Engler, Guider, Hjelpere, SkytsenglerDen suverene hjelper

Forum dedikert til åndevesener som mange hevder å kunne se og/eller kommunisere med.

Moderatorer: Asbjørn, mod engler

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev:
Carman skrev: Om jeg vil lese bibelvers så kan jeg plukke fram bibelen! Om jeg derimot vil få en tolkning på det som står der så hjelper det ytterst lite om den som påstår å kunne alt om akkurat dette kun greier å si "les bibelen"!
Din frustrasjon om dette later til å være stor. Derfor er det at jeg henvender deg til Bibelen selv. Og er du villig til å la deg lære og å bøye av på din stolthet, da skal du forstå, da skal du lære. Men det avhenger helt og holdent av deg selv.

Jeg har kommet en bit avsted på veien med Jesus, men jeg har ikke påstått noe sted at jeg er ferdigutlært, slik du feilaktig antyder. Det hele er en læringsprosess mens vi lever i denne onde nåværende verden, den som forgår.

Dersom det nå er slik at du virkelig ønsker å lære, la deg frelse, ja søke Gud i sannhet, så MÅ du merke deg disse ord som jeg her siterer fra Bibelen:
Joh 6:45 Det står skrevet i profetene: Og de skal alle være lært av Gud. Hver den som hører av Faderen og lærer, han kommer til meg.
Jeg valgte å tro Gud, lot meg frelse, og er rettferdigjort overfor Gud Fader kun i Jesus Kristus min Herre pga det fullkomne frelsesverket på forbannelsens tre, Gollgata Kors.

Og..bare så det er sagt, Gud er den beste læremester. Det finnes mange andre lærerettninger, men ingen holder i evighetsperspektivet. Derfor er det jeg med god samvittighet henviser deg til Bibelen, og NT, er den delen jeg først vil anbefale.

God Bok!! :mozilla_smile:
Gud er sikkert en god læremester for de som ikke vil, tør eller kan tenke selv. Har man litt omløp i hodet derimot, og ikke kun leser bibelen med sort/hvitt-syn, så vil man raskt se et bilde av guden din som noe langt ifra godt.

Dere kristne er veldig raske med å forsvare elendighet i verden med "Guds veier er uransakelige", men samtidig poengtere hvor god han her hver gang noe bra skjer. En fryktelig naiv og barnslig tankegang.

Skal vi ta for oss motivene til denne guden din, er de så sadistiske at enhver ville mista troen på ham. Han skaper mennesker i sitt eget bilde, gir dem fri vilje, men sier samtidig at hvis de bruker denne frie viljen fordømmer han dem til helvete for all tid. Hvis de da ikke ber om tilgivelse. Alle som synder kan visst be om tilgivelse og slippe helvete, uansett.
Dette viser at Gud er en egosentrisk jævel. Han er en eksklusiv klubb med dresskode.

Dere tror på mirakler, og priser herren med høye ord og armene strakt mot himmelen hver gang det skjer noe dere tror er et mirakel. Dere er raske til å slå det stort opp, og bruke det til å lure flere til å tro på våset deres (ofte kun for å få økonomisk gevinst).
Det må være behagelig å leve livet sitt etter et vedtatt sett med regler? Å kunne se på omgivelsene sine i svart hvitt er veldig beleilig.

Hvordan føles det å være så lett å lede? Må passe deg for vargen vettu!
Antall ord: 554
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:Det skjer ennå mange mirakler, (hvorfor skulle det nå ikke det?) men de færreste blir omtalt i media. Hovedsaken er at Gud gjør mirakler når en ber i tro for seg selv eller for andre. Har også opplevd at det kan gå lang tid fra en ber og til det en har bedt om skjer, og mangt gjenstår ennå. Her gjelder det å ikke gi opp, men fortsette striden til en når det endelige målet som er sjelenes frelse.

