Fakta, teori & skepsisJesus er en myte

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Shania skrev:At Jesus som en person er en myte, finnes det nok litt mange andre kilder som avkrefter. Men det finnes veldig mange myter rundt denne personen. Bare maktmennesker i den tidlige kirken måtte bannlyse mange av evangeliene. Det er vel snakk om omkring 40. Bl.a
Judas, Maria Magdalene osv. Dette for å avskrive seg jødene og overleve romas forfølgelse. Senere også for å samle makten til et presteskap og romas kirke.
Jesus, eller Joshua som han het på sitt eget språk, var nok kanskje mye, men jeg tror neppe han var noe verdens frelser.
Hvilke kilder tenker du da på? Jeg tror vi greier oss med de ikkekristne kildene som bekrefter Jesus som menneske.
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Har vel ikke alle kilder i hodet, nå i farta. Men jeg vet at det finnes historikere fra Roma som nevnte denne Jesus og korsfestelsen.
Antall ord: 25
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Shania skrev:Har vel ikke alle kilder i hodet, nå i farta. Men jeg vet at det finnes historikere fra Roma som nevnte denne Jesus og korsfestelsen.
Det er vel ikke Tacitus du tenker på?

Han beskrev en gruppe kristne. Blant annet at deres tro om at Kristus ble korsfestet av Pontius Pilatus.

Han beskriver også dette som overtro.

Josephus er en annen kilde som stadig går igjen.

Vi vet med ganske stor sikkerhet at hans Testimonium Flavianum er forfalsket. Skrevet i ettertid av kristne.
I dette skrivet står det beskrevet både at hen gjorde undere og at han ble korsfestet og sto opp igjen fra de døde tredje dag.

Siden vi vet at noe av hans skrifter er forfalsket, kan vi heller ikke være helt sikre på hva som er ekte, men i det som sannsynligvis er ekte av hans skrifter er ikke Jesus eller Kristus nevnt ovehodet til tross for at både Pontius Pilatus og Johannes døperen er nevnt.
Antall ord: 168

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !