Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderEr vår skjebne fastlagt eller??????

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

snuppedilla skrev:reinkarnasjon gir da en syklus
hva om... vi lever i både syklusen og likevel ikke
hva om vi er bakenfor illusjon som er både live og livene (reinkarnasjon)
hva om planen ble lagt i hovedtrekk, men at vi planlegger hele tiden avhengig av hva planen vi hadde høstet?
da må dette være en kontinuerlig prosess og ikke kun mellom hvert liv?

kontroll i tilsynelatende mangel på kontroll
skjebne i tilsynelatende tilfeldighet
fri skjebne?

jeeeze...
puslespill
tiden er tilsynelatende eksisterende...
Uten tidsaspektet kan man kanskje tenke seg at man både er død og levende samtidig, man er både i livet (alle livene) og mellom livene samtidig. Da vil vi i vårt nålevende liv kun være marionetter som danser etter sjelens ønske, og vi vil ikke ha noen fri vilje i dette livet.

Forsto jeg deg riktig nå?
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Azurah skrev:Skjebne og skjebne. Spørs helt hva man gjør det til selv, man kan f.eks bli spådd / lest av en sannsigerske og utifra informasjonen man får velge å leve på en annen måte enn man ellers hadde gjort om denne informasjonen ikke hadde nådd en.

Jeg tror ikke at hele livet vårt er forutbestemt fra før man blir født,men jeg tror at menneskene man møter er forutbestemt. At man på et eller annet vis SKAL møte disse menneskene uansett, det er disse som skaper det livsløpet vi lever og er biter av valgene vi tar.

Mange som har hatt regresjons opplevelser gjenmøter mennesker de har hatt kontakt med i dette livet også,en syklus som går igjen og igjen. Når vi da har levd våre dager til ende vil vi igjen møte disse åndene og kan da nesten le av alt man har gjennomgått i det levende liv. Jeg tor også at mestparten av informasjon fra tidligere liv blir visket ut gjennom nye 9 mnd i et svangerskap,men at man uasnett..i neste liv skal igjen få møte de som står en nærmest. Ikk en fast syklus hvor din bror blir din bror etc,men hvor andene tar plass i nye kropper og på et eller annet vis finner tilbake til hverandre.

Det er den eneste skjebnen jeg tror på. i min regresjon så jeg min far, da på 16-1700 tallet,i denne mannen så jeg min nåværende mann. hvem vet?
Gifta du deg med faren din? :shock: :-&
Antall ord: 274

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
mashuu

Innlegg av mashuu »

Det kan jo virke som om vi har fri vilje...
Men er det sikkert, likevel?

Hvis man tenker at alle ting er resultater av reaksjoner. Kjemiske reaksjoner bl.a.
Man kan kanskje si at alt skjer av seg selv i en uimotståelig lang kjede med reaksjoner og derfor på et vis er forutbestemt? Og at tingene ikke kunne vært på noen annen måte.

Hvis en ball f.eks treffer en vegg, så må den bevege seg i en spesiell retning. Det er ikke tilfeldig hvilken retning den tar, fordi det er sånn krefter virker. Den vil bli sendt ut fra veggen igjen med en vinkel som er like stor som innfallsvinkelen... (hvis dere skjønner...)
Hendelser burde vel kanskje da også på et svært avansert vis være mulig å beregne matematisk. (altså, det ville sikkert vært altfor komplisert til å gjennomføre)
Inkludert alt man gjør, tenker osv.
Som et resultat av en eller annen domino som veltet.

:mozilla_undecided:

Det var visst litt vanskelig å forklare...
Antall ord: 170

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 17:27
18

Innlegg av Globeline »

BA. skrev:
Globeline skrev:Hvorfor spør du om et spørsmål jeg allerede har svart på? Jeg har sagt at jeg tror vi har både fastbestemt skjebne og fri vilje - jeg forklarte det i første innlegg. Dersom det er noe der som er utydelig så spør gjerne om nærmere forklaring - så skal jeg se om jeg gidder svare deg.
Fordi du ikke har svart på hvordan fri vilje og skjebne kan kombineres. Du bare gjentar at du tror på begge deler.
Jo, det har jeg faktisk forklart. Så les en gang til du, kanskje du forstår det.
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

magnolia - sluttet

Innlegg av magnolia - sluttet »

Pga av fri vilje, gjør mennesket ofte feil. Om mennesket skal lære, må det ha fri vilje slik at det ser det det gjør feil og kan lære av det.
Man kan skifte retning, ombestemme seg fordi man har fri vilje.