Her er mange mirakler, menesker som er blitt helbredet m m..og bladet - Legedom - er jo også et medium. Her: http://www.mjl.no/art.php?t=v

Men om en vil tro? se det er en annen sak.
Mirakler skjer. Hele verdens samling for ofrene etter tsunamien for noen år siden var et mirakel. Likevel er det ikke noe overnaturlig ved det. Menneskene er kapable til å gjøre sine egne mirakler.

Se på alle løgnene kristne er nødt til å spe på med for å "bevise" gud. Hvis guden hadde klart ekte mirakler hadde det ikke vært nødvendig å lyve for hans ære. Da hadde ekte mirakler blitt slått opp stort i media.

Hvis din historie hadde vært i nærheten av å være dekkende for en virkelig hendelse hadde historien vært i samtlige aviser i flere dager.
Antall ord: 230

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev: Gud er sikkert en god læremester for de som ikke vil, tør eller kan tenke selv.
Slik opplever du det ja, men slik er ikke virkeligheten. For, som himmelen er høyere enn jorden, så er Guds tanker høyere enn menneskenes.

Det gode budskapet er at Gud har sendt oss Jesus Kristus til soning for alle våre synder. Mange som ikke ønsker, eller mener at de ikke trenger noen frelse fra Gud vil finne mange måter å ta til orde, ja motmæle mot Gud. Men hva vil det gavne en i det lange løp? Hva er menneskets odds som går til angrep verbalt mot Gud? Jo, det er null!! Vi kan prise oss lykkelige over at Gud også er en nådig Gud, men en dag er nådetiden over, og da nytter det ikke å klage. Hvem skulle en da klage til? Vi snakker altså om sjelenes frelse eller fortapelse. Vi mennesker er som en røyk som viser seg en kort tid og blir borte. Vi er som agner for vinden. Vi vet at vi ikke skal leve evig her på jorden, men dog taler vi store ord mot Gud den allmektige.
Det er nok enkelt å sitte trygt og godt foran en pc å kritisere Gud, men det kommer en dag da enhver skal få møte Allmakten, og hva da? I profeten Amos kan vi lese dette:
Amos 5:19 Det er som når en flykter for en løve, men støter på en bjørn, og når han kommer hjem og støtter sig til veggen med hånden, blir han bitt av en orm.
I en sang heter det:" Gud er Gud om alle mann var døde. Gud er Gud om alle land lå øde."

Men Gud har sendt oss redningen, og det er som du vet, Jesus Kristus, derfor gleder vi oss over denne store frelse og over de undergjerninger og mirakler Han gjør for oss av bare nåde helt til siste dag. Og denne gleden kan ingen ta ifra oss som tror. Og frelsesdøren står åpen for hver den som vil, for alt er gjort av Kjærlighet og nåde, av Ham som elsket oss først. Gud er God, men hele verden ligger i det onde. så grip tak i redningsbøyen, for å si det sånn.
Sist redigert av misty-gutt på 18 Nov 2007 02:37, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 401
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

Det har seg nå sånn kjære Misty-gutt. At dersom vi tar utgangspunkt i at guden din er som du sier - så må du huske at han skapte mennesket. Som mennesker. Som mennesker som kan tenke selv og som trenger mat og klær og masse ting for å overleve.

Og jeg er helt sikker på at enda guden din ikke mente at noen skulle bruke hele tiden sin på å preike som du gjør. Jeg tviler på at gud hadde skapt menneskene med egne tanker dersom det var meningen at noen mennesker skulle ta en så pågående og irriterende rolle som deg - og irritere andre bort fra ham. Han hadde nok heller utstyrt oss på en måte som gjorde at vi ble trukket mot ham

Noe som da tilsier at det du driver med antageligvis er å jobbe mot den hellige gud fader som du setter så høyt. Tenk litt på det du-...

Vil du ha flere til å tro på gud eller vil du ha ferre? Hvis du ønsker at flere skal tro på guden din så bør du vitterlig revurdere fremgangsmåten din. Jeg vet ikke helt, men om guden din finnes så tror jeg ikke han ser med særlig blide øyne på parasitter som ødelegger for ham og får folk til å ta avstand fra ham.
Antall ord: 225

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:Hvis din historie hadde vært i nærheten av å være dekkende for en virkelig hendelse hadde historien vært i samtlige aviser i flere dager.
Du fortsetter å klamre deg til media BA, javel. Men du hadde nok ikke ville trodd på miraklenes Gud selv om jeg eller andre hadde gått til media med denne sanne historien, hadde du vel?

