Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderEr vår skjebne fastlagt eller??????

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
storms
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Feb 2007 11:17
17
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 51 ganger

Innlegg av storms »

wicced skrev:Det kan jo virke som om vi har fri vilje...
Men er det sikkert, likevel?

Hvis man tenker at alle ting er resultater av reaksjoner. Kjemiske reaksjoner bl.a.
Man kan kanskje si at alt skjer av seg selv i en uimotståelig lang kjede med reaksjoner og derfor på et vis er forutbestemt? Og at tingene ikke kunne vært på noen annen måte.

Hvis en ball f.eks treffer en vegg, så må den bevege seg i en spesiell retning. Det er ikke tilfeldig hvilken retning den tar, fordi det er sånn krefter virker. Den vil bli sendt ut fra veggen igjen med en vinkel som er like stor som innfallsvinkelen... (hvis dere skjønner...)
Hendelser burde vel kanskje da også på et svært avansert vis være mulig å beregne matematisk. (altså, det ville sikkert vært altfor komplisert til å gjennomføre)
Inkludert alt man gjør, tenker osv.
Som et resultat av en eller annen domino som veltet.

:mozilla_undecided:

Det var visst litt vanskelig å forklare...
Et godt innlegg der wicced ;) En svært fornuftig vinkling som bifalles med høylytt applaudering ;)

StormS;)
Antall ord: 189

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
marikken
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Apr 2007 22:41
17
Kjønn (valgfri): jiiinte
Lokalisering: rygge

Innlegg av marikken »

Storms!
Deg er det lenge siden jeg har snakket med :mozilla_smile:
Antall ord: 12
:-)smil til verden,og den smiler tilbake:-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

snuppedilla skrev:skjebnen er et ord som skulle vært fjernet fra vokabularet... det betyr derimot ikke at tilfeldighet er oppskrift på en syklus
Hmmmm...Hva røyker du egentlig snuppedilla ?

Tuller.
Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Det vi har felles i denne tråden er i allefall att her er vi alle synsere og spekulanter. :D
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
storms
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av storms »

marikken skrev:Storms!
Vet det marikken...

StormS;)
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
marikken
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Apr 2007 22:41
17
Kjønn (valgfri): jiiinte
Lokalisering: rygge

Innlegg av marikken »

storms skrev:
marikken skrev:Storms!
Vet det marikken...

StormS;)
Hyggelig å se deg her da :mozilla_wink:
Antall ord: 27
:-)smil til verden,og den smiler tilbake:-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

storms skrev: Et godt innlegg der wicced ;) En svært fornuftig vinkling som bifalles med høylytt applaudering ;)

StormS;)
takk:)
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
storms
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av storms »

Jeg titter nå innom fra tid til annen for å se hva som skjer. Men det har vært knapt med tid i det siste, men hvem vet kanskje det blir litt mere para tid fremover....

StormS;)
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Hvis man tenker at alle ting er resultater av reaksjoner. Kjemiske reaksjoner bl.a.
Man kan kanskje si at alt skjer av seg selv i en uimotståelig lang kjede med reaksjoner og derfor på et vis er forutbestemt? Og at tingene ikke kunne vært på noen annen måte.

Hvis en ball f.eks treffer en vegg, så må den bevege seg i en spesiell retning. Det er ikke tilfeldig hvilken retning den tar, fordi det er sånn krefter virker. Den vil bli sendt ut fra veggen igjen med en vinkel som er like stor som innfallsvinkelen... (hvis dere skjønner...)
Hendelser burde vel kanskje da også på et svært avansert vis være mulig å beregne matematisk. (altså, det ville sikkert vært altfor komplisert til å gjennomføre)

En kan beregne alle typer utfall statistisk. Nå har det seg at alle muligheter er åpne, men entropien skal være høyest mulig, derfor velger naturen den tilstasnden med høyest multiplisitet i makrotilstand. Sagt forenklet, den velger den mest sannsynlige løsningen. Likevel må en ta med alle parametere i beregningene....hva med de vi ikke har oversikt over? Hva med katta til Erwin?
Antall ord: 238
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Innlegg av TheTech »

