Hei la meg introdusere meg selv , jeg er en skpetiker men er åpen for alt. (ikke lett lurt)
Jeg er en mann/gutt på 19år. Kall meg gjerne uviten , det er vel optill en vær og enn sin mening.
Jeg er døpt og konfomert kristent , men har mistet det vi man kan kalle for gnisten i sin tro.
Jeg mener hva er egentlig meningen med å kalle seg "relgiøs" om man er i tvil i sin tro?
Nei jeg har ikke tatt for meg hele bibelen og lest den mange ganger , men ja jeg har god kjenskap til den. Men jeg har også kjenskap til utrolig mange andre relgioner og livssyn i tilegg..
Jeg befinner meg i ett sted hvor jeg grubler veldig mye , sant nok kan jeg ikke la dette gå meg alt for mye til hodet. Hvor da jeg vil være redd for min stabile mentaliet i hverdags livet , Mange som kjenner meg godt mener jeg er veldig mye smartere enn hva jeg fremstiller meg selv for å være.
Grunnen til at jeg virkelig i det hele tatt registrete meg her inne er fordi etter å ha lest utrolig masse rart her inne , føler jeg uansett hva jeg leser er det tusnervis av forskjellige meninger her inne.. Slik er vi mennesker vi har alle ulike syn , det er bra i min mening!
Men dette igjenn skaper mye frustrasjon og spørsmål..
Jeg er i et stadiet akkurat nå hvor jeg vil finne ut hvor jeg hører til men dette er utrolig vanskelig , nå mener jeg ikke direkte sosialt sett men innen for tro å livssyn.
Jeg er veldig forsåelses full og diskuterbar for min alder. Derfor legger jeg meg selv ut for åpne overbevsninger og diskusjoner.
Vel nok om akkurat meg for dette øyeblikket , har du kommet til denne delen av innlegget mitt vil jeg bare si: takk for at du ville ta deg tid til å lytte.
Leser du enda må du være forberet på sakelig diskusjoner , ikke kast bort min tid med usakelig vas for det orker jeg ikke.
Jeg har ett spesielt emne jeg vil ta opp i dag og det er noe som jeg har tenkt mye på i livet og som rett å slett har funnet en vei inn i hodet på oss alle. Både i sinn og kropsro bærer vi dette emnet. Emnet i seg selv er "F R Y K T"
Frykt ja eller reddsel kan vi også bruke , reddsel og frykt er de to formuleringene jeg kommer til å bruke videre.
Hva er Frykt? Jo la meg dele mitt syn. ( dette kan jeg skriver sider med men jeg skal bare ta det opp i kombinajon med relgion og livssyn)
Frykt er noe vi mennesker og dyr alle har det er en essensiel følese for alt som lever.
Føleser er noe vi handler ut fra ved bevisthet og u-bevisthet , det ligger i kroppens "kjemestri" for å ikke gå for langt innpå dette , så lar jeg vær å skrive dypere meninger om hva selvet emnet er men går heller over til hva det blir mye brukt til..
La oss ta opp relgion: Kristendommen som et godt eksempel!
Hvor blir fykt brukt her? Jo . det er et grunnleggende emne som er med å dyrke relgionen du finner sider opp å ned med frykt i kristendommen , alt er ikke bare harmoni og velferd som de fleste god troende kristne vil påstå. Grunnen til at jeg mener dette er fordi vi har alle mørke sidene i relgionen , hvor frykt er vann for frø av all ondskap i relgionen.
Det vil si : Gud er det gode , men gud er også det vonde og onde.
Vist Gud er skaperen av alt er også gud skaperen av det vonde og onde.
Relgionen i seg selv er så utrolig bra konstruert , det er derfor den enda lever.
man spiller på en av sinnets største faktorer , bare se i media og kirkens histore alle tilhenger av relgionen er dem som ikke kan overvinne sin frykt for satan , derfor trenger de velsignelse fra gud det gode og harmoni fulle.
Presten sier: Still deg ved herrens side , la han fylle ditt hjerte med kjærlighet og trygghet , la frykt forsvinne. eller noe i den duren..
