Fakta, teori & skepsisOrganisert Frihetsberøvelse

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Organisert Frihetsberøvelse

Innlegg av ludoburgero »

Jeg er opptatt av å holde mine tanker i fred, kunne ytre meg om mine meninger uten å støte individer på personlig grunnlag, men dømme omgivelsene og styresmaktene etter hva jeg selv synes er riktig eller feil i forhold til min og andres levemåte og dømme utifra hva som anses som etiske normer - både innlærde og fortalte og egendannede oppfatninger - og ikke la uskyldige lide og ei heller la den teknologiske utvikling gå mer på vondt enn godt mot menneskeheten.

Derfor vil jeg i den forbindelse dele med dere en link til en side hvor det beskrives noe helt utålelig grusomt mot en mann som mente noe og ropte litt for høyt slik at feil folk hørte ham og dermed så potensiale i å utnytte ham som forsøkskanin. De stjal livet fra ham, de tok fra ham alt han eide og hadde kjært, alt og alle, og likevel fortsatte de og fortsatte de, mens vedkommende sto på som Gandhi selv og hadde en stå-på-vilje hvem som helst ville bli forundret, lamslått og hengitt av...

Det er helt grusomt, det er umenneskelig, og jeg blir lei meg når jeg leser det.
Likevel er det dessverre ikke det eneste tilfellet, da det finnes mange lignende.
Jeg kjenner til enkelte saker - selv om de er langt ifra så ytterst ekstreme som denne saken her - og jeg har hørt om mange lignende tilfeller.

Til en start vil jeg også anbefale eventuelt interesserte i å lese boka
"Et Norge i Krig". Selv om den er skrevet av Kristopher Schau, vår alles kjente og kjære "useriøse" komiker. Den er ei bok med tyngde og fokus på skyggesiden av samfunnet vi lever i. Folk må gjerne plapre i vei om "konspirasjonsteorier" og annet... men de må da også være vel vitende om at deres fordømmende holdning ikke er sunn når det kommer til stykket. Det finnes sannheter blant alt, også blant løgnene. Og man skal ikke ta alt under samme kam. Prøve først, dømme etterpå.
Og denne saken her er historisk og kan dokumenteres fra flere hold, for de som skulle være skeptiske og krevende. Uansett synes jeg det er en viktig sak å ta opp:

http://www.oslo.net/historie/MB/utg/9605/teaser/1.html
Antall ord: 392
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 10:30
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av skeptikeren »

Intressant, men har noen blitt stilt til rette for disse overtramp?
Antall ord: 11
"For those who don't believe, no amount of evidence is enough. And for those who do believe, no evidence is necessary."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Nei. Det gjør det hele bare enda mer forferdelig.
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bjørnekvinnen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Aug 2007 15:50
17

Innlegg av bjørnekvinnen »

Som alltid et dybt og gjennomtenkt innlegg med som vi kan lære noe av. Synes det fortjener førsteplass en stund. Det viser bare at "verden har vært gal" lenge. Men det er aldri forsent å prøve å gjøre noe med det, kunnskap gir makt innsikt gir forståelse og evnen til å forandre. Bra at du gir oss noe å tenke på og å lære av !:mozilla_smile:
Antall ord: 69
bjørnekvinnen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Veb
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Nov 2005 16:05
19
Lokalisering: Larvik

Innlegg av Veb »

Stakkars mann... Ting som dette gjør meg flau over å være menneske..
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
uenord
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Okt 2007 13:36
17
Lokalisering: oslo

Innlegg av uenord »

Ja..
Utrolige greier! Har ikke lest hele artikkelen enda, må bare komme en liten sak først. Og det gjelder diagnosen til Juklerød.

Det bare vise psykiatriens humbug og hva slags menneskeforsøkskvasivitenskap det er!

Juklerød fikk en diagnose som ble bekreftet hver eneste gang han prøvde å trekke den i tvil! Tenk deg det! Umulig å komme ut av uansett hvor "normal" du måtte være!

Paranoia kverulantis!
(har du hørt på makan til tullediagnose!??)

Paranoia kverulantis!

"Men det er feil, jeg er ikke.." - Diagnose bekreftet!
"Hør nå her, dette er en urimelig diagnose.." - Diagnose bekreftet

Stuck!

Helt utrolig!

