Universet & dets hemmeligheterEris/Nibiru/Planet X 2012/2013

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Kjell skrev:Det er mange som har mykje rett i det dei skriv her, men det verkar som om dei fleste har fått med seg berre eit lite snev av verkeligheita. Det som Gaute skriv er nok rett, men han og har nok ikkje fullt oversyn over alt.
Gaute har overhodet ikke noe rett. Han klarer å fortelle de enkleste ting feil.
Darwin har ein god del rett, men det stoppa opp den dagen menneska plutselig vart inelligente.
Neida, både vi og resten av dyre- og planteverdenen er fortsatt gjenstand for evolusjon.
Vi står framfor ei utrulig spennande tid no. Det kjem til å skje mykje dramatisk, både naturkatastrofer og krigar.
Slik det har gjort i all tid.
Men alt det dramatiske som skjer er uvesentlig, for om ca. fire og eit halvt år skjer det store med oss menneska som overlever.
Om fire og et halvt år skjer det ikke noe spesielt. Verden går fremover akkurat som den har gjort det i millioner av år.
Co2-pratet er konstruert av nokon som vil tyna oss for pengar, høyrde forresten på P1 her ein søndags morgon der ein forskar meinte at det normale co2-innhalde i lufta historisk sett er 6 gonger høgare enn det er i dag. Kva skal ein egentlig tru? Mange meinar mykje om mangt, men media styrer det meste. (Sjekk kven som egentlig eig media, kven trekker i trådane?, kven eig storparten av pengane i verden?). Vi blir lurt trill rundt kvar einaste dag.
Ja, hvem eier media? Hvem eier Klassekampen, hvem eier Dagens næringsliv? Hvem eier Washington Post, hvem eier Al Jazeera, og hvem eier youtube, metacafe, paranormal.no, wikipedia.org eller blogge.no?
Svaret er som Jesus sa ein gong: Gjer mot andre det som du vil at andre skal gjere mot deg. Kjærleik er stikkordet. Om ein hugsar på dette blir alt godt til slutt. Var dette flåsete sagt, okai kanskje det. Men tru meg, det viktigaste er faktisk KJÆRLEIK. Veit stort sett kva som skal skje framover men det er faktisk uvesentlig
Det viktigste er primærbehovene, som f.eks. mat, drikke, varme osv. Deretter kommer sekundærbehovene som kjærlighet, trygghet, status osv.

Når man ikke får dekket primærbehovene blir sekundærbehovene uvesentlige.
Antall ord: 385

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Hexagram
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Mar 2008 23:38
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norway

Innlegg av Hexagram »

BA. skrev:
Ja jeg har vurdert muligheten for det og jeg har lenge trodd at slik var det også, men etter hvert som jeg erfarer ting i livet som jeg setter spørsmålstegn ved. Exs: Har en hytte litt inne i landet, ved denne hytten renner det en bekk og i denne bekken lekte vi som barn, vi fant masse skjel, vi kalte dem ku-skjel disse skjelene er hvite runde litt store tykke i skallet, disse skjelene er ikke noe som lever i en bekk på innlandet men en finner dem i mengder ved havet, da ble spørsmålet, har havet vært helt her oppe? eller har terenget vært lavere ( er ganske flatt hytta ligger ca 30 meter over havet )
Det jeg nå tenker etter et jeg ble klar over denne planeten Eris/Nibiru og har lest en del om dette fenomenet er at det kan være ting som stemmer, med det som mange av "fanatikerne" som noen kaller dem sier, altså det som hevdes:
Selv om du ikke behøver å utelukke at Eris kan ha en effekt, bør du heller ikke utelukke at diverse CO2-utslipp og solaktivitet har effekt?

