Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderMerkelig hendelse

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Jøss
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 27 Des 2007 19:56
16

Merkelig hendelse

Innlegg av Jøss »

Hei! Jeg er ny her. Var på leting etter et forum som har med merkelige opplevelser å gjøre, og havnet her. Håper dere kan ha meg unnskyldt hvis dere mener jeg har havnet på feil sted med min opplevelse.

Det var om lille julaften. Min kone, min sønn på 15, og jeg var akkurat ferdig med juletrepyntingen. Vi satt på hver vår stol i stua da vi hørte en lyd borte fra gangen. Jeg satt slik til at jeg kunne se rett ut i gangen. Det er åpent mellok stua og gangen vår. Det hørtes ut som om noe datt ned på gulvet. Vi hørte lyden alle tre, og jeg gikk ut i gangen for å se etter. Jeg så ingen ting på gulvet.

Jeg kom da på at det var en musefelle på loftet rett ovenfor gangen, og at det kunne ha vert denne som smekket igjen. Jeg gløttet opp på loftsluka, og tenkte at jeg får gå opp å se etter. I samme øyeblikk som jeg kikket på loftsluka, hørte jeg at noe traff gulvet rett ved siden av meg. Da jeg kikket ned, fikk jeg øye på en liten istapp som lå på gulvet rett ved siden av føttene mine. Da jeg bøyde meg ned for å ta den opp, så jeg at det lå enda en liten istapp der. Ca 30 cm fra den jeg først fikk øye på.

Dette skjønte jeg ingenting av. Jeg begynte å undersøke både i taket og på loftet. Så hverken spor av istapper eller våte flekker. Ingen mus var det i fella heller. Det var godt over 20 grader inne så selv om det hadde vert en lekkasje, så burde det vert vann og ikke is som ramlet ned. Ute var det minus 12, klarvær og tørt. Ingen snø på taket og ingen istapper der heller.
Jeg var alene i gangen da istappen traff gulvet, så jeg ser helt bort i fra at noen drev å tullet med meg.

Jeg skjønte ikke da, og heller ikke nå hva som var årsaken til disse istappene.

Kona og sønnen min var like forbauset. Da minner kona meg på en annen pussig hendelse. For et par år siden kom det nemlig en liten hvit fjær dalende ned fra ingensteds.
Det var høst, og bare kona og jeg var hjemme. Det var kveld og vi satt å så på tv. I øyekroken så jeg noe som beveget seg i lufta rett oppunder taket over kona mi. Jeg kikket opp, og der kom en fjær dalende og landet på låret til kona mi. Hun så det også i det den landet på henne. Denne hendelsen fant vi heller ingen forklaring på.

Nå lurer jeg bare på om det er andre som har oppleved lignende ting, og kanskje også funnet forklaringen på det?
Antall ord: 486

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Merkelig hendelse

Innlegg av Astarte »

Jøss skrev:Hei! Jeg er ny her. Var på leting etter et forum som har med merkelige opplevelser å gjøre, og havnet her. Håper dere kan ha meg unnskyldt hvis dere mener jeg har havnet på feil sted med min opplevelse.

Det var om lille julaften. Min kone, min sønn på 15, og jeg var akkurat ferdig med juletrepyntingen. Vi satt på hver vår stol i stua da vi hørte en lyd borte fra gangen. Jeg satt slik til at jeg kunne se rett ut i gangen. Det er åpent mellok stua og gangen vår. Det hørtes ut som om noe datt ned på gulvet. Vi hørte lyden alle tre, og jeg gikk ut i gangen for å se etter. Jeg så ingen ting på gulvet.

Jeg kom da på at det var en musefelle på loftet rett ovenfor gangen, og at det kunne ha vert denne som smekket igjen. Jeg gløttet opp på loftsluka, og tenkte at jeg får gå opp å se etter. I samme øyeblikk som jeg kikket på loftsluka, hørte jeg at noe traff gulvet rett ved siden av meg. Da jeg kikket ned, fikk jeg øye på en liten istapp som lå på gulvet rett ved siden av føttene mine. Da jeg bøyde meg ned for å ta den opp, så jeg at det lå enda en liten istapp der. Ca 30 cm fra den jeg først fikk øye på.

Dette skjønte jeg ingenting av. Jeg begynte å undersøke både i taket og på loftet. Så hverken spor av istapper eller våte flekker. Ingen mus var det i fella heller. Det var godt over 20 grader inne så selv om det hadde vert en lekkasje, så burde det vert vann og ikke is som ramlet ned. Ute var det minus 12, klarvær og tørt. Ingen snø på taket og ingen istapper der heller.
Jeg var alene i gangen da istappen traff gulvet, så jeg ser helt bort i fra at noen drev å tullet med meg.

