Fakta, teori & skepsisHva tror du på?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Hva tror du på?

Innlegg av Deep Space »

Selv har jeg en inbitt og sterk følelse av at han vi kaller "Gud" ikke er slik mennesket skal ha det til. Eller... jeg VET at han ikke er sånn som det blir fremstillt.
Bibelen og andre religiøse bøker har blitt skrevet for å holde DEG nede!! Du skal følge andres vei og tenkemåte, og du skal gjøre som de sier. Dette er bare tull og fanteri.
Alt har, som de sier i filmen, med astrologi å gjøre. Man undret seg over sola og stjernene og lagde historier og eventyr om dem. Og satte navn på både sol og stjerne konstellasjoner.

Her har du en dokumentar om religion, og hvordan de forskjellige religionene har oppstått gjennom tidene. Kristendommen får gjennomgå skikkelig. Gjør oppmerksom på noen sterke scener også, og at filmen er lang, men for de som er religiøse, anbefaler jeg på det sterkeste å se filmen:

http://quicksilverscreen.com/watch?video=25678

Så jeg sier det bare folkens, tro på deg selv!!! DU er en gud ;-)
ikke han i boka :-D
Antall ord: 182
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Deep Space »

Må legge til at det er ikke BARE om religion da ;-)
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Re: Hva tror du på?

Innlegg av MikkelRev »

Deep Space skrev:Eller... jeg VET at han ikke er sånn som det blir fremstillt.
Alt du vet! Hvilken type glasskule har du?
Bibelen og andre religiøse bøker har blitt skrevet for å holde DEG nede!!
Helt sant. Og for makt og penger glemte du å nevne.
Du skal følge andres vei og tenkemåte, og du skal gjøre som de sier. Dette er bare tull og fanteri.
Ja regler vil vi ikke ha noe av! Derfor følger jeg heller ikke Norges Lover, selv om de står nedskrevet i en bok.
DU er en gud ;-)
Javel?! Eller kanskje ikke.
Antall ord: 104
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Deep Space »

MikkelRev skrev:
Deep Space skrev:Eller... jeg VET at han ikke er sånn som det blir fremstillt.
Alt du vet! Hvilken type glasskule har du?
Bibelen og andre religiøse bøker har blitt skrevet for å holde DEG nede!!
Helt sant. Og for makt og penger glemte du å nevne.
Du skal følge andres vei og tenkemåte, og du skal gjøre som de sier. Dette er bare tull og fanteri.
Ja regler vil vi ikke ha noe av! Derfor følger jeg heller ikke Norges Lover, selv om de står nedskrevet i en bok.
DU er en gud ;-)
Javel?! Eller kanskje ikke.
Se filmen du, Mikkel Rev ;-)
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Deep Space skrev:Selv har jeg en inbitt og sterk følelse av at han vi kaller "Gud" ikke er slik mennesket skal ha det til. Eller... jeg VET at han ikke er sånn som det blir fremstillt.
Bibelen og andre religiøse bøker har blitt skrevet for å holde DEG nede!! Du skal følge andres vei og tenkemåte, og du skal gjøre som de sier. Dette er bare tull og fanteri.
Alt har, som de sier i filmen, med astrologi å gjøre. Man undret seg over sola og stjernene og lagde historier og eventyr om dem. Og satte navn på både sol og stjerne konstellasjoner.

Her har du en dokumentar om religion, og hvordan de forskjellige religionene har oppstått gjennom tidene. Kristendommen får gjennomgå skikkelig. Gjør oppmerksom på noen sterke scener også, og at filmen er lang, men for de som er religiøse, anbefaler jeg på det sterkeste å se filmen:

http://quicksilverscreen.com/watch?video=25678

Så jeg sier det bare folkens, tro på deg selv!!! DU er en gud ;-)
ikke han i boka :-D

Jeg setter heller min lit til Kjærlighetens Gud, som er allmektig, enn meg selv. Selv skal jeg dø og bli til støv, selv er jeg en egoist, et menneske som gjør feil, selv om jeg også har mye godhet i meg. Jeg er ingen gud. Hadde jeg vært det, eller hadde mennesker vært det, ville verden vært perfekt. Det er den ikke.

Jeg kan ikke forandre verden, men jeg kan bidra med en dråpe.

