Engler, Guider, Hjelpere, SkytsenglerTonge språk`?

Forum dedikert til åndevesener som mange hevder å kunne se og/eller kommunisere med.

Moderatorer: Asbjørn, mod engler

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

kaja43 skrev:Men jeg lurer på en ting her.
Om det kommer fra englene og
Gud, og de har ett budskap, hvorfor
klarer de ikke formidle seg i normale ord?
Svært godt spørsmål!
Antall ord: 36
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.



I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

kaja43 skrev:Men jeg lurer på en ting her.
Om det kommer fra englene og
Gud, og de har ett budskap, hvorfor
klarer de ikke formidle seg i normale ord?
I menighetsforsamlingen snakkes det jo for det meste med det språket folket i forsamlingen snakker, altså sitt eget språk. Og tungetalen i menigheten skal kun benyttes når der er noen tilstedet med gaven til å tyde tungene, ellers ikke. Og en av gangen bare, slik at ikke alle snakker i munnen på hverandre.

Når man er alene, det være seg i sitt hjem i en krok for seg selv, eller en er ute i naturen, skogen, ved sjøen eller i fjellet, så er tungetalen et utmerket redskap til oppbyggelse for seg selv i ånden, med lovprisning og en velbehagelig duft for Gud.

Jeg tror også at når dagen kommer så får en vite hva man sa, ja forstå hele meningen av det som ble talt i tunger.

En annen ting er at Gud er så stor, så at om en bare skulle be med sitt eget språk, da ville det nok bli mange unødvendige gjentakelser.
Antall ord: 194
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Professor

Innlegg av Professor »

Hei, jeg kan tunge språk. bare PM.
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
suss24

Innlegg av suss24 »

Setter man noen foran ett tastatur hvor alle bokstavene er byttet om på, med bind for øynene vil de før eller siden skrive en setning med mening. For enkelte kreative sjeler kan hele kapitler og fantastiske eventyr leses selv om det bare er svada fra ende til annen.

Jeg synes tanken på tungetale, hvor en er utvalgt til å sende "budskap" og en utvalgt til å "oversette" er meget, meget arrogant. Så lenge det ikke kan fremstilles noen dogmer for å tyde dette språket for den beste språkforsker så er det ett "ikke eksisterende" språk.
Språkforskere har klart å tyde språk som ingen generasjoner på hundrevis av år har hørt eller forstått, flere ganger opp igjennom historien. Så når tungetale bare forstås av "utvalgte", når det blir brukt i sekter over hele verden og ingen tungetale er lik underbygger, det bare teorien at det er svada fra ende til annen. Det at en forsamling tror at en "oversetter" er bare massesuggesjon og god fantasi fra den som tyder, hehe Lallingen fra ett galt menneske , hinsides denne verdenen har mere mening enn lallingen fra en som gjerne vil føle seg spesiell og utvalgt.

Hvis Jesus skulle talet gjennom ett annet menneske ville evt han ha brukt arameisk vil jeg tro, som var språket de pratet der han skal ha eksistert....Hva evt en kristen Gud snakker aner jeg ikke, men regner med at siden han vil spre sitt budskap over størst mulig ut i verden er det språk flest mulig forstår, som engelsk, spansk eller fransk kanskje? Hvis Gud i den meningen kristne definerer det er så god, ville han aldri tatt bort muligheten for alle som ville til å forstå hans budskap. Og jeg regner med at de fleste i disse sektene gjerne vil være en "oversetter" og komunisere englenes direkte ord. Hvis tungetale hadde kommet fra Gud ville de som ønsket det ha forstått hva som ble sagt.

Det er iallefall min mening...
Antall ord: 337

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Olpaddy
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 22 Des 2007 20:00
16

Innlegg av Olpaddy »

Paulus 1 brev til Korinterne kap. 14 beskriver hva tungetale er og hvilken funksjon den er ment å ha. Det er først og fremst et "hjertespråk" mellom en gjenfødt kristen og Gud. Dette språket er "rent" i den forstand at Satan ikke forstår det og han greier heller ikke å "forurense" det gjennom å sende forstyrrende tanker på vårt mennesklige språk når vi ber. (1. kor. kap 14 vers 2) Hele kapittelet omtaler forskjellen mellom tungetale på personlig plan og i en offentlig situasjon, samt forskjellen på tungetale og profetiske gaver. Faktisk legger Paulus også vekt på å snakke forstandig til sine tilhørere! :D