Hvis man stiller spørsmålet: "Hva er poenget med livet", blir man sett stygt på og trodd man er pshyko.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
storms
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av storms »

Hecate skrev:

En kan beregne alle typer utfall statistisk. Nå har det seg at alle muligheter er åpne, men entropien skal være høyest mulig, derfor velger naturen den tilstasnden med høyest multiplisitet i makrotilstand. Sagt forenklet, den velger den mest sannsynlige løsningen. Likevel må en ta med alle parametere i beregningene....hva med de vi ikke har oversikt over? Hva med katta til Erwin?
Vel, gitt en god formel så vil Erwin tilhøre avvikene, høyre og venstre side i normalfordelingskurven. Skomaker, bli ved din lest.... og således gikk yrket i arv....

Jeg er særdeles tilhenger av Wicced sine illustreringer fordi jeg ikke tror nevneverdig på tilfeldigheter.

Mange vil nok påstå at det var ekstremt tilfeldig at akkurat de ble utsatt for det, men ofte når du bryter det opp i sine detaljer, så minker andelen tilfeldigheter. Et blodig og grusomt tilfelle er Londonbombene... Tilfeldig at akkurat de og de døde? Vel, de bor i et utsatt terrormål, det reduserer tilfeldighetene noe, for det er jo mer tilfeldig om det hele skulle skje i Cardiff? Kollektivtrafikk.... vel, det vil jo være mer tilfeldig om det var en gang og sykkelsti. Osv....

Men det er vel tilfeldig hvor en bor? Nei, det er ikke det. Det ligger et mønster til grunn for hvor de fleste bor. Jeg skulle være tilbøyelig til å si at det er særdeles tilfeldig om en gutt ble plukket opp på en skole i Afrika og 4 timer tilfeldigvis satt på en av bussene eller togene i London......

Spørsmålet er om hele skjebnen er avgjort på forhånd? Altså før du er født. Da må jeg melde pass... Det har jeg ikke den helt store troen på. Men at kortstokken er betydlig redusert i det du ankommer verden ser jeg på som svært sannsynlig. Ellers vil jeg minne om urgamle ordtak som:

What comes around, goes around....
fortiden henter deg igjen.
Du er din far opp av dage
Eplet faller sjelden langt fra stammen.....
osv osv osv...

Ellers kan jeg jo å nevne kaosteorien, om system i galskapen.... ;)

StormS;)
Antall ord: 533

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Selv om jeg elsker Albert Einstein som fysiker, så tar jeg Bohrs side og sier at Gud kaster terning. Derimot som jeg skrev lenger opp; antall terningkast øker sannsynlighetene.
Tilfeldigheter finnes jo ikke fordi vi hele tiden skaper virkeligheten gjennom makroskopiske handlinger, går vi inn på mikonivå vil vi se at det finnes uendelig mange løsninger, men bare de som gir gunstigst energiutbytte er sannsynlige. M.a.o. det som skjer.
Antall ord: 73
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

wicced skrev:
BA. skrev: Det er jo ingen grunn til å tro at det er noen fastlagt skjebne, så enig i det er jeg ikke. :)
Det var ikke akkurat slik jeg mente det…
Ikke som skjebne bokstavelig talt…
Det jeg mente var at akkurat du kunne ikke blitt til på noen annen måte. Derfor var det din ”skjebne” å bli født inn i den familien… :)
Jeg er enig med deg at det virker usannsynlig at vi ikke skulle ha fri vilje. Det virker jo som om vi har det.
Vi har jo valg vi kan ta. Men det vi ender opp med å velge, er vel ikke uten grunn, med mindre begge mulighetene er like sannsynlige.

