Fakta, teori & skepsis ⇒ Hva tror du på?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Mai 2005 19:16
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Ski
- Blitt takket: 4 ganger
Jeg tenker at det er en grunn til at Gud ikke viser seg.
Det er forde de som ikke ser han ikke vil se.
For Gud i mine øyne er den rene kjærligheten.
Og den finnes over alt. I naturen, inne i alle mennesker.
Om du kunne merke den rene kjærligheten uten å forstå
hva den er ville du ikke vite hva det var eller hvordan du
skulle forholde deg til den.
Derfor må vi alle gå den tunge lærdommens vei, som slutter
å være tung når vi innser meningen bak lidelsene.
Jeg ser det er så mange som påstår at det er kun de svake
og dumme som tror på en Gud.
Hva menes med svak?
At en trenger noe å skylde på eller lene seg til?
For om det er sånn da påstår jeg at vi alle er "svake"
Er det ikke det alle mennesker gjør, bare at de som ikke tror
på Gud bruker andre ting?
Ett statussymbol for å føle seg større.
En kjæreste forde vi ikke klarer stå alene i vår egen
kraft. Alt dette er utrykk for de samme mekanismene.
Mange her inne tror på healing og til og med kan kjenne
energien, men de tror ikke på en Gud??
De tror på hjelpere, men ikke en Gud??
For meg er det en selvmotsigelse.
Hva er den rene healingkraften om det ikke er
ett aspekt av Gud? Hvor kommer den fra og
hvem styrer den om det ikke er en Gud?
Det er forde de som ikke ser han ikke vil se.
For Gud i mine øyne er den rene kjærligheten.
Og den finnes over alt. I naturen, inne i alle mennesker.
Om du kunne merke den rene kjærligheten uten å forstå
hva den er ville du ikke vite hva det var eller hvordan du
skulle forholde deg til den.
Derfor må vi alle gå den tunge lærdommens vei, som slutter
å være tung når vi innser meningen bak lidelsene.
Jeg ser det er så mange som påstår at det er kun de svake
og dumme som tror på en Gud.
Hva menes med svak?
At en trenger noe å skylde på eller lene seg til?
For om det er sånn da påstår jeg at vi alle er "svake"
Er det ikke det alle mennesker gjør, bare at de som ikke tror
på Gud bruker andre ting?
Ett statussymbol for å føle seg større.
En kjæreste forde vi ikke klarer stå alene i vår egen
kraft. Alt dette er utrykk for de samme mekanismene.
Mange her inne tror på healing og til og med kan kjenne
energien, men de tror ikke på en Gud??
De tror på hjelpere, men ikke en Gud??
For meg er det en selvmotsigelse.
Hva er den rene healingkraften om det ikke er
ett aspekt av Gud? Hvor kommer den fra og
hvem styrer den om det ikke er en Gud?
Antall ord: 258
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 11 Mar 2008 17:07
- 16
Hvordan forklarer de kristne her inne at Gud er kjærlig, men samtidig sender han de menneskene som ikke trodde på at Jesus døde på korset for menneskeheten til helvete? Er ikke dette en selvmotsigelse?! Og da spør jeg; vil man komme til himmelen for å møte en Gud som sender mennesker som ikke har gjort noe annet enn gode ting hele livet, men ikke tror på Jesus, til helvete? Jeg ser ikke på dette som en kjærlig gud..
Antall ord: 82
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 10 Jan 2007 19:33
- 17
- Blitt takket: 1 gang
Callidus skrev:Hvordan forklarer de kristne her inne at Gud er kjærlig, men samtidig sender han de menneskene som ikke trodde på at Jesus døde på korset for menneskeheten til helvete? Er ikke dette en selvmotsigelse?!
Nei, det er ingen selvmotsigelse.
En Gud som er kjærlighet og som tvinger folk til frelse ville derimot være en selvmotsigelse.
Mennesker er skapt av Kjærlighet og til Kjærlighet. Det eneste måten man kan elske er hvis man har frihet. Ingen kan tvinges til å elske... Dermed står mennesket fritt til å ta i mot Gud eller la det være. Hvis et menneske ikke ønsker Gud i sitt liv, hvorfor skal Gud tvinge seg på dette mennesket i all evighet?
Jeg ser det som en Gud som er Kjærlighet. Den som virkelig elsker noen, vil la dem få velge, selv om det smerter. Gud gråter for hvert menneske som vender seg bort fra Ham, men Han har gitt oss valget, evnen til å elske eller la være.Og da spør jeg; vil man komme til himmelen for å møte en Gud som sender mennesker som ikke har gjort noe annet enn gode ting hele livet, men ikke tror på Jesus, til helvete? Jeg ser ikke på dette som en kjærlig gud..