Jeg tror livet på jorden hadde vært fredligere om mennesket ikke hadde denne "fri-vilje-evnen". Mennesket kan tenke det det vil, og dermed påvirke det meste. Mennesket er suveren i sin eksistens blant alt annet liv på jorden.

Grunna fri vilje, misbruker mennesket makt. Grunna fri vilje, kan mennesket utøve manipulasjon og sluhet. Grunna fri vilje, vet mennesket hva ondskap er og hvordan det kan utøves.

Vi er i sannhet en mektig art blant andre arter på jorden. Å ha fri vilje er å være intelligent. Hvordan mennesket bruker det, er også frivillig og ikke alltid bra.

Jo, jeg tror på fri vilje. Bare se rundt dere.
Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

wicced skrev:Det kan jo virke som om vi har fri vilje...

Hvis man tenker at alle ting er resultater av reaksjoner. Kjemiske reaksjoner bl.a.
Man kan kanskje si at alt skjer av seg selv i en uimotståelig lang kjede med reaksjoner og derfor på et vis er forutbestemt? Og at tingene ikke kunne vært på noen annen måte.

Hvis en ball f.eks treffer en vegg, så må den bevege seg i en spesiell retning. Det er ikke tilfeldig hvilken retning den tar, fordi det er sånn krefter virker. Den vil bli sendt ut fra veggen igjen med en vinkel som er like stor som innfallsvinkelen... (hvis dere skjønner...)
Hendelser burde vel kanskje da også på et svært avansert vis være mulig å beregne matematisk. (altså, det ville sikkert vært altfor komplisert til å gjennomføre)

Jeg skjønner hvor du vil, men det er ett lite problem ; nemlig at ting kan variere litte granne.

Den ballen som spretter i veggen ; hva hvis det er litt sidevind den ene veien, slik at ballen treffer 5 cm til venstre for et "vindstille treff" , da vil nedfallspunktet ikke bli det samme.
Og når da vinden blåser den andre veien, slik at treffpunktet på veggen blir 5 cm til høyre ?
Da blir det en mindre variasjon i vinkelen ballen treffer med.

Videre ; dersom dette er en murvegg, vil den være ujevn, noe som medfører at vinkelen vil være ulik ettersom hvor ballen treffer...

Dette bygger på kaos-teorien - en teori som viser at ting blir mer og mer tilfeldig, ettersom forholdene varierer , selv små forandringer gjør store utslag tilslutt, du har kansje hørt om sommerfugleffekten ?
At dersom en sommerfugl i kina flagrer litt ekstra med vingene, vi dette kunne medføre en sterk storm i vår del av verden - ett halvt år senere ?

Kun i vitenskapelige kontrollerte forsøk, kan man gjenta et forsøk gang etter gang, og få tilsvarende resultat. Og det krever at alle parametre er identisk fra gang til gang.

Så problemet er ; når andre elementer får virke på forsøkene, vil det medføre forskjellige resultater.
Klarer man å kaste ballen identisk like hardt hver gang ? vil det være vindstille ( eller identisk vind ) hver gang.?
Vil kasteren klare å få ballen til å gå identisk hver gang ? eller vil kastene variere bittelitt ?
Regn, vil det medføre endring i forholdene ? temperatur, påvirke elastikken i ballen, sov.
Listen kan gjøres mye lenger...

Vitenskapen har mange fornuftige ting å komme med, men når man mangler referanser å knytte tingene opp mot, er det og vanskelig å sette retningslinjer.

En dag forventer jeg at man finner ut måleteknikker som gjør at man kan påvise saker og ting ved å måle seg frem til at det er ting vi idag ikke har begrep om.

Som Marie Curie i sin tid oppdaget ; radioaktivitet.
Man visste ikke at det fantes, men tilslutt fant hun ut at radioaktiviteten svertet fotopapir igjennom sort papir, altså et "usynlig lys som trengte igjennom steder der synlig lys ikke kunne trenge igjennom...
Før man visste hva radioaktivitet var, bortforklarte man sverting av fotopapir med aldring, strølys, feil i kjemien i fotoplatene, osv.