Mirakler får mange oppleve, jeg linket til et magasin ved navn - Legedom - der er mange vidnesbyrd av mennesker som har fått helbredelse av Gud, men du tror vel ikke på disse hendelsene heller?

Legger iallefall ut linken en gang til: http://www.mjl.no/art.php?t=v

Jeg har iallefall ingen grunn til å tro noe annet enn at også disse mirakler har funnet sted.
Antall ord: 131
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Globeline skrev: Jeg vet ikke helt, men om guden din finnes så tror jeg ikke han ser med særlig blide øyne på parasitter som ødelegger for ham og får folk til å ta avstand fra ham.
Aha..så det sier du. Vel da kan jo jeg tre til side og la Herren selv tale slik det bør tales, slik at du kanskje kan forstå bedre hva jeg som en ydmyk Herrens tjener prøver å si.

Hør Herrens Ord:
Hvorfor larmer hedningene og grunder folkene på det som fåfengt er?

Jordens konger reiser seg, og fyrstene rådslår sammen mot Herren og mot hans salvede:
La oss sprenge deres bånd og kaste deres rep av oss!

Han som troner i himmelen, ler, Herren spotter dem.

Så taler han til dem i sin vrede, og i sin harme forferder han dem:

Og jeg har dog innsatt min konge på Sion, mitt hellige berg!

Jeg vil kunngjøre hva fastsatt er: Herren sa til meg: Du er min sønn, jeg har født deg idag.

Begjær av meg! Så vil jeg gi deg hedningene til arv og jordens ender til eie.

Du skal knuse dem med jernstav; som en pottemakers kar skal du sønderslå dem.

Og nå, dere konger, gå viselig frem! La dere advare, dere dommere på jorden!

Tjen Herren med frykt og juble med skjelven!

Hyld Sønnen, forat han ikke skal bli vred, og dere gå til grunne på veien! For snart kunde hans vrede optendes.

Salige er alle de som tar sin tilflukt til ham.
Antall ord: 265
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
BA. skrev:Hvis din historie hadde vært i nærheten av å være dekkende for en virkelig hendelse hadde historien vært i samtlige aviser i flere dager.
Du fortsetter å klamre deg til media BA, javel. Men du hadde nok ikke ville trodd på miraklenes Gud selv om jeg eller andre hadde gått til media med denne sanne historien, hadde du vel?

Mirakler får mange oppleve, jeg linket til et magasin ved navn - Legedom - der er mange vidnesbyrd av mennesker som har fått helbredelse av Gud, men du tror vel ikke på disse hendelsene heller?

Legger iallefall ut linken en gang til: http://www.mjl.no/art.php?t=v

Jeg har iallefall ingen grunn til å tro noe annet enn at også disse mirakler har funnet sted.
Nei, du har rett i at jeg neppe ville trodd på det selv om det sto i avisene. A erfaring vet jeg at avisene sjelden klarer å få en hel artikkel riktig. ;)

Men det hadde nok gjort din historie litt mer troverdig. Slik det er nå, har jeg bare ditt ord for at damen i det hele tatt eksisterer. Så har jeg bare din versjon av saken, og selv om den sikkert er så riktig du klarer, er den ensidig, og gir ikke det hele bildet. Det ga jeg tidligere et eksempel på.
Antall ord: 226

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev:
Kimbara skrev: Gud er sikkert en god læremester for de som ikke vil, tør eller kan tenke selv.
Slik opplever du det ja, men slik er ikke virkeligheten. For, som himmelen er høyere enn jorden, så er Guds tanker høyere enn menneskenes.

