Fakta, teori & skepsis ⇒ Alternativ behandling
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 22 Aug 2007 23:15
- 17
- Blitt takket: 2 ganger
Alternativ behandling
Nå skal vi diskutere alternativ behandling. Funker det? Ja? Nei? Hvorfor?
Og så litt inspirasjon, her er en artikkel om homeopati:
http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodi ... /1.1851292
Og så litt inspirasjon, her er en artikkel om homeopati:
http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodi ... /1.1851292
Antall ord: 30
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Apr 2005 14:58
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Sørlandet
Jeg tror nok det er noe i alternativ behandling, når vi til og med har hatt om det på sykepleien! Det kan jo også være at det går en del på psyken...
Antall ord: 35
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Mai 2005 19:16
- 19
- Lokalisering: Ski
- Blitt takket: 4 ganger
Det virker, jeg ser det hele tiden i min praksis.
Grunnen til at så mange ikke får noen virkning
er at de ofte løper til de som venner har anbefalt
i stedet for å la intuisjonen føre dem til den som,
og det som passer for seg akkurat nå.
Før jeg begynte å utdanne meg selv var jeg av
disse. Jeg ville så gjerne bli frisk og gikk til dene
ene etter den andre som jeg ble anbefalt uten
å merke en tøddel av bedring.
Men nå har jeg kastet medisiner og er nærmest
frisk gjennom hard jobbing sammen med "alterantive"
metoder.
Grunnen til at så mange ikke får noen virkning
er at de ofte løper til de som venner har anbefalt
i stedet for å la intuisjonen føre dem til den som,
og det som passer for seg akkurat nå.
Før jeg begynte å utdanne meg selv var jeg av
disse. Jeg ville så gjerne bli frisk og gikk til dene
ene etter den andre som jeg ble anbefalt uten
å merke en tøddel av bedring.
Men nå har jeg kastet medisiner og er nærmest
frisk gjennom hard jobbing sammen med "alterantive"
metoder.
Antall ord: 105
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre
Hide post links |
Noen sykdommer kan kureres av Placebo medisiner så lenge man virkelig tror det virker :mozilla_smile: Har sett flere beviser på dette. Utrolig hva tro kan helbrede. Vet ikke om alternativ medisin funker, annet enn enkelte urter brukt som medisin før apotekets dager, men så lenge man tror det hjelper, skader det nok ikke å prøve. Så lenge det ikke skaper motpol til annen behandling man er under.
Antall ord: 69
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
Jeg så noen en gang kalte det alternativ til behandling.
Det tror jeg nok var en god beskrivelse. Homøopatisk medisin, som vi så i artikkelen fra NRK, er bevist virkningsløs.
Placebo er ikke en virkning, men en bedring til tross for at det ikke er gitt behandling. Alternativ til behandling baserer seg i stor grad på placebo, og dermed vet de også at behandlingen ikke virker. Det er direkte svindel å selge virkningsløs behandling.
Leger er fopliktet til å gi informasjon om mulige bivirkninger til medisinen. Når forteller healerne at de kan gi folk kreft ved behandlingen? Eller at behandlingen kan forverre smertene?
Siden leger forteller om mulige virkninger og bivirkninger, kan det også hende at pasienten opplever litt frykt for disse, og dermed ikke oppnår placeboeffekten, slik de ville gjort hos alternative behandlere.
Det tror jeg nok var en god beskrivelse. Homøopatisk medisin, som vi så i artikkelen fra NRK, er bevist virkningsløs.
Placebo er ikke en virkning, men en bedring til tross for at det ikke er gitt behandling. Alternativ til behandling baserer seg i stor grad på placebo, og dermed vet de også at behandlingen ikke virker. Det er direkte svindel å selge virkningsløs behandling.
Leger er fopliktet til å gi informasjon om mulige bivirkninger til medisinen. Når forteller healerne at de kan gi folk kreft ved behandlingen? Eller at behandlingen kan forverre smertene?
Siden leger forteller om mulige virkninger og bivirkninger, kan det også hende at pasienten opplever litt frykt for disse, og dermed ikke oppnår placeboeffekten, slik de ville gjort hos alternative behandlere.
