Drømmer, NDO & ut av kroppenSøvn paralyse info + egne erfaringer.

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Azyl
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Feb 2008 16:49
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Søvn paralyse info + egne erfaringer.

Innlegg av Azyl »

Jeg hadde dette så og si hver kveld når jeg var4-8 år gammel. Søvn paralyse varierer fra person til person men jeg har både hatt paralyse med en agressiv stemme som stiller spørsmål (ja eller nei) og svarte jeg negativt fikk jeg panikkanfall, frykt osv. Gikk over når jeg våkna...
Når jeg ble eldre hadde jeg 4 episoder med trykkfølelse og noen som kommer inn i rommet mitt. Dette skjer noen ganger rett før man sovner eller under oppvåkning.

Jeg testa endel ting sistgang jeg hadde det og fant ut at jeg har full kontroll over pusten min.
Så man kan hyperventilere for å få oppmerksomhet hvis noen er i nærheten (dette funka ikke siden kjæresten min sov tungt).
Man kan tvinge kroppen til å våkne ved å presse frem en gråt siden dette setter hjernen i en annen modus (dette virka dumt syntes jeg så jeg stoppa, kom nesten ut av paralysen).
Og jeg prøvde å lage lyder(dette funka dårlig siden det jeg ikke hadde noe særlig kontroll over stemmebåndene).
Jeg prøvde også å bevege meg, jeg fikk frem små bevegelser men ikke nok til å våkne.
Jeg kom tilbake med et rysk når jeg endelig fikk kontroll igjen.

Søvn paralyse er ikke farlig i seg selv, men har man dårlig hjerte KAN man KANSKJE få et problem. Iogmed at man kan få hallusinasjoner når man er i søvnparalyse. Makabre greier...
Mine var noe som åpnet døra mi (fikk kontroll fort siden jeg visste at det ikke var en kosebamse som var på andre siden),
skjeletter på rommet som hveste som slanger(kom brått, ille greier)
og sist; armen til en død person som tar på ryggen min(gadd ikke bry meg med denne siden jeg visste det var en søvn paralyse).

Selvom disse greiene egentlig ikke eksisterer kan de skremme noe jævelig og noen kan kjenne ting hvis de kommer nær dem.

Får man søvnparalyse burde man forholde seg rolig. Gjør man dette kan det bli en utrolig opplevelse man kommer til å huske resten av livet! Ut av kroppen opplevelser intreffer i søvnparalyse.

Håper dette klarer opp for noen og hjelper de som ikke har hatt det til å takle det bedre hvis de får det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis
http://www.lucidity.com/
Antall ord: 412

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Hvis en våkner med søvnparalyse ,så prøv å sovne fortest mulig. Har våknet noen gang med at jeg ligger å kikker i veggen,så da jeg skulle stå opp ,virket ikke kroppen.
Som å være død med bevissthet.Det er en grusom opplevelse
Antall ord: 46
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Floff
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Jan 2008 17:12
16
Blitt takket: 9 ganger

Innlegg av Floff »

Eaglespirit skrev:Hvis en våkner med søvnparalyse ,så prøv å sovne fortest mulig. Har våknet noen gang med at jeg ligger å kikker i veggen,så da jeg skulle stå opp ,virket ikke kroppen.
Som å være død med bevissthet.Det er en grusom opplevelse
Korrekt, jeg husker når jeg våkna en gang, også skulle jeg stått opp for 10 min siden.
Jeg kjappa meg på badet, men i det jeg reiste meg opp så klarte ikke beina å holde meg oppe, og henda gikk omvendt av det dem skulle.
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

Jeg har hatt søvnparalyse episoder så lenge jeg kan huske. Var drit skummelt til å begynne med, men for noen år siden klarte jeg å få såpass god kontroll over kroppen at jeg fint klarer å våkne før det blir for skummelt om jeg er i det humøret. Hvis ikke lar jeg det gå sin gang. Det er jo litt spennende også, og ikke fullt så skummelt når man vet hvordan man skal våkne om man vil. Men jeg har også funnet ut at jeg kan få hallusinasjonene til å gå bort ved konsentrasjon når jeg bare vil sove videre.
Jeg har også lært å "bytte" ut hallusinasjoner med noen mer koselige noen, det er stas :mozilla_tongue: Kan fremprovosere akkurat det jeg vil stort sett. Merkelig redskap den kroppen er!
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Azyl
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Azyl »

@ Eaglespirit - Det er ikke farlig. Bare veldig ekkelt. Og ja det kan virke som om du sitter igjen i en død kropp som ikke virker. Det kan vare noen sekunder til flere minutter... Men det er ikke det samme som å være skinndød. Man viser ikke mye tegn til liv når man er skinndød.
Søvn paralyse er noe liknende det som skjer med pasienter som våkner av narkose. Man er våken, kan ikke bevege seg, får ikke sagt ifra at man er våken, kan ikke be om hjelp.

@ suss24 - Ja man kan gjøre utrolig mye stilige greier om man har kontroll. Jeg hadde en greie med å provosere om jeg var i godt hummør. Siste gang jeg hadde stemmer våkna jeg mens jeg ropte gloser min mor ikke visste jeg kunne i den alderen :P
Antall ord: 145
Cogito, ergo sum.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

Søvnlammelse skjer skjer HVER natt men da sover du. Tenk hvordan det ville vært å ligge å sove ved siden av noen som sloss i søvne om denne kropps mekanikken ikke hadde intreffe... Hadde nok flytta fort ut på sofaen ja :mozilla_tongue:

Dette forklarer det bra:
Søvnparalyse, også kalt hypnagogia, er en tilstand med midlertidig lammelse av kroppen rett etter at en person våkner eller er i ferd med å falle i søvn.