Jeg skjønte ikke da, og heller ikke nå hva som var årsaken til disse istappene.

Kona og sønnen min var like forbauset. Da minner kona meg på en annen pussig hendelse. For et par år siden kom det nemlig en liten hvit fjær dalende ned fra ingensteds.
Det var høst, og bare kona og jeg var hjemme. Det var kveld og vi satt å så på tv. I øyekroken så jeg noe som beveget seg i lufta rett oppunder taket over kona mi. Jeg kikket opp, og der kom en fjær dalende og landet på låret til kona mi. Hun så det også i det den landet på henne. Denne hendelsen fant vi heller ingen forklaring på.

Nå lurer jeg bare på om det er andre som har oppleved lignende ting, og kanskje også funnet forklaringen på det?
Har ikke noen forklaring på stående fot, men det blir spennende å følge med på responsen her inne. Masse dyktige mennesker her. Godt at det ikke var noe søm føltes truende hvertfall..
Lykke til
Antall ord: 526
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rosalind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Okt 2007 17:36
17
Kjønn (valgfri): Jente :D
Lokalisering: På kirkegården
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Rosalind »

Skal jeg være ærlig så har jeg aldri hørt lignede....Jeg vet ikke om jeg helt sikkert kan hjelpe deg,men har du sjekket på hvor istappene kom fra?Kanskje noe har frøse fast i huset,men du sa jo at det var varmt og da er det nok lite troligt......Beklager jeg er ikke sikker.....

Men uansett velkommen til oss :)
Antall ord: 64
Time passes, people move. Like a river’s flow, it never ends. A childish mind will turn to noble ambition… Young love will become deep affection… The clear water’s surface reflects growth…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mariann66
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Aug 2007 21:40
17

Innlegg av Mariann66 »

Eg tolker det som tein, og at det kanskje kan ta litt tid før dere får svar på det. Dere får vente å se, kanskje det kommer flere etterhvert :) Intressant var det å lese dette ivertfall. :D
Antall ord: 37
Alt er grenseløst.
Det er du som begrenser...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Uten å vite noe, villle jeg tro dere har besøk av en - men vennligsinnet en - det kan være en avdød slektning eller venn som ønsker å gjøre dere oppmerksom på at det faktisk er noe mer enn bare dette livet her.

Det er spesielt fjæren som fikk meg på den tanken...

Forsøk å tenke etter - om dere kan knytte kombinasjonen fjær - og istapper mot noen ?

( fjær kan og være at vedkommende hadde fugl... husk- høner er og fugl ).

Jeg tror ikke dette er noe "skummelt" i den forstand, - kansje litt med tanke på at dette er "uvanlig", men jeg tror ikke det er noe "skumle" baktanker iallfall.

mvh Asbjørn
Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Jeg har lest att John Lennon og Yoko Ono (du vet jo hvem de er) Gjorde en avtale om att den av dem som døde først skulle gi den andre ett tegn om att de fortsatt var rundt om.

John ble jo skutt og drept en gang på 80 tallet.
Yoko har sagt att da hun kom hjem lå etter begravelsen det en fjær på salongbordet.
Kom bare på det nå.

Istappfenomenet blir det bare spekulasjon og svare på så jeg tror jeg lar være.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Om det er konkrete tegn på at en lever videre, kan jeg ikke annet enn tro på, men at det er som om det løsner en del floker i energien etterpå, det er ganske sikkert. Det hender det dras med seg noe i suget etter den som blir borte, slik at ting løsner og faller på plass for de gjenlevende.
Antall ord: 62
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Husker kona og sønnen din episoden like godt? Så de også istappene, eller hørte de at du fortalte om dem?

For å kunne gi den mest sannsynlige forklaringa, er det viktig at du tenker deg godt om, og svarer ærlig på disse spørsmålene.
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Historien din vekker minner om en ikke så helt ulik episode jeg selv opplevde.
Husker ikke når det var, men kan være en 4-5 år siden.

Jeg kom ned i stuen, var alene hjemme. Ikke hunden engang var hjemme. Det var på den tiden jeg fremdeles bodde hjemme hos min mor. Mye mulig at det kan ha vært ferie, siden ikke engang bikkja var der. Det var liksom det som slo meg mest.
For etter all logikk kunne jeg ikke komme frem til noe annet enn at det kanskje var hunden som hadde tatt med seg vannskåla ("tatt med seg?!"), men... nei... som sagt... ingen hund hjemme.

Det som var tilfellet var at det under stuebordet, på gulvet, lå en dam av vann der. En nærmest perfekt sirkel, som om den var avrundet... utskåret... med presisjon.