Kjærlighetens Gud vil derimot forandre denne verden.

Jeg stoler på Gud, ikke fordi noen har fortalt meg at jeg burde det, men fordi jeg møtte Ham.

Bibelen ble samlet sammen av menighetene, av kvinner og menn som trodde på Gud og fulgte kjærligheten, mennesker som hadde Kjærlighetens Ånd i seg, mennesker som hadde møtt Gud. At bibelen er blitt misbrukt er intet annet enn et nytt bevis på at mennesket i seg selv ikke er Gud.

Jeg har ikke sett filmen, ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg ikke har tid. Jeg synes det er bedre å lese slikt, da kan jeg ta det fram når jeg har en ledig stund og jeg kan ta opp tråden hvis jeg må ta en pause. Det er også lettere å få oversikten når noe leses, synes jeg.
Antall ord: 408

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ashtar
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Feb 2008 03:56
16
Lokalisering: I en annen galakse, langt langt borte

Innlegg av Ashtar »

Verken gud eller jesus finnes.
Antall ord: 5
Meninga med livet, er å gi livet mening.
http://www.musikkdiskusjon.no - Diskusjonsforum for musikk,registrer deg nå! :D
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Osiris
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Mar 2008 17:48
16

Innlegg av Osiris »

Ashtar skrev:Verken gud eller jesus finnes.
Det har du rett i. Jesus finnes ikke.

Men det er stor sannsynlighet for at han har fantes en gang for ca 2000 årsiden. Men noen frelser var han ikke
Antall ord: 37
Stillheten er min verste fiende....

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liisa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Jan 2008 01:39
16
Lokalisering: Det lurer jeg på også

Innlegg av Liisa »

Biblen er satt sammen av prester som levde for flere 1000år siden, og dem satt inn det dem ville ha der.
Og den består bare av tolkninger.
Jeg syntes det er for dumt og leve etter den når den begynner og bli såpass gammel, verden forandrer seg i løpet av 1000år.
Nå var det jo snakk om at den har blitt feiltolket også, noen påstår at jomfu maria ikke var jomfu allikevel.
Antall ord: 80
"De gale har det godt!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Liisa skrev:Biblen er satt sammen av prester som levde for flere 1000år siden, og dem satt inn det dem ville ha der.
Det er feil. Det var kristne kvinner og menn i ulike menigheter over hele Romerriket som leste disse og holdt skriftene for hellige - de kjente de som hadde skrevet dem og de kunne prate med øyevitner som bekreftet det skriftene sa. Det ble samlet inn lister over hvilke skrifter dette var, og det viste seg at listene var sammenfallende, både i Vest og i Øst. "Prestene" hadde ingenting med saken å gjøre.
Og den består bare av tolkninger.
Alt språk må tolkes. Uten tolkning finnes ikke språk.
Jeg syntes det er for dumt og leve etter den når den begynner og bli såpass gammel, verden forandrer seg i løpet av 1000år.
Men mennesket forandrer seg ikke. Til tross for fly og romskip, u-båter og atomvåpen, så har vi fortsatt ikke svar på de fundamentale spørsmålene: Hvem er vi? Hvor kommer vi fra? Hva skjer etter døden? Lengselen etter fred, etter kjærlighet, driver oss. Og i bibelen finner du Kjærligheten, han kom til oss i form av et menneske og lære oss hva som er godt og riktig, han lærte oss hva Veien er, hva Sannheten er.
Nå var det jo snakk om at den har blitt feiltolket også, noen påstår at jomfu maria ikke var jomfu allikevel.
Du har nok misforstått, og det er ikke din feil. Tabloidene er flinke til å vri sannheten til løgn. Det er en profeti i det gamle testamentet som får ordet "jomfru" forandret til "ung kvinne", fordi ordet som blir brukt på hebraisk kan bety begge deler. På norsk må vi velge enten det ene eller det andre.