Det gode budskapet er at Gud har sendt oss Jesus Kristus til soning for alle våre synder. Mange som ikke ønsker, eller mener at de ikke trenger noen frelse fra Gud vil finne mange måter å ta til orde, ja motmæle mot Gud. Men hva vil det gavne en i det lange løp? Hva er menneskets odds som går til angrep verbalt mot Gud? Jo, det er null!! Vi kan prise oss lykkelige over at Gud også er en nådig Gud, men en dag er nådetiden over, og da nytter det ikke å klage. Hvem skulle en da klage til? Vi snakker altså om sjelenes frelse eller fortapelse. Vi mennesker er som en røyk som viser seg en kort tid og blir borte. Vi er som agner for vinden. Vi vet at vi ikke skal leve evig her på jorden, men dog taler vi store ord mot Gud den allmektige.
Det er nok enkelt å sitte trygt og godt foran en pc å kritisere Gud, men det kommer en dag da enhver skal få møte Allmakten, og hva da? I profeten Amos kan vi lese dette:
Amos 5:19 Det er som når en flykter for en løve, men støter på en bjørn, og når han kommer hjem og støtter sig til veggen med hånden, blir han bitt av en orm.
I en sang heter det:" Gud er Gud om alle mann var døde. Gud er Gud om alle land lå øde."

Men Gud har sendt oss redningen, og det er som du vet, Jesus Kristus, derfor gleder vi oss over denne store frelse og over de undergjerninger og mirakler Han gjør for oss av bare nåde helt til siste dag. Og denne gleden kan ingen ta ifra oss som tror. Og frelsesdøren står åpen for hver den som vil, for alt er gjort av Kjærlighet og nåde, av Ham som elsket oss først. Gud er God, men hele verden ligger i det onde. så grip tak i redningsbøyen, for å si det sånn.
Du snakker om virkeligheten, Misty-gutt, men har tydeligvis ikke snøring om hva som ER virkeligheten.

Siden du er så glad i å argumentere guden din, og stadig siterer Bibelen, så kan jeg jo spørre deg om noe jeg aldri får noe ordentlig svar på fra kristne:

*Dinosaurene...hvordan stemmer de med bibelen din?

*Hvordan kan du kalle guden din god når han/hun skapte mennesker med fri vilje, og allikevel fordømmer de som ikke tror til helvete...uten å gi ett eneste bevis for sin eksistens som grunnlag for tro?

*Hvorfor skapte Gud hele universet, med alle de milliarder på milliarder av stjerner, når jorden er det eneste av betydning? Er det bare pynt? Er det fordi "hans veier er uransakelige"?

*Hvorfor skulle en allmektig gud i det hele tatt bry seg om oss? Hvis tro er så viktig, hvorfor skaper han ikke en verden som er ment for dette? Hvordan kan du mene dette ikke er sadisme og dobbeltmoral? Er det fordi "hans veier er uransakelige"?

*Hvor befinner Himmelen seg? Kristne strekker ofte hendene mot den himmelen vi har over oss, men vi vet nå hva denne består av, og at det ikke sitter noen gud der i motsetning til hva folk trodde før.

*Hvis menneskeheten stammer fra Adam og Eva...hvorfor har vi forskjellige raser? Hvorfor er det ikke genfeil på oss?

*Hvorfor legger Gud ut feller hvis han er så god? Sikter da til slangen i Paradiset.

*Hvorfor skapte Gud Satan hvis han er så god?

*Hvorfor lar Gud mennesker dø, selv om familie og venner ber? Er han selektiv? Favoriserende? Urettferdig? Uransakelig?

Det er en evig liste med slike spørsmål som stiller den troen du har i et nesten perverst naivt lys.
Klarer du å svare skikkelig for deg uten bibelsitater og henvisning til hvor uransakelig Gud er, så skal jeg gi deg litt cred.

