I familien min har vi nesten alle omfavnet hele vardøgfenomenet, på tross av at de fleste er hardbarkede ateister og kritikere. bestemor og bestefar har visst alltid hørt hverandres vardøger, mamma, stefaren min og jeg hører også, søsknene mine hører ikke, men sender myer. Vi hører ofte når vi tenker på hverandre, når vi er å vei hjem eller noen har en intens opplevelse.
Det er som regel bare lyd, men for en stund siden opplevde jeg en visuell vardøg fra samboeren min. Holdt på å tisse på meg, for var første gang det skjedde. Skvatt hardt! litt morsomt etterpå, da. Men nok om det.
For et års tid siden haddee jeg en opplevelse som min mor mener er en vardøg. Jeg er ikke helt sikker.
Jeg og samboeren min leier huset til min stefars foreldre, etter at faren døde og moren havnet på sykehjem. Jeg har ikke truffet henne siden hans begravelsen, for vi har aldri hatt noe nært forhold. Faktisk kan hun ikke fordra meg. men det er gjensidig.
En morgen da jeg sov litt lenge, sto opp og la meg igjen hadde jeg en ganske ubehagelig opplevelse. Jeg drømte at jeg sto opp av sengen, det var veldig livaktig, jeg var helt overbevist om at det var virkelig og at jeg var våken. jeg reagerte på at det var slitsomt å sette seg opp i sengen, at gulvet var kaldt og at dt var rot overalt. Jeg gikk ut i gangen der døren til badet er, da jeg plutselig så at det sto en dame utenfor badet vårt.(Vi hadde bodd i kollektiv før, så var vant med å møte fremmede gester om morgenen. Tok derfor litt tid før jeg reagerte på det.) Hun i tjueårene omtrent, hadde en tynn badekåpe og frisert kort hår.Hun var visst like forvirret som meg, og ble litt sint. Så forandret utseendet seg, hun ble skremmende stygg og gammel. Jeg skrek og våknet.
Moren min mener at dette var en vardøg der jeg oppfattet at hennes svigermor lengtet hjem, og sannynligvis tenkte voldsomt på hvordan hun ville ha stått opp og stelt seg hvis hun ikke var på sykehjemmet. (der hun bare hadde bodd i få uker.)
For min del våknet jeg i sengen og torde ikke sovne igjen, og var skeptisk til å sove der en stund. Jeg ønsker ikke å risikere å "møte henne" når jeg sovner.
Er det en vardøg, eller en ut av kroppen-opplevelse? Er det sannsynlig at hun opplevde det samme? Noen som kan forklare?
Drømmer, NDO & ut av kroppen ⇒ Ut av kroppen eller vardøger?
Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer
-
- Nybegynner
- Startet: 16 Okt 2007 01:09
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Eiksmarka
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 18 Jan 2006 22:51
- 18
- Kjønn (valgfri): supahuman
- Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
- Har takket: 18 ganger
- Blitt takket: 18 ganger
Tror ikke det var verken en uko eller en vardøg, bare en livaktig drøm rett og slett. Hørtes ekkelt ut.
Antall ord: 23
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Aug 2006 12:59
- 18
Enig med Vilma. Drømmer kan være virke utrolig virkelige. Og de sitter i lenge etterpå.
Antall ord: 17
Lev livet mens du har det
Terron sin Madam
Terron sin Madam
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 01 Okt 2007 21:48
- 17
- Lokalisering: Vestfold
Jeg trodde vardøger var et forvarsel på en måte. At man hører noen komme, før de kommer o.l....eller?? Hun dama der kom jo aldri. Og hun er ikke død....
Nei ikke vet jeg hva det var for noe.....
Nei ikke vet jeg hva det var for noe.....
Antall ord: 45
Rock on
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Jeg ville holdt tingene litt fra hverandre var jeg deg.
De MÅ ikke være knyttet sammen. Jeg tror drømmen din bare var en ekkel drøm.
Vardøger florerer. Jobber med en i 50årene som fortallte om hvordan hele familien strømmet til vinduet når han var liten og såg far komme hjem fra sjøen.
De høret bussen og det hele.
Bare att det komm ingen og det var ingen buss.
Ikke før 15 min senere. Da skjedde det i virkligheten, det som de hadde sett som vardøger først.
Om du roter på rommet er vel det det verste. Da bør du begynne og holde det ryddigt.
De MÅ ikke være knyttet sammen. Jeg tror drømmen din bare var en ekkel drøm.
Vardøger florerer. Jobber med en i 50årene som fortallte om hvordan hele familien strømmet til vinduet når han var liten og såg far komme hjem fra sjøen.
De høret bussen og det hele.
Bare att det komm ingen og det var ingen buss.
Ikke før 15 min senere. Da skjedde det i virkligheten, det som de hadde sett som vardøger først.
Om du roter på rommet er vel det det verste. Da bør du begynne og holde det ryddigt.
Antall ord: 118
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Godt poeng.
Stikke fingern i jorda og kalle det en drøm. Rett og slett. Skal ikke overtolke alt heller.
Dog. Er en av de gangene jeg virkelig har vært i tvil. Skal ikke utbrodere den kontakten vi har hatt innenfor familien mer, men for meg er det veldig, veldig uvanlig å drømme slik. Syke drømmer, helt klart. Men så livaktige? Nei. Min første reaksjon var også at det bare var en drøm. Men forslaget om at "det ikke ville være så rart om hun tenkte mye på stedet" fikk meg i tvil, og det er da jeg virkelig begynner å lure.
