Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderMåleinstrument?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Stud Baker
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Nov 2006 15:30
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tromsø

Måleinstrument?

Innlegg av Stud Baker »

Finnes det instrumenter som måler paranormal aktivitet? Evt. hvor får man tak i noe slikt? Pris? Kan det konstrueres på egenhånd?
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
starwars
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Jul 2007 15:30
17

Innlegg av starwars »

Jeg tror det helt sikkert finnes måleinstrument som måler paranormal aktivitet, men vet ikke pris osv...
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rosalind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Okt 2007 17:36
17
Kjønn (valgfri): Jente :D
Lokalisering: På kirkegården
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Rosalind »

Ja det fins det.Har sett et program på history channel om hvordan vi måler paranormal aktivitet,men jeg tror det er vanskelig å få taki her i norge...
Antall ord: 29
Time passes, people move. Like a river’s flow, it never ends. A childish mind will turn to noble ambition… Young love will become deep affection… The clear water’s surface reflects growth…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Agaton
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jun 2006 10:47
18
Lokalisering: Neverland

Innlegg av Agaton »

Du kan jo lage søkepinner?
Antall ord: 6
I forgot to remember to forget

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 10:30
18
Lokalisering: Vestfold
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av skeptikeren »

Finnes noe som heter EMF måler som ofte brukes av "spøkelsejegere", men den måler så veldig mye annet også. Så den duger i grunn dårlig

EMF= elektro magnetiske felt omgir vi oss med hele tiden. Og derfor er dette apparatet ikke noe særlig og stole på
Antall ord: 51
"For those who don't believe, no amount of evidence is enough. And for those who do believe, no evidence is necessary."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

EMF som Skeptikeren nevner er ett av de instrument som man bruker,
og som instrument alene, vil nok ikke det fungere så veldig bra, iallfall ikke der det er mye elektrisk aktivitet.

Søkepinner er en måte, IR termometer ( fikk billig fra Illustretr vitenskap engang ), med laserpeker, kan gi indikasjoner og.

Det finnes og masse andre instrumenter, man påstår skal reagere på paranormal aktivitet, men man MÅ være oppmerksom på at det KAN være andre forhold som og kan påvirke instrumentene.

Jeg har selv forsøkt med et elektronisk kompass ( teknikken bygger på samme teknologi som EMF-metrene, men registrerer målt komapssretning) , og fått utslag jeg ikke kan forklare med vitenskap.
Forsøk før og etter hgav nemlig ikke utslag, - dette skjedde da jeg var på Skillingmark for etpar år siden.
Da hadde jeg to forskjellige utslag, og fikk filmet det ene.
Sjekk Skillingmark-turen vår, bilder med mer!
Her finner du link til opptaket, så du kan se selv.

mvh Asbjørn
Antall ord: 173

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av skeptikeren »

Kompass er jo ikke særlig overbevisende. Det skal ytterst lite til og få utslag på ett kompass.
Antall ord: 18
"For those who don't believe, no amount of evidence is enough. And for those who do believe, no evidence is necessary."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

skeptikeren skrev:Kompass er jo ikke særlig overbevisende. Det skal ytterst lite til og få utslag på ett kompass.
'

Ett kompass er følsomt, ja, det skal jo fange opp jordklodens magnetiske felt.

Stedet der deette opptaket ble gjordt, var dog et sted med lite ytre påvirkning, og vi fikk på tross av gjentatte forsøk ikke til lignende utslag.

Men ; så er du skeptiker, du burde vært med selv, og sett, og som oss ; forsøke flere ganger...
Siden du ikke var med, blir det vel vanskelig å "bevise" dette for deg, men det spiller ingen rolle.
Jeg var der, jeg vet hva jeg så, og også hva forsøk før og etter viste av manglende reaksjoner ...

A
Antall ord: 122

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av skeptikeren »

Joda, Men det var nok påvirking i form av mobiltelefoner o.l.
Skal utrolig lite til og få utslag på kompass.

