Hjemsøkt, Gjenferd & Åndernidarosdomen

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Har så lyst til å dra dit, men da blir alternativet at jeg må være med på fotball kamp også, så jeg vet ikke helt...
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Innlegg av Vilma »

Off fotball... hadde ikke jeg orket...
Antall ord: 6
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Amfelia »

Tok nesten pusten fra meg da jeg var der i sommer, så vakkert syntes jeg det var!
Det var herlig orgelmusikk og et flott fargespill, ble neste litt andektig jeg, og ville sette meg ned og nyte øyeblikket, men min kjære mann ville ut i solen, han liker ikke kirker...Han
syntes jo at Domen var et praktbygg, men hadde vel helst sett at vi satt på en uterestaurant, i stedet for å dasse etter en halvgal nordlenning på munkejakt :D
Men Nidarosdomen er absolutt verdt et besøk, ja det er et must når man først besøker denne trivelige byen!

Amfelia
Antall ord: 104
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
guardian
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Feb 2007 21:20
17

Innlegg av guardian »

Zyq skrev:
puma/f skrev:En plass jeg kunne tenkt meg og gått er i gangane under nidarosdomen, de går mellom domen og Vår Frue kirke og de sies at gangene går helt ut til munkholmen.
Det hadde vært en ok spassertur....
*drømme*

Puma/f
Kunne jo vært spennende om det hadde stemt dette, - men:

Disse "gangene" mellom Nidardomen og Munkholmen er bare rykter du. Det har versert srykter om disse gjennom laange tider, men dessverre så stemmer de ikke.
Du vet hvor langt det er dette? Og under havet der, - det ville blitt nokså dypt nede. Middelalderens ingeniører skulle hørt deg her..

Ånei, den turen blir nok der den hører hjemme: I dine drømmer. :D
åhh,hvordan vet du dette, har du sjekket selv?????????????????
Antall ord: 135
love'n peace

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

puma/f

Innlegg av puma/f »

Zyq skrev:
puma/f skrev:En plass jeg kunne tenkt meg og gått er i gangane under nidarosdomen, de går mellom domen og Vår Frue kirke og de sies at gangene går helt ut til munkholmen.
*drømme*

Puma/f

Disse "gangene" mellom Nidardomen og Munkholmen er bare rykter du. Det har versert srykter om disse gjennom laange tider, men dessverre så stemmer de ikke.
Du vet hvor langt det er dette? Og under havet der, - det ville blitt nokså dypt nede. Middelalderens ingeniører skulle hørt deg her..

Det er helt sikker ganfger mellom nidaros of vår frue kirke... Under vår Frue kirke ligger det faktisk mange gravlagt ;) Så noen av gangene eller katakober finnes, men de er ikke utforsket ferdig av arkiologer ennå så vidt jeg har fått med meg ( litt for lenge siden jeg har holdt meg oppdatert der ) De går nok ikke uttil munkholmen men det som er spennende er at ingen i dag er helt sikker på hvor de går og ender.....
Det står litt om dette på sidene til vår frue kirke som er en like spennde kirke som nidarosdomen når en begyner og grave litt i historien. Det str litt her http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_F ... Trondheim)
men trenger litt mere tid enn jeg har i dag for og grave fram flere sider...

Enjoy
og ikke glem
legneder har en rot i virkligheten sjøl om de nok ikke er like fantsiske så er det noe som starta den ;)

Puma/f
Antall ord: 297

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

puma/f

Innlegg av puma/f »

guardian skrev:
Zyq skrev:
*drømme*

Puma/f

åhh,hvordan vet du dette, har du sjekket selv?????????????????
Som sagt det finnes ganger mellom vår frue kirke og nidaros domen. Og det er faktisk ikke den helt vanvittigg lange gåturen for alle som er litt kjent i trondheim ;) Og det er mye historie mellom de to kirkene der . Folk som liker og besøke nidaros bør også ta en tur til vår frue kikre om ikke anna så av historiske årsaker :)

puma/f
Antall ord: 206

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Nov 2005 09:09
19
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

Vår Frue kirke ja..