*
Antall ord: 721
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev: Du snakker om virkeligheten, Misty-gutt, men har tydeligvis ikke snøring om hva som ER virkeligheten.
Har forlengst forstått at du er av den oppfattning, og..ja,du om det.
Siden du er så glad i å argumentere guden din, og stadig siterer Bibelen, så kan jeg jo spørre deg om noe jeg aldri får noe ordentlig svar på fra kristne
Javel,og alikevel spør du meg som du jo mener ikke har snøring om hva som er virkeligheten. Hmm..ja ja.
Det er mangt en kan undre seg over, men ikke alt man får svar på. Jeg har fått de svar fra Gud som jeg trenger, og jeg lærer fortsatt. Tror ingen forlater denne verden med absolutt alle svar med seg på ferden, hvor den (ferden) nå enn ender tilslutt. Og ja, jeg siterer igjen Bibelen:
For vi skjønner stykkevis og taler profetisk stykkevis;

10 men når det fullkomne kommer, da skal det som er stykkevis, få ende.

12 For nå ser vi i et speil, i en gåte; men da skal vi se åsyn til åsyn; nu kjenner jeg stykkevis, men da skal jeg kjenne fullt ut, likesom jeg også fullt ut er kjent.
Personlig prøver jeg ikke å forstå alt Gud har gjort og gjør med min menneskelige forstand, for jeg som alle andre har ikke kapasitet til å forstå Gud til fulle så lenge vi vandrer her på jorden. Men alt skal åpenbares en dag, det tror jeg fullt ut.

Som himmelen er høyere enn jorden, så er Guds tanker høyere (større) enn menneskenes.

Jeg skal alikevel her bare si at det var menneskene som vendte Gud ryggen ved syndefallet og ikke motsatt. Men Gud Fader sendte sin sønn Jesus Kristus til oss, og det gjelder også for oss som lever her idag, slik at vi skulle ha muligheten igjen å vende tilbake til vårt alles opphav. Så har vi altså to valgmuligheter da som vil gjelde for evigheten. Jesus eller verden, himmel eller fortapelse, valget er fritt.

Ingen kjenner morgendagen, livet vi har her er bare til låns, alle skal vi en gang ut av denne nåværende verden. Alle må erkjenne det før eller siden.
Antall ord: 381
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

misty-gutt skrev: Aha..så det sier du. Vel da kan jo jeg tre til side og la Herren selv tale slik det bør tales, slik at du kanskje kan forstå bedre hva jeg som en ydmyk Herrens tjener prøver å si.
Det der og resten av sitatene du hadde med under er bare en unnskyldning for å være ekstrem det. Javisst er det kjent at i følge den kristne lære så skal det være en lidelse og være kristen. Den kristne skal hetses for sin tro og jeg vet ikke hva.

Likevel Misty-Gutt - ikke et eneste sted står det at du skal være så nedlatende du kan for å få mest mulig hets. Tvert om står det at du skal spre ordet, det står ikke at du skal opptre sykelig. Det står at du skal være forberedt på å ikke bli godt mottatt og likevel spre ordet, det står ikke at du skal jobbe for at folk skal tro ille om deg og det du preiker.

Dette er ting du tolker deg frem til. Og ettersom du har fått et hode å tenke med så bør du vel forstå at hensikten med dette er å fortelle deg at du skal være forberedt på at ikke alle tar vel imot din tro, likevel skal du stå for den. Det betyr ikke å være nedlatende mot andre mennesker på en måte som gjør at de tar avstand fra en tro, og DU er årsaken - ikke troen.

Står det ikke noe ala "tilgi ham Herre, for han vet ikke hva han gjør" - kanskje du hører hjemme i den kategorien? De som ikke vet hva de gjør? Det står noe om at den som hører og den som snakker og at tungen nærmest er en synd. Tenk over tungen din lille venn.... Og hva du bruker den til.

For meg må du gjerne ha dine ekstreme meninger. Men for din egen del kan det være greit om du reflekterer litt over din egen rolle. Det vil gi deg kunnskap om mennesker, noe som er bra for en god kristen som vil hjelpe folk til et rikere og mer riktig liv. Hva om presten sto i kirken og pratet på en slik måte at folk forlot kirken i forbannelse over prestens nedlatende tone, respektløse holdning og intolerante oppførsel - hva tror du Guden din hadde ment om det?