Og han Ødegård som nevnes i artikkelen. En av de store kjeltringene innen norsk psykiatri.
En liten interessant anekdote om disse gutta her: Når tyskerne okkuperte Norge i 1940 ble de så sjokkerte over de lettvinte retningslinjene Ødegård og Karl Evang hadde utformet når det gjaldt tvangsinnleggelse at de gjorde det klart og tydelig at bedre prosedyrer måtte til, familen måtte underrettes etc.
Ja, du leste riktig! Ødegård og Evang var for d r ø y e for tyskerne!

Hva gjorde Evang og Ødegård? Sa ja til tyskerne, men gjorde ingenting. Dvs fortsatte sin tvilsomme praksis!
Antall ord: 207

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
uenord
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av uenord »

Det er en stund siden jeg har lest om Juklerød-saken, inntil ludoburgero la ut linken over. Takk!

Husket godt den hårreisende diagnosen "Paranoia kverulantis". Nevner den stadig i diskusjoner om psykiatri og kontroll osv.

Jeg hadde helt glemt den andre diagnosen!

Man skulle tro det ikke gikk an å få en verre diagnose enn "Paranoia kverulantis", diagnosen man bekrefter hver gang man prøver å si noe..

Men dæven døtte bukken bruse! Tror du ikke psykiatrien likevel fikk det til! Og med Juklerød, stakkars faen!

I 1974 fikk han diagnosen "Paranoia kverulantis". Og det ble godtatt! I 1974! Helt utrolig!

Enda mer utrolig er at han i 1988 (vi snakker for mindre enn 20 år siden, folkens) fikk en ny diagnose: "Symptomfri sinnssykdom"!!!!!!

Smak på det: Symptom FRI sinnssykdom

Dvs "Vi ser ingen tegn på sinnssykdom hos personen, man han er klin gærn likevel"

!!??

I 1988!

Hvordan kan noe som helst tenkende individ ta psykiatrien alvorlig?

](*,)

.
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
storms
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Feb 2007 11:17
17
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 51 ganger

Innlegg av storms »

Nå er nok dette like mye en politisk sak som en medisinsk sak. Alle sosialistiske systemer har denne historiske ballasten hva gjelder politiske dissidenser. Det er en av grunntankene for hvordan kommunistiske systemer kan bestå, og sosialismen har sitt utspring i den kommunistiske tanke selv riktignok i en forbedret og mer menneskelig utgave. Det virker på meg som Juklerød desverre opplevde systemet på sitt verste, selv om de finnes mange forferdelig historier om lobotomering med drill på helt friske mennesker.

Verden går fremover, og mennesket er ikke kveg som kan dresseres. Til det er vi for tenkende. Derfor har vi revolusjoner, aksjoner osv osv.... Slik jeg ser det handler denne historien og mange andre historier om manglende respekt for enkelt individet og individets frihet.

Men desverre, så må en vurdere fordeler og ulemper. Og kanskje er prisen av en Juklerød eller 2 liten for at den genuine masse skal ha det bra. Kanskje er systemet verdt det. Det er som med folkehelsa og medisiner hvor det viser seg at deler av befolkningen har vært forsøkskaniner. Intensjonene er jo bra, og ingenting kommer gratis....

I løpet av de siste 20 årene har vi opplevd en dreining mot høyre og individet har fått flere og større rettigheter, men som enkelte påpeker er samfunnet blitt kaldere, så det har sin pris alt. Vår aktive hverdag hvor begge jobber og jakten på karrieren gjør at våre besteforeldre råtner hen på et aldershjem hvor tidsklemma gjør at de sitter, alene, ofte sulten og med et eneste lyspunkt, et mulig besøk en søndag en eller annen gang, en eller annen måned.

Nå er det riktig nok en par vesentlig forskjeller mellom dette og det Juklerød beskriver. Vi kan jo velge å bruke søndagen til å besøke våre nærmeste, mens Juklerød ikke fikk noen mulighet til å velge. Tenk deg det.... å stå der og ikke kunne velge. Det finnes ikke noe alternativ. Du skal ta medisinene og du skal forstå at du er syk. Jeg kjenner privat til et tilfelle hvor en person ble el-lobotomert (ekstremt sterke elektrosjokk behandlinger) så sent som i 1997. Selv den dag i dag er blikk fjernt og tunga henger lett fremme. Jeg undres ofte på hvordan en så livsglad og oppegående person kunne ende slik. Bakgrunnen for disse tvangsbehandlingene (godkjent av søskene) var for å hindre videre utvikling av maniske depresjoner som kunne lede til selvmord. La meg føye til at i dag kan han virkelige defineres som maniske depressiv.... men det hadde vel hvem som helst blitt om nepa hadde blitt elektrisfisert til de ugjennkjennelige.