Bare det og ha en strømførende ledning i nærheten, nøkkelknippe osv..

Synd du ikke filmet alle forsøkene dog
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Av en eller anen grunn er det mange som tror at spøkelser avgir elektromagnetisk stråling.

Hvis spøkelsene er elektromagnetiske, så vil EMF kunne påvirkes av dem, som av omtrent alt mulig annet.

Hvis spøkelsene er av jern eller annet magnetisk materiale vil de (og mye annet) kunne påvirke kompass, både elektroniske og vanlige.

Lykke til. :)
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

BA. skrev:Av en eller anen grunn er det mange som tror at spøkelser avgir elektromagnetisk stråling.

Hvis spøkelsene er elektromagnetiske, så vil EMF kunne påvirkes av dem, som av omtrent alt mulig annet.

Hvis spøkelsene er av jern eller annet magnetisk materiale vil de (og mye annet) kunne påvirke kompass, både elektroniske og vanlige.

Lykke til. :)

Jeg tror nok ikke spøkelser, eller åndelige energier er av stål eller jern ;-)
Og egentlig tviler jeg sterkt på at de kan påvirkes av magnetisme...
( om det er tilfelle, åpner jo det et utall muligheter ;-) )

Jeg tror heller at sensoren(e) som brukes - påvirkes på en eller anne måte, men kansje ikke slik "fabrikanten" av sensoren har tenkt seg.

Som enkelte transistorer, av den gamle typen ( OA76 om jeg husker rett ;) )
så kan de "uforvarende" kunne påvirkes av andre ytre påvirkninger.

Gamle transistorer var lysfølsomme, en av forgjengerene til dagens solcellepanel - noe som gjorde at de måtte bygges inn i metallkapsler, ELLER plastkapsler som ble lakkert sorte, for å unngå at du fikk inn strølys som påvirket transistorens egentlige oppgave ; nemlig å forsterke lyd.
BildeBilde

Og om lyset fra en lyspære påvirkset transistoren, fikk man "brum" i lyden, noe man ikke ønsket.
Altså ; en uventet påvirkning som ligger i teknologiens oppbygning, men ikke var intensjonen til den som laget de første transistorene. Man skulle lage en forsterker...

Så som et apropo ; Lys er bølger, ( og fotoner / partikler) , med andre ord svigninger.
Og energi er ofte definert som svigninger, -f.ex varmeenergi.

Hvorfor skulle da ikke sensorer som egentlig er bygget for andre områder, også kunne ta inn svigninger som produsenten ikke har tenkt på - og sannsynligvis ikke engang vet finnes ?

Med andre ord; Jeg tror at sannsynligheten er stor for at :

Åndelige energier ER energi - om enn for oss i en forrm som ikke er vitenskapelig bevist.
Noen mennesker er motakelig for denne energien, og visse sensorer mottar den og.

At vitenskapen etterhvert begynner å komme på spor av "noe" ukjent,
se denne artikkelen :
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 733#280733

mvh Asbjørn
Antall ord: 363

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Joda, ting kan virke annerlees enn først tenkt.

http://www.youtube.com/v/nCVzz96zKA0&rel=1

Kankskje kan det være at EMF ikke kommer fra spøkelser, men at de påvirker deg til å tro det.
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Interessant film , og ikke minst interessant eksperiment...

Merk dog at en av sluttkommentarene i filmen er ;

"Temperal lobe experienses will not be responsible for every encounter of paranormal ."
Så kommer litt kommentarer om doktorens eksperimenter.

Med andre ord ; man sier her at noen fenomen kan være forårsaket av slike ytre påvirkninger, men ikke alt.

Jeg har vanskelig for å tro at slike elektromagnetiske impulser som frembringer hjernens reaksjoner, og UTEN forutgående "tomhet av impulser" ( blindet i et stille rom ), skal kunne dukke opp på steder der det ikke er grunnlag for å få frem elektriske variasjoner i strømmer, -som kan lage samme type reaksjoner.
Tross alt ; man bruker computergenererte mønstre ( som man tidligere har målt ) for å frembringe situasjonen / opplevelsene.