Din preken fremstiller guden din som en plage. Jeg vil si at det er å preke ille om gud og det er ikke å fremme hans navn men å undergrave det. Det er heller ikke å spre hans budskap, det er å gjøre det motsatte. Tenk over det - NEI, du trenger ikke argumentere mot det, alle som leser her inne vet akkurat hva du har tenkt å argumentere med. Men for din egen del, for din egen nattesøvn 10 år frem i tid når det går opp for deg hva du driver med - så faktisk... tenk over det. Ellers vil du angre. Du er alt for ekstrem til å klare se dette selv, med det første. Men med mer kunnskap og erfaring vil du se dette selv, og dersom du venter til da, så vil du få mange våkenetter i frykt for å ha spottet din egen gud. Så grip heller sjansen til å kjenne litt på dette nå. Stahet har ingen hensikt, og jeg er rimelig sikker på at hvis vi leser masse på sitatene dine så finner vi et som sier at stahet er ikke lurt.
Antall ord: 603

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Carman
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 50
Startet: 27 Okt 2007 22:30
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppland

Innlegg av Carman »

Mye kloke svar og spørsmål her! Fra alle untatt deg, Misty-gutt.... du GREIER ikke å svare på en normal måte du? Hvilken rolle mener du at du har i livet? Hva mener du er din misjon her? OG SVAR IKKE MED ET BIBELSITAT!!!!! Prøv å bruke dine egne ord og fortell meg hva du mener er din rolle!

Kimbare stilte mange fornuftige og gode spørsmål, men tror du stilte for MANGE til at du kan forvente å få et svar her.... Det ene sprm har jeg lyst til å si noe om selv. Det med at alle mennesker er nedstammet fra Adam og Eva. Det stemmer ikke ifølge Bibelen selv. Da Adam gjorde den forferdelige udåden at han spiste av epletreet (Hvor teit er ikke det å si "iiiiikke spis av dette treet"! Er det noe vi alle vet så er det at folk gjør akkurat det de blir bedt om å ikke gjøre. Og det gjelder spesielt barn, mao er det noe som ligger i mennesket (en iboende nysgjerrighet) og altså ikke noe som har med den frie vilje å gjøre. Jeg vil tro at Gud VILLE at Adam skulle spise av kunnskapens tre!) og de ble forvist fra Paradis så er det helt klart at det var andre folk utenfor! (Siden jeg ikke har Bibelen foran meg så kan jo kanskje bibelmesteren her plukke fram et og annet vers på dette.) Ergo er ikke alle mennesker nedstammet fra disse to og vi har fått vårt mangfold av farger og gener.
Antall ord: 259

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Carman
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 50
Startet: 27 Okt 2007 22:30
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppland

Innlegg av Carman »

Hehe, sorry Kimbara... ble litt trykkleif i farta der.... Tilgi meg!
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft. 1 Kor. 1, 18.

At denne Guds frelsesvei var, en dårskap for det naturlige menneske, det visste Paulus vel av egen erfaring, han som hadde vært en skriftlærd og en fariseer. Der hvor det naturlige menneske i det hele tatt tenker på noen personlig Gud, der er Han også noe veldig og stort, og høyt hevet over skapningen. Derfor må også Hans frelsesvei være noe høyt å heve seg, og strekke seg imot. En vei som bare de mest karakterfaste, «gode» og skarpsindige har mulighet til å nå frem på.

Men en Gud som stiger ned og blir menneske, underlegger seg våre kår i alle deler, for så å dø som en illgjerningsmann på et kors, for derved å sone for våre synders skyld, at det skulle være Guds frelsesvei, nei, det er dårskap.

Men, vitner den som har fått grepet det, sammen med Paulus - for oss som blir frelst, er det en Guds kraft!