Jeg kunne jo sagt at det ikke er noen grunn til å tro på fri vilje heller…
Valgene vi tar er oftest basert på mange forskjellige grunner. Noen er basert på vane, men sandre på ønsker om resultat. Jeg har tidligere gitt noen grunner for å tro på fri vilje. :)
BA. skrev: Det vi diskuterer her er om kombinasjonen er mulig i det hele tatt. Din definisjon av skjebne, som ikke inneholder noen faste punkter, bare et utgangspunkt, bør ikke være i konflikt med fri vilje.
Jeg skjønner ikke hva du mener her… at min definisjon av skjebne ikke er i konflikt med fri vilje?

Jeg sier at våre tanker/handlinger også er en del av ”reaksjonen” som gjelder alle ting.
Og at ting ikke har noen alternative måter å skje på, med mindre det fantes flere alternativer som var like sannsynlige.
Slik jeg forstår det mener du skjebnen er et utgangspunkt og ikke et fastlagt spor. Mange av våre valg er valg hvor vi ikke føler vi valget er reelt. Vi synes vi må gjøre det slik eller så. Det betyr ikke at vi ikke har fri vilje, men at det ligger mange eller vektige grunner for å gjøre slik.
BA. skrev: Og om vi har fri vilje eller ikke, jeg tror vi har det. Selv om våre vaner preger våre handlinger sterkt, så er det opp til oss selv hele tiden.

Faktorer som forglemmelse, impulsive vanebrudd osv peker mot at vi ikke er forhåndsprogrammert. Selvfølgelig er det mulig å programmere inn en forglemmelse også, men det er enklere å tro at slike faktorer kommer av at vi faktisk har fri vilje.
Det kunne virke slik. Som om det er opp til oss selv hele tiden… og det er vel sant også.
Altså, man gjør det man har lyst til, men det man har lyst til har bakgrunn i tanker… osv.
Ting kan jo virke som om vi ikke er forhåndsprogrammert, men det kan nettopp være fordi det er så mange faktorer som spiller inn.
Hvis ting ikke skulle vært fastlagt, så måtte det finnes ting som er nøyaktig like sannsynlige at skulle skje. Også når det gjelder valg man tar…
Jeg ser ikke noen grunn til at det måtte være nøyaktig like stor sannsynlighet.
BA. skrev: Så har vi det etiske problem ved spørsmålet. Om vi ikke har fri vilje, kan vi da stå ansvarlig for våre handlinger? Hvis vi ikke har valget mellom å gå hjem eller stjele en sykkel, men er forhåndsprogrammert til å stjele sykkelen, kan vi da straffes for å stjele sykkelen? Har en slik straff da noen preventiv virkning?
En straff kunne hatt preventiv virkning ved at den sendte reaksjonene i hjernen i en annen retning.
Det er en del av reaksjonen (eller "skjebnen") at folk blir straffet for det de gjør galt (ikke bestandig, så klart),
blant annet fordi folk tror at vi har fri vilje. Det blir uansett rett at folk blir straffet.

Selv om jeg skulle tro at jeg ikke egentlig hadde fri vilje, så ville jeg ikke gått rundt og gjort masse gale ting.
Jeg har ikke lyst til å gjøre gale ting… kanskje fordi sånn er hjernen min :P
Hva hjelper det om signalene i hjernen sendes i andre retninger, dersom utfallet uansett blir at sykkelen skal stjeles? Hvis du ikke har fri vilje, kan du heller ikke velge selv om du vil gjøre gale ting eller ikke, da er det forhåndsprogrammert.
Antall ord: 712

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fatboy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Sep 2007 12:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Fatboy »

Jeg mener vi har tilmålt tid her på jorda. Det er et "timeglass" som sanda renner ut av.

