Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderGjenferd løser drapssak

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Gjenferd løser drapssak

Innlegg av Metodisten »

Kan en person komme tilbake etter att man er drept, og hjelpe til med og løse sitt eget drap ?

Denne korte dokumentaren sier så.
Den er dramatisert med skuespillere for og rekonstruere hva som skal ha skjedd basert på vitnene i denne saken samt politiet. Slik sett er det unødvendig å understreke att disse ikke er ment som beviser.
Politimannen som intevjues er ekte nok.

Poster denne for de som måtte ha interesse av ett muligt fascinerende fenomen.

http://uk.youtube.com/watch?v=k-5CVEBKjGU
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
murmel
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Nov 2006 15:31
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: moss

Innlegg av murmel »

:mozilla_yell: Får ikke lyd til filmen,ikke så greit å få med handlingen da akkurat... :(
Antall ord: 14
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Floff
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Jan 2008 17:12
16
Blitt takket: 9 ganger

Innlegg av Floff »

Må si at det er helt utrolig. Og det er bra han ble tatt, så håper ikke han gjør noe slikt igjen :)
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Hvis noen dreper meg, kan jeg love dere at jeg skal gå igjen og ta min hevn! Hirr hirr!

Drapsmannen/damen min skal bli plaget med kald trekk, råtten lukt, pirking i ørene, rare ting i maten, viktige papirer o.l. lignende som stadig forsvinner og ikke minst; hver morgen våkner h*n med kjerringknute i bakhodet, sand i øynene, fiskeslo-ånde og trusa langt oppi ræva.

Hver gang h*n får med seg noen hjem eller er på date, skal jeg besette ham/henne midlertidig og få ham/henne til å gjøre og si rare ting. F.eks. plukke seg i nesen, se på fingeren og si: "håhå, se på den rakker'n der! Den var jaggu saftig! Den må limes inn i samlinga mi!"

Når jeg blir lei, skal jeg røpe alt for politiet på ett eller annet snedig vis.
Antall ord: 149
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

:D :D :D :D :D
Antall ord: 0
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
murmel
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Nov 2006 15:31
18
Lokalisering: moss

Innlegg av murmel »

nå har jeg endelig fiksa lyden her. utrolig historie , lurer på om den er sann??? Jeg tror jo egentlig at dette er mulig da!
Antall ord: 24
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
The_Spirit
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Mai 2007 15:44
17
Lokalisering: Bergen

Innlegg av The_Spirit »

Ja, høres ut som en ganske spennende historie. Hvis det er sant, så er det jo kult at den energien, eller hva jeg skal kalle det, som er igjen forteller hva som har skjedd.
Antall ord: 35
Det er enkelt å være modig på avstand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

murmel skrev:nå har jeg endelig fiksa lyden her. utrolig historie , lurer på om den er sann??? Jeg tror jo egentlig at dette er mulig da!
Selvfølgelig er den sann? Du ser den jo selv på youtube!

:D

Er det noen som har klart å finne bekreftelse på historien på nett?
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

BA. skrev:
murmel skrev:nå har jeg endelig fiksa lyden her. utrolig historie , lurer på om den er sann??? Jeg tror jo egentlig at dette er mulig da!

Har ikkje funne bekreftelse på denne hendelsen...og vil legge til at mange småting virka for søkt i rekonstruksjonen...som at mannen spør kona kven hun er når hun ligger på senga og seie "help me"...litt sånn exorsisten-aktig...jadda...
Antall ord: 98
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Metodisten »

madjava skrev:
BA. skrev:

Har ikkje funne bekreftelse på denne hendelsen...og vil legge til at mange småting virka for søkt i rekonstruksjonen...som at mannen spør kona kven hun er når hun ligger på senga og seie "help me"...litt sånn exorsisten-aktig...jadda...
Madjava har ikke funnet bekreftelse på denne hendelsen...
Jeg regner med att du har prøvd virkelig hardt ? Sånn som du pleier ? :mozilla_yell:

Selfølgelig er det ikke lett og finne en bekreftelse på nettet fra Norge på en så gammel hendelse.
Det nærmeste man kommer er og lese om hvordan serien blir til. Det kan bidra med å gi ett bilde av dens evt. troverdighet.
På hjemmesidene dens opplyser de om att de har bidrat med og oppklare til nå, over 300 kriminelle tilfeller.