Vi vet at både naturlige og menneskeskapte CO2-utslipp bidrar til den globale oppvarmingen. Vi har også gode grunner til å tro at solaktivitet påvirker temperaturen, så det jeg reagerte på var "...katastrofer, flom, jordskjelv og volsomme orkaner er en innvirkning fra universet, altså denne planeten Eris/Nibiru", noe som jeg forsto som en utelukkelse av alle andre muigheter.
denne planeten nermer seg jorden i slutten av 2012 og begynelsen av 2013, påvirker jorden, et fryktelig vær tar til, og volsomme vulkanet bryter ut, planeten påvirker jorden slik at jorden sakker ned farten (omkretsen om sin egen akse) og til slutt stopper ( dette er disse volsomme kreftene du lurte på om jeg var klar over )
Når jorden har stoppet helt opp vil planeten dra jorden ca 90 grader over, det vil si at nord og sørpolen kommer til og være ca der ekvator er nå.
Så vil det bli et polskifte, nord og sørpolen skifter plass om dette polskiftet skjer igjennom jorden vil det mest sansynlig ikke skje noe men om polskiftet skjer utenpå altså at disse magnetiske kreftene påvirker havet, da vil disse kjempe tsunamiene oppstå og det er da snakk om bølger fra 5000 til 6000 fot, 1666 til 2000 meter høyde.
Etter disse "begivenhetene" og Planeten begyner og trekke fra jorden, vil jorden begyne og rotere igjenn men motsatt vei enn den har i dag.
Det er også mulig at jorden blir dratt ut av bane enten at vi får flere dager i året eller at det blir mindre dager i et år.
Når nord og sørpolen havner ca ved ekvator og ellers snø og isrike land havner i varmere himmelstrøk da smelter isen/snøen som er igjenn etter at disse tsunamiene mest sansynlig har sopet både nord og sørpolen og de fleste land for det meste, når all denne isen og snøen smelter vil havet stige, men det vil også begyne og danne seg nye ispoler.
Eris går i en bane utenfor Pluto, og nærmer seg ikke jorden i noen grad å snakke om.
Bilde

Siden du skriver Eris/Nibiru/PlanetX, så er Eris denne dvergplaneten som ikke kan påvirke jorden whatsoever. Ingen planet heter Nibiru, men Nibiru kan referere til planeten Jupiter, som har en enorm masse, og størrelse, og dette er en planet som går i en bane adskillig nærmere jorden enn Pluto gjør, så denne kunne gjort mye skade dersom dens bane hadde krysset jordens, men det gjør den ikke på langt nær. Vi er mye nærmere solen enn vi noengang er til jupiter.
PlanetX henspeiler på den ukjente planeten man ut fra beregninger mente man ville finne utenfor Neptun.
En slik planet har man ikke funnet, men under letingen fant man Pluto. Man regner med at man innen 2013 har avklart om denne ukjente planeten finnes eller ikke.

For å stoppe jordens rotasjon er det enorme krefter som må settes i sving, og det finnes ikke mulighet for at en dvergplanet/asteroide mindre og lettere enn månen kan påføre jorden slike krefter. Jeg tviler på at det ville skjedd ved direkte sammenstøt engang.
Kan du være enig at det har vært tropeklima på grønland?
Du er vel enig at det har vært istid i norden og Auropa?
Når jeg forteller om hytten som ligger litt inn i landet og disse skjelene som hører hjemme ved havet.
Det er også et annet vann i samme kommune som jeg bor i som det er funnet et hvalsjelett i, altså har landet vært lavere eller havet har vært høyere.
Eller at dette med denne planeten har skjedd før som jo "fanatikerne" hevder.
"Det er da jeg mener at det forskerne har funnet ut, stemmer"
Jeg synes det med denne planeten er mer logiskt med tanke på istider som har vært og tropeklima der det i dag er polarklima, uten at jeg er noen ekspert.
At klimaet har skiftet i løpet av milliarder av år er ikke noe å holde hemmelig, så det kan jeg sikkert gå med på. :)

Det finnes forskjellige muligheter for at disse skjellene kan ha kommet inn i landet. En mulighet er at de tektoniske platene har forskjøvet seg, slik at det som tidligere var under vann nå er over. Digre områder ved Strømstad var f.eks innseiling under vikingetiden, mens det nå er jordbruksland.

