Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderMerkelig hendelse

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Marie parie
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Nov 2007 16:36
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Marie parie »

Ja, Jøss! Jeg må nok bare si at dere er heldige som har besøk av disse småfolka. For det er nok det dere har i huset. Det er ikke tvil fra min side hvertfall.
De elsker å erte folk og spille dem et aldri så lite puss i ny og ne. De er så absolutt ikke farlige, men skjønner jo at det er litt irriterende at de har stukket av med bildet ditt. det kan hjelpe å spørre dem om du kan få det tilbake. mulig at det dukker opp igjen etter noen dager da altså. mange som har gjort det før. det er jo også utrolig spennende og flott at du har fått interesse for dette du som ikke tror på slike ting i utgangspunktet. håper dere opplever mer spennende i huset deres fremover og at bildet kommer til rette!
Er du født i skorpionens tengn forresten? fikk bare en følese av det. prøver ut mine evner..som ikke alltid funker, he he!
Antall ord: 173

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Jøss.
Jeg mener...jøss.

Hva om det plunket du hørte var noe annet.
Istappene hadde ligget der siden dere tok inn juletreet for det var is på det.Så koblet du lyden med istappene...?

Det var en nøtt det der.
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
storms
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Feb 2007 11:17
17
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 51 ganger

Innlegg av storms »

Denne historien virker troverdig i motsetning til mange av historiene her inne. Det hjelper alltid litt at det ikke er snakk om historien til en 12-14 åringen, men en voksen person. Dessuten er ikke historien vill og med tusen merkelige innslag.

Når så det er sagt, så holder jeg en knapp på realistiske grunner. Spesielt når det kommer til fjæren. En fjær er så lett at den kan forflytte seg fra mange plasser pga. litt trekk. Altså den kan komme fra en dyne en helt annen plass i huset.

Istappene er derimot noe verre å forklare. En lekkasje trenger ikke bety store fuktige takplater dersom alle forhold ligger til rette så kan en lekkasje være rett annonym om vannet finner de rette veiene. Du sier selv at disse tingene skjer nært loftsluken, og trekk akkurat vet overgangen til loftsluken kan skape et kaldt nok milijø. Normalt vil jo det være varmest oppe ved taket. Jeg har selv takluke opp til loftet og det er veldig kald sonet akkurat rundt loftsluka. Dere bor i tillegg i Hedemark hvor jeg regner med det er ganske store temp forskjeller mellom ute og inne.

Men la oss nå tenke oss tanken at dette er paranormal. At du har en energisone. Faktiske målinger i mange "spøkelseshus/steder" viser abnormale temp svigninger på stedene hvor det spøker mest, så dette er ikke noe nytt. Jeg tror ikke jeg har lest om logiske forklaringer til disse tempraturfallene enda. Gitt du har en slik sone kan det være at forskjellene i tempratur skaper fukt som siden fryser. Den grå tåke som ofte beskrives skyldes i mange tilfeller disse tempraturforskjellene. En istapp fordrer at vannet fryser seg nedover og det skulle vel si at energifeltet er ganske konstant ettersom det tar tid å danne en istapp. Og hvorfor blir ikke denne sett før den faller ned?

Det kunne vært artig å se stedet i infrarødt eller med annet måleutstyr.

En spennende historie du har selv om jeg nok tror det har sine forklaringer. Kanskje som madjava sier om istapper som blir liggende på listekanten og faller ned. For skulle de falt fra takluka skulle de vel være knust mot gulvet.

StormS;)
Antall ord: 377

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dark Lord
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Jul 2006 17:13
18
Lokalisering: Tysvær

Innlegg av Dark Lord »

Metodisten skrev:Jøss.
Jeg mener...jøss.

Hva om det plunket du hørte var noe annet.
Istappene hadde ligget der siden dere tok inn juletreet for det var is på det.Så koblet du lyden med istappene...?

Det var en nøtt det der.
Han sa lengre oppe at han hadde plastik tre han hadde i et skap, at han ikkje hadde funnet det selv.

Veldig intresange historier ja, etter min mening er det nok noe paranormalt med det.
noen som vill gji noe tegn eler noe slikt.

dere skal vertfall ikkje være redde :)
Antall ord: 97
Det fins noe i mørket.. men hva?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Lokalisering: Norra Skandinavien
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av First Day »

Det finns många sätt att visa sin närvaro på.
Det är bara någon som vill göra dig uppmärksam på att det
faktiskt finns ett liv "utanför".
Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas.
Vad avsikten är just med dig, vet ingen. :)
Fundera igenom ditt liv och försök minnas om man tidigare försökt
uppmärksamma dig på dylika ting.

Har en annan bekant i Göteborg som plötsligt kände en petning mot
huvudet och därefter började skrivmaskinen att skriva av sig själv
inne i garderoben. Detta upprepades, men han förstod ingenting.
Tolkar detta som att någon ville att han skulle skriva på skrivmaskinen.

Har själv också mängder med närvaro indikationer och mirakulösa
händelser. Lever numera i harmoni med universum och alla dess invånare.
Till mitt beskydd finns Gud och min skyddsängel.
Antall ord: 157
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 17:27
18

Innlegg av Globeline »

Jøss skrev:
Globeline skrev:Hva tror du selv det er da?
Jeg er ikke ferdig med å bestemme meg for hva jeg skal tro. Jeg jobber med saken.
Nei, det er ikke så lett å vite alltid. Jeg tror at noen ganger er vi ganske nære selv, har en følelse av eller slik.

Men hvis du ikke har det så greit nok. Jeg tenker at vi forstår ikke alt dette likevel. Og det er litt fint å ha opplevelser - for opplevelsens skyld.

Hørte en gang om en veldig skeptisk mann som hadde mistet saksa si. Han hadde pakket inn en eske, og brukt saksen til å klippe til papiret med. Han var en ekte skeptiker, og derfor ble hele saken spesielt morsom. På grunn av at til syvende og sist ble saksa funnet når pakken ble pakket opp - den lå INNI ESKA som han hadde hatt papir rundt og det var altså papiret han klippet med. Sånn - som ikke kan skje. haha - men han fikk seg en dose bekreftelse på at rare ting faktisk kan skje.

Og selv om vi ikke alltid har forklaring på det - så er det kanskje ikke akkurat forklaringen som er den viktigste - men det faktum at det ikke er noen forklaring. ;)

I hvert fall ikke noen forklaring som vi er i stand til å forstå.

Enden på historien over var i hvert fall at denne irriterende og skeptiske mannen lærte seg å pent holde munn når andre fortalte om sine opplevelser :) og - ja kanskje det var meningen med det hele?
Antall ord: 258

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jøss skrev:
BA. skrev:Husker kona og sønnen din episoden like godt? Så de også istappene, eller hørte de at du fortalte om dem?

For å kunne gi den mest sannsynlige forklaringa, er det viktig at du tenker deg godt om, og svarer ærlig på disse spørsmålene.
Ja. Alle hørte lyden begge gangene. Alle så istappene. De ligger i fryseren, og vi har alle kikket på dem på nytt. Det var ingenting skremmende ved episoden, bare forundelig. Kona mi sier at jeg kan gruble meg grønn, men at jeg ikke vil klare å finne noen konkret årsak til det. Hun mener vi hadde besøk av noe vi ikke forstår oss på. Jeg har vanskelig for å godta det. Har aldri trodd på slike ting, men nå aner jeg ikke hva jeg skal tro.
Jeg har undersøkt alle muligheter for å finne en logisk forklaring. Det som hendte er faktisk fullstendig umulig. Is smelter jo også fort i varmen, så istappene kunne ikke ha vert lenge innendørs. Kona mi sier jeg må slutte å gruble, og bare godta at det har skjedd. Hun har også minnet meg på noen andre hendelser som jeg mener å ha en logisk forklaring på, men de forklaringene er hun ikke enig i. Jeg skal fortelle om det andre også så snart jeg får tid.
Jeg er litt enig med kona di her.