Men ; at man kan kombinere denne typen eksperimenter med paranormale eksperimenter ( for eksempel "tankeoverføring" som i artikkelen jeg nevnte ), vil kansje kunne finne forklaringer på hva som egentlig skjer, ved f.ex tankeoverføring.

NOE er det iallfall som får disse tingene til å skje, - her var det mer et eksempel på grøss og gru, men det skjer ting som ellers ikke kan forklares.
Ikke alle paranormale opplevelser er grøss og gru heller.
Og ; de fleste slike ting opptrer spontant - over en kort periode av tid, og kan som oftest ikke kontrollerer av "mottageren".

At elektromagnetisk stimulans kan påvirke en hjerne, ( spesielt når følsomheten til hjernen er øket etter 1 time i stillhet - uten eksterne påvirkninger ) ser jeg ikke som noe problem.
Det er som forskjell på å være ute i sollyset, og så gå inn i en mørk kjeller ;
Den som kommer utenfra, ser ingenting.
Den som har vært i kjelleren mer enn noen minutter ser gjerne bra i det sparsommelige lyset. ( og etter 30 minutter, er mørkesynet optimalt )

På samme måte, mener jeg at hjernen øker følsomhet for ALLE ytre impulser, uansett hvordan de kommer.

Foruten kjemiske prosesser i hjernen, foregår det OG en elektrisk aktivitet der,
og at elektrisk aktivitet OG magnetisme henger i hop - det VET vi.

Og siden forskerene benytter impulser de har plukket opp fra andre eksperiment,
forsterker disse, og deretter sender de direkte mot hjernen til forsøkspersonen,
så trigges det reaksjoner.

Merk og at her er magnet-spolene tett opptil hjernen ( bare maks 2 cm fra hjerneskallen - max 3-4 cm fra selve hjernens overflate ) og vil indusere strømmer i hjernen.

Spørsmålet jeg har er da :
Hvorfor skjer det da ikke at folk får paranormale fenomen-opplevelser ved bruk av mobiltelefon ? Ikke minst med dagens GSM / GPRS / 3G signaler ?
Jeg merker iallfall somregel ingenting - selv om det er kraftige magnetiske impulser som sender magnetiske stråler til sentral-antennene - i mobilmaster ...

Alikevel opplever jeg ting fra tid til annen, som ikke påvirker andre ting rundt meg.
Magnetisme som skulle påvirke hjernen, burde OG påvirke omgivelsene, som TV, radio, mobil, osv.
Ok, EMF-metre påvirkes gjerne, men effekten av de signalene er dog så svake at de burde teoretisk ikke kunne påvirke strømmene i hjernen, slik at man opplever noe.

Det som IKKE kom frem i filmen, var intensiteten på magnetismen som påvirket hjernen.
DET hadde det vært interresannt å merke seg.
Om det står i forhold til de målingene som man har gjort der "det skjer ting" . .
( kall det "signalstyrken"... )

Om den påvirkningen man utsetter hjernen til forsøkspersonen for, ved eksperimenetet,
står i forhold til magnetfeltstyrken man har målt ved paranormale hendelser.

Dersom det er vesentlige forskjeller der, bør man vurdere om det ikke er andre forklaringsmodeller man bør se etter...

Asbjørn
Antall ord: 617

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tjohei
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Aug 2006 12:59
18

Innlegg av Tjohei »

Asbjørn skrev:EMF som Skeptikeren nevner er ett av de instrument som man bruker,
og som instrument alene, vil nok ikke det fungere så veldig bra, iallfall ikke der det er mye elektrisk aktivitet.

Søkepinner er en måte, IR termometer ( fikk billig fra Illustretr vitenskap engang ), med laserpeker, kan gi indikasjoner og.