Denne er meget pen, restaurert som den er nå. Dette er en kirke med en historie som omfatter utallige branner bl.a..

Den er også den tredje største av 12 kirker som er oppført på Riksantikvarens liste over store kirker av nasjonal verdi, som: "på grunn av størrelse og rikdom medfører ekstra utfordringer for vern og vedlikehold."

Ellers er nå gravgangene eller katakombene som man liker å kalle dem, stort sett kartlagt unntatt under den østre delen av denne kirken.

Det er en liten detalj som ikke blir opplyst så mange steder fra denne kirkens annaler: Daværende biskop Johan Christian Schønheider døde av sjokk etter at han en mørk kveld i mars 1803 snublet over en sinnforvirret mann som kravlet opp av en oppkastet grav på Vår Frue kirkegård. Søtt, ikke sant?

Verdt et besøk, enig i det ja. :D

(bare kort til guardian: Hvis du ikke hadde irritert meg med 17 spørsmålstegn etter hverandre så skulle jeg svart deg på hvor jeg har mine opplysninger om den påståtte underjordiske\undersjøiske gangen mellom Nidarosdomen og Munkholmen ifra..)
Antall ord: 197
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
guardian
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Feb 2007 21:20
17

Innlegg av guardian »

Zyq skrev:Vår Frue kirke ja..

Denne er meget pen, restaurert som den er nå. Dette er en kirke med en historie som omfatter utallige branner bl.a..

Den er også den tredje største av 12 kirker som er oppført på Riksantikvarens liste over store kirker av nasjonal verdi, som: "på grunn av størrelse og rikdom medfører ekstra utfordringer for vern og vedlikehold."

Ellers er nå gravgangene eller katakombene som man liker å kalle dem, stort sett kartlagt unntatt under den østre delen av denne kirken.

Det er en liten detalj som ikke blir opplyst så mange steder fra denne kirkens annaler: Daværende biskop Johan Christian Schønheider døde av sjokk etter at han en mørk kveld i mars 1803 snublet over en sinnforvirret mann som kravlet opp av en oppkastet grav på Vår Frue kirkegård. Søtt, ikke sant?

Verdt et besøk, enig i det ja. :D

(bare kort til guardian: Hvis du ikke hadde irritert meg med 17 spørsmålstegn etter hverandre så skulle jeg svart deg på hvor jeg har mine opplysninger om den påståtte underjordiske\undersjøiske gangen mellom Nidarosdomen og Munkholmen ifra..)
ja huff disse spørsmålstegnene åhh gid
Antall ord: 207
love'n peace

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
shadowgirl
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Jun 2007 15:33
17
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av shadowgirl »

Trøndergut skrev:Hei.

Jeg antar at Nidarosdomen er åpen for publikum på dagtid nå også. Om det spøker der? Jeg personlig har ikke sett noen spøkelser der, men får alltid en uhyggelig følelse av å bli observert når jeg er inne i kirken, eller passerer den på utsiden. En kamerat av meg arbeidet der en stund, og han har fortalt om mange rare og uhyggelige opplevelser inne i Domen. En av mine lærere på ungdomsskolen fortalte også om skremmende opplevelser der inne, på 60-70-tallet. Ellers går det mange kjente historier om Munken, og andre gjenferd som skal holde til der. Det skal visst være ganske mange også. Ellers er Trondheim proppfull av bygninger med tilhørende spøkelseshistorier, og spennende fortidshistorier. Kristiansten Festning, Munkholmen, og Hotell Prinsen (eller var det Britannia det var?) er noen av dem. Ellers finnes det flere utesteder og museumer som skal være hjemsøkt. Jeg personlig er ikke i tvil om at det spøker i Nidarosdomen, etter alle de historiene jeg har hørt fra nære kjente. Jeg vil ikke anbefale noen å dra dit for å søke etter spøkelsene, fokuser heller på å oppleve Domkirken og dens historie, i all dens prakt og mektighet.
jeg har sovet på Britannia... hehe.. veldig fint hotell
Jeg var i nidarosdomen i dåpene til fettern og kusina mi...
Antall ord: 233
Et Kyss Om Dagen, Er Bra For Magen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links