Ikke så mye på dette enkelttilfellet, men overhodet muligheten for at man kan få en så klar kontakt som dette, telepatisk.
Dog. Er en av de gangene jeg virkelig har vært i tvil. Skal ikke utbrodere den kontakten vi har hatt innenfor familien mer, men for meg er det veldig, veldig uvanlig å drømme slik. Syke drømmer, helt klart. Men så livaktige? Nei. Min første reaksjon var også at det bare var en drøm. Men forslaget om at "det ikke ville være så rart om hun tenkte mye på stedet" fikk meg i tvil, og det er da jeg virkelig begynner å lure.
Ikke så mye på dette enkelttilfellet, men overhodet muligheten for at man kan få en så klar kontakt som dette, telepatisk.
Antall ord: 125
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Re: Godt poeng.
Joda, åndelig kontakt igjenom drømmer er beskrevet i alle kulturer stadig vekk.stikling skrev:Stikke fingern i jorda og kalle det en drøm. Rett og slett. Skal ikke overtolke alt heller.
Når jeg sier hva jeg tror, så betyr ikke det att det ikke er muligheter for andre løsninger.
:mozilla_smile:
Antall ord: 162
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Des 2005 21:35
- 18
- Blitt takket: 4 ganger
Åndelig kontakt kan jo bare være fantasi, reellt for nokon men like fullt kan det være fantasi, kanskje fordi behovet for fantasiopplevelsen har opphav i det bevisste og dertil tolka i underbevisstheten for å forklare eller avklare noko som skjer i ens liv der og da.
Antall ord: 47
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence
we might just infect those around us
with intelligence
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Jeg tror nok dette "bare" var en livlig drøm... Jeg har selv mange ganger drømt at jeg har stått opp og gjort alt det jeg gjør om morgenen, for så å våkne forvirret og innse at jeg bare har drømt. Disse drømmene er svært livaktige.
Det er vel også sant som pus sier at vardøger pr definisjon er når man hører/ser/føler noen før de faktisk kommer. Siden svigermora ikke kom, var det nok ikke en vardøg...
Jeg tror kanskje denne drømmen din viser til din skepsis/redsel for svigermor. Huset minner kanskje for mye om henne og dine dårlige erfaringer med henne, og derfor dukker hun opp og "hjemsøker" deg i drømmene dine. Prøv å kvitte deg med de vonde følelsene, så kanskje du slipper slike opprivende drømmer.
Men som Metodisten sier; dette er bare mine tanker, og trenger ikke nødvendigvis å være riktig.
Det er vel også sant som pus sier at vardøger pr definisjon er når man hører/ser/føler noen før de faktisk kommer. Siden svigermora ikke kom, var det nok ikke en vardøg...
Jeg tror kanskje denne drømmen din viser til din skepsis/redsel for svigermor. Huset minner kanskje for mye om henne og dine dårlige erfaringer med henne, og derfor dukker hun opp og "hjemsøker" deg i drømmene dine. Prøv å kvitte deg med de vonde følelsene, så kanskje du slipper slike opprivende drømmer.
Men som Metodisten sier; dette er bare mine tanker, og trenger ikke nødvendigvis å være riktig.
Antall ord: 166
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Tror kanskje jeg gikk inn i temaet feil i utgangspunktet. Dette er et område der jeg er en tviler.
Vardøger har hos oss alltid fungert mest som et varsel, med enkelte hederlige unntak.
Når jeg pøser på med detaljer er det mest for å presentere muligheten for at det kanskje var mer enn en drøm, heller enn å argumentere vilt for det.
Og spørsmålet er som sagt; finnes det en mulighet for at sånt kan skje? Og i hvilke situasjoner kan det inntreffe?
Men takk for rådet, det er fullt mulig at jeg synes stedet minte for mye om henne. Da vi flyttet inn var huset nesten som et museum over de tidligere beboerne å regne.
For henne er jeg "lausungen til tøsa sønnen hennes giftet seg med". Ubehagelig men tannløs gammel kjerring. (Tannløs som i; gjør ikke stor skade, om hun så prøver.)
Nå blir det derimot pusset opp, sakte men sikkert.
Takk for alle kommentarer.
Vardøger har hos oss alltid fungert mest som et varsel, med enkelte hederlige unntak.
Når jeg pøser på med detaljer er det mest for å presentere muligheten for at det kanskje var mer enn en drøm, heller enn å argumentere vilt for det.
Og spørsmålet er som sagt; finnes det en mulighet for at sånt kan skje? Og i hvilke situasjoner kan det inntreffe?
Men takk for rådet, det er fullt mulig at jeg synes stedet minte for mye om henne. Da vi flyttet inn var huset nesten som et museum over de tidligere beboerne å regne.
For henne er jeg "lausungen til tøsa sønnen hennes giftet seg med". Ubehagelig men tannløs gammel kjerring. (Tannløs som i; gjør ikke stor skade, om hun så prøver.)
Nå blir det derimot pusset opp, sakte men sikkert.
Takk for alle kommentarer.
Antall ord: 169
Hide post links |