Slik mange idag bortforklarer ting vi ikke har funnet det egentlige svaret på.
Men jeg regner med at vi vil få flere svar etterhvert, men det krever at noen er nysgjerrige, og undersøker disse uforklarlige sakene, slik at man faktisk etterhvert klarer å finne ut metoder til å påvise disse.

Så ; fri vilje ; jeg heller til teorien jeg nevnte ovenfor, med reinkarnasjon.
Bevis på at det er årsak - har jeg ikke, bare mistanker - og nysgjerrighet.

En eller annen vil engang finne noe som kan gjentaes i laboratoriet - slik man kan ved å sverte fotofølsomt materiale med radioaktiv stråling.
Men om det blir i våre dager, eller om det ligger lengre frem, det er en annen sak.

Dagens utnyttelse av radioaktiv stråling, finner vi innenfor legevitenskap, industri, kontroll og sikkerhet, samt bevaring av matvarer, det er sikkert flere områder og ..

Poenget er ; når noen ser resultater av noe, og ikke har forklaring på hva som skjer, skal vi ikke avvise kategorisk, fordi man oppdager stadig nye ting.

Husker ikke navnet, men en direktør hos IBM sa i sin tid at datamaskiner ikke ville komme til nytte, man ville maks ha behov for 5 stk worldwide...
Jeg tror han bommet litt... ;-)

Så; dersom man ikke har fremskaffet bevis enda, er ikke det ensbetydende med at ting ikke finnes .

mvh Asbjørn
Antall ord: 798

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

wicced skrev:Det kan jo virke som om vi har fri vilje...

Jo, jeg tror nok jeg forstår hva du mener. Alt har en årsak, og vårt valg avhenger av våre våre vaner, vår arv og vårt miljø.

Om vi har fri vilje eller ikke har jeg ikke diskutert i denne tråden, bare min mening om at fri vilje og forutbestemt skjebne ikke kan kombineres.

Når vi så går inn på temaet, mener jeg at vi har en fri vilje. Vi følger normalt et mønster som vi har lagt for lenge siden, men vi kan når som helst velge å plutselig bryte ut av dette mønsteret.
Antall ord: 278

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Globeline skrev:
BA. skrev:
Globeline skrev:Hvorfor spør du om et spørsmål jeg allerede har svart på? Jeg har sagt at jeg tror vi har både fastbestemt skjebne og fri vilje - jeg forklarte det i første innlegg. Dersom det er noe der som er utydelig så spør gjerne om nærmere forklaring - så skal jeg se om jeg gidder svare deg.
Fordi du ikke har svart på hvordan fri vilje og skjebne kan kombineres. Du bare gjentar at du tror på begge deler.
Jo, det har jeg faktisk forklart. Så les en gang til du, kanskje du forstår det.
Tja. Du skrev noe om at situasjoner repeteres, men hvis vi kan velge bort situasjonen, så er den ikke skjebnebestemt. OK, vi kan utsette den, men den vil bare komme igjen og igjen til du gir opp. Er det fri vilje?

Tenk deg et spill der du skal velge mellom rød og gul bil. Når du velger gul bil, så får du valget omigjen. Uansett hvor mange ganger du velger den gule bilen, så kommer du ikke videre i spillet. Kun når du velger rød bil så kommer du videre. Vil du så etterpå si at du hadde fritt valg?
Antall ord: 211

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Globeline
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Globeline »

BA. skrev:
Globeline skrev:
BA. skrev:
Tja. Du skrev noe om at situasjoner repeteres, men hvis vi kan velge bort situasjonen, så er den ikke skjebnebestemt. OK, vi kan utsette den, men den vil bare komme igjen og igjen til du gir opp. Er det fri vilje?