Du kan gruble deg grønn, uten å komme neærmere et svar. :)

Det kan hende sjansen til å finne det ut forsvant samme dag det skjedde. Jeg har ikke nok informasjon til å kunne gi noe bra forslag til deg. Det er isåfall du selv og din famlie som må lete i andre detaljer, også detaler som ikke umiddelbart ser uttil å ha noen sammenheng, og kanskje er det ting som tilfeldigvs skjedde samtidig, som ikke har noen sammenheng.
Antall ord: 310

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jøss
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Des 2007 19:56
16

Innlegg av Jøss »

Marie parie skrev:Ja, Jøss! Jeg må nok bare si at dere er heldige som har besøk av disse småfolka. For det er nok det dere har i huset. Det er ikke tvil fra min side hvertfall.
De elsker å erte folk og spille dem et aldri så lite puss i ny og ne. De er så absolutt ikke farlige, men skjønner jo at det er litt irriterende at de har stukket av med bildet ditt. det kan hjelpe å spørre dem om du kan få det tilbake. mulig at det dukker opp igjen etter noen dager da altså. mange som har gjort det før. det er jo også utrolig spennende og flott at du har fått interesse for dette du som ikke tror på slike ting i utgangspunktet. håper dere opplever mer spennende i huset deres fremover og at bildet kommer til rette!
Er du født i skorpionens tengn forresten? fikk bare en følese av det. prøver ut mine evner..som ikke alltid funker, he he!

Hei på deg!
Beklager. Jeg er ikke skorpion, men tvilling. Vår datter er skorpion, men hun har flyttet hjemmefra.
Jeg har fulgt rådet ditt om å spørre om å få bildet tilbake. Følte meg ikke akkurat helt normal der jeg sto inne på det aktuelle rommet å snakket ut i løse luften. Om det bildet skulle dukke opp igjen på samme plassen som det forsvant fra, eller om jeg skulle komme til å finne det igjen på et godt synlig sted, da blir jeg nok litt skremt.

Jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal tro. Har ennå ikke funnet noen forklaring på disse istappene. Hvis det er slik at det finnes slike vesner, så er det det jo mye sannhet i gamle eventyr og sagn. Leste om at på Island er det visst ikke uvanlig å tro på slike småfolk.

I ettertid så har kona og jeg spøkt med at de var fornermet for ikke å ha fått julegrøt. Dette skjedde jo på lille julaften, og vi hadde hatt grøt tideligere på dagen. Det sto grøt igjen i kjøleskapet, og den kunne de jo fått. Lurer på om vi ikke kommer til å sette ut grøt til neste jul.
Antall ord: 382

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jøss
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Des 2007 19:56
16

Innlegg av Jøss »

storms skrev:Denne historien virker troverdig i motsetning til mange av historiene her inne. Det hjelper alltid litt at det ikke er snakk om historien til en 12-14 åringen, men en voksen person. Dessuten er ikke historien vill og med tusen merkelige innslag.

Når så det er sagt, så holder jeg en knapp på realistiske grunner. Spesielt når det kommer til fjæren. En fjær er så lett at den kan forflytte seg fra mange plasser pga. litt trekk. Altså den kan komme fra en dyne en helt annen plass i huset.

Istappene er derimot noe verre å forklare. En lekkasje trenger ikke bety store fuktige takplater dersom alle forhold ligger til rette så kan en lekkasje være rett annonym om vannet finner de rette veiene. Du sier selv at disse tingene skjer nært loftsluken, og trekk akkurat vet overgangen til loftsluken kan skape et kaldt nok milijø. Normalt vil jo det være varmest oppe ved taket. Jeg har selv takluke opp til loftet og det er veldig kald sonet akkurat rundt loftsluka. Dere bor i tillegg i Hedemark hvor jeg regner med det er ganske store temp forskjeller mellom ute og inne.

Men la oss nå tenke oss tanken at dette er paranormal. At du har en energisone. Faktiske målinger i mange "spøkelseshus/steder" viser abnormale temp svigninger på stedene hvor det spøker mest, så dette er ikke noe nytt. Jeg tror ikke jeg har lest om logiske forklaringer til disse tempraturfallene enda. Gitt du har en slik sone kan det være at forskjellene i tempratur skaper fukt som siden fryser. Den grå tåke som ofte beskrives skyldes i mange tilfeller disse tempraturforskjellene. En istapp fordrer at vannet fryser seg nedover og det skulle vel si at energifeltet er ganske konstant ettersom det tar tid å danne en istapp. Og hvorfor blir ikke denne sett før den faller ned?

Det kunne vært artig å se stedet i infrarødt eller med annet måleutstyr.

En spennende historie du har selv om jeg nok tror det har sine forklaringer. Kanskje som madjava sier om istapper som blir liggende på listekanten og faller ned. For skulle de falt fra takluka skulle de vel være knust mot gulvet.

