BA. skrev:... man får jo håpe at barnevernet er såpass oppegående at de tar tak i familiesituasjonen og ikke bare ser på dette som at barnet har evner til å finne spøkelser.
Et helt nytt område for barnevernet ? Hver gang et barn har en fantasi-lekekamerat, må barnevernet tilkalles ?
Eller hvis barnet kommer opp med andre detaljer ?
Noen barn, spesielt i småbarnsalder 2 - 5 år , viser tydelig at de får inn informasjon som ikke er "forunt alle og enhver" .
Endel av dette er ganske sikkert ren fantasi, men noe er påtagelig - "hvordan kan barnet vite dette".
Ett eksempel jeg kjenner til, er hvor barnet ber sin bestemor om å få låne "dukka på loftet, den du hadde da du var barn" - bestemoren skjønner ikke hva barnet snakker om, barnet beskriver dukka, og også hvilke klær dukka har på. Dessuten ble det sagt hvordan eska dukka lå i så ut.Barnet var på dette tidspunkt ca 3 år.
Da ingen skjønte hva barnet snakket om, tok en i familien og sjekket opp på loftet, og jo, der fant de dukka.... slik barnet beskrev. Og da husket og bestemoren at denne dukka visst var hennes. ( bestemoren er ellers "åndsfrisk" - og oppegående, selv idag... )
Dukka lå nedpakket i gamle kasser, og var ikke rørt på mer enn 40år.
Siden dette er et gammelt bygg, og loftet var av "mørkeloft-typen" , med luke som måtte løftes opp, og så bruke stige for å komme opp, er det umulig at barnet på 3 kunne komme opp der på egenhånd.
Så spørsmålet er ; hvordan visste barnet om denne dukka, som selv bestemoren hadde glemt ? Og også detaljer om andre ting som lå i samme eske ?
Hvordan kunne barnet beskrive hvor den lå, når det var utelukket at barnet kunne komme seg opp på loftet på egenhånd ? ( noe det heller ikke ville fått lov til ).
Det er flere vitner på at dette faktisk skjedde. Deriblant besteforeldre, og foreldrene. . .
Forøvrig har dette barnet også vist andre tegn på å vite ting som man ikke skal forvente av en 3 åring, og beholdt denne evnen opp til skolealder. Da gikk den i "dvale" - gjerne pågrunn av andre barns reaksjoner...
Dette "barnet" er nå mer enn 20 år, og har igjen åpnet opp for slike evner...
Pågrunn av personvern, kan jeg ikke komme med flere detaljer her.
Dette er bare en av alle de ting jeg har sett når det gjelder småbarn, de er mer åpne for paranormale fenomen enn de som er litt eldre...
Og mange barn stenger igjen slike evner, fordi foreldre og andre maser på at "slutt å tull" - "kutt ut slike fantasier" , osv.
Jeg har sett og hørt litt for mange slike historier til å kunne avvise det som "tull" og "fantasi".
mvh Asbjørn