Dette er adskillig mer sannsynlige teorier enn denne ateroiden/dvergplaneten som ikke under noen omstendigheter kan påvirke havnivået på jorden.

Darwins familie benekter at han vendte seg fra sin egen teori.

Hvor mye han trodde på den bokstavelige bibelske tolkningen er uvisst. Han ble beskrevet som en avslappet protestant, med materialistiske tendenser. Darwin ble oppmeldt i teologistudier (av sin ateistiske far), noe som ikke interesserte Darwin spesielt mye. Han var mer opptatt av naturen, jakt, dyreoppdrett osv.

Han tok teologieksamen i 1831, og reiste samme år ut med Beagle. Dette burde vise at hans religiøse interesser ikke stakk så veldig dypt.

Du har imidlertid ikke vist noe som tyder på at hans familie ikke kjente ham, og at andre enn dem bedre kunne vurdere hans syn på evolusjonsteorien ved hans død.

Jeg kan ikke bevise at teorien ikke faller. Du får komme med det du mener beviser at den faller, så skal jeg prøve å bevise at dette ikke stemmer.

Vitenskap.

Vitenskapen beskriver først og fremst virkeligheten, Dette handler om viten. Deretter lager man falsifiserbare teorier både for hvorfor virkeligheten er slik, og for hvordan man kan bruke denne kunnskapen videre.

F.eks. kan man ut fra teorien om evolusjon peke på enkelte områder og si hvilke typer dyr/planter som fantes der, og hvilke man kan forvente å finne rester av idag. Hvert funn som er gjort på den måten bekrefter evolusjonsteorien.

Kausalitet er vesentlig, men ikke altoverskyggende. Det er ikke viktigere å finne årsakssammenhenger enn å bruke de vitenskapelige metodene. Dette er problemet med kreasjonismen, den følger ikke de vitenskapelige protokollene.

Alle fossile funn vi har stemmer overens med evolusjonsteorien. Hvis du mener det finnes funn som ikke passer med teorien, så må du skrive om dem, slik at jeg har noe å motbevise.

Bibelen inneholder feil, det kan jeg dokumentere, men det som mangler kan jeg ikke dokumentere. Du får finne noe fra bibelen som kan dokumenteres, så skal jeg eventuelt innrømme at jeg har tatt munnen for full.

At kvinnen kom før mannen er ikke bevist, men vi ser klare tegn til at det var slik. Encellede organismer formerer seg ved celledeling. Dette er den enkleste form for formering, deretter dukker det opp litt mer avanserte former for liv, som også formerer seg ukjønnet. Det vi da ser er at det alltid er hunner som kan greie seg uten hanner, aldri omvendt. Det kan tyde på at hunnene kom før hannene.

Men dette "beviset" krever at du aksepterer evolusjonsteorien. Så lenge du forkaster den vil alle beviser som er avhengige av den falle til jorden.

At haren tygger drøv er et eksempel på at bibelen er feil, og siden du forkaster evolusjonsteorien, så kan det heller ikke være en tidligere form for hare det er snakk om.
dette du skriver her har jeg ingen invendinger mot, alt er en utvikling, jeg tror ikke på at jorden først var en glødende kule for så og bli avkjølt, dernest skulle det komme gasser som inneholdt stoffer som igjenn skapte dette havet, for og skape noe må det etter min mening være en inteligens, en designer. Men det er en utvikling.
Da er vi enige om at kreasjonistenes argument om at det ikke er funnet overganger fra en art til en annen ikke stemmer.

Det ser også ut til at vi kan være enige om at Hawaiieksemplet ikke holder.

Det du deretter tar opp har ikke noe med evolusjonsteorien å gjøre, og jeg tror jeg lar det ligge med det. Jeg har tidligere forklart noe av det på spørsmålet om havet.

