Engler, Guider, Hjelpere, SkytsenglerTonge språk`?

Forum dedikert til åndevesener som mange hevder å kunne se og/eller kommunisere med.

Moderatorer: Asbjørn, mod engler

Raaymond
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 09 Sep 2007 17:49
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sandefjord

Tonge språk`?

Innlegg av Raaymond »

Er det noen her inne som kan tolke tunge språk og som er villig til å lære bort hvis det er mulig? hører kanskje sykt ut men. vil gjerne lære det. Eller er det en hellig gave som mange sier?
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.



I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Hva er et tungt språk?
Jeg har hørt om tungetale, men ikke tunge språk.
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rosalind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 681
Startet: 14 Okt 2007 17:36
16
Kjønn (valgfri): Jente :D
Lokalisering: På kirkegården
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Rosalind »

Enig med ludoburgero hva er tunge språk?
Antall ord: 8
Time passes, people move. Like a river’s flow, it never ends. A childish mind will turn to noble ambition… Young love will become deep affection… The clear water’s surface reflects growth…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Om du mener det som de snakker når de er i gudommelig
ekstase i disse hallelujamenightene så tror jeg ingen kan
det språket.
Det er bare svada som de kommer med og som pastoren later som
han forstår. Massesuggesjon :mozilla_smile:
Antall ord: 44
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Hvis du mener tungetale, er vel det et ganske omstridt fenomen... Jeg har ennå ikke hørt om noe standard tungetalespråk som alle tungetalere forstår. Det er vel mer babling i ekstase som kan tolkes til det man vil...

Du får høre med noen religiøse entusiaster her på forumet. Misty-gutt og Joh 3.16 er sikkert erfarne tungetalere.
Antall ord: 64
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Se på det som smatting.
Noen smatter ganske åpenlyst fordi de nyter maten og ikke bryr seg så mye om det. Smattingen indikerer dette: at maten nytes. Mumler de i tillegg og sikler, sier det enda mer. Vedkommende har sannsynligvis verken folkeskikk eller andre hemninger, og maten nytes slik at man skulle trodd at hun/det/han ikke hadde spist mat på 8 måneder.
Det er noe ekstatisk over det også.

Eller at enkelte kvinner skriker og stønner i senga av nytelse.
Andre gjør det ikke.
Det er bare snakk om å slippe seg løs.
Er tungetale svada? Ja, like mye som å tegne kruseduller på et ark.
Det første som faller deg inn. Men det er likevel en indikasjon på en sinnsstemning.
Det er å fange øyeblikket og risse det inn i historien.

Tungetale kan kanskje sammenlignes med eksperimentell jazz-musikk,
abstrakt kunst, tourettes eller rett og slett bare "gjøre eller si det første som faller deg inn og prøve å se en mening med det, som å se etter figurer i skyene f.eks."?

For alt jeg vet... og jeg vet ingenting om tungetale.
Så egentlig svarte jeg bare dette for å tilfredsstille skrivekløen.
Og kanskje de tungetaler bare for å tilfredsstille munndiaréen?
Antall ord: 208

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

Jeg har ikke peiling på tungetale. Men jeg har en venninne som hevder å ha det. Hun sier at hun har opplevd at noen i en forsamling har talt i tunger og at hun da har forstått det - selv om det ikke er et språk hun kan.

Hun sier at det er helt uforståelig, men at hun ved noen tilfeller bare forstår - liksom

Så det vil, hvis det hun sier er sant, vel være en slags type kanaliseringsgreie... Eller noe i den duren. Men om det er et språk - som er nedskrevet eller slik, det.. har aldri hørt om det jeg i hvert fall.
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

ludoburgero skrev:Se på det som smatting.
Noen smatter ganske åpenlyst fordi de nyter maten og ikke bryr seg så mye om det. Smattingen indikerer dette: at maten nytes. Mumler de i tillegg og sikler, sier det enda mer. Vedkommende har sannsynligvis verken folkeskikk eller andre hemninger, og maten nytes slik at man skulle trodd at hun/det/han ikke hadde spist mat på 8 måneder.
Det er noe ekstatisk over det også.