Men igjen, det kunne jo være at det var det riktige..... Vedkommende har aldri vært i jobb igjen og vil nok aldri komme dit heller.

Mange anekdoter og kanskje vil du mene lite om saken Juklerød, men Juklerød er død og saken er over, nå gjelder det å lære av saken.

Avslutningsvis kan en jo trekke paraleller fra til dette forumet og jeg kan gjerne bruke meg selv som eksempel.

Jeg har så vondt for å tro på enkelte uttalelser om Kanalisering her at jeg fort faller i troen om en særdeles ulykkelig barndom og for mye Star Wars. Da er jeg ikke bedre en professorene og overlegene i dette tilfellet. Jeg setter min "tro" foran andres. Jeg "definerer virkeligheten", og det kunne jo være jeg tar feil. Akkurat slik mange av de "troende" her vil riste på hode over min manglende "forståelse" for at den "andre siden" virkelig eksisterer osv... Hadde jeg vært administrator kunne jeg "bannet" vedkommende eller stengt innleggene hans/hennes for å utøve min makt.

Vi har alle rett til å tro og mene hva enn vi måtte ønske. Min sannhet er ikke bedre enn din og du er absolutt et fritt og selvstendig menneske.

Og til Juklerød. Hvil i fred!

StormS;)
Antall ord: 664

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
uenord
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av uenord »

Hei du storms!
Har noen kommentarer til det du skrev over, tar det etterhvert som det kommer i teksten din:
storms skrev:Nå er nok dette like mye en politisk sak som en medisinsk sak. Alle sosialistiske systemer har denne historiske ballasten hva gjelder politiske dissidenser. Det er en av grunntankene for hvordan kommunistiske systemer kan bestå, og sosialismen har sitt utspring i den kommunistiske tanke selv riktignok i en forbedret og mer menneskelig utgave.
Kremt! Ikke helt enig i at psykiatri og andre undertrykkelses- og fortielsesmetoder overfor dissidenter er noe som sosialistiske systemer har monopol på!
Høres litt ut som de som krever at gamle AKPere skal beklage all urett såkalte sosialistiske systemer verden over har bedrevet, mens de samtidig glemmer "sin egen sides" jublende støtte til folkemord som Vietnamkrigen o.l.
Undertrykkelse av dissidenter har ikke vært mindre brutal eller urettferdig i ikke-sosialistiske land. La oss glemme de rene,åpne fasciststyrene. Der var det jo tydelig (la du merke til at diagnosen "Paranoia kverulantis" ble oppfunnet av en tysk psykiater i mellomkrigstida! Nazipsykiatri i Norge!). I de andre ikke-sosialistiske landene er denne undertrykkingen mer skjult. Den skjer, men ikke så tydelig (og dermed faktisk verre, fordi man mangler den lille beregneligheten i galskapen som åpne fascistiske og diktatoriske stater faktisk har).
Det virker på meg som Juklerød desverre opplevde systemet på sitt verste, selv om de finnes mange forferdelig historier om lobotomering med drill på helt friske mennesker.
Det finnes så mange, mange flere historier. Kjipe, urettferdige historier. Hvordan psykiatri og dop blir brukt på oppegående mennesker fordi de prater for mye om feil ting. Sjekk feks ut skjebnen til jurist og tidl diplomat i UD, Synnøve Fjellbakk Taftø. Finnes mange flere nålevende eksempler. Dessverre.
Psykiatri er et kontrollsystem. Ingen blir friske i psykiatrien, spør en hvilken som helst psykiater hvor mange han/hun har helbredet!
Verden går fremover, og mennesket er ikke kveg som kan dresseres. Til det er vi for tenkende. Derfor har vi revolusjoner, aksjoner osv osv.... Slik jeg ser det handler denne historien og mange andre historier om manglende respekt for enkelt individet og individets frihet.
Akkurat! Enig!
..og det handler om en ting til: Makt!
Men desverre, så må en vurdere fordeler og ulemper. Og kanskje er prisen av en Juklerød eller 2 liten for at den genuine masse skal ha det bra. Kanskje er systemet verdt det. Det er som med folkehelsa og medisiner hvor det viser seg at deler av befolkningen har vært forsøkskaniner. Intensjonene er jo bra, og ingenting kommer gratis....
Feil!
Det var aldri "bra intensjoner" bak handlingene mot Juklerød. Det var rein og skjær undertrykkelse og fortielse. Og som bonus fikk de gratis forsøkskaniner til farmasiindustrien.
Det er aldri gode intensjoner bak bruk av psykiatri og dop og andre maktmidler mot folk som mener noe annet, folk som kan avsløre maktmisbruk.
I løpet av de siste 20 årene har vi opplevd en dreining mot høyre og individet har fått flere og større rettigheter, men som enkelte påpeker er samfunnet blitt kaldere, så det har sin pris alt. Vår aktive hverdag hvor begge jobber og jakten på karrieren gjør at våre besteforeldre råtner hen på et aldershjem hvor tidsklemma gjør at de sitter, alene, ofte sulten og med et eneste lyspunkt, et mulig besøk en søndag en eller annen gang, en eller annen måned.