Dessuten er tungene et tegn for vantro.... (1.kor kap 14 vers 22) :mozilla_wink:

Jeg har imidlertid hørt om mennesker fra blant andre Norge som besøkte en internasjonal kristen konferanse i et afrikansk land, og som opplevde at en innfødt reiste seg opp på ett av møtene for å frambringe tungetale med tydning. Tingen var at tungetalen kom på perfekt norsk og med et budskap som gjaldt Norge! Sannsynligheten for at denne personen kunne norsk fra før er vel heller liten skulle jeg tro....Ellers har jeg hørt om forkynnere i Norge som har talt for en samisk forsamling og som har talt/bedt i tunger på samisk uten å kunne ett eneste ord samisk. Budskapet som kom var personlig myntet på vedkommende som var framme til forbønn.
Antall ord: 242

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
suss24

Innlegg av suss24 »

Ja det høres jo fryktelig sannsynlig ut...Hvorfor er det ingen som kan dokumentere dette?

Man kunne evt filmet tungetalen og oversetteren. Vist tungetaleren til en annen oversetter og se om det ca var samme budskap. Hvis ikke kan jo hvem som helst reise seg og late som de oversetter.

Og hvis det ikke er noen pragmatisk måte å tyde denne lallingen hvordan vet kristne da at det er Gud som prater og ikke Satan? Høres jo akkurat like sannsynlig ut..

Nei, jeg står på mitt.. Hadde det vært Gud som hadde pratet hadde de som ønsket det forstått. Hvis ikke bryter jo hele bildet av en Gud sammen, og vi sitter igjen med en hovmodig gud.
Antall ord: 122

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

suss24 skrev:Ja det høres jo fryktelig sannsynlig ut...Hvorfor er det ingen som kan dokumentere dette?

Man kunne evt filmet tungetalen og oversetteren. Vist tungetaleren til en annen oversetter og se om det ca var samme budskap. Hvis ikke kan jo hvem som helst reise seg og late som de oversetter.

Og hvis det ikke er noen pragmatisk måte å tyde denne lallingen hvordan vet kristne da at det er Gud som prater og ikke Satan? Høres jo akkurat like sannsynlig ut..

Nei, jeg står på mitt.. Hadde det vært Gud som hadde pratet hadde de som ønsket det forstått. Hvis ikke bryter jo hele bildet av en Gud sammen, og vi sitter igjen med en hovmodig gud.
Enig. Jeg venter i spenning på et forsøk der flere med "gaven" til å tyde tungetale prøver å tyde samme tungetalen. Tror neppe de hadde "hørt" det samme...

Og det Olpaddy sa om at tungetalerne plutselig snakker et annet språk; hvordan vet han at dette stemmer? Dette minner meg litt om misty-gutts mirakelhistorier; bare store ord og ingen dokumentasjon bortsett fra hans egne garantier eller velklipte filmer på youtube og godtube (el hva det nå heter).
Dessuten vet alle som har sett åpen post at man med fantasi enkelt kan tyde pakistansk og tyrkisk til å høres ut som norske ord, og da er det store muligheter for at tungetale også kan høres norsk eller samisk ut. I tillegg har man alle de viktige beskjedene man får høre hvis man spiller sanger baklengs... Sterk tro og fantasi er alt som skal til.
Antall ord: 272
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Sikker på at det er dette trådstarter sikter til og ikke noe helt annet?
Thi hi hi hi hi..
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Sol@ngelica skrev:Sikker på at det er dette trådstarter sikter til og ikke noe helt annet?
Thi hi hi hi hi..
Det kan hende :) Da slipper man ihvertfall å tyde, da kan man bare nyte at noen har fått gaven :mozilla_laughing:
Antall ord: 44
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
suss24

Innlegg av suss24 »

Hehe
Antall ord: 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Olpaddy
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 22 Des 2007 20:00
16

Innlegg av Olpaddy »

Suss24 sa:

"Ja det høres jo fryktelig sannsynlig ut...Hvorfor er det ingen som kan dokumentere dette?"

Hehe... Tenkte nok dette argumentet kom. :mozilla_smile: Joda det er helt korrekt at jeg ikke kan dokumentere dette da jeg ikke selv var tilstede. Jeg har imidlertid ingen grunn til ikke å tro at historien er sann men nok om det.