I Det nye testamentet, som er skrevet på gresk, skjer det ingen endring. Maria var en jomfru, står det her på gresk. Ordet betyr ikke noe annet.
Antall ord: 338

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ashtar
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Feb 2008 03:56
16
Lokalisering: I en annen galakse, langt langt borte

Innlegg av Ashtar »

Jeg har vanskelig for å tro at 1 eneste "person", Gud, skal ha lagd alt, alle kristne er blitt hjernevaska, jeg tipper det hele startet med at det var en guttunge som bestemte seg for gjøre litt "spikk" og fikk over tid overbevisst noen om at det fantes en allmektig gud, en god spøk.
Nei, da tror jeg nok på en mer vitenskapelig forklaring.

eller, kanskje jesus er en intergalaktisk "person", http://www.star-esseenia.org/About/abt.sananada.htm
Antall ord: 81
Meninga med livet, er å gi livet mening.
http://www.musikkdiskusjon.no - Diskusjonsforum for musikk,registrer deg nå! :D
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Deep Space »

Men Jael.. Bibelen er flott på mange måter, det er mye bra som står der og jeg skal ikke slenge dritt om den.
Men tror du ikke mange av religionene, også bibelen, er basert på astrologi? Kanskje sola var gud for mange? Sola (gud) kom med varme og lys på morgenen, og når kvelden og mørket kom så var djevelen der. Tror du ikke man tenkte litt sånn?
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Liisa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Jan 2008 01:39
16
Lokalisering: Det lurer jeg på også

Innlegg av Liisa »

Ashtar skrev:Jeg har vanskelig for å tro at 1 eneste "person", Gud, skal ha lagd alt, alle kristne er blitt hjernevaska, jeg tipper det hele startet med at det var en guttunge som bestemte seg for gjøre litt "spikk" og fikk over tid overbevisst noen om at det fantes en allmektig gud, en god spøk.

eller, kanskje jesus er en intergalaktisk "person", http://www.star-esseenia.org/About/abt.sananada.htm
Enig me deg..
Eller darwins teori..

Jeg for min del holder meg unna dritt og lever et fint liv som ateist, har ikke bruk for og tro på en annen enn meg selv for og fungere :D
Antall ord: 119
"De gale har det godt!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Ashtar skrev:Jeg har vanskelig for å tro at 1 eneste "person", Gud, skal ha lagd alt,

Hvorfor er det så vanskelig å tro? Hva tror du startet alt liv? Satte det i gang av seg selv? Det går i mot fysikkens loven. Ingenting kan ikke oppstå av ingenting.
alle kristne er blitt hjernevaska,

Det var fordomsfullt sagt av deg. Jeg var human-etiker før jeg ble kristen. Jeg ble kristen etter eget valg, jeg hadde ikke blitt overbevist etter et møte eller en samtale med kristne. Jeg leste bibelen og tenkte over det som stod der. Jeg har studert koranen, edda, dhammapada og andre religiøse skrifter også. Men bare bibelen omvendte meg. På hvilket grunnlag kaller du kristendommen usann?

[qoute]jeg tipper det hele startet med at det var en guttunge som bestemte seg for gjøre litt "spikk" og fikk over tid overbevisst noen om at det fantes en allmektig gud, en god spøk.[/quote]

Har du for vane å tro guttungers sprell? Kjenner du noen som er blitt overbevist av slikt?
Gi meg en vitenskapelig forklaring.
Du som ønsker å tro på vitenskapelige forklaringer må da ta historievitenskapen på alvor. Jesus har eksistert.
Antall ord: 223

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
daninge
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Feb 2008 00:17
16
Lokalisering: notodden

Innlegg av daninge »

jeg tror at "Gud" er spredt i alle mennesker og sjeler og engler og alt lissom :) og at det er noe som styrer alt
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Deep Space skrev:Men Jael.. Bibelen er flott på mange måter, det er mye bra som står der og jeg skal ikke slenge dritt om den.
Men tror du ikke mange av religionene, også bibelen, er basert på astrologi? Kanskje sola var gud for mange? Sola (gud) kom med varme og lys på morgenen, og når kvelden og mørket kom så var djevelen der. Tror du ikke man tenkte litt sånn?

Ja, det tror jeg at mange har tenkt. Astrologi har vært viktig for mange folkeslag, og vi ser at mange drev med det i bibelen.

Men bibelens Gud er ikke basert på astrologi, eller Soldyrkelse. I stedet sier bibelen at Gud skapte både sol og måne, stjerner og himmel. Det er han som har gitt dem deres baner i verdensrommet.
Antall ord: 139

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links