Du kan søke opp litt informasjon om Eris på nettet, f.eks. kan du lese om Eris her. http://www.gps.caltech.edu/~mbrown/plan ... index.html

wikipedia kan du se at den er 3000km stor, har en tetthet på 2 g/cm³. Månen er 3500km ved ekvator, og har en tetthet på over 3,3g/cm³, noe som betyr at månen har mye større mase enn Eris.
Du vil at jeg skal fortsette og krangle med deg?
Ulikheten mellom dine meninger/teorier og mine meninger/teorier er som over alle hauger.
Antall ord: 1665
[img]http://i299.photobucket.com/albums/mm304/Hexagram_2008/
Et lite steg for mennesket, et stort steg for menneskeheten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Hexagram skrev:Du vil at jeg skal fortsette og krangle med deg?
Ulikheten mellom dine meninger/teorier og mine meninger/teorier er som over alle hauger.
Nei, for all del, jeg har ingen ønsker om å krangle.

Likevel liker jeg å utveksle synspunkter med andre som har annerledes syn på tingenes tilstand enn jeg selv har.

Det er nettopp derfor jeg tilbringer tid her på forumet. Det er interessant å se hva andre mener om ting, og du og jeg har veldig forskjellig syn på en del ting, og jeg synes det er interessant å se hvorfor du mener slik du gjør.

Ved diskusjon kan jeg lære en del, og jeg kan få ny informasjon som kanskje kan påvirke mitt syn på livet, og kanskje kan jeg få avslørt noen myter som jeg fortsatt tror på.

Kanskje kan jeg ogsp avsløre noen myter som andre tror på, og dermed bidra til at andre lærer noe også.

Hvis du ikke føler vi kan utveksle synspunkter mer uten å krangle, så takker jeg for praten, men hvis du kunne tenke deg å utfordre dine egne og mine myter/kunnskaper så ser jeg fram til å diskutere videre. :)
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Hexagram
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Hexagram »

BA. skrev:
Hexagram skrev:Du vil at jeg skal fortsette og krangle med deg?
Nei, for all del, jeg har ingen ønsker om å krangle.

Likevel liker jeg å utveksle synspunkter med andre som har annerledes syn på tingenes tilstand enn jeg selv har.

Det er nettopp derfor jeg tilbringer tid her på forumet. Det er interessant å se hva andre mener om ting, og du og jeg har veldig forskjellig syn på en del ting, og jeg synes det er interessant å se hvorfor du mener slik du gjør.

Ved diskusjon kan jeg lære en del, og jeg kan få ny informasjon som kanskje kan påvirke mitt syn på livet, og kanskje kan jeg få avslørt noen myter som jeg fortsatt tror på.

Kanskje kan jeg ogsp avsløre noen myter som andre tror på, og dermed bidra til at andre lærer noe også.

Hvis du ikke føler vi kan utveksle synspunkter mer uten å krangle, så takker jeg for praten, men hvis du kunne tenke deg å utfordre dine egne og mine myter/kunnskaper så ser jeg fram til å diskutere videre. :)

Er opptatt med en del fremover, du kan jo se innom her, med jevne mellomrom.

Har foresten funnet ut at den haren som du sier bibelen hevder tygger drøv.
På en måte er det 2 kategorier, en har drøvtyggeren kua er jo en ren drøvtygger med flere mager, haren derimot har bare en mage og er ingen typisk drøvtygger, men den tygger drøv.

Her er en link til en Dansk side:http:
http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Pattedyr/Harer/

Bilde
Antall ord: 282

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Hexagram skrev:Er opptatt med en del fremover, du kan jo se innom her, med jevne mellomrom.

På en måte er det 2 kategorier, en har drøvtyggeren kua er jo en ren drøvtygger med flere mager, haren derimot har bare en mage og er ingen typisk drøvtygger, men den tygger drøv.