Du får selv velge om du vil leve med Gud eller uten Gud.
Det finnes ikke noe slikt som "god nok" i Guds øyne. Det finnes bare "ja" eller "nei". Han elsker oss alle, og enhver som ønsker det er velkommen.
Antall ord: 260
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 11 Mar 2008 17:07
- 16
Hva med de mennesker som aldri har hørt om Bibelen eller den kristne Gud? De kan på ingen måte vite hva Jesus i følge Bibelen gjorde, og er dermed dømt til helvete på grunn av omstendighetene de er født rundt?Jael skrev:Hvis et menneske ikke ønsker Gud i sitt liv, hvorfor skal Gud tvinge seg på dette mennesket i all evighet?
Og; hvorfor helvete? Hvorfor ikke bare sovne stille inn?
Lukas 16 23 sier at helvete er et sted av av smerte. En kjærlig Gud kan da ikke sende alle mennesker som enten ikke tror på eller ikke har mulighet til å få vite om hva Jesus gjorde til et sted av pine og smerte?
Antall ord: 121
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 28 Des 2007 11:29
- 16
- Lokalisering: Fredrikstad
Det er så mange som har spurt meg om dette i det siste, så nå er det kanskje greit å skrive ned hva jeg tror på. Jeg har vært medlem av den norske kirke siden fødsel, men følte meg litt uvel med kristendommen. For noen år siden meldte jeg meg ut. Ikke på grunn av at jeg ikke tror på Gud, men jeg tror ikke på kristendommens Gud. Jeg tror på en Gud som ikke er fordømmende, og som tar i mot alle uansett.
Jeg tror på mennesker, på det gode i oss og på den mektige universelle kraften som vi alle er en del av. Jeg tror på meg selv og jeg tror på en alternativ levemåte.
Dette er litt av hva jeg tror på. Kunne utbrodert det i evigheter, men tror nok det holder.
Jeg tror på mennesker, på det gode i oss og på den mektige universelle kraften som vi alle er en del av. Jeg tror på meg selv og jeg tror på en alternativ levemåte.
Dette er litt av hva jeg tror på. Kunne utbrodert det i evigheter, men tror nok det holder.
Antall ord: 140
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Tror du ikke Gud kjenner hver eneste tanke og følelse hvert menneske har? Han kjenner vår søken, vår lengsel, han vet hva vi ville valgt hvis vi fikk muligheten. Gud gjør seg kjent på mange måter i skaperverket, han er å finne i menneskets tanke og i naturen, alt vitner om Ham.Callidus skrev:Hva med de mennesker som aldri har hørt om Bibelen eller den kristne Gud? De kan på ingen måte vite hva Jesus i følge Bibelen gjorde, og er dermed dømt til helvete på grunn av omstendighetene de er født rundt?
Vi kan ha full tillit til at Gud gjør det som er rett mot de som aldri fikk sjansen til å høre om Jesus. Imens kan vi gjøre vårt beste for å gjøre Jesus kjent, slik at mennesker kan oppleve den glede og fred som troen på Ham gir også i dette livet.
Gud har lagt evigheten ned i våre hjerter, vi ble skapt til evig liv. Vi ble også skapt til virkelige liv, der våre handlinger medfører ansvar og vi må ta konsekvensene som følger med. Den som ønsker seg et liv uten Gud får akkurat det: I oppstandelsen vil de bli vist bort fra Gud, og går dermed fortapt.Og; hvorfor helvete? Hvorfor ikke bare sovne stille inn?
Du feller nå en dom over mennesker, en dom som det ikke tilkommer deg å felle. For alt du vet kan helvete være tomt. Som jeg sa: Bare Gud kjenner våre tanker, våre innerste hemmeligheter, hva vi ville gjort hvis vi fikk sjansen.Lukas 16 23 sier at helvete er et sted av av smerte. En kjærlig Gud kan da ikke sende alle mennesker som enten ikke tror på eller ikke har mulighet til å få vite om hva Jesus gjorde til et sted av pine og smerte?
Men den som ikke vil tro på Gud, den som ikke vil ha samfunn med ham, den får sin vilje: Han går fra Gud.
Gud er fred.
Gud er lys.
Gud er kjærlighet.
Å si nei til Gud er ikke bare å oppgi Ham, men å oppgi alt det Han er og gir. Derfor er fortapelsen en grusom lidelse. Fortapelsen er fravær av alt som er sant, rent og godt. Det er fravær av fred, fravær av lys, fravær av kjærlighet.
I denne verden er Gud til stede med sin Hellige Ånd, og de kristne er saltet som bevarer jorden fra forråtnelsen.
Men i fortapelsen finnes ikke Gud eller saltet.
Der er gudsfornekteren overgitt til seg selv, slik han selv ville.