Tenk deg et spill der du skal velge mellom rød og gul bil. Når du velger gul bil, så får du valget omigjen. Uansett hvor mange ganger du velger den gule bilen, så kommer du ikke videre i spillet. Kun når du velger rød bil så kommer du videre. Vil du så etterpå si at du hadde fritt valg?
Jeg sa:

Jeg tror også at den beste måten å beskrive skjebnen på et et edderkoppnett - det viser at vi kan ta forskjellige veier - likevel komme tilbake til samme valg igjen - og den viser at vi har flere muligheter.
Antall ord: 252

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mashuu

Innlegg av mashuu »

Asbjørn skrev: Jeg skjønner hvor du vil, men det er ett lite problem ; nemlig at ting kan variere litte granne.

Den ballen som spretter i veggen ; hva hvis det er litt sidevind den ene veien, slik at ballen treffer 5 cm til venstre for et "vindstille treff" , da vil nedfallspunktet ikke bli det samme.
Og når da vinden blåser den andre veien, slik at treffpunktet på veggen blir 5 cm til høyre ?
Da blir det en mindre variasjon i vinkelen ballen treffer med.

Videre ; dersom dette er en murvegg, vil den være ujevn, noe som medfører at vinkelen vil være ulik ettersom hvor ballen treffer...

Dette bygger på kaos-teorien - en teori som viser at ting blir mer og mer tilfeldig, ettersom forholdene varierer , selv små forandringer gjør store utslag tilslutt, du har kansje hørt om sommerfugleffekten ?
At dersom en sommerfugl i kina flagrer litt ekstra med vingene, vi dette kunne medføre en sterk storm i vår del av verden - ett halvt år senere ?

Kun i vitenskapelige kontrollerte forsøk, kan man gjenta et forsøk gang etter gang, og få tilsvarende resultat. Og det krever at alle parametre er identisk fra gang til gang.

Så problemet er ; når andre elementer får virke på forsøkene, vil det medføre forskjellige resultater.
Klarer man å kaste ballen identisk like hardt hver gang ? vil det være vindstille ( eller identisk vind ) hver gang.?
Vil kasteren klare å få ballen til å gå identisk hver gang ? eller vil kastene variere bittelitt ?
Regn, vil det medføre endring i forholdene ? temperatur, påvirke elastikken i ballen, sov.
Listen kan gjøres mye lenger...

Vitenskapen har mange fornuftige ting å komme med, men når man mangler referanser å knytte tingene opp mot, er det og vanskelig å sette retningslinjer.

En dag forventer jeg at man finner ut måleteknikker som gjør at man kan påvise saker og ting ved å måle seg frem til at det er ting vi idag ikke har begrep om.

Som Marie Curie i sin tid oppdaget ; radioaktivitet.
Man visste ikke at det fantes, men tilslutt fant hun ut at radioaktiviteten svertet fotopapir igjennom sort papir, altså et "usynlig lys som trengte igjennom steder der synlig lys ikke kunne trenge igjennom...
Før man visste hva radioaktivitet var, bortforklarte man sverting av fotopapir med aldring, strølys, feil i kjemien i fotoplatene, osv.

Slik mange idag bortforklarer ting vi ikke har funnet det egentlige svaret på.
Men jeg regner med at vi vil få flere svar etterhvert, men det krever at noen er nysgjerrige, og undersøker disse uforklarlige sakene, slik at man faktisk etterhvert klarer å finne ut metoder til å påvise disse.

Så ; fri vilje ; jeg heller til teorien jeg nevnte ovenfor, med reinkarnasjon.
Bevis på at det er årsak - har jeg ikke, bare mistanker - og nysgjerrighet.

En eller annen vil engang finne noe som kan gjentaes i laboratoriet - slik man kan ved å sverte fotofølsomt materiale med radioaktiv stråling.
Men om det blir i våre dager, eller om det ligger lengre frem, det er en annen sak.

Dagens utnyttelse av radioaktiv stråling, finner vi innenfor legevitenskap, industri, kontroll og sikkerhet, samt bevaring av matvarer, det er sikkert flere områder og ..

Poenget er ; når noen ser resultater av noe, og ikke har forklaring på hva som skjer, skal vi ikke avvise kategorisk, fordi man oppdager stadig nye ting.