Det er viktig i mange sammenhenger når en leser Guds ord, at det går opp for en hvor trykket i setningen ligger. Og legg nøye merke til hvor trykket ligger her, nemlig, på det lille ordet - DET! For oss - er DET en Guds kraft. Og hva er så det? Det er ordet om korset! Og er det en Guds kraft til frelse, ja, så er det ikke noe annet! Andre ting kan være viktige nok i sin sammenheng, men bli oss til helliggjørelse og frelse kan det ikke.

Det ligger et alvor for oss alle i dette Paulus' utsagn, at det er en dårskap for det naturlige menneske, det som går fortapt. Vi har alle dette i oss fra vår naturlige fødsel av, at vi vil legge noe til ordet om korset, for det er og blir en dårskap for oss, når det skal prøves med forstanden. Men når Herren ved sin Ånd har fått åpenbare det for hjertet, da ser vi - dette er Guds kraft.

Det er det himmelske syn, som Paulus vitnet om for kong Agrippa. Det han ikke ble ulydig imot. Ap.gj. 26,19.

Slik også for enhver troende. Det er dette en fremfor alt må få holde fast ved, om en da ikke er blitt sløv og er begynt å bli liggende etter. Da blir en et lett bytte for ulven. Den tar først og fremst det syke som ikke lenger makter å holde tritt med flokken.

Dette himmelske syn, er det, som er en så stor forargelse for det naturlig religiøse, og fremfor alt for det kristelig religiøse menneske, som raser imot det. Bare tro, bare tro, blir det sagt i en foraktelig tone, ja, det er vel en lettvint vei. Men det de ikke begriper, er at troen i seg selv er en Guds gjerning og verk i et menneske. Derfor har den også så stor virkning! Det har skjedd noe guddommelig med det menneske som er kommet til tro. Bare se på verden omkring deg - det er vel naturlig å fable om en gud, men det faller så visst ikke naturlig å tro evangeliet. Det er en dårskap!

Men det er dette djevelen fører et stormløp imot, det himmelske syn, det eneste han frykter, for å få deg til å gjøre noen innrømmelse. Så har du slått inn på fornektelsens vei.

Det var også her pavekirkens press på Luther lå, om han bare ville fire noe på dette. Også de forkynte Kristus, nåden og troen, men i motsetning til Luther, manglet de det ene ordet - alene! Det gjorde i virkeligheten hele forskjellen! Dette er noe å merke seg for oss også i dag.

Det er her anstøtet ligger, men hør hva ordet forkynner om det - for dem som går fortapt. Men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft.
Stans nøye for det, under bønn til Gud, du som tenker at dine synder og svik er så store og mange, og du selv er av en slik art, at det ikke kan være for deg dette som har med kristendom og frelse å gjøre. Ordet om korset er en Guds kraft til frelse, vitner Guds ord. Hva utførte så Jesus på dette foraktede korset? Han var der nettopp for syndens og din naturs arts skyld! Dette er altså veien Guds ord anviser deg, du som aldri får noen skikk på det, selv om du har både ønsket, bedt og prøvd. Jesus Kristus og Ham korsfestet! I dag, som den første gang du kom til troen, for den tusende, som for den første synd!

La ikke ditt hjerte få dåre deg til å betrakte Guds visdom (1 Kor. 1,24-25) som dårskap og gå fortapt, men hold urokkelig fast ved bekjennelsen av vårt håp, for Han er trofast som gav løftet. Hebr. 10,23

http://www.ekris.net/prekestolen/andre/ordetom.htm
Antall ord: 865
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

jaja, noen er virkelig fortapt.
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev:For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft. 1 Kor. 1, 18.

At denne Guds frelsesvei var, en dårskap for det naturlige menneske, det visste Paulus vel av egen erfaring, han som hadde vært en skriftlærd og en fariseer. Der hvor det naturlige menneske i det hele tatt tenker på noen personlig Gud, der er Han også noe veldig og stort, og høyt hevet over skapningen. Derfor må også Hans frelsesvei være noe høyt å heve seg, og strekke seg imot. En vei som bare de mest karakterfaste, «gode» og skarpsindige har mulighet til å nå frem på.

