Fakta, teori & skepsis ⇒ Alternativ behandling
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 22 Aug 2007 23:15
- 17
- Blitt takket: 2 ganger
Veldig morsomt at du, BA, er en av dem som gir meg virkelighetsleksjonen her inne. Det lå helt sikkert en konspirasjonsteori bak det hele, tror du ikke?
Antall ord: 27
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
-
- Standard bruker
- 17
-
- Standard bruker
- 19
-
- Standard bruker
- 17
Jeg vet da faen hva det skyldtes, jeg. En pille som ikke var så uttynna at den ga meg kviser kan ha vært greia. Men at jeg tar noe som gir meg kviser er ikke nødvendigvis noe som gjør at jeg slutter å få kviser, så jeg har ikke tenkt å forsvare homøopati mer enn det som kanskje er rasjonelt. Som sagt, å forklare dette med placebo blir litt søkt når det ikke gjorde utfall alle de månedene tildligere. Det blir som at man absolutt må grunngi noe som man ikke kan helt forklare med det første og beste. Jeg skylder på morra mi for å putte meg på de greiene. Men det er tilgitt, det er lenge siden.
Sist redigert av problem på 11 Jan 2008 16:50, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 123
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
-
- Standard bruker
- 19
Jeg vet heller ikke hva som gjorde utslaget, men det kan ha vært mange ting som påvirket kvisene dine.
Det er kun du som har vært bastant på en bestemt årsak, vi andre har pekt på andre muligheter.
Placeboeffekten er ikke søkt selv om du har fått andre medisiner som ikke gjorde noe utslag. Det kan ha vært andre faktorer som gjorde at du fikk tillit til denne medisinen, og det kan være andre årsaker enn placebovirkningen som gjorde utslaget.
Det er kun du som har vært bastant på en bestemt årsak, vi andre har pekt på andre muligheter.
Placeboeffekten er ikke søkt selv om du har fått andre medisiner som ikke gjorde noe utslag. Det kan ha vært andre faktorer som gjorde at du fikk tillit til denne medisinen, og det kan være andre årsaker enn placebovirkningen som gjorde utslaget.
Antall ord: 87
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Det her blir bare sånn: "jeg har rett og du tar feil"-greie. Jeg kan gå med på tilfeldig hormonell forandring, det kan være tilfelle. Det blir bare så idiotisk at du bare antar at jeg virkelig trodde på denne medisinen, bare fordi jeg ikke nevnte noe om det tidligere i innleggene. Jeg har ikke sagt at det MÅ være at pillene virker, hvis jeg hadde vært sikker på det hadde jeg ikke orka å starte denne tråden. Jeg er ikke her for å promotere homøopati heller, jeg stilte spørsmålet for å lettere kunne finne en holdbar forlkaring, siden homøopati ikke har en vitenskapelig bevist effekt, man kan bare peke på antall som har blitt friske kontra de som ikke har blitt friske, og dette har ikke jeg noen oversikt over, så jeg forholder meg ikke så mye til det. Du får bare infinne deg med at jeg ikke synes alle dine forslag er like holdbare som du gjør, i og med jeg vet litt mer om denne situasjonen enn deg. Jeg forholder meg ikke til noe overnaturlig fenomen her, jeg forholder meg til det som virker mest sannsynlig ut i fra det jeg vet om situasjonen. Nå synes jeg vi skal slutte å diskutere hva jeg mener og hva du tror jeg mener, dette blir rett og slett for dumt.
Antall ord: 228
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
La oss se hvordan diskusjonen har gått.
Du: Virker alternativ behandling?
Suss24: Virkningen kan komme av placeboeffekten.
Jeg: Nei, og placeboeffekten er ikke en virkning.
Du: Eksempel, og det er nesten sikkert ikke placebo.
Jeg: Det kan være så mye annet enn placebo.
Du: Nei, det kan ikke være noe annet.
Suss24: Litt om medisiner, og at medisiner trenger litt tid for å virke.
Du: Ingen vits i å diskutere dette, ting er slik du har bestemt.
Jeg: Litt om placeboefekten og andre mulige faktorer som kan påvirke.
Du: Nei,det er mer sannsynlig at jeg har rett. Case closed.
Suss24: Hvorfor spør du når du har bestemt deg?
Du: Det er ikke min feil at jeg har det beste argumentet i tråden.
Jeg: Litt om uttynning og eksempel på virkningsløse medisiner.
Du: Blande inn konspirasjonsteorier.
Jeg: roll:
Du: Jeg vet ikke hva det er men det kan være homøopatmedisinen, og ikke placebo.
Jeg: Du har fått flere forslag, men forkaster alle. Placebo er ikke et dårlig forslag, selv om du ikke vil gå med på det selv.
Du: Du sier at det var placeboeffekten, og tror ikke at det kan ha vært noe annet. Jeg vet mer enn deg, og derfor er det dumt å diskutere dette.
Jeg har som du kan se ikke påstått at det var placeboeffekten. Jeg har kommet med flere muligheter, men sier gang på gang at placeboeffekten kan være en mulighet. Dine grunner for at det ikke kan være det har jeg tilbakevist, men du behøver ikke å ha noen tillit til hva jeg sier. Men du kan sjekke litt selv om placeboeffekten og andre ting som gjør at mange tror på homøopatene.
Du kan også tro at den dråpen av 70 000 som inneholdt molekylet med virkestoff traff akkurat denne pillen du tok.
Du: Virker alternativ behandling?
Suss24: Virkningen kan komme av placeboeffekten.
Jeg: Nei, og placeboeffekten er ikke en virkning.
Du: Eksempel, og det er nesten sikkert ikke placebo.
Jeg: Det kan være så mye annet enn placebo.