Antall ord: 137
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Aug 2006 12:59
- 18
Jeg tror i allefall på healing. Er mange i min familie og mange venner som har blitt frisk etter å ha vært hos healer. Eksempel: En venninne av meg hadde en kronisk sykdom og slet fryktelig med det, hun dro til healer og ble helt frisk. Legene skjønner ikke hva som har skjedd. Likens med min mor, hun var på det ene sykehuset etter det andre og det så ikke bra ut, gikk syk på månedsvis, hun dro til samme healer som venninna mi var hos, og hun ble også frisk, og legene skjønte ingenting, de skulle jo operere henne. Heldigvis slipper hun nå det da Historiene er mange mange, så healing tror jeg hjelper ja!
Antall ord: 119
Lev livet mens du har det
Terron sin Madam
Terron sin Madam
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 02 Sep 2007 16:29
- 17
- Lokalisering: Vestlandet
Alternativ behandling
Hei!
Jeg har jobbet på et sykehus i to år. För det så var jeg sånn midt på treet m hva som var rett og galt når det gjaldt behandlinger osv(mente at det må finnes alternativer og at de kan fungere like godt).
Men etter at jeg var ferdig på sykehuset stilte jeg et ENDA STÖRRE spörsmål ang. skolemedisinen og fant ut at det ikke alltid er det rette. (OG at legene har rett). Naturmedisin fra helsekost og alt. behandling er like så bra og fungerer like godt og kanskje bedre på (og) for mange.
Så stå på og tro på det du gjör!!!!
Jeg har jobbet på et sykehus i to år. För det så var jeg sånn midt på treet m hva som var rett og galt når det gjaldt behandlinger osv(mente at det må finnes alternativer og at de kan fungere like godt).
Men etter at jeg var ferdig på sykehuset stilte jeg et ENDA STÖRRE spörsmål ang. skolemedisinen og fant ut at det ikke alltid er det rette. (OG at legene har rett). Naturmedisin fra helsekost og alt. behandling er like så bra og fungerer like godt og kanskje bedre på (og) for mange.
Så stå på og tro på det du gjör!!!!
Antall ord: 112
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Okt 2006 23:09
- 18
- Lokalisering: Follo
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 5 ganger
.....
Ta lymfedrenasje.Det er å karakterisere som alternativ behandling.Hensikten er å føre avfallstoffene i kroppen til lymfekjertlene og deretter ut av kroppen.Det kan være relativt smertefullt, virkningen av behandlingen er blant andre: Bedre blodsirkulasjon, hvilket også kan lindre muskelsmerter, smerter som skyldes vannsamlinger i kroppen, betennelses tilstander osv.Dette av en enkel grunn, man frigjør blodets baner i kroppen fra avfallstoffer.
En annen er muskelaktivator:Enkelte av disse apparatene er også virkningfulle på ms-pasienter.Denne hjelper til å bygge opp muskelmasse hos mennesker som av skjellig grunn har problemer med andre treningformer.
Aromaterapi med eteriske oljer er blitt brukt i århundrer.
Noen gang prøvd å gni en dråpe eucalyptusolje under nesen hvis du er tett?Eller er liten dråpe teatreeolje på et betent sår?Lavenderolje er fint hvis man har litt problemer med å sove.
Har ditt barn problemer med å sove om natten, må du gjerne ta en liten dråpe lavenderolje på et lommetørkle og legge ved siden av puten.
Dette har er en mikroskopisk del av en stor verden.Felles for eteriske oljer er at de MÅ blandes til av en terapaut som vet hva han gjør, fordi at for mye av disse kan være skadelig.
Å si at alternativ behandling ikke virker blir feil for meg i allefall, men det kan ikke hele alt, derfor er man avhengig av å samarbeide, og heldigvis har legestanden såvidt begynnt å våkne litt!
Skeptisisme kan konkret bety skepsis overfor bestemte ideer og dogmer. For eksempel har ordet skepticisme i tidligere tider vært likt med ateisme.
Skeptisisme kan også bety tvilen som metode og som middel til å nå en vitenskapelig sannhet ELLER TIL Å TENKE UTOVER FORDOMMER, altså å ha et åpent sinn på et område, hvor man søker å nå ny vitenskapelig erkjennelse. Skeptisisme kan således ses som en sunn innstilling, både for forsker og for legmann.
Man kan snu seg begge veier.I blant kan det være en berikelse.
En annen er muskelaktivator:Enkelte av disse apparatene er også virkningfulle på ms-pasienter.Denne hjelper til å bygge opp muskelmasse hos mennesker som av skjellig grunn har problemer med andre treningformer.
Aromaterapi med eteriske oljer er blitt brukt i århundrer.