Eller at enkelte kvinner skriker og stønner i senga av nytelse.
Andre gjør det ikke.
Det er bare snakk om å slippe seg løs.
Er tungetale svada? Ja, like mye som å tegne kruseduller på et ark.
Det første som faller deg inn. Men det er likevel en indikasjon på en sinnsstemning.
Det er å fange øyeblikket og risse det inn i historien.

Tungetale kan kanskje sammenlignes med eksperimentell jazz-musikk,
abstrakt kunst, tourettes eller rett og slett bare "gjøre eller si det første som faller deg inn og prøve å se en mening med det, som å se etter figurer i skyene f.eks."?

For alt jeg vet... og jeg vet ingenting om tungetale.
Så egentlig svarte jeg bare dette for å tilfredsstille skrivekløen.
Og kanskje de tungetaler bare for å tilfredsstille munndiaréen?
Egentlig burde det kanskje blitt omdøpt til "samtidstale"... Det dekker jo faktisk mye av det som kommer frem her :)
Antall ord: 230
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Innlegg av Vilma »

hahaha "samtidstale" :lol:
Antall ord: 2
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Svartepus skrev:Du får høre med noen religiøse entusiaster her på forumet. Misty-gutt og Joh 3.16 er sikkert erfarne tungetalere.
Vel, nå er jeg ikke religiøs, men kristen. Men la nå det ligge.

Joda, jeg har fått gaven til å tale/snakke med tunger, men ikke til å å tyde det. Noen har også fått gaven til å tyde tungetalen.
Mitt første møte med dette var da jeg som ganske nyfrelst var på et møte i Oslo. Jeg kjente da ikke så godt til dette, men hadde jo hørt litt om det da, mest fleiping om emnet fra min verdslige tilværelse er jeg redd. Vel, på tampen av dette livsalige møtet reiste en kvinne seg midt i forsamlingen. Husker at hun holdt hendene i været og talte med tunger. Broderen som ledet møtet fikk tydningen og oversatte det hun sa til norsk. Og jeg kommer aldri til å glemme den ene delen av budskapet.

Det lød slik: Så sier Herren, himmelen og jordens skaper. En ung mann skal etter møtets slutt gå ut i Oslos gater, og der skal han bli døpt i Den Hellige Ånd.

At "den unge mannen" var meg skjønte jeg jo ikke da på det tidspunktet, men jeg ble altså etter møtet åndsdøpt mellom Kirken og Karl Johan. Tungetalen fikk jeg først en tid etter den ubeskrivelige, ja herlige dåpen.

Vi kan jo se på hva Bibelen sier om tungetale:
1 kor 12..Og Gud satte i menigheten først noen til apostler, for det annet profeter, for det tredje lærere, så kraftige gjerninger, så nådegaver til å helbrede, til å hjelpe, til å styre, forskjellige slags tunger.

29 Er vel alle apostler? er vel alle profeter? er vel alle lærere? gjør vel alle kraftige gjerninger?

30 har vel alle nådegaver til å helbrede? taler vel alle med tunger? kan vel alle tyde dem?

31 Men streb efter de største nådegaver! Og jeg vil vise dere en ennu bedre vei.
1 Kor 14:5 Allikevel ønsker jeg at dere alle talte med tunger, men heller at dere talte profetisk; den som taler profetisk, er større enn den som taler med tunger, medmindre han tyder det, så at menigheten kan få opbyggelse av det.

1Kor 14:6 Og nu, brødre, om jeg kommer til dere og taler med tunger, hva vil det da gagne dere, medmindre jeg taler til dere enten med åpenbaring eller med kunnskap, enten med profetiske ord eller med lære?

1Kor 14:23 Om da hele menigheten kommer sammen, og alle taler med tunger, og det så kommer ukyndige eller vantro inn, vil de da ikke si at dere er fra dere selv?

1Kor 14:39 Derfor, brødre, streb efter å tale profetisk, og hindre ikke noen i å tale med tunger; men la alt skje på en ordentlig måte og med orden.
1Kor 14:2 For den som taler med tunge, taler ikke for mennesker, men for Gud; for ingen skjønner det, men han taler hemmeligheter i Ånden;...Den som taler med tunge, oppbygger seg selv; men den som taler profetisk, oppbygger menigheten.
Antall ord: 536
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Det er ingen gave å tyde tungespråk. Like lite som å tyde russisk eller finsk. Har man fantasi og vet hva folk vil høre, er det bare å "tyde" i vei.