Jada, jeg kommer nok til å kikke innom her.
Halvor Aarnes ved Universitetet i Oslo skrev:Hare har blindtarm etter magen, og gjør at de ikke kan tygge drøv. Hare har lang cecum, og spiser en spesiell flytende del av avføringen på nytt, og er såkalt koprofag.
(Side 64)

Harer er koprofage, det vil si at de spiser sin egen eller andres avføring.

Vi sitter altså med forskjellige påstander her, og kanskje vi skal se på hva som er spesielt ved å tygge drøv?

http://no.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%B8vtyggere
http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9308273
http://www.bio.uio.no/plfys/haa/leks/d/droevtygg.htm

Det som går igjen er at drøvtyggere har fire mager.
Antall ord: 216

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Hexagram
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Hexagram »

BA. skrev:
Hexagram skrev:Er opptatt med en del fremover, du kan jo se innom her, med jevne mellomrom.

Jada, jeg kommer nok til å kikke innom her.
Halvor Aarnes ved Universitetet i Oslo skrev:Hare har blindtarm etter magen, og gjør at de ikke kan tygge drøv. Hare har lang cecum, og spiser en spesiell flytende del av avføringen på nytt, og er såkalt koprofag.
(Side 64)

Harer er koprofage, det vil si at de spiser sin egen eller andres avføring.

Vi sitter altså med forskjellige påstander her, og kanskje vi skal se på hva som er spesielt ved å tygge drøv?

http://no.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%B8vtyggere
http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9308273
http://www.bio.uio.no/plfys/haa/leks/d/droevtygg.htm

Det som går igjen er at drøvtyggere har fire mager.
Er faktisk helt enig med deg :mozilla_wink:
Et dyr som er en drøvtygger, har fire mager.

Den linken jeg gav deg, står det at haren tygger drøv, men på en litt annen måte.
Er det mulig og kunne kalles drøv tygger? når en ikke har 4 mager, noen mener det mens andre er uenige.

Vi er ikke ferdige med denne haresaken enda, må se om jeg finner noe vettug.

Bilde
Antall ord: 294

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Hexagram
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Hexagram »

I min Bibel King James versonen, står det ingenting om drøvtyggende harer.

3 Mosebok 11:6
Haren gulper maten opp igjen, men den har ikke hover....

5 Mosebok 14:7
Men disse skal dere ikke spise blandt dem som gulper maten opp igjen, har klover eller kløvde klover: Kamelen, haren og fjellgrevlingen...

Det finnes 62 forskjellige hare sorter i verden, kan det tenkes at noen av disse hare sortene driver og gulper opp maten.
Når denne haren driver og gulper opp maten som den har spist, er dette det samme som drøvtyggeren, må et dyr ha 4 maver for og gulpe maten opp.
Kan det være slik at haren spiser i fullfart, så hopper den til et sted der den føler seg trygg, og der i tryggheten gulper haren opp maten og riktig storkoser seg :mozilla_undecided:
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Hexagram skrev:I min Bibel King James versonen, står det ingenting om drøvtyggende harer.

Hmm, norsk King James?

King James, slik jeg kjenner den.
Leviticus 11:6 skrev:And the hare, because he cheweth the cud, but divideth not the hoof; he [is] unclean unto you.
Chewing the cud, betyr å tygge drøv, eller bokstavelig å tygge jorten.
Hexagram skrev:5 Mosebok 14:7
Men disse skal dere ikke spise blandt dem som gulper maten opp igjen, har klover eller kløvde klover: Kamelen, haren og fjellgrevlingen...
Min King James:
Deuteronomy 14:7 skrev:Nevertheless, of those that chew the cud or have cloven hooves, you shall not eat, [such as] these: the camel, the hare, and the rock hyrax; for they chew the cud but do not have cloven hooves; they [are] unclean for you.
Hexagram skrev:Det finnes 62 forskjellige hare sorter i verden, kan det tenkes at noen av disse hare sortene driver og gulper opp maten.
Når denne haren driver og gulper opp maten som den har spist, er dette det samme som drøvtyggeren, må et dyr ha 4 maver for og gulpe maten opp.
Kan det være slik at haren spiser i fullfart, så hopper den til et sted der den føler seg trygg, og der i tryggheten gulper haren opp maten og riktig storkoser seg :mozilla_undecided:
Ja, det kan tenkes, så hvis du vil gå for den forklaringen, så kan du bare finne den typen som gjør det.