Serien har en åpen kanal inn for publikum som kan henvende seg med tilfeller som da evt. vil bli tatt opp og gjort en episode på.
Sånn sett kan det kansje minne litt om åndenes makt. I likhet med de episodenene innvolverer det etterhvert ett virkelig stort antall vanlige mennesker rundt om i landet som selfølgelig er mulig å kontakte om man vil ta det så langt.
Med andre ord, om det var en kjempestor organisert fake, skulle det bli rimelig umulig å holde det tett etterhvert.

F.eks politimannen som er presentert i serien er ekte nok.
Når det kommer til dramatiseringen så kan den være mere eller mindre bra. Det har ikke mye å gjøre med det orginale ekte innholdet i hendelsen den skal presentere.
Her ble det opplyst att den første sesjonen der mannen til hun som hadde jobbet med den døde Theresita, varte "bare" i ca. 30 min da han fikk denne infoen av henne.
På filmen er det over på ett par sekund. Sånn er det man lager en tabloid komprimert fremstilling.
Skjønner man ikke forskjellen på det, og opplysningene som ligger presset inn i en sånn doku som dette som er kjapp og samtidigt skal fenge og underholde, da bør man kansje finne frem strikkepinnene, eller finne noe annet og irritere seg over.
Antall ord: 412

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Metodisten skrev:
madjava skrev:
BA. skrev:

Madjava har ikke funnet bekreftelse på denne hendelsen...
Jeg regner med att du har prøvd virkelig hardt ? Sånn som du pleier ? :mozilla_yell:

Selfølgelig er det ikke lett og finne en bekreftelse på nettet fra Norge på en så gammel hendelse.
Det nærmeste man kommer er og lese om hvordan serien blir til. Det kan bidra med å gi ett bilde av dens evt. troverdighet.
På hjemmesidene dens opplyser de om att de har bidrat med og oppklare til nå, over 300 kriminelle tilfeller.

Serien har en åpen kanal inn for publikum som kan henvende seg med tilfeller som da evt. vil bli tatt opp og gjort en episode på.
Sånn sett kan det kansje minne litt om åndenes makt. I likhet med de episodenene innvolverer det etterhvert ett virkelig stort antall vanlige mennesker rundt om i landet som selfølgelig er mulig å kontakte om man vil ta det så langt.
Med andre ord, om det var en kjempestor organisert fake, skulle det bli rimelig umulig å holde det tett etterhvert.

F.eks politimannen som er presentert i serien er ekte nok.
Når det kommer til dramatiseringen så kan den være mere eller mindre bra. Det har ikke mye å gjøre med det orginale ekte innholdet i hendelsen den skal presentere.
Her ble det opplyst att den første sesjonen der mannen til hun som hadde jobbet med den døde Theresita, varte "bare" i ca. 30 min da han fikk denne infoen av henne.
På filmen er det over på ett par sekund. Sånn er det man lager en tabloid komprimert fremstilling.
Skjønner man ikke forskjellen på det, og opplysningene som ligger presset inn i en sånn doku som dette som er kjapp og samtidigt skal fenge og underholde, da bør man kansje finne frem strikkepinnene, eller finne noe annet og irritere seg over.
Hehe...så misfornøgd du er dah...vel...du ber om ei utgreiing og ska saktens få nokre ord fra meg...blir jo nødt å leite opp igjen alle søkeorda eg grov fram samt google di oxo...puuuh...

Unsolved Mysteries(UM) gjekk på lufta i 1988 og slutta i 2002, det er komt ut nokre DVD'er fra 2004 og framover, muligens for å melke produktet maksimalt. Serien har tatt for seg alt mulig, blant anna nokre paranormale hendelser, dvs alt er ikkje like stuerent som du vil ha det til...men det er igjen auga som ser...

Det som er arti er at denne paranormale hendelsen er diskutert i usa oxo...og problemet er som følgande...historia rundt drapet på Teresita Basa er å finne i fleire forskjellige versjoner...versjonane er ikkje like og legger og opp til både 2 politimenn og 1 politimann som UM bruker...det er nærliggande å tru at Allen Showery(drapsmannen som hadde 2 voldtekter på seg fra før) var i søkelyset utan at politiet kunne knytte han til saka...mest sannsynleg var dette drapet oxo ei voldtekt(versjoner både med og uten voldtekt), men utan nok grunnlag for politiet til å aksjonere mot Allen Showery...når politiet opplever at ei sak stopper pga Fourth Amendment tyr dei gjerne til ulovlige metoder for å skaffe seg adgang til bevis...dvs at dei skaffer til veie grunnlag for å undersøke nærmare etter at dei har undersøkt nærmare utan løyve...da bruker dei gjerne ein informant som er godkjent og kan bevitne grunnlaget for undersøkelsen som allereie er gjort...her er det nærliggande å tru at desse 4 hovedpersonane som jobber på samme sjukehus har meir kjennskap til kvarandre enn UM legger opp til...så eg reknar nok med at det er i bruken av informanten at det kanskje er prøvd ut noko nytt i form av å kalle det psi da psi kom på moten på 70-tallet...