Det finnes og masse andre instrumenter, man påstår skal reagere på paranormal aktivitet, men man MÅ være oppmerksom på at det KAN være andre forhold som og kan påvirke instrumentene.

Jeg har selv forsøkt med et elektronisk kompass ( teknikken bygger på samme teknologi som EMF-metrene, men registrerer målt komapssretning) , og fått utslag jeg ikke kan forklare med vitenskap.
Forsøk før og etter hgav nemlig ikke utslag, - dette skjedde da jeg var på Skillingmark for etpar år siden.
Da hadde jeg to forskjellige utslag, og fikk filmet det ene.
Sjekk Skillingmark-turen vår, bilder med mer!
Her finner du link til opptaket, så du kan se selv.

mvh Asbjørn

Du nevner at man kan bruke søkepinner..
Jeg har søkepinner, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram for å eventuelt finne åndelig aktivitet. Vet du hva man skal gjøre?
Antall ord: 208
Lev livet mens du har det
Terron sin Madam :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
19
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Tjohei skrev: Du nevner at man kan bruke søkepinner..
Jeg har søkepinner, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram for å eventuelt finne åndelig aktivitet. Vet du hva man skal gjøre?
Det som er det viktigste er å lære seg pinnene å kjenne, hvordan de svarer på ja og nei.
At man lærer seg å skille mellom de forskjellige ting man søker etter.

Å søke etter vann, f.ex , er det de fleste forventer at dette skal fungere på, og forventingen er med å bringe resultatet.

Etterhvert lærer man om man kan søke etter f.ex vann, eller om det bare er fantasi / ønsketenkning som "slår ut".
Det er ikke alle som får pinnene til å "jobbe med seg".

Jeg tror at måten det hele reagerer på, er at man inne i hjernen ( pinealkjertelen - 3.dje øye ) "ser" hva som befinner seg "utenfor"., foran, bak, imellom, over og under - dvs "globalt". - eller rundt hele kroppen.
Denne pinealkjertelen sender så svake signaler til muskulaturen, som i sin tur får små reaksjoner frem i søkepinnene.

Dermed er vi ved det som er spesielt ; man trenger ikke å bare søke etter vann.
Det man spør om å få påvist, vil bli "observert" av det 3.dje øyet, og så vil infoen bli overført via muskulaturen til pinnene.
Noen godt trente - trenger ikke pinner engang, de kjenner det på musklene direkte.

Så å søke etter noe med søkepinner, kan gi svar på det du spør om, f.ex plasseringen av en hjelper.

Jeg hadde faktisk et ganske fysisk møte med en hjelper engang jeg forsøkte dette, ikke bare jeg men og den jeg fant hjelperen til kjente det helt tydelig. trngte overhodet ikke pinner da, hele kroppen "kvapp til". og hun som jeg fant hjelperen til kjente det hele i sin kropp og, - uten at det var fysisk kontakt mellom oss. . .
( skjedde på Skillingmark, det og ).

Ps; Jeg forteller ikke hvor mange hjelpere folk har via epost eller telefon !
Jeg må være fysisk tilstede, for å "måle".
Videre skal man huske på at antall Hjelpere hele tiden forandrer seg.
Akkurat som på sykehus, av og til er det tomt rundt senga, så kommer legevisitten med mange , øyeblikket etter er det lite folk igjen rundt senga, om noen.
Slik er det med Hjelpere og, de er der når det trengs ( f.ex når man drar i "klokkesnora"), eller når runden , andre "forefallende " ting skjer.
Eller med andre ord; Snekkeren er der når han har en jobb å gjøre...

Så ; dette med søkepinner ; øvelse gjør mester.
Få en til å hjelpe deg, -f.ex legge en mynt under golvteppet et sted.
Så skal du forsøke å finne denne mynten med søkepinnene...
Du vil sannsynligvis øke og øke treffsikkerheten, inntill du blir "sliten" - da faller treffprosenten igjen...

mvh Asbjørn
Antall ord: 484

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links