Jeg synes personlig teorien er tvilsom, for en slik unormalitet hos harer ville nok blitt oppdaget og beskrevet av forskere.
Antall ord: 283

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Hexagram
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Hexagram »

BA. skrev:
Hexagram skrev:I min Bibel King James versonen, står det ingenting om drøvtyggende harer.

Hmm, norsk King James?

King James, slik jeg kjenner den.
Leviticus 11:6 skrev:And the hare, because he cheweth the cud, but divideth not the hoof; he [is] unclean unto you.
Chewing the cud, betyr å tygge drøv, eller bokstavelig å tygge jorten.
Hexagram skrev:5 Mosebok 14:7
Min King James:
Deuteronomy 14:7 skrev:Nevertheless, of those that chew the cud or have cloven hooves, you shall not eat, [such as] these: the camel, the hare, and the rock hyrax; for they chew the cud but do not have cloven hooves; they [are] unclean for you.
Hexagram skrev:Det finnes 62 forskjellige hare sorter i verden, kan det tenkes at noen av disse hare sortene driver og gulper opp maten.
Ja, det kan tenkes, så hvis du vil gå for den forklaringen, så kan du bare finne den typen som gjør det.

Jeg synes personlig teorien er tvilsom, for en slik unormalitet hos harer ville nok blitt oppdaget og beskrevet av forskere.
Ja Norsk King James, det er jo en oversettelse av den Engelske.
I de Hebraiske rullene, der står det hva det er med denne haren om den gulper eller er drøvtygger, så kommer det an på hvordan det blir oversatt.

Så hvis en virkelig vil gå i dybden med dette hare spørsmålet, så er det de Hebraiske skrifter som har svaret, å de har jeg ikke tilgang til.

for meg er Guds Ord sandt og godt!

Kan vi være enige i at det kan være en mulighet at det kan finnes en eller flere harer som gulper opp maten?

Sier du ja, da er vi ferdig med dette harespørsmålet, sier du nei, så er det din påstand dette om den drøvtyggende haren, da er det du som får æren av og lete etter de gode bevisene.

Jeg for min del har ingen problemer med denne haren.

så er det bare og hente frem neste påstand. Det kan du gjøre, du er flink med og klippe ut og lime inn disse sitatene.

Det går og være litt enig, selv om vi ikke er helt enige? :) [/quote]
Sist redigert av Hexagram på 01 Apr 2008 18:00, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 484

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Hexagram
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Hexagram »

BA skrev: Jeg synes personlig teorien er tvilsom, for en slik unormalitet hos harer ville nok blitt oppdaget og beskrevet av forskere.

Det er enda mange ting på denne vidundelige planeten vår som ikke er utforsket ennå.
Er du enig?[/quote]
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Hexagram skrev:Ja Norsk King James, det er jo en oversettelse av den Engelske.
I de Hebraiske rullene, der står det hva det er med denne haren om den gulper eller er drøvtygger, så kommer det an på hvordan det blir oversatt.

Så hvis en virkelig vil gå i dybden med dette hare spørsmålet, så er det de Hebraiske skrifter som har svaret, å de har jeg ikke tilgang til.

Kan vi være enige i at det kan være en mulighet at det kan finnes en eller flere harer som gulper opp maten?