Nå er det riktig nok en par vesentlig forskjeller mellom dette og det Juklerød beskriver. Vi kan jo velge å bruke søndagen til å besøke våre nærmeste, mens Juklerød ikke fikk noen mulighet til å velge. Tenk deg det.... å stå der og ikke kunne velge. Det finnes ikke noe alternativ. Du skal ta medisinene og du skal forstå at du er syk. Jeg kjenner privat til et tilfelle hvor en person ble el-lobotomert (ekstremt sterke elektrosjokk behandlinger) så sent som i 1997. Selv den dag i dag er blikk fjernt og tunga henger lett fremme. Jeg undres ofte på hvordan en så livsglad og oppegående person kunne ende slik. Bakgrunnen for disse tvangsbehandlingene (godkjent av søskene) var for å hindre videre utvikling av maniske depresjoner som kunne lede til selvmord. La meg føye til at i dag kan han virkelige defineres som maniske depressiv.... men det hadde vel hvem som helst blitt om nepa hadde blitt elektrisfisert til de ugjennkjennelige.

Men igjen, det kunne jo være at det var det riktige..... Vedkommende har aldri vært i jobb igjen og vil nok aldri komme dit heller.
!? "det kunne hende det var riktig"!? Du kan da ikke si slikt etter den utlegninga di om hvordan psykiatrien ødela denne personen!
Kommer til å tenke på jobbkollegaen min som er enig med meg i at bibelen er et utvalg skrifter, skrevet av visse folk i en viss periode, som så er blitt valgt ut av mange andre skrifter av folk i en viss tid, innen en viss stand, og så revidert gjentatte ganger slik at bibelen i praksis er en eventyrbok. Men likevel "velger" han å tro på bibelen! Han vet det ikke er sant det som står der, men velger likevel å tro på noe han vet er feil!

Eller, en bedre sammenligning er vel denne: Det sies man skal dømmes av sine likemenn og at rettssikkerhet eksisterer. Og folk velger å tro på det, selv om man daglig leser i avisa at det motsatte faktisk er statusen. (Hvorfor man velger å tro på det på tross av stadige avkreftelser, hevder noen kommer av at folk trenger trygghet og nogenlunde trygge rammer og forutsigbarhet og hvis man innrømmet overfor seg selv at det faktisk ikke eksisterer rettssikkerhet, ville alt bli for usikkert og kjipt for folk).

Altså, man inbiller seg at psykiatrien er ren og pen og har gode intensjoner fordi det ville rokke for mye ved verdensbildet om man innrømmet det motsatte for seg selv.
Mange anekdoter og kanskje vil du mene lite om saken Juklerød, men Juklerød er død og saken er over, nå gjelder det å lære av saken.
Jepp! Og det er ikke at dette var et tilfelle av uheldig mann som fikk ødelagt livet sitt, men som på den positive siden ufrivillig hjalp til med medisinforsøk som nå alle vi andre nyter av!

Maktmisbruk på sitt verste. Og hva kan man lære av det? Mye. Bla at det kan lønne seg å holde kjeft, godta dritt og dulle seg inn i illusjoner og tenke på seg selv. Eller at noe er riv ruskende galt og man må gjøre noe med det (selv om risikoen for å ende opp neddopa på gakkgakk-avdelingen er til stede!)
Og til Juklerød. Hvil i fred!