Antall ord: 450
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
minime skrev:Det er så mange som har spurt meg om dette i det siste, så nå er det kanskje greit å skrive ned hva jeg tror på. Jeg har vært medlem av den norske kirke siden fødsel, men følte meg litt uvel med kristendommen. For noen år siden meldte jeg meg ut. Ikke på grunn av at jeg ikke tror på Gud, men jeg tror ikke på kristendommens Gud. Jeg tror på en Gud som ikke er fordømmende, og som tar i mot alle uansett.
Din Gud er den verste Gud, for han tvinger mennesker til frelse hvis de ikke vil.
Den kristne Gud tar enkeltmenneket på alvor og lytter til dets ønsker. Et menneske er et fritt, selvstendig vesen som aldri kan tvinges til samfunn med Gud.
Forklar meg hvordan din slaveeier av en Gud er en kjærlig Gud.
Nei, det holder ikke. Jeg tror ikke du har tenkt gjennom hva Gud virkelig er, og hva mennesket virkelig er.Jeg tror på mennesker, på det gode i oss og på den mektige universelle kraften som vi alle er en del av. Jeg tror på meg selv og jeg tror på en alternativ levemåte.
Du tror kjærlighet er klissete føleri, at det går an å tvinge noen til det du vil fordi du mener det er godt. Du tar ikke på alvor at mennesker er selvstendige og har evne til å velge og vurdere hva de vil selv. Hva skiller deg fra tyrannen, som tar på seg oppgaven å velge for andre og tvinger dem til noe de ikke vil?
Nei, kjærlighet er ikke tvang! Kjærligheten søker ikke sitt eget, selv om det smerter. Gud tvinger deg ikke til noe. Kjærlighet kan ikke leve med tvang. Det går ikke an å tvinge noen til å elske. Kjærligheten lar hver enkelt være fri til å velge selv, kjærligheten forutsetter frihet og muligheten til å takke nei.
Antall ord: 343
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Tro meg, jeg har tenkt. Det har jeg brukt mesteparten av mitt voksne liv til å gjøre. Andre kan tro hva dem vil, jeg presser ingenting over på dem og respekterer deres valg. Det forventer jeg også at alle gjør mot meg.
Hvorfor min Gud er kjærlig? Vil du da si at din ikke er det? Det sier jeg på det grunnlag av hva jeg føler i hjertet mitt, og ikke på grunn lag av hva folk har fortalt meg. Jeg syns ofte kristne ( Selvfølgelig ikke alle) har lett for å bli som deg. Sinte, provoserte når ikke dere får overbevist oss andre som ikke tror på kristendommen.
Det innlegget ditt her syns jeg var svært unødvendig, da tråden handler om hva hver enkelt tror. La meg få tro hva jeg vil, så respekterer jeg ditt valg. Men ikke tving troen din nedover øra mine.
Om du ikke syns jeg utbroderer godt nok, vel deg om det.
Ha en fin kveld.
Hvorfor min Gud er kjærlig? Vil du da si at din ikke er det? Det sier jeg på det grunnlag av hva jeg føler i hjertet mitt, og ikke på grunn lag av hva folk har fortalt meg. Jeg syns ofte kristne ( Selvfølgelig ikke alle) har lett for å bli som deg. Sinte, provoserte når ikke dere får overbevist oss andre som ikke tror på kristendommen.
Det innlegget ditt her syns jeg var svært unødvendig, da tråden handler om hva hver enkelt tror. La meg få tro hva jeg vil, så respekterer jeg ditt valg. Men ikke tving troen din nedover øra mine.
Om du ikke syns jeg utbroderer godt nok, vel deg om det.
Ha en fin kveld.
Antall ord: 169
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Og hvor har jeg skrevet at kjærlighet er tvang? Jeg snakker ikke om noen andre enn meg selv, og jeg føler kjærligheten jeg har behov for. Jeg gjør mitt beste for andre og for at verden kan bli et litt bedre sted å leve.
Antall ord: 47
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Det er forskjell på å respektere andres valgfrihet og å respektere valget de tar. Hvis du mener at ditt syn er riktig, hvordan kan du respektere at andre velger feil? Jeg respekterer din rett til å velge som du vil, men jeg respekterer ikke valget du har tatt.minime skrev:Tro meg, jeg har tenkt. Det har jeg brukt mesteparten av mitt voksne liv til å gjøre. Andre kan tro hva dem vil, jeg presser ingenting over på dem og respekterer deres valg. Det forventer jeg også at alle gjør mot meg.
Vi har trosfrihet og vi har ytringsfrihet. Min tro utøves ved å ytre seg, ved at jeg forteller om den.