Jeg ante aldri hvor vannet kom fra. Det fantes ikke tegn til fuktighet andre steder rundt dammen heller, det var ikke spor til noen dråper rundt.
Den dag idag skjønner jeg ikke hvor det vannet kan ha kommet fra.
Midt under stuebordet, på gulvet.
Kan bare ikke skjønne det. Og nå fikk jeg noe å gruble på... :mozilla_undecided:
Antall ord: 202

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jøss
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Jøss »

BA. skrev:Husker kona og sønnen din episoden like godt? Så de også istappene, eller hørte de at du fortalte om dem?

For å kunne gi den mest sannsynlige forklaringa, er det viktig at du tenker deg godt om, og svarer ærlig på disse spørsmålene.
Ja. Alle hørte lyden begge gangene. Alle så istappene. De ligger i fryseren, og vi har alle kikket på dem på nytt. Det var ingenting skremmende ved episoden, bare forundelig. Kona mi sier at jeg kan gruble meg grønn, men at jeg ikke vil klare å finne noen konkret årsak til det. Hun mener vi hadde besøk av noe vi ikke forstår oss på. Jeg har vanskelig for å godta det. Har aldri trodd på slike ting, men nå aner jeg ikke hva jeg skal tro.
Jeg har undersøkt alle muligheter for å finne en logisk forklaring. Det som hendte er faktisk fullstendig umulig. Is smelter jo også fort i varmen, så istappene kunne ikke ha vert lenge innendørs. Kona mi sier jeg må slutte å gruble, og bare godta at det har skjedd. Hun har også minnet meg på noen andre hendelser som jeg mener å ha en logisk forklaring på, men de forklaringene er hun ikke enig i. Jeg skal fortelle om det andre også så snart jeg får tid.
Antall ord: 222

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 17:27
18

Innlegg av Globeline »

Hva tror du selv det er da?
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Sia dåkke hadde pynta juletreet, så kan jo istappane være fra treet da det vart teke inn. Er mange som tek inn juletrea på lillejulafta rett før dei skal pyntast. Istappane kan ha blitt liggande på ei list, brystningslist eller hylle og etterkvart ramla ned fordi dei smelter litt om litt.
Antall ord: 54
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jøss
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Jøss »

Globeline skrev:Hva tror du selv det er da?
Jeg er ikke ferdig med å bestemme meg for hva jeg skal tro. Jeg jobber med saken.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jøss
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Jøss »

madjava skrev:Sia dåkke hadde pynta juletreet, så kan jo istappane være fra treet da det vart teke inn. Er mange som tek inn juletrea på lillejulafta rett før dei skal pyntast. Istappane kan ha blitt liggande på ei list, brystningslist eller hylle og etterkvart ramla ned fordi dei smelter litt om litt.
Jeg skulle ønske det var slik.
For andre år på rad bruker vi kunstig juletre. Det befant seg i et kott et helt annet sted i huset før vi startet med pyntingen.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jøss
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Jøss »

Hjertelig takk for all respons. Det er spennende å lese det dere skriver.
Som sagt så har jeg vanskelig for å tro på det vi kaller overnaturlig. Siden jeg likevel startet denne
tråden, så skjønner dere sikkert at jeg ikke utelukker det helt. Jeg skjønner at jeg ikke kan utelukke noe
som helst siden jeg ikke klarer å finne noen logisk forklaring på det som har hendt.
Kona mi tror på sånne ting, og det er hun som nå har fått meg på gli. Likevel liker jeg ikke å tro på at
usynlige vesener kan flytte på saker og ting. Da blir det skremmende synes jeg.

Etter hendelsen med istappene har kona og jeg snakket en del om slike mystiske ting. Det har skjedd andre
ting hos oss også, men disse tingene har jeg på en måte klart og gjort meg ferdig med. Hel til nå, for nå
må jeg bare undres over dem på nytt.

En sen kveld for 3 år siden. Mener det var i februar. Det var iskaldt ute. Guttungen var i seng.
Kona og jeg satt og småpratet. Så fant vi ut at vi skulle gå ut på verandaen å ta oss en røyk. Det var
fryktelig kaldt, så det ble bare noen få trekk. Da vi kom inn igjen gikk kona bort til peisen for å legge i
en vedkubbe. I det hun nærmer seg peisen, stopper hun opp og peker på gulvet rett foran peisen. Så spør hun
meg "har du lagt solbrillene mine her?" Selvfølgelig hadde jeg ikke det. Likevel, solbrillene hennes lå med
utslåtte håndtak rett foran peisen. De var våte også. "Du har vel vasket dem og lagt dem til tørk" sa jeg.
Hun sa bestemt at det hadde hun ikke. Hun hadde ikke rørt de brillene på flere uker. Brillene skulle ha
ligget i vesken hennes, og den hang i klesskapet. Hun hentet vesken, dro opp glidelåsen, men der var det
selvfølgelig ingen briller.
Selv om jeg ikke hadde sett brillene foran peisen før vi gikk ut på verandaen, mente jeg at det måtte være
hun som hadde lagt dem der. Det nektet hun plent på, og det nekter hun fortsatt på.