Absolutt! Det fortjener han. Men mest av alt fortjener han at folk åpner øya og ser psykiatrien for hva det er: Nok et maktinstrument som ofte (oftest?) brukes overfor folk som ikke "trenger" det. Menneskemishandling.
Det han sist av alt trenger er folk som unnskylder det.

Jeg mener, hvor mange flere overgrep må til før man skjønner at psykiatrien er skitten!? Hvor mange flere tullediagnoser må til!? Nazidiagnosen "Paranoia kverulantis" ble godtatt i Norge i 1974! Og den totalt ekstreme (og frådende rabiate) diagnosen "Symptomfri sinnssykdom" ble godtatt i Norge i 1988! Hvem er egentlig sinnssyke her, pasientene eller psykiaterne?
Hvor mye skal til? Må hver enkelt kjenne det på kroppen først! Er autoritestroen så jævla sterk!?

(PS StormS, er ikke ute etter deg, måtte bare fortelle hva jeg mente i og med at jeg var rimelig uenig i mye (noe som nok kom rimelig tydelig frem over). :) Peace! )

.
Antall ord: 1298

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
storms
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Feb 2007 11:17
17
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 51 ganger

Innlegg av storms »

Hei uenord,

Jeg finner det bare interessant og hyggelig at du velger en saklig diskusjon med god tilhørende argumentasjon, så du trenger ikke tenke på at du verken støter meg, eller på noen måte angriper meg. Jeg er ikke en nærtagende person og ordet er fritt;)

Dessuten hadde du en rekke utmerkede poeng ;)

StormS;)
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
uenord
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av uenord »

:)
Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Lokalisering: Norra Skandinavien
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av First Day »

Re: ..og det handler om en ting til: Makt!

Ordet makt bör ändras till förmåga i samtliga språk och skrifter.
Pröva byta ut det, då förstår du innebörden.
Antall ord: 36
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Jeg er så engasjert, men dessverre nettløs hjemme der vi bor nå.
Sitter hos mor-kjære-mor på nettet nå, og har ikke så allverdens mye tid til å skrive i mange timer, selv om jeg vil det...

Er så begeistret for å se at det ble en debatt utav dette, og jeg vil bare si at uenord og storms og dere andre skriver mye bra. Mye interessant.

Oppfordrer ingen til å holde kjeft. Still spørsmål ved alle autoriteter.
Ikke vær varsom, bruk din frihet, dog ikke til egoistiske formål.
Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.
Eller noe sånt...

Vi trenger revolusjon - HVER DAG!
Alle trenger noe å kjempe for, og det har vi.
Det må koste noe, alltid. Men ikke la det koste friheten!
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meum
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Jan 2005 19:25
19
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Meum »

Årsaken til at det gikk som det gikk med Juklerød var at han ikke var paranoid og derfor ikke hadde de nødvendige forestillinger om dybden av ondskap i det system han tillot seg å kritisere.

Sitat fra artikkelen: ”Juklerød ble tvangsinnlagt og diagnostisert som paranoid på basis av påståtte vrangforestillinger om skolemyndighetene. Saken var i korthet den at Juklerød i 1968 ble valgt til å lede foreldreaksjonen mot nedleggelse av Holtane skole i Kragerø, hvor hans yngste datter skulle begynne. Under sitt arbeid avdekket han en serie lovbrudd fra myndighetenes side. Opprørt skrev han om den lovstridige nedleggelse i avisen, uten å ane at hele 1466 norske barneskoler ble nedlagt i sekstiårene.”

Feilen han gjorde var at han tydeligvis gikk ut i avisene som privatperson for å påpeke lovbruddene i stedet for som talsmann for foreldreaksjonen. Dermed kunne systemet gjøre som rovdyr alltid gjør: Å isolere byttet fra flokken før de setter inn nådestøtet.

Juklerød-saken er nyttig lærdom for systemkritikere. Sørg for å ha en gruppe i ryggen som deler dine synspunkter før du går ut mot maktmisbruk i samfunnet. Apropos: Er det medlemmer i Attac på dette forumet? Arbeider organisasjonen med lokale saker eller er det bare internasjonale saker som står på programmet?
Antall ord: 219

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links