visual Kei
Punk Rock med egen twist

men egentlig er jeg fult og holdent visual kei.
siden det handler om og kle freaky og være stolt av det. gjerne i mange farger og veldig gjerne manga inspirert. bare fordi jeg liker svart er ikke svart alt! garderoben min overflytes mest av hvit, rødt og rosa! og de mikses!

Finn din stil bli fornøyd og hold kjeft og ikke ta alle andre under en kam fordi du ikke liker en du kjenner som er den typen!

har en metafor til deg faktisk
"Man er ikke en PAKKIS eller en NEGER, fordi man er fra pakistan eller er mørkhudet, de ordene er noe du lever ned til ved og oppføre deg som noe dritt!"
(Dette er ikke ment som rasisme! som det står, du er ikke det med mindre du lever deg selv til å bli det!)

med andre ord, man er ikke emo, goth eller noe annet type menneske fordi man har likhets trekk.. disse stempel ordene er noe man må leve opp/ned til. ingen er like selvom man har like klær.. husk det!
Antall ord: 486
Opp fra asken vil du oppstå på ny!<3

meninger er forksjellige! men det betyr ikke at noen er mindre verdt! <3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Diox
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Mai 2008 13:11
16

Innlegg av Diox »

Den teksten som står her skrev jeg da jeg var 16-17 år gammel, og trådstarter har mest sansynlig kopiert den fra mitt (inaktive) nettsted (i og med at han også har kommentert teksten i min blogg).

http://banan2.net/blogg/?p=7

Teksten er som noen nevnte tidligere, med et snev ironi, og er ikke basert på ren fakta.
Er ikke skrevet for å provosere, og beklager om noen føler seg støtt eller truffet.
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Amunet
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 06 Jan 2007 21:47
17
Lokalisering: i fantasiverdenen min

Innlegg av Amunet »

Hvorfor kan ikke bare alle akseptere hverandre og la dem være dem de er uten at alle skal bli så provosert av dem... :(
Sist redigert av Amunet på 05 Mai 2008 16:48, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 24
Bilde
Du kan gjøre alt så lenge du vet hvordan det gjøres.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Kan ikke bare folk slutte å sminke seg som noen dauinger? :D
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links