En annen hendelse skjedde mens vi satt å så på tv. Plutselig slo tv-en seg av. Jeg forsøkte å få den på igjen med fjernkontrollen, men det gikk ikke. Jeg bannet, og kikk bort til tv-en for å undersøke. Kontakten sto i, men selve strømbryteren på tv-en var slått av. Jeg slo den på igjen, og alt virket. Jeg tenkte at strømbryteren sikkert hadde stått i en vippeposisjon, og hadde kneppet over på den ene siden. For sikkerhets skyld dro jeg innom butikken hvor vi hadde kjøpt tv-en. Det var en ganske ny flatskjerms tv. Jeg lurte på om det kunne være en slags sikkerhetsanordning som gjorde at bryteren slo seg av hvis det var noe feil med apparatet. Slik var det imidlertid ikke, så jeg slo meg til ro med at bryteren hadde stått i vippeposisjon.
Siden jeg nå har begynt å gruble, har jeg sjekket ut om bryteren kunne ha stått i en slik posisjon. Bryteren fungerer som en vanlig bryter som vi alle har på veggene hjemme. En vippebryter. Samme hvor forsiktig jeg var så fikk jeg den ikke til å stå i en slik posisjon. Den ville enten den ene eller andre veien. Fikk den ikke til å bli stående midt i mellom. Dermed fikk jeg enda en ting å gruble på.
Kona sier at det samme skjedde med radioen en gang. Den bare slo seg av. Den har en knapp til å trykke inn.

For den som fortsatt orker å lese, vil jeg fortelle en ting til
Jeg hadde vert på besøk hos min mor. Hun viste meg to gamle bilder, og lurte på om jeg kunne ta dem med meg å forstørre dem på PC-en min. Hun la bildene i en konvolutt, og jeg tom dem med. Da jeg kom hjem kikket jeg litt på bildene. Puttet dem tilbake i konvolutten, og la konvolutten under lokket på skanneren slik at jeg ikke skulle glemme dem. Et par dager senere ville jeg skanne inn disse bildene. Jeg åpnet lokket på skanneren, og tok ut konvolutten. Til min forbauselse oppdaget jeg at det kun var ett bilde der. Det andre var vekk. Jeg skjønte ingenting for jeg hadde jo ikke rørt dem etter at jeg hadde lagt dem fra meg.
Kontoret eller "gutterommet" som kona mi kaller det, er mitt private rom. Der finnes bare mine ting. Det er bare jeg som bruker den PC-en og det rommet.
Jeg spurte kona og guttungen om hvem av dem som hadde fjernet bildet. Ingen av dem hadde gjort det. De visste ikke om disse bildene i det hele tatt, og de sverget på at de ikke hadde vert innom det rommet i det hele tatt. Jeg måtte jo bare tro dem på det. Dette var bilder fra min mors barndom, så det var jo fryktelig leit. Jeg tenkte da at jeg må ha rotet det bort selv uten å huske det. Jeg begynte å lete. Høyt og lavt. Dro fram kontorpulten og kikket bak alt som var. Bildet var og søkk vekk. Jo mer jeg tenker på det, jo mer er jeg sikker på at jeg ikke rørte hverken skanneren eller bildene før jeg skulle ordne med dem.
Dette skjedde for ca halvannet år siden. Bildet er fortsatt ikke funnet.

Kona påstår at vi får småfolk på besøk. Det har jeg alltid tatt som en morsom spøk, men etter å ha pratet seriøst med henne om det nå de siste dagene, skjønner jeg at hun mener det alvorlig. Hun sier hun har hørt dem, og også sett dem i korte øyeblikk. Hun har hørt dem snakke. Det høres bare ut som mumling.

For meg så blir dette bare noe man leser om i eventyr og gamle fortellinger. Altså totalt fjernt fra virkeligheten. Jeg har flere ganger bedt kona mi om å slutte med dette tullet, og det har hun nå også gjort. Men hun kom med det igjen nå etter denne nyeste hendelsen. Hun påstår at de liker å erte oss, men at de ikke er farlige. Jeg lurte jo på om hun ikke blir skremt av dette, men hun sier at hun er så vant til det at hun tror hun ville savnet det hvis det ble borte.

For ordens skyld. Huset vi bor i ligger i utkanten av ei lita bygd i Hedmark. Huset ble bygd i 1973, og vi kjøpte det i 1986. Vår slekt har ingen tilknytning til verken huset eller stedet. Her vi bor nå, er ca 30 mil fra der vi kom fra.
Antall ord: 1154

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links