Fysiologisk er tilstanden nært beslektet til paralysen som oppstår som en naturlig del av REM-søvn. Søvnparalyse oppstår når hjernen våkner fra en REM-tilstand, men kroppen fortsetter å være paralysert. Dette fører til at personen er lys våken, men er ute av stand til å røre seg. Personen kan også oppleve hallusinasjoner, så som om noe ukjent er tilstede i rommet. Personen kan også mistolke objekter i rommet til å være noe annet enn det de er.

Et fåtall kjenner begrepet søvnparalyse, noe som kan gjøre det til en veldig skremmende opplevelse all den tid man ikke vet hva det er.

Som oftest tolker pasienten søvnparalysen som et mareritt eller en drøm. Hallusinasjoner av uvirkelige gjenstander og skapninger i et ellers kjent soverom vil støtte denne konklusjonen.

Søvnparalyse oppstår under REM-søvn for å unngå at kroppen manifesterer bevegelser som oppleves i en drøm, for eksempel å unngå at man rører på føttene hvis man drømmer om å løpe.

Mange mennesker som opplever søvnparalyse jevnlig lider også av narkolepsi, men forskning viser også at de fleste vil oppleve søvnparalyse en eller to ganger i løpet av livet.

Søvnparalysen kan vare fra noen sekunder til noen minutter, men man vil sjelden ha noe realistisk tidsaspekt i denne tilstanden.

I gamle dager trodde enkelte at disse opplevelsene var virkelige. Det oppsto derfor myter om at hvis man ikke oppførste seg skikkelig ville det komme et troll eller en heks for å straffe deg om natten. På grunn av paralysen føles kroppen gjerne tung, som om noen sitter på brystet eller ryggen.

Søvnparalyse kan være en årsak til opplevelser av å bli besøkt eller bortført av overnaturlige krefter, så som romvesener eller spøkelser.
Antall ord: 385

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Azyl
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Azyl »

Disse halusinasjonene er opphavet til mange monstere. For eksempel under senga eller i skapet. Min mor hadde en paralyse hvor hun ble dradd ut (fallt ut) av senga av en skapning uten hode som bodde under senga.

Menneskehjernen er en rar ting...
Antall ord: 42
Cogito, ergo sum.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

De tror også at det er opphavet til spøkelser,ut av kroppen oplevelser, engler, liv etter døden og ailiens as well.....Ikke få av disse hendelsene som skjer i sengen desverre...
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Azyl
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Azyl »

Jepp... Mange som blir bortført om natta ja. De sier at spøkelser skyldes magnetfelt osv... Men de fleste temaer er så usikkre at man egentlig bare kan spekulere. Og siden alle har forskjellige meninger blir det kaotisk etterhvert.
Lite er basert på vitenskaplig fakta... Men om man ikke kan måle det, betyr det at det ikke er der? Eller hvis jeg reformulerer meg: Hvis er tre faller i skogen og ingen er der, lager det da lyd? Eksisterer glassene i skapet hvis ingen ser de?
Antall ord: 88
Cogito, ergo sum.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

En ting er iallefall sikkert.
Når du sover jobber hjernen din enormt.
Den forsøker å løse problemer du har i våken tillstand.
Hjernen din bruker feks en sprø drøm, eller et intenst mareritt for å løse et problem du har. Sterke mareritt har også med din fortid å gjøre. Gjerne ting som skjedde i din barndom. En annen ting du kan forsøke å legge merke til, er at hvis du legger deg og er drittsur på en annen person, eller har noe uoppgjort med noen, så hender det ofte at man har løsningen når man våkner neste dag og blir venner med personen igjen :-)
Antall ord: 111
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

Ikke som i magnetfelt, men som i halusinasjoner man får i søvnparalyse.
De har klart å manipulere frem søvnparalyse ved flere anledninger, og fremprovosert både alien og spøkelser, ut av kroppen opplevelser og mye annet.

De har også stimulert ett felt i hjernen som blir stimulert når man dør som gir en euforisk, lykkefølelse, som forstyrrer synet slik at alt blir mye lysere å se på og som gir halusinasjoner...Noe jeg godt kunne tenkt meg å ikke vite. Greit å iallefall være litt usikker på om det finnes liv etter døden ..
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
19

Innlegg av Eaglespirit »

suss24 skrev:De tror også at det er opphavet til spøkelser,ut av kroppen oplevelser, engler, liv etter døden og ailiens as well.....Ikke få av disse hendelsene som skjer i sengen desverre...
Hadde en uko i forbindelse med søvnparalyse. Husker ikke jeg forlot kroppen,men våknet utenfor døra til min søster 1 par km unna. Jeg gikk rett igjennom ytterdøra og inn i gangen. Så gikk jeg på stua og der var det ingen.Så husker jeg ikke mer. Dagen etter dro jeg oppover til min søster. Uten at jeg har sagt noe fortalte hun at hun hørte at det gikk i gangen kvelden før etter hun hadde lagt seg. Hun trodde det spøkte :mozilla_cool:
Antall ord: 128
Admin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

Høres ut som en artig drøm :mozilla_smile:
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
19

Innlegg av Eaglespirit »

Trur ikke det var noen drøm da jeg tok en test av innholdet i seksjonen på stua.
Prøvde å huske alle gjenstander som stod der. Klarte bare 2 av 6 på rett plass
Antall ord: 34
Admin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

2 av 6? Jeg regner med at du har vært hos søsteren din før? Ville nok ha klart flere selv :mozilla_wink: hehe...
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links