Husker ikke navnet, men en direktør hos IBM sa i sin tid at datamaskiner ikke ville komme til nytte, man ville maks ha behov for 5 stk worldwide...
Jeg tror han bommet litt... ;-)

Så; dersom man ikke har fremskaffet bevis enda, er ikke det ensbetydende med at ting ikke finnes .

mvh Asbjørn
Hvis ting varierer, så er det ikke tilfeldig. Dersom det virker andre krefter inn (som vind) så ville det vel likevel oppfylt fysikkens lover...
At veggen er som den er eller at vinden er der, er slik på grunn av den store reaksjonen som er universet...
(nå sier jeg jo ikke at det er sånn)
Og jeg tror ikke det ville utelukket reinkarnasjon... :mozilla_undecided:
Antall ord: 693

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mashuu

Innlegg av mashuu »

BA. skrev: Jo, jeg tror nok jeg forstår hva du mener. Alt har en årsak, og vårt valg avhenger av våre våre vaner, vår arv og vårt miljø.

Om vi har fri vilje eller ikke har jeg ikke diskutert i denne tråden, bare min mening om at fri vilje og forutbestemt skjebne ikke kan kombineres.

Når vi så går inn på temaet, mener jeg at vi har en fri vilje. Vi følger normalt et mønster som vi har lagt for lenge siden, men vi kan når som helst velge å plutselig bryte ut av dette mønsteret.
Om fri vilje kan kombineres med skjebne... vel, det har jo blitt sagt at man kan ha laget sin egen skjebne (i mellom liv) eller at det bare er enkelte store ting som er fastlagt. Det kan du vel si deg enig i, på en måte... hvis man sier at det var din skjebne å bli født inn i den familien du ble, f.eks.
Men, akkurat i de tingene skjebnen spiller inn, er det jo logisk at det egentlig ikke finnes fri vilje. (sånn bortsett fra hvordan man takler situasjonen osv, hvis det finnes fri vilje :P)

Og hvis man bryter ut av et mønster, så må det jo være på grunn av en reaksjon i hjernen din, som gjorde dette mulig... Ingenting skjer uten grunn, kan man vel si. En vegg kan ikke bare skifte farge, helt uten videre (dårlig eksempel).
Antall ord: 255

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Globeline skrev:
BA. skrev:
Globeline skrev:
BA. skrev:

Jeg sa:

Jeg tror også at den beste måten å beskrive skjebnen på et et edderkoppnett - det viser at vi kan ta forskjellige veier - likevel komme tilbake til samme valg igjen - og den viser at vi har flere muligheter.
Ja? Hvis du hele tiden kommer tilbake til samme valget. Helt til du velger "riktig", er det da ditt eget valg? Er det fri vilje?
Antall ord: 279

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

wicced skrev:Om fri vilje kan kombineres med skjebne... vel, det har jo blitt sagt at man kan ha laget sin egen skjebne (i mellom liv) eller at det bare er enkelte store ting som er fastlagt. Det kan du vel si deg enig i, på en måte... hvis man sier at det var din skjebne å bli født inn i den familien du ble, f.eks.
Men, akkurat i de tingene skjebnen spiller inn, er det jo logisk at det egentlig ikke finnes fri vilje. (sånn bortsett fra hvordan man takler situasjonen osv, hvis det finnes fri vilje :P)

Og hvis man bryter ut av et mønster, så må det jo være på grunn av en reaksjon i hjernen din, som gjorde dette mulig... Ingenting skjer uten grunn, kan man vel si. En vegg kan ikke bare skifte farge, helt uten videre (dårlig eksempel).
Det er jo ingen grunn til å tro at det er noen fastlagt skjebne, så enig i det er jeg ikke. :)

Det vi diskuterer her er om kombinasjonen er mulig i det hele tatt. Din definisjon av skjebne, som ikke inneholder noen faste punkter, bare et utgangspunkt, bør ikke være i konflikt med fri vilje.

Og om vi har fri vilje eller ikke, jeg tror vi har det. Selv om våre vaner preger våre handlinger sterkt, så er det opp til oss selv hele tiden.

Faktorer som forglemmelse, impulsive vanebrudd osv peker mot at vi ikke er forhåndsprogrammert. Selvfølgelig er det mulig å programmere inn en forglemmelse også, men det er enklere å tro at slike faktorer kommer av at vi faktisk har fri vilje.