Du: Nei, det kan ikke være noe annet.
Suss24: Litt om medisiner, og at medisiner trenger litt tid for å virke.
Du: Ingen vits i å diskutere dette, ting er slik du har bestemt.
Jeg: Litt om placeboefekten og andre mulige faktorer som kan påvirke.
Du: Nei,det er mer sannsynlig at jeg har rett. Case closed.
Suss24: Hvorfor spør du når du har bestemt deg?
Du: Det er ikke min feil at jeg har det beste argumentet i tråden.
Jeg: Litt om uttynning og eksempel på virkningsløse medisiner.
Du: Blande inn konspirasjonsteorier.
Jeg: roll:
Du: Jeg vet ikke hva det er men det kan være homøopatmedisinen, og ikke placebo.
Jeg: Du har fått flere forslag, men forkaster alle. Placebo er ikke et dårlig forslag, selv om du ikke vil gå med på det selv.
Du: Du sier at det var placeboeffekten, og tror ikke at det kan ha vært noe annet. Jeg vet mer enn deg, og derfor er det dumt å diskutere dette.
Jeg har som du kan se ikke påstått at det var placeboeffekten. Jeg har kommet med flere muligheter, men sier gang på gang at placeboeffekten kan være en mulighet. Dine grunner for at det ikke kan være det har jeg tilbakevist, men du behøver ikke å ha noen tillit til hva jeg sier. Men du kan sjekke litt selv om placeboeffekten og andre ting som gjør at mange tror på homøopatene.
Du kan også tro at den dråpen av 70 000 som inneholdt molekylet med virkestoff traff akkurat denne pillen du tok.
Antall ord: 317
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Greit, du har tydeligvis antatt at jeg har forkasta hele placeboeffekten som fenomen. Jeg tror ikke at jeg er imunn mot placeboeffekten, men jeg har allerede forklart hvorfor jeg synes placebo er lite sannsynlig. Da snakker vi om sannsynlighet, ikke at jeg har bestemt noe som helst. Og jeg har bare avvist de argumentene dine som ikke passet inn i situasjonen. Hvis du leser en gang til så ser du at det jeg har avvist er dette med kosthold og psykisk innvirkning. Argumentene dine nå er bare "jeg sa det, du sa det bla bla bla" og det ser jeg ikke vitsen i å diskutere, i og med postene ligger der enda, og dessuten har vi begge anerkjent at det kan være andre ting enn pillene, men jeg regner med at du ikke morstrider deg at hvis at denne medisinen ikke er så uttynnet at virkestoffet ikke er å finne lenger, så kan den ha en innvirkning.
Antall ord: 156
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Neida, det er ikke hva sammendraget sier.problem skrev:Greit, du har tydeligvis antatt at jeg har forkasta hele placeboeffekten som fenomen. Jeg tror ikke at jeg er imunn mot placeboeffekten, men jeg har allerede forklart hvorfor jeg synes placebo er lite sannsynlig. Da snakker vi om sannsynlighet, ikke at jeg har bestemt noe som helst. Og jeg har bare avvist de argumentene dine som ikke passet inn i situasjonen. Hvis du leser en gang til så ser du at det jeg har avvist er dette med kosthold og psykisk innvirkning. Argumentene dine nå er bare "jeg sa det, du sa det bla bla bla" og det ser jeg ikke vitsen i å diskutere, i og med postene ligger der enda, og dessuten har vi begge anerkjent at det kan være andre ting enn pillene, men jeg regner med at du ikke morstrider deg at hvis at denne medisinen ikke er så uttynnet at virkestoffet ikke er å finne lenger, så kan den ha en innvirkning.
Vi er enige om at et virkningsfullt stoff må nødvendigvis inneholde en viss mengde av vrkestoffet. Da kan vi utelukke de aller fleste homøopatiske remedier om ikke alle. Utover C3 er sjansen liten for å få med noe virkestoff idet hele tatt.
Ved C3 eller D6 er mengden med virkestoff også så liten at vi nærmest kan utelukke virkning. Da må vi på enda mindre uttynninger, og så svake homøopatiske medisiner finnes meg bekjent ikke.
Vi er også enige om at vi alle kan påvirkes av placeboeffekten, men du utelukker, noe jeg ikke gjør, at du kan ha blitt påvirket i denne situasjonen. Grunnen er at du ha prøvd homøopatiske medisiner før, uten virkning. Du mener at det utelukker placeboeffekt denne gange også, noe jeg ikke gjør.
Antall ord: 302
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Bare at jeg snakker om liten sannsynlighet, og ikke forkastelse. Er vi ferdige nå?
Antall ord: 14
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
-
- Standard bruker
- 17
Hvor har du forresten funnet det der?BA. skrev: Utover C3 er sjansen liten for å få med noe virkestoff idet hele tatt. Ved C3 eller D6 er mengden med virkestoff også så liten at vi nærmest kan utelukke virkning.
Antall ord: 40
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Ved en liten regnefeil.problem skrev:Hvor har du forresten funnet det der?BA. skrev: Utover C3 er sjansen liten for å få med noe virkestoff idet hele tatt. Ved C3 eller D6 er mengden med virkestoff også så liten at vi nærmest kan utelukke virkning.
Ved feks. druesukker, så har en dråpe C1-løsning 1,7*10^18 sukkermolekyler. Ved hver fortynning blir det en hundredel igjen dvs. at C2 har 1,7*10^16, C3 har 1,710^14 sukkermolekyler osv. Ved C11 er det ett sukkermolekyl i en av 60 dråper.
Beklager dette, men betydningen er minimal, så lenge det i all hovedsak er løsninger med mer uttynninger enn dette som selges.
Antall ord: 119
Hide post links |