Men en Gud som stiger ned og blir menneske, underlegger seg våre kår i alle deler, for så å dø som en illgjerningsmann på et kors, for derved å sone for våre synders skyld, at det skulle være Guds frelsesvei, nei, det er dårskap.

Men, vitner den som har fått grepet det, sammen med Paulus - for oss som blir frelst, er det en Guds kraft!

Det er viktig i mange sammenhenger når en leser Guds ord, at det går opp for en hvor trykket i setningen ligger. Og legg nøye merke til hvor trykket ligger her, nemlig, på det lille ordet - DET! For oss - er DET en Guds kraft. Og hva er så det? Det er ordet om korset! Og er det en Guds kraft til frelse, ja, så er det ikke noe annet! Andre ting kan være viktige nok i sin sammenheng, men bli oss til helliggjørelse og frelse kan det ikke.

Det ligger et alvor for oss alle i dette Paulus' utsagn, at det er en dårskap for det naturlige menneske, det som går fortapt. Vi har alle dette i oss fra vår naturlige fødsel av, at vi vil legge noe til ordet om korset, for det er og blir en dårskap for oss, når det skal prøves med forstanden. Men når Herren ved sin Ånd har fått åpenbare det for hjertet, da ser vi - dette er Guds kraft.

Det er det himmelske syn, som Paulus vitnet om for kong Agrippa. Det han ikke ble ulydig imot. Ap.gj. 26,19.

Slik også for enhver troende. Det er dette en fremfor alt må få holde fast ved, om en da ikke er blitt sløv og er begynt å bli liggende etter. Da blir en et lett bytte for ulven. Den tar først og fremst det syke som ikke lenger makter å holde tritt med flokken.

Dette himmelske syn, er det, som er en så stor forargelse for det naturlig religiøse, og fremfor alt for det kristelig religiøse menneske, som raser imot det. Bare tro, bare tro, blir det sagt i en foraktelig tone, ja, det er vel en lettvint vei. Men det de ikke begriper, er at troen i seg selv er en Guds gjerning og verk i et menneske. Derfor har den også så stor virkning! Det har skjedd noe guddommelig med det menneske som er kommet til tro. Bare se på verden omkring deg - det er vel naturlig å fable om en gud, men det faller så visst ikke naturlig å tro evangeliet. Det er en dårskap!

Men det er dette djevelen fører et stormløp imot, det himmelske syn, det eneste han frykter, for å få deg til å gjøre noen innrømmelse. Så har du slått inn på fornektelsens vei.

Det var også her pavekirkens press på Luther lå, om han bare ville fire noe på dette. Også de forkynte Kristus, nåden og troen, men i motsetning til Luther, manglet de det ene ordet - alene! Det gjorde i virkeligheten hele forskjellen! Dette er noe å merke seg for oss også i dag.

Det er her anstøtet ligger, men hør hva ordet forkynner om det - for dem som går fortapt. Men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft.
Stans nøye for det, under bønn til Gud, du som tenker at dine synder og svik er så store og mange, og du selv er av en slik art, at det ikke kan være for deg dette som har med kristendom og frelse å gjøre. Ordet om korset er en Guds kraft til frelse, vitner Guds ord. Hva utførte så Jesus på dette foraktede korset? Han var der nettopp for syndens og din naturs arts skyld! Dette er altså veien Guds ord anviser deg, du som aldri får noen skikk på det, selv om du har både ønsket, bedt og prøvd. Jesus Kristus og Ham korsfestet! I dag, som den første gang du kom til troen, for den tusende, som for den første synd!

La ikke ditt hjerte få dåre deg til å betrakte Guds visdom (1 Kor. 1,24-25) som dårskap og gå fortapt, men hold urokkelig fast ved bekjennelsen av vårt håp, for Han er trofast som gav løftet. Hebr. 10,23

http://www.ekris.net/prekestolen/andre/ordetom.htm
Ja, du skriver mye, men du har ennå ikke klart å svare på noen av spørsmålene mine til deg.

Forresten, misty-gutt, jeg er Djevelen.
Antall ord: 894
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links