Om vi skal dø på en bestemt måte er jeg litt usikker på.
Jeg driter i om jeg dævver nå eller om 50 år, bare det skjer fort og uten smerter.
Antall ord: 52
Det finnes mer mellom himmel og jord, enn jeg kan forklare

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

Hecate skrev:
Interessant å lese:)
Det var den katta til Erwin, ja...
:P
Antall ord: 77

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

BA. skrev: Valgene vi tar er oftest basert på mange forskjellige grunner. Noen er basert på vane, mens andre på ønsker om resultat. Jeg har tidligere gitt noen grunner for å tro på fri vilje.
Det er vel dette du sikter til, da (fant ikke noe mer, men så er jo jeg dårlig på sånn leting :mozilla_oops: ):
BA. skrev:Faktorer som forglemmelse, impulsive vanebrudd osv peker mot at vi ikke er forhåndsprogrammert. Selvfølgelig er det mulig å programmere inn en forglemmelse også, men det er enklere å tro at slike faktorer kommer av at vi faktisk har fri vilje.
Hmm… Jeg tror jeg skjønner hva du mener.
Men man kan jo si at det ikke var uten grunn at du glemte det… kanskje var det fordi du tenkte på andre ting som var viktige. Ting skjer jo ikke helt tilfeldig og uten grunn, selv om det kan virke sånn (?).
BA. skrev:Slik jeg forstår det mener du skjebnen er et utgangspunkt og ikke et fastlagt spor.
Beklager, men jeg er litt usikker på hva du egentlig mener…

Slik jeg tolker det:
Et utgangspunkt: Vil si at en ting skjedde. For eksempel at jeg sølte vann over boka mi. Det som så skjer er fritt for meg å velge, jeg kan kaste den og kjøpe ny eller tørke den osv…
Fastlagt spor: En ting skjer… og det som følger er også forhåndsbestemt.

Det jeg sier, er vel egentlig den andre… Dersom jeg sølte vann over boka mi, så er det ikke tilfeldig hvilket valg jeg tar. Hvis jeg ikke har råd å kjøpe ny, så må jeg nok tørke den jeg har. Hvis jeg er veldig lat og har masse penger og ikke har noe imot å sløse med disse, så kjøper jeg en ny.
BA. skrev:Mange av våre valg er valg hvor vi ikke føler vi valget er reelt. Vi synes vi må gjøre det slik eller så. Det betyr ikke at vi ikke har fri vilje, men at det ligger mange eller vektige grunner for å gjøre slik.
Ja, det kan det bety. :)
BA. skrev:Jeg ser ikke noen grunn til at det måtte være nøyaktig like stor sannsynlighet.
Fordi hvis man skal velge noe, uten at det er en eller annen faktor som er avgjørende (som arv og miljø osv) for hvilket valg man ender opp med, så er det (kanskje) ikke fri vilje.
Alt som skjer har en årsak, eller en begrunnelse for at det skjedde… (hvis en kopp datt ned fra kjøkkenbenken, så var det ikke uten grunn, men f.eks fordi noen gikk på gulvet og lagde vibrasjoner slik at den veltet osv)
Hvis to utfall har like stor sannsynlighet, er det vel ingen grunn til at det ene skjedde i stedet for det andre. Da er det med andre ord helt ”fritt” hva som blir valgt.
BA. skrev: Hva hjelper det om signalene i hjernen sendes i andre retninger, dersom utfallet uansett blir at sykkelen skal stjeles? Hvis du ikke har fri vilje, kan du heller ikke velge selv om du vil gjøre gale ting eller ikke, da er det forhåndsprogrammert.
Dersom man visste om at man kunne bli straffet før man stjal sykkelen, så kanskje man ikke ville gjort det likevel.
Dersom man stjal sykkelen og blir straffet, så minsker det kanskje sannsynligheten for at man gjør det igjen.
Vet ikke om vi er forhåndsprogrammert akkurat… Men valgene vi tar, har en begrunnelse i likhet med alt som skjer. Derfor kunne jeg kanskje ha beregnet hva som ville skjedd, og hva slags valg noen ville tatt.
Antall ord: 618

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links