Noen gang prøvd å gni en dråpe eucalyptusolje under nesen hvis du er tett?Eller er liten dråpe teatreeolje på et betent sår?Lavenderolje er fint hvis man har litt problemer med å sove.
Har ditt barn problemer med å sove om natten, må du gjerne ta en liten dråpe lavenderolje på et lommetørkle og legge ved siden av puten.
Dette har er en mikroskopisk del av en stor verden.Felles for eteriske oljer er at de MÅ blandes til av en terapaut som vet hva han gjør, fordi at for mye av disse kan være skadelig.
Å si at alternativ behandling ikke virker blir feil for meg i allefall, men det kan ikke hele alt, derfor er man avhengig av å samarbeide, og heldigvis har legestanden såvidt begynnt å våkne litt!
Skeptisisme kan konkret bety skepsis overfor bestemte ideer og dogmer. For eksempel har ordet skepticisme i tidligere tider vært likt med ateisme.
Skeptisisme kan også bety tvilen som metode og som middel til å nå en vitenskapelig sannhet ELLER TIL Å TENKE UTOVER FORDOMMER, altså å ha et åpent sinn på et område, hvor man søker å nå ny vitenskapelig erkjennelse. Skeptisisme kan således ses som en sunn innstilling, både for forsker og for legmann.
Man kan snu seg begge veier.I blant kan det være en berikelse.
Antall ord: 330
Når leken nærmer seg slutten vil fanden være med
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
La oss ta det eksempelet her, da: Man går til en homeopat og får medisin som skal gjøre at man først blir verre, så blir bedre og alt det der, i håp om å få slutt på pubertetskvisene. Medisin 1 har ingen spesielt merkbar effekt, og det har heller ikke medisin 2. Medisin 3, derimot, virker som bare juling. Plutselig er man pizzatryne, men siden tolmodigheten tar slutt før kuren er ferdig, vet man aldri om den hadde ført til at man ble kvitt alt sammen til slutt eller ikke. Tidsmessig tilsammen nesten et år med behandling, og halvparten av tiden går man på medisin nr 3. Personlig eksempel. Jeg får meg ikke helt til å forklare dette med placeboeffekten, siden jeg i så fall ville trodd at den skulle kicka inn under de første medisinene. Eller "medisinene" om man vil. Comments?
Antall ord: 150
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
Selv om man bruker medisiner, enten det er legens foreskrifter eller homøopatiske sukkerpiller, så påvirkes man også av andre ting. Man kan f.eks. skifte jobb, eller endre kostholdet noe, man kan få en psykisk nedtur, og psyken kan påvirke mye.
Selv om ting sammenfaller i tid, behøver det ikke ha noen sammenheng. Noen ganger kan virkninger komme etter en tid, så man ikke umiddelbart setter riktig årsak i sammenheng med resultatet..
Selv om ting sammenfaller i tid, behøver det ikke ha noen sammenheng. Noen ganger kan virkninger komme etter en tid, så man ikke umiddelbart setter riktig årsak i sammenheng med resultatet..
Antall ord: 76
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Men det var liksom så drastisk. Det skjedde på et par dager, rett etter jeg starta med medisin 3, akkurat sånn som ordentlig medisin. Ingen endring i kosthold, ingen psykisk event eller noe utenom det vanlige. Kanskje medisin 3 ikke var uttynna så mye at det ikke var noen molekyler igjen, sånn som vanlig homeopati. Eller kanskje det var et spøkelse.
Antall ord: 64
Hide post links |
Tese...antitese.....syntese...
Høres sært ut til å være vanlig medisin også....sjelden ting virker så kjapt.
Høres sært ut til å være vanlig medisin også....sjelden ting virker så kjapt.
Antall ord: 19
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Sjeldent, du liksom. Hodepinetabletter funker etter en halvtime.
Antall ord: 8
Hide post links |
Smertestillende ja.....Men tar du piller mot en betennelse eller ett virus tar det ikke 20 min så er det borte...Og hodepinetabeletter tar bare bort smertene, ikke årsaken til det sånn at det også er sagt, hehe
Antall ord: 39
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Men det er ikke snakk om å ta piller mot en betennelse eller et virus. Det er dessuten snakk om et par-tre dager, ikke 20 minutter. Det er en holdbar tidsperiode, det er ingen vits i å diskutere dette ytterligere. Spørsmålet mitt er om det er noen som har et holdbart forslag til forklaring på hva som skjedde ut i fra de betingelsene jeg allerede har nevnt.
Antall ord: 68
Hide post links |