(Ikke misstolk meg her jeg er ingen satanist eller onskaps spreder eller noe.. Ikke i mitt eget syn. )
Mens de som er i tvil eller lever i skepsisme skal bli oppslukt av frykt og derfor enten lære seg å mestre den eller komme til den trygge siden under herren , noe veldig få mennesker virkelig klarer. Jeg meg selv på personlig grunnlag kan besvare dette selv ved å tro at det er mulig å mestre enns mentaliet til å bekjempe all slags frykt og angst. Derfor er jeg den dag i dag ikke overbevist eller skremt nok til å selge meg selv til en relgion enda.
Siste argument for kristdendommen i dag er ," gammle mennesker " for å ikke vite dette helt sikkert men , ut av hva jeg har efart og sett de siste årene så lenge jeg har begynt å stille spørsmål. Så ser det virkelig ut som frykten har klart å oppsluke de gammle , de er redd for døden. De stiller nok seg selv enkle spørsmål som:
Hva vil skje med meg når jeg er død?
Hvor vil jeg være , bortsett fra hvor kroppen er?
Vil det mentale enda være eller vil alt svartene vekk ?
Vil jeg noen gang kunne tenke selv?
Drømmer vi? Sover vi?
Hva skjer?
Vel ta turen til kriken mine venner , her kan dere trøste dere med relgion som vil minske frykten deres for døden , dere vil bli fortalt at dere skal leve der dere hører hjemme. Fra en herre kalt "Gud" skal dere finne svar , enten dere måtte havne I helvete eller himmelen. Gud er god sier presten , hos Gud er alt <mulig> har dere syndet kan dere bli frelset ved å la Gud rense dere og la Gud og kun Gud være deres eneste frelser , la hans vilje skje på jorda som i himmelen. osv. Så vil dere få en sjanse til å komme til paradis hele gjengen både slemme å snille , men husk dere må legge deres fulle tro og synder til Gud for bare han kan betsemme og tilgi dere. Når dette er gjort så får du biletten din til Himmelen.
Tja.. vel okei. det var det. Noen inspill?
(Og igjenn gratulere for å være så tolmodig for å høre på meg)
Fakta, teori & skepsis ⇒ Relgion og Livssyn
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Nybegynner
- Startet: 15 Jan 2008 02:42
- 16
-
- Nybegynner
- Startet: 28 Des 2007 11:29
- 16
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Fredrikstad
Dette er jo noe du må finne ut av selv, om det tar et år eller ti år.
Jeg er også døpt og konfirmert, men er nå meldt ut av statkirken. Jeg føler det feil for meg, men det tok lang tid før jeg kom til det standpunktet.
Jeg tror på en Gud, men ikke kristendommens Gud. Der er han for egenrådig, fordømmende og hevngjerrig. Jeg tror på en universell kraft, som jeg vil kalle Gud.
Det er vel faser i livet du må igjennom, men når du endelig finner ut av det, er det skritt nærmere din selvrealiserings fase. La det ta den tiden det tar!
Jeg er også døpt og konfirmert, men er nå meldt ut av statkirken. Jeg føler det feil for meg, men det tok lang tid før jeg kom til det standpunktet.
Jeg tror på en Gud, men ikke kristendommens Gud. Der er han for egenrådig, fordømmende og hevngjerrig. Jeg tror på en universell kraft, som jeg vil kalle Gud.
Det er vel faser i livet du må igjennom, men når du endelig finner ut av det, er det skritt nærmere din selvrealiserings fase. La det ta den tiden det tar!
Antall ord: 114
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 10 Feb 2007 23:12
- 17
- Blitt takket: 5 ganger
-
- Standard bruker
- Startet: 20 Aug 2005 21:40
- 19
- Blitt takket: 1 gang
Re: Relgion og Livssyn
Hei! Har du lest dette, det er hentet fra Bibelen:Logicalskills skrev: Emnet i seg selv er "F R Y K T" ......
Tja.. vel okei. det var det. Noen inspill?
1Joh 4:18 Frykt er ikke i kjærligheten, men den fullkomne kjærlighet driver frykten ut; for frykt har straffen i seg; men den som frykter, er ikke blitt fullkommen i kjærligheten.
Antall ord: 64
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
HTML: | |
Hide post links |
en veldig god venn av meg sa ; religion drives us apart
Faith brings us together
Puma/f
Faith brings us together
Puma/f
Antall ord: 17