"Man kunne evt filmet tungetalen og oversetteren. Vist tungetaleren til en annen oversetter og se om det ca var samme budskap. Hvis ikke kan jo hvem som helst reise seg og late som de oversetter."

Det er en interessant tanke du kommer med der, men jeg tror du misfortår litt hvordan tungetale/tydning fungerer. Gud er den som inspirerer både selve tungetalen og tydningen, det er ikke noe et menneske kan gjøre av seg selv. Joda du kan godt prøve å imitere tungetale men den vil ikke være inspirert og det vil bare være "lalling" som du uttrykte det. :) Du har helt rett i at det er et faremoment med at noen kan late som om de har tydning men det skinner veldig fort igjennom om du er våken i "ånden"! :mozilla_smile:

"Og hvis det ikke er noen pragmatisk måte å tyde denne lallingen hvordan vet kristne da at det er Gud som prater og ikke Satan? Høres jo akkurat like sannsynlig ut.."

Jeg synes det er helt fantastisk at Gud har gitt en slik mulighet for direktekontakt uten at man blir forstyrret! Gud er ingen pragmatiker, han er suveren i måten han opererer på. Som jeg nevnte i sted er tungetalen noe som en gjenfødt kristen får for å oppbygge seg selv personlig og som blir tydet i offentlige sammenhenger.

"Nei, jeg står på mitt.. Hadde det vært Gud som hadde pratet hadde de som ønsket det forstått. Hvis ikke bryter jo hele bildet av en Gud sammen, og vi sitter igjen med en hovmodig gud"

Nå spør Gud hverken deg eller meg hvordan han vil meddele seg til en hver tid. Du greier ikke å "fange" Gud med å si at han opptrer "hovmodig" bare fordi du ikke forstår hvordan han velger å gjøre ting.
Antall ord: 369

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Olpaddy skrev:Suss24 sa:

"Ja det høres jo fryktelig sannsynlig ut...Hvorfor er det ingen som kan dokumentere dette?"

Hehe... Tenkte nok dette argumentet kom. :mozilla_smile: Joda det er helt korrekt at jeg ikke kan dokumentere dette da jeg ikke selv var tilstede. Jeg har imidlertid ingen grunn til ikke å tro at historien er sann men nok om det.

"Man kunne evt filmet tungetalen og oversetteren. Vist tungetaleren til en annen oversetter og se om det ca var samme budskap. Hvis ikke kan jo hvem som helst reise seg og late som de oversetter."

Det er en interessant tanke du kommer med der, men jeg tror du misfortår litt hvordan tungetale/tydning fungerer. Gud er den som inspirerer både selve tungetalen og tydningen, det er ikke noe et menneske kan gjøre av seg selv. Joda du kan godt prøve å imitere tungetale men den vil ikke være inspirert og det vil bare være "lalling" som du uttrykte det. :) Du har helt rett i at det er et faremoment med at noen kan late som om de har tydning men det skinner veldig fort igjennom om du er våken i "ånden"! :mozilla_smile:

"Og hvis det ikke er noen pragmatisk måte å tyde denne lallingen hvordan vet kristne da at det er Gud som prater og ikke Satan? Høres jo akkurat like sannsynlig ut.."

Jeg synes det er helt fantastisk at Gud har gitt en slik mulighet for direktekontakt uten at man blir forstyrret! Gud er ingen pragmatiker, han er suveren i måten han opererer på. Som jeg nevnte i sted er tungetalen noe som en gjenfødt kristen får for å oppbygge seg selv personlig og som blir tydet i offentlige sammenhenger.

"Nei, jeg står på mitt.. Hadde det vært Gud som hadde pratet hadde de som ønsket det forstått. Hvis ikke bryter jo hele bildet av en Gud sammen, og vi sitter igjen med en hovmodig gud"

Nå spør Gud hverken deg eller meg hvordan han vil meddele seg til en hver tid. Du greier ikke å "fange" Gud med å si at han opptrer "hovmodig" bare fordi du ikke forstår hvordan han velger å gjøre ting.
Jeg skal gi deg en god grunn.

Sjekk forumet her, og se alle løgnene kristne kommer med for liksom å "bevise" gud.