Forskjellen er bare at det faktisk finnes en offisiell oversettelse fra russisk og finsk til forskjellige språk. Tungetale er derimot bare det vi i teaterverden kaller "jibberish" (eller svada som Kaja sier), et "språk" som ingen egentlig kan, men som hvem som helst kan tyde.

Så Raaymond, det er bare å sette i gang! I en ekstatisk religiøs forsamling er det ingen som reagerer på at du oversetter "feil". Bare du velger dine ord med omhu etter stemningen, har du folket i din hule hånd og kan skryte på deg at du har gaven.
Antall ord: 127
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Svartepus skrev:Det er ingen gave å tyde tungespråk. Like lite som å tyde russisk eller finsk. Har man fantasi og vet hva folk vil høre, er det bare å "tyde" i vei.
Tungetalen kalles også for å tale med englers tunger. Men den/de som ikke vil akseptere det får la det være. Iallefall er det viktig det jeg skal sitere her som følger:
Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg en lydende malm eller en klingende bjelle.

Og om jeg eier profetisk gave og kjenner alle hemmeligheter og all kunnskap, og om jeg har all tro, så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg intet.

Og om jeg gir til føde for fattige alt det jeg eier, og om jeg gir mitt legeme til å brennes, men ikke har kjærlighet, da gagner det meg intet.

Kjærligheten er langmodig, er velvillig; kjærligheten bærer ikke misunnelse, kjærligheten brammer (tøffer seg) ikke, oppblåses ikke,

den gjør intet usømmelig, søker ikke sitt eget, blir ikke bitter, gjemmer ikke på det onde;

den gleder seg ikke over urettferdighet, men gleder seg ved sannhet;

den utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

Kjærligheten faller aldri bort; men hva enten det er profetiske gaver, da skal de få ende, eller det er tunger, da skal de opphøre, eller det er kunnskap, da skal den få ende.

For vi skjønner stykkevis og taler profetisk stykkevis;

men når det fullkomne kommer, da skal det som er stykkevis, få ende.

Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, dømte jeg som et barn; men da jeg ble mann, la jeg av det barnslige.

For nå ser vi i et speil, i en gåte; men da skal vi se ansikt til ansikt; nå kjenner jeg stykkevis, men da skal jeg kjenne fullt ut, likesom jeg også fullt ut er kjent.

Men nå blir de stående disse tre, tro, håp, kjærlighet, og størst blandt dem er kjærligheten.
Antall ord: 362
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Damaris
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 10 Des 2007 19:59
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Damaris »

Som katolikk er jeg ganske skeptisk til dette med tungetale, men utelukker det ikke helt.. har jo vært i Pinseforsamlinger og hørt det selv.. om det er massepsykose eller "nådegave" er ikke godt å si. Men å tolke det tror jeg ingen kan.
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Damaris skrev:Som katolikk er jeg ganske skeptisk til dette med tungetale, men utelukker det ikke helt.. har jo vært i Pinseforsamlinger og hørt det selv.. om det er massepsykose eller "nådegave" er ikke godt å si. Men å tolke det tror jeg ingen kan.
Nå er det altså direkte ubibelsk at hele forsamlingen taler i tunger samtidig. For hva sier skriften selv om dette? Jo:
1 Kor. 14:26 Hvorledes er det altså, brødre? Når dere kommer sammen, så har hver av dere en salme eller en lære eller en åpenbaring eller en tunge eller en tydning: la alt skje til oppbyggelse!

27 Taler noen med tunge, da la det være to eller i det høieste tre hver gang, og den ene efter den annen, og la én tyde det!

28 Men er det ingen til stede som kan tyde, da skal han tie i menighets-samlingen, men tale for seg selv og for Gud.
Antall ord: 162
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Men jeg lurer på en ting her.
Om det kommer fra englene og
Gud, og de har ett budskap, hvorfor
klarer de ikke formidle seg i normale ord?

Jeg går selv i transe og formidler budskap,
men de som lytter skjønner da hva som blir sagt.
Antall ord: 48
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links