Så langt har jeg ikke fortalt så veldig mye om min tro, men jeg har spurt deg inngående om din og bedt om svar på det jeg anser som uholdbart på grunnlag av den informasjon du har gitt meg.
Hva får deg til å tro at jeg er sint eller provosert? Og særlig over at jeg ikke får overbevist deg om kristendommen? Jeg har knapt startet med å overbevise deg om noe som helst. Før det skjer, vil jeg at du skal overbevise meg om riktigheten av ditt syn.Hvorfor min Gud er kjærlig? Vil du da si at din ikke er det? Det sier jeg på det grunnlag av hva jeg føler i hjertet mitt, og ikke på grunn lag av hva folk har fortalt meg. Jeg syns ofte kristne ( Selvfølgelig ikke alle) har lett for å bli som deg. Sinte, provoserte når ikke dere får overbevist oss andre som ikke tror på kristendommen.
Med én gang jeg spør et kritisk spørsmål til dine tanker, da er jeg "provosert" og "sint". Men faktum er at det er jeg ikke. Jeg er genuint interessert i å høre hva grunnlaget for din tro er, og hvorfor du tror som du gjør. Hvorvidt du kan svare overbevisende er opp til deg, og foreløpig ser jeg ikke annet enn at du kommer med tomme påstander om meg og mine følelser og intensjoner, hvilke du overhodet ikke har grunnlag for å si noe om.
Svar heller på spørsmålet jeg stilte deg, i stedet for å trekke forhastede konklusjoner om andre mennesker.
Hvorfor er din Gud kjærlig?
Ingen kan tvinge noe nedover ørene dine, du velger selv hva du vil akseptere. Det at du omtaler mine kritiske spørsmål til din gud som "å tvinge" forteller at du kanskje ikke er så trygg på din egen tro. Hvorfor frykter du kritiske spørsmål?Det innlegget ditt her syns jeg var svært unødvendig, da tråden handler om hva hver enkelt tror. La meg få tro hva jeg vil, så respekterer jeg ditt valg. Men ikke tving troen din nedover øra mine.
Jeg forventer ikke at du skal respektere mitt valg. Jeg trenger ikke din respekt. Jeg forventer kun respekt for min valgfrihet. Og det samme gir jeg tilbake: Respekt for enkeltmenneskets valgfrihet, men ikke alle valgene man faktisk tar.
Jeg er tilhenger av at folk skal tenke gjennom valgene sine, og jeg utfordrer gjerne mennesker til å gjøre det ved å stille spørsmål. Du kan velge å svare eller ikke. Av og til kan man ikke av tidshensyn (vi lever ikke våre liv på nettet). Andre ganger kan man ikke svare fordi man ikke har svaret.Om du ikke syns jeg utbroderer godt nok, vel deg om det.
Ha en fin kveld.
Da er det på tide å tenke gjennom sine standpunkt en gang til.
Kristne er ikke de eneste som kan bli anklaget for å være sneversynte, hjernevaskede, sinte eller provoserte over at alle ikke tenker som dem. Vel så ofte gjelder dette også ikke-kristne, selv om jeg vil ta meg i vare for å stemple andre mennesker på en så bombastisk måte.
Antall ord: 648
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Du sier at en kjærlig Gud ikke vil la noen gå fortapt.minime skrev:Og hvor har jeg skrevet at kjærlighet er tvang? Jeg snakker ikke om noen andre enn meg selv, og jeg føler kjærligheten jeg har behov for. Jeg gjør mitt beste for andre og for at verden kan bli et litt bedre sted å leve.
Det er sant. Kjærlighetens Gud vil ikke at noen skal gå fortapt.
Men mennesker har fått frihet til å velge og ansvar for sitt eget liv. Den som ikke vil bli frelst, blir ikke frelst.
Frelse er å akseptere Guds kjærlighet og dens frukt, å la seg omfavne av den og ikke støte den bort. Frelse er å tro på Jesu kors og få del i oppstandelsen til evig liv på en paradisisk jord.
Ingen blir tvunget til frelse.
Ingen blir tvunget til kjærlighet.
Men du sier at det ikke finnes noen fortapelse, ergo at alle mennesker må tvinges inn i samme mal enten de vil eller ikke.
Da er ikke guden din kjærlig, men en tyrann.
Eller har jeg misforstått deg?
Antall ord: 187
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 22 Jan 2008 01:39
- 16
- Lokalisering: Det lurer jeg på også
Man roper ikke på jael, man unngår henne..Demonologist skrev:hvor ble det av jael!??!?!
Antall ord: 16
"De gale har det godt!"
Hide post links |
er det henne? jeg trodde det var hanLiisa skrev:Man roper ikke på jael, man unngår henne..Demonologist skrev:hvor ble det av jael!??!?!
Antall ord: 26
Hide post links |