StormS;)
Hei på deg!

Dette med fjæren hadde jeg egentlig lagt bak meg. Tenkte at den sikkert hadde kommet inn igjennom en dør eller et vindu, for så å ha blitt hengende fast oppunder taket. Kanskje på grunn av statisk elektrisitet. Der kunne den sikkert ha hengt en god stund før den mistet taket. Kona mi ville ikke godta den forklaringen siden hun sier at hun følte det var noe der både like før og etter at fjæren var landet. Jeg for min del er nok fritatt for sånne følelser.

Istappene har jeg fortsatt ikke noen forklaring på. Hvis den hadde sin årsak i en lekkasje eller kondens, så burde jeg i det minste ha sett en bitte liten våt flekk i taket. Jeg sto jo å så opp på loftsluka samtidig som en istapp landet på gulvet rett ved siden av meg.
Vi har bodd i samme huset i 21 år, og aldri hatt verken is eller vann i taket. Oppe på loftet var det helt tørt og heller ingen is. Ikke en gang utenfor huset fantes det istapper.

Jeg er håndtverker av yrke, og jobber i bygningsbransjen. Har lagt mange tak, og har mange ganger vert ute på oppdrag for å finne årsaker til, og å utbedre lekkasjer eller kondensproblemer. Sånn sett så vet jeg hva jeg skal se etter, men hjemme hos meg selv kommer jeg altså til kort.

Istappen landet på gulvet ca 50 cm fra loftsluken. Da jeg fikk øye på den nede på gulvet, oppdaget jeg også en til ca 30cm bortenfor. Ingen hadde vert i det området av huset den siste timen. Det var ikke blitt bært inn noe juletre, og heller ingen klær eller annet som kunne fraktet med seg noe utenfra.

Jeg står altså fast med mine forsøk på å finne en beviselig forklaringer på dette. Kona mi har forklaringen, men den er så spesiell for meg at jeg trenger tid hvis jeg skal klare å fordøye den.
Antall ord: 718

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Marie parie
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Nov 2007 16:36
17
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Marie parie »

Jøss skrev:
Marie parie skrev:Ja, Jøss! Jeg må nok bare si at dere er heldige som har besøk av disse småfolka. For det er nok det dere har i huset. Det er ikke tvil fra min side hvertfall.

Hei på deg!
Beklager. Jeg er ikke skorpion, men tvilling. Vår datter er skorpion, men hun har flyttet hjemmefra.
Jeg har fulgt rådet ditt om å spørre om å få bildet tilbake. Følte meg ikke akkurat helt normal der jeg sto inne på det aktuelle rommet å snakket ut i løse luften. Om det bildet skulle dukke opp igjen på samme plassen som det forsvant fra, eller om jeg skulle komme til å finne det igjen på et godt synlig sted, da blir jeg nok litt skremt.

Jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal tro. Har ennå ikke funnet noen forklaring på disse istappene. Hvis det er slik at det finnes slike vesner, så er det det jo mye sannhet i gamle eventyr og sagn. Leste om at på Island er det visst ikke uvanlig å tro på slike småfolk.

I ettertid så har kona og jeg spøkt med at de var fornermet for ikke å ha fått julegrøt. Dette skjedde jo på lille julaften, og vi hadde hatt grøt tideligere på dagen. Det sto grøt igjen i kjøleskapet, og den kunne de jo fått. Lurer på om vi ikke kommer til å sette ut grøt til neste jul.
He he, ja skjønner at du ikke følte deg helt topp i hatten da du stod å spurte om å få bildet ditt tilbake. Men det er jo forsøket verdt.. På Island er det veldig mange som er mer åpne for slike paranormale ting som foreksempel småfolk. Siden de er mer åpne for slike tinge er det jo også ikke helt unormalt at det i mer kontakt med det åndelige og naturen. her i norge er vi ikke like åpne for slike ting og er ikke like mye i åndelig kontakt med naturen og det er da normalt at vi ikke er like vandt til at sånne fenomener oppstår. vi prøver heller å finne en naturlig forklaring. Og i visse tilfeller er det jo en naturlig forklaring..men ikke i ditt tilfelle denne gangen tror jeg, he he. Tvilling ja, så flott, det er jeg også! fint tegn det.
Antall ord: 538

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links