Sier du ja, da er vi ferdig med dette harespørsmålet, sier du nei, så er det din påstand dette om den drøvtyggende haren, da er det du som får æren av og lete etter de gode bevisene.

så er det bare og hente frem neste påstand. Det kan du gjøre, du er flink med og klippe ut og lime inn disse sitatene.

Det går og være litt enig, selv om vi ikke er helt enige? :)
[/quote]Hva er vitsen med en norsk oversettelse av en engelsk oversettelse?

På norsk bruker jeg den norske bibelen, og på engelsk bruker jeg den engelske.

Den hebraiske teksten bruker ordet gerah, som oversettes til engelsk med cud. Som vi tidligere har vært inne på og sett at tilsvarer det norske ordet drøv/jort.

Som jeg også skrev tidligere, det kan tenkes at det finnes gulpende harer. Det er altså ikke helt utelukket, men det er veldig tvilsomt, og du sitter fortsatt med bevisbyrden, hvis du fortsatt holder på den teorien.

Altså sier jeg ja, men vi er ikke ferdige med spørsmålet, fordi jeg kun sier ja til en mulighet, det er ikke noen bekreftelse på at det overhodet finnes.

Jeg har heller ingen problemer med at bibelen tar feil. Den tar jo også feil i antall ben på gresshoppene, men du kan jo lete opp en type gresshopper med fire ben. ;)
Antall ord: 356

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Hexagram
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Hexagram »

BA. skrev:
Hexagram skrev:Ja Norsk King James, det er jo en oversettelse av den Engelske.

Skjønner du ikke det? Det går og være litt enig, selv om vi ikke er helt enige? :)
Hva er vitsen med en norsk oversettelse av en engelsk oversettelse?

På norsk bruker jeg den norske bibelen, og på engelsk bruker jeg den engelske.

Den hebraiske teksten bruker ordet gerah, som oversettes til engelsk med cud. Som vi tidligere har vært inne på og sett at tilsvarer det norske ordet drøv/jort.

Som jeg også skrev tidligere, det kan tenkes at det finnes gulpende harer. Det er altså ikke helt utelukket, men det er veldig tvilsomt, og du sitter fortsatt med bevisbyrden, hvis du fortsatt holder på den teorien.

Altså sier jeg ja, men vi er ikke ferdige med spørsmålet, fordi jeg kun sier ja til en mulighet, det er ikke noen bekreftelse på at det overhodet finnes.

Jeg har heller ingen problemer med at bibelen tar feil. Den tar jo også feil i antall ben på gresshoppene, men du kan jo lete opp en type gresshopper med fire ben. ;)[/quote]
Antall ord: 363

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Hexagram
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Hexagram »

Her har du det hebraiske ordet gerah, ordet har med mål og vekt og gjøre:
http://www.convert-me.com/en/convert/un ... ah.en.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Gerah
http://www.christiananswers.net/dictionary/gerah.html
http://cancerweb.ncl.ac.uk/cgi-bin/omd?gerah

BA skrev:Hva er vitsen med en norsk oversettelse av en engelsk oversettelse?

Svar: tenker det er for dem som ikke leser engelsk.

Bevisbyrde? Jeg sier at Guds Ord er sannhet, alt annet må du bevise.

BA skrev: Jeg har heller ingen problemer med at bibelen tar feil. Den tar jo også feil i antall ben på gresshoppene, men du kan jo lete opp en type gresshopper med fire ben

Svar: Dette du skriver her er ikke med i det vi diskuterer, altså om denne gresshoppen
Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Hexagram skrev:
Bevisbyrde? Jeg sier at Guds Ord er sannhet, alt annet må du bevise.
Jeg tror ikke du helt har forstått sammenhengen med påstander/bevisbyrde. Du påstår at noe er sant, derfor ligger bevisbyrden på deg. Du oppnår ingenting ved å kun si "dette er sant".
Antall ord: 51
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Hexagram
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Hexagram »

Kanskje jeg kan finne en gresshoppe med treben :mozilla_wink:
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links