...men nei...finner ikkje noko holdbart som kan støtte oppunder denne vinklinga som UM presenterer...til det er det for mange versjoner og for lite holdbart å støtte seg til...ein viss fare for at ein ramler og slår seg...
Antall ord: 787
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Takk, madjava. Dette var en veldig grei oppklaring av en del av spørsmålene jeg satt med. :)

Jeg skrev navnene feil da jeg lette selv, og fant følgelig ikke noe om historien i det hele tatt.
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Metodisten »

Ja nå hadde du gjort leksen din for ikke jeg heller fant allt det der.
Så det var jo litt imponerende.

Noe konklusivt om akkurat denne historien bidrar det vel ikke med.
Det er litt rart i seg selv att det skal være så vanskelig å finne kilder om så pass nye historier.

Att en sjel kommer tilbake og gir informasjon er faktisk ganske vanlig i berettelsesverden fra det paranormale. Dokumentasjon som vil dra i rettning av noe som kan gi sterke indisier er derimot alltid vanskelig.

Jeg tror nok att om en hadde gjort nok styr ut av det ville Tv serien lagt på bordet opplysninger og navn slik att en selv kunne gjøre en undersøkelse. F.eks om en selv laget en dokumentar. For att det er tatt ut i fra løse luften er det ingenting som tyder på. Det er nyansene og detaljene som lett kan vris på ettersom fortellingen går sin gang gjenom tiden.

Kansje på sin plass å komme med en generel oppfordring om att om noen opplever noe så må de være flinke til å huske på og dokumentere det på flest mulig måter mens en har sjansen.
Antall ord: 198

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:Ja nå hadde du gjort leksen din for ikke jeg heller fant allt det der.
Så det var jo litt imponerende.

Noe konklusivt om akkurat denne historien bidrar det vel ikke med.
Det er litt rart i seg selv att det skal være så vanskelig å finne kilder om så pass nye historier.

Att en sjel kommer tilbake og gir informasjon er faktisk ganske vanlig i berettelsesverden fra det paranormale. Dokumentasjon som vil dra i rettning av noe som kan gi sterke indisier er derimot alltid vanskelig.

Jeg tror nok att om en hadde gjort nok styr ut av det ville Tv serien lagt på bordet opplysninger og navn slik att en selv kunne gjøre en undersøkelse. F.eks om en selv laget en dokumentar. For att det er tatt ut i fra løse luften er det ingenting som tyder på. Det er nyansene og detaljene som lett kan vris på ettersom fortellingen går sin gang gjenom tiden.

Kansje på sin plass å komme med en generel oppfordring om att om noen opplever noe så må de være flinke til å huske på og dokumentere det på flest mulig måter mens en har sjansen.
Det er som med historier flest. Det er ikke mulig å si stort om dem i ettertid, hvis man ikke kan bevise at noen lyver.

Berettiget tvil er en annen sak. Det vi ser her er at madjava stiller kritiske spørsmål ved essensielle deler av historien.

Et annet interessant fenomen er at det ser ikke ut til at det er mulig å finne rettsaken mot Allen Showery i noen rettspapirer. Kan hele historien være oppdiktet?
Antall ord: 276

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Metodisten »

Serien er svært profilert i USA og har gått lenge.
Derfor virker det veldig usannsynlig att historiene skulle være oppdiktet.
De er nok gjenstand for ett par millioner Amerikaneres gransking, av de på den skeptiske siden.
Ett eneste svindelforsøk ut i det åpne hadde undergravd seriens troverdighet en gang for alle, og med den ville både seere og inntekter ha drysset bort.

Legg også merke til hvordan både BA og meg tar madjavas innvendinger for god fisk uten å selv dobbeltsjekke det.
Men slik er det alltså, det er ikke lett og legge seg på en vitenskapelig standard på sånne forum som dette for vanlige folk.
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links