Så har vi det etiske problem ved spørsmålet. Om vi ikke har fri vilje, kan vi da stå ansvarlig for våre handlinger? Hvis vi ikke har valget mellom å gå hjem eller stjele en sykkel, men er forhåndsprogrammert til å stjele sykkelen, kan vi da straffes for å stjele sykkelen? Har en slik straff da noen preventiv virkning?
Antall ord: 336

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mashuu

Innlegg av mashuu »

BA. skrev: Det er jo ingen grunn til å tro at det er noen fastlagt skjebne, så enig i det er jeg ikke. :)
Det var ikke akkurat slik jeg mente det…
Ikke som skjebne bokstavelig talt…
Det jeg mente var at akkurat du kunne ikke blitt til på noen annen måte. Derfor var det din ”skjebne” å bli født inn i den familien… :)
Jeg er enig med deg at det virker usannsynlig at vi ikke skulle ha fri vilje. Det virker jo som om vi har det.
Vi har jo valg vi kan ta. Men det vi ender opp med å velge, er vel ikke uten grunn, med mindre begge mulighetene er like sannsynlige.

Jeg kunne jo sagt at det ikke er noen grunn til å tro på fri vilje heller…
BA. skrev: Det vi diskuterer her er om kombinasjonen er mulig i det hele tatt. Din definisjon av skjebne, som ikke inneholder noen faste punkter, bare et utgangspunkt, bør ikke være i konflikt med fri vilje.
Jeg skjønner ikke hva du mener her… at min definisjon av skjebne ikke er i konflikt med fri vilje?

Jeg sier at våre tanker/handlinger også er en del av ”reaksjonen” som gjelder alle ting.
Og at ting ikke har noen alternative måter å skje på, med mindre det fantes flere alternativer som var like sannsynlige.

BA. skrev: Og om vi har fri vilje eller ikke, jeg tror vi har det. Selv om våre vaner preger våre handlinger sterkt, så er det opp til oss selv hele tiden.

Faktorer som forglemmelse, impulsive vanebrudd osv peker mot at vi ikke er forhåndsprogrammert. Selvfølgelig er det mulig å programmere inn en forglemmelse også, men det er enklere å tro at slike faktorer kommer av at vi faktisk har fri vilje.
Det kunne virke slik. Som om det er opp til oss selv hele tiden… og det er vel sant også.
Altså, man gjør det man har lyst til, men det man har lyst til har bakgrunn i tanker… osv.
Ting kan jo virke som om vi ikke er forhåndsprogrammert, men det kan nettopp være fordi det er så mange faktorer som spiller inn.
Hvis ting ikke skulle vært fastlagt, så måtte det finnes ting som er nøyaktig like sannsynlige at skulle skje. Også når det gjelder valg man tar…

BA. skrev: Så har vi det etiske problem ved spørsmålet. Om vi ikke har fri vilje, kan vi da stå ansvarlig for våre handlinger? Hvis vi ikke har valget mellom å gå hjem eller stjele en sykkel, men er forhåndsprogrammert til å stjele sykkelen, kan vi da straffes for å stjele sykkelen? Har en slik straff da noen preventiv virkning?
En straff kunne hatt preventiv virkning ved at den sendte reaksjonene i hjernen i en annen retning.
Det er en del av reaksjonen (eller "skjebnen") at folk blir straffet for det de gjør galt (ikke bestandig, så klart),
blant annet fordi folk tror at vi har fri vilje. Det blir uansett rett at folk blir straffet.

Selv om jeg skulle tro at jeg ikke egentlig hadde fri vilje, så ville jeg ikke gått rundt og gjort masse gale ting.
Jeg har ikke lyst til å gjøre gale ting… kanskje fordi sånn er hjernen min :P
Antall ord: 553

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Globeline
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Globeline »

BA. skrev:
Globeline skrev:
BA. skrev:
Globeline skrev:
BA. skrev:Fordi du ikke har svart på hvordan fri vilje og skjebne kan kombineres. Du bare gjentar at du tror på begge deler.

Jeg sa:

Ja? Hvis du hele tiden kommer tilbake til samme valget. Helt til du velger "riktig", er det da ditt eget valg? Er det fri vilje?
Hvis du vandrer langs et edderkoppnett, kommer du da HELE tiden tilbake til det samme valget? Jeg forstår ikke spørsmålet ditt, da det jeg har sagt ikke har noen relevans med hva du spør om.
Antall ord: 257

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links