Det er en av mange gode grunner for å ikke stole på slike historier som kristne forteller.
Antall ord: 409

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
suss24

Innlegg av suss24 »

Det er ikke det at det er en kristen som kommer med slike hentydninger om noe "mirakuløst", men jeg må inrømme at jeg kanskje hadde trodd litt mere på en som ikke var helst sikker selv enn en som er fast bestemt på at "sånn er det". På lik linje som jeg ville trodd mere på en historie om noe overnaturlig fra en som stort sett forkaster slike ideer enn en som ser ett spøkelse i hver skygge.

Poenget er at selve oppfatningen om gud sett igjennom historien, nedskrevet av filosofer og religionsforskere ikke gir plass til en egosentrisk, hovmodig gud. Men enn gud for alle.

Min tanke er som følger; I disse sektene er det en som er "oversetter" og en som er "tungetaler (eller flere)" Disse har da meget høy status i sektene. Ergo har de en stor selvfølelse, og grunn for å ville ha oppmerksomhet. Selv om jeg ikke vet dette for sikkert kan jeg gjette meg til at disse personene ikke er de mest sjenerte og utviskende, men heller utadvente og oppmerksomhetssøkende. Hadde dette kommet fra mennesker som man nesten glemmer er til fordi de er så beskjedne ville jeg også trodd mere på slike historier.

I tungetale kan man ikke finne noen gramatiske likheter, eller ord som betyr det samme fra gang til gang. Ikke noen gjentagelse og logikk. Ergo mangler lallingen det mest essensielle til å være ett språk.

Det er ikke mulig og teste en hypotese ved eks og filme lallingen og få lik oversettelse fra to forskjellige "oversettere" fordi man må være "inspirert" av gud for å tyde, noe som gir meg tanken om at man har planlagt en tale på forhånd. Altså hypotesen er ikke mulig å teste. Og om noen jukser hevder deltakere i sektene at det bare blir "lalling", dette er da beviset for at tungetale er noe reelt.

Tungetale er for utvalgte personer, ergo det støtter ett selektiv samfunn om at alle IKKEn er like mye verdt ( Ikke en spurv faller til jorden uten at gud ser det) for gud.

Ergo min konklusjon er som følger tungetale er ikke ett språk og kommer ikke fra gud om gud ikke er en hovmodig gud som støtter tanken om at alle ikke er like mye verdt.
Siden tungetale ikke er noe alle kristene som vil høre guds ord forstår, er det heller ikke noen beskjed fra gud av det enkle årsaken av den allmenne oppfattelsen " Gud er for alle" og er også den oppfattelsen som har versert mest i det kristne samfunn etter moderniseringen av den kristne tro.

Uansett har jeg tenkt å prøve å få testet min teori. Men dette kan ta en stund da jeg er temmelig sjenert, må få mannet meg opp litt bare... Jeg har altså tenkt følgende. Jeg vil finne en slik sekt som holder på med tungetale sammen med noen mere utadvente venner og se om vi kan få filmet en oversetter og en tungetalene.Samtidig vil jeg også prøve meg som oversetter selv, på en ukjents lalling og jeg vil be en av mine venner fungere som laller for en ukjent oversetter. Jeg må bare forhøre meg litt om dette er mulig å gjennomføre og om de vil ble med på dette. Så bare se på akkurat dette som en tanke og ikke en planlagt handling foreløpig.
Antall ord: 571

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
KWG
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 107
Startet: 29 Jul 2008 17:17
16
Kjønn (valgfri): grei mann :-)
Lokalisering: Saltrød

ehhh skeptisk

Innlegg av KWG »

:) :lol: :lol: jeg tror de fleste har opplevd tunge tale, hvertfall hvis de har vært på byen en lørdags kveld.Eller de har kanskje opplevd det med kjæresten/dama si.
hehe altså tungekyss

========
men fra spøk til alvor.
Jeg har hørt endel som prater i tunger på diverse halleluja møter, jeg synes det virker veldig rart og merkelig. Tror nok avogtil det kan være masse suggesjon, for personen blir jo nesten mot sin vilje dradd opp på scenen og babler i veg en masse rare ting virker det som synes jeg. Er skeptisk til det der med tunge taler.
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Amunet
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 339
Startet: 06 Jan 2007 21:47
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i fantasiverdenen min

Innlegg av Amunet »

Join pinsemenigheten, der får du sikkert lære det og mere til...
Antall ord: 13
Bilde
Du kan gjøre alt så lenge du vet hvordan det gjøres.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !