Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderEr vår skjebne fastlagt eller??????

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Re: ....

Innlegg av Amfelia »

green eyes skrev:Først et spørsmål:Er harachakraet over rotchakraen?I såfall, hvilken farge har den?

Jeg tror at vi blir født med en plan og et mål om hva vi skal lære i livet.Så er det opp til oss hvorvidt vi gjør som det.Om man ikke kommer fra livet med den lærdommen som er ment, kommer vi til å møte samme type problemstillinger i vårt neste liv.Når vi har lært det som skal læres, kan vi gå videre.Det er det jeg tror.
Harachakraet er over rotchakraet, fargen er orange.

Amfelia
Antall ord: 108
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 17:27
18

Innlegg av Globeline »

Jeg tror absolutt på skjebnen i form av at det er visse ting som ligger til rette for oss. Men samtidig tror jeg på fri vilje, der vi faktisk kan velge bort ting. Da vil vi likevel oppleve at det samme skjer om og om igjen - vi har flere sjanser og flere muligheter til å møte det samme. Mens noen ting er mer fastlagt enn andre - det kan vi merke på at det innhenter oss om og om igjen. Eks dersom du skal oppleve noe spesielt vil du merke at du støter på det, personen, tingen gjentatte ganger - slik at om du gikk glipp av det første gang vil det komme mange flere muligheter.

Vel - det er bare min tro. Jeg tror også at den beste måten å beskrive skjebnen på et et edderkoppnett - det viser at vi kan ta forskjellige veier - likevel komme tilbake til samme valg igjen - og den viser at vi har flere muligheter.
Antall ord: 159

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
green eyes
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Okt 2006 23:09
18
Lokalisering: Follo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av green eyes »

Amfelia skrev:
green eyes skrev:Først et spørsmål:Er harachakraet over rotchakraen?I såfall, hvilken farge har den?

Jeg tror at vi blir født med en plan og et mål om hva vi skal lære i livet.Så er det opp til oss hvorvidt vi gjør som det.Om man ikke kommer fra livet med den lærdommen som er ment, kommer vi til å møte samme type problemstillinger i vårt neste liv.Når vi har lært det som skal læres, kan vi gå videre.Det er det jeg tror.

Amfelia
Tusen takk, Amfelia!Driver og renser chakraene mine om kvelden, men føler at det ville være litt mer effektivt hvis jeg vet fargen og navnet på alle de syv, og ikke bare seks av dem :D
Antall ord: 147
Når leken nærmer seg slutten vil fanden være med

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Globeline skrev:Jeg tror absolutt på skjebnen i form av at det er visse ting som ligger til rette for oss. Men samtidig tror jeg på fri vilje, der vi faktisk kan velge bort ting. Da vil vi likevel oppleve at det samme skjer om og om igjen - vi har flere sjanser og flere muligheter til å møte det samme. Mens noen ting er mer fastlagt enn andre - det kan vi merke på at det innhenter oss om og om igjen. Eks dersom du skal oppleve noe spesielt vil du merke at du støter på det, personen, tingen gjentatte ganger - slik at om du gikk glipp av det første gang vil det komme mange flere muligheter.

Vel - det er bare min tro. Jeg tror også at den beste måten å beskrive skjebnen på et et edderkoppnett - det viser at vi kan ta forskjellige veier - likevel komme tilbake til samme valg igjen - og den viser at vi har flere muligheter.
Hvordan kan skjebne og fri vilje kombineres?

Hvis det er din skjebne å bli overkjørt av meg i morgen, hvordan kan jeg da velge bort dette? Hvis det ikke nødvendigvis er meg, hvordan kan din skjebne likevel tvinge andre til å kjøre akkurat der på nøyaktig det tidspunktet, eller deg til å være der samtidig?

Når du snakker om at ting skjer om og om igjen, kan også ha en mye enklere årsak. Det kan være at du er oppmerkson på denne situasjonen, og reagerer når den dukker opp. Enten situasjonen er en person eller en sykdom eller noe annet.

Selv har jeg hatt en sykdom jeg kun hadde lest om i avisen en gang tidligere, men etter at jeg fikk den, så oppdaget jeg at det var ganske mange som fikk den. Nå er jeg ikke så fokusert på denne lenger, og merker heller ikke så mange som får denne sykdommen heller.
Antall ord: 320

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Globeline »

BA. skrev:
Globeline skrev:Jeg tror absolutt på skjebnen i form av at det er visse ting som ligger til rette for oss. Men samtidig tror jeg på fri vilje, der vi faktisk kan velge bort ting. Da vil vi likevel oppleve at det samme skjer om og om igjen - vi har flere sjanser og flere muligheter til å møte det samme. Mens noen ting er mer fastlagt enn andre - det kan vi merke på at det innhenter oss om og om igjen. Eks dersom du skal oppleve noe spesielt vil du merke at du støter på det, personen, tingen gjentatte ganger - slik at om du gikk glipp av det første gang vil det komme mange flere muligheter.

Hvordan kan skjebne og fri vilje kombineres?

Hvis det er din skjebne å bli overkjørt av meg i morgen, hvordan kan jeg da velge bort dette? Hvis det ikke nødvendigvis er meg, hvordan kan din skjebne likevel tvinge andre til å kjøre akkurat der på nøyaktig det tidspunktet, eller deg til å være der samtidig?

Når du snakker om at ting skjer om og om igjen, kan også ha en mye enklere årsak. Det kan være at du er oppmerkson på denne situasjonen, og reagerer når den dukker opp. Enten situasjonen er en person eller en sykdom eller noe annet.

Selv har jeg hatt en sykdom jeg kun hadde lest om i avisen en gang tidligere, men etter at jeg fikk den, så oppdaget jeg at det var ganske mange som fikk den. Nå er jeg ikke så fokusert på denne lenger, og merker heller ikke så mange som får denne sykdommen heller.
Selvfølgelig kan det være fordi man gir mye oppmerksomhet til situasjonen, poenget er selvfølgelig nrå man ikke gir mye oppmerksomhet til en spesiell ting.

Ellers så ja, jeg tror noe av skjebnen er fastlagt. Som jeg forklarte med edderkoppnettet. Grunnen til at jeg tror dette er mine erfaringer - og... vel, du vet like godt som meg at det er en nyttesløs diskusjon utover det. Så lenge du tenker vi er fantasitilbøyelige kan den type diskusjoner legges på hylla.

Du tar det feil vei i forhold til sykdommen. Dersom det skal kunne gå under uttrykket paralelle hendelser - et litt rart uttrykk kanskje - så ville det nok heller vært at du ble observant på sykdommen først - så et program om den, møtte en person med den, datt inn på en nettside om den .- som gjorde deg oppmerksom på den - før du oppdaget at du eller noen i din nærhet har den. Det er helt annerledes enn om du leter etter det selv. Og det er forholdsvis lett å vite forskjell.
Antall ord: 499

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
magnolia - sluttet

Innlegg av magnolia - sluttet »

green eyes skrev:
Amfelia skrev:

Amfelia
Tusen takk, Amfelia!Driver og renser chakraene mine om kvelden, men føler at det ville være litt mer effektivt hvis jeg vet fargen og navnet på alle de syv, og ikke bare seks av dem :D

Jeg anbefaler "geidede meditasjoner - en reise gjennom chakraene" av Egil Fylling. Denne har jeg og den har hjulpet meg til en lettere reise gjennom alle syv chakraer. Han har også en cd som heter Anahata som også er veldig fin å bruke til dette formål, men det er kun musikk.
Antall ord: 200

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Skjebne , karma, og mange andre ord blir brukt om ting man skal oppleve / gjennomgå i livet.

Men ; det meste av livet er tilfeldig.

Noen få ting har vi bestemt oss for å lære i dette livet ( det er hovedårsaken til at vi driver på slik ), at vi skal lære noe i hvert liv.
Med tanke på reinkarnasjon i bunn, går vi på en måte i skole, time for time ( liv for liv ) skal vi lære noe.

Mye av tiden skjer det ikke noe annet enn livets gang, - tilfeldigheter, men så kommer man til et punkt hvor det man skal lære dukker opp ;
DA kan din Hjelper / dine Hjelpere gripe i9nn og lede deg på "rett vei" - dersom det trengs.
Av og til trengs det, fordi man er på vei til et annet sted, andre ganger går man rett på, og "merker ingenting" - fordi ingenting trengs å gjøres.
Når man har gått igjennom denne spesielle saken man skulle lære, - gjennomført skjebne / karma - vil livets tilfeldigheter igjen "styre", iinntilan når ett nytt "skjebne / karma-punkt".
Noen har 1 ( ETT ) slikt punkt i livet, andre har flere.
Enkelte mennesker er her bare fordi de på ett gitt tidspunkt skal være på en viss plass og "dytte" en annen i rett retning...

Men livet er og slik at selv om man har gjennomgåttt sitt karma ( planer for opplevelser i livet ), så kan man likevel leve i mange og gode ( eller vonde ) år.
Men da er det tilfeldigheter som råder.

that's my 5p

Asbjørn
Antall ord: 266

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Globeline skrev:Selvfølgelig kan det være fordi man gir mye oppmerksomhet til situasjonen, poenget er selvfølgelig nrå man ikke gir mye oppmerksomhet til en spesiell ting.

Ellers så ja, jeg tror noe av skjebnen er fastlagt. Som jeg forklarte med edderkoppnettet. Grunnen til at jeg tror dette er mine erfaringer - og... vel, du vet like godt som meg at det er en nyttesløs diskusjon utover det. Så lenge du tenker vi er fantasitilbøyelige kan den type diskusjoner legges på hylla.

Du tar det feil vei i forhold til sykdommen. Dersom det skal kunne gå under uttrykket paralelle hendelser - et litt rart uttrykk kanskje - så ville det nok heller vært at du ble observant på sykdommen først - så et program om den, møtte en person med den, datt inn på en nettside om den .- som gjorde deg oppmerksom på den - før du oppdaget at du eller noen i din nærhet har den. Det er helt annerledes enn om du leter etter det selv. Og det er forholdsvis lett å vite forskjell.
Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hvordan kan man både ha fastlagt skjebne og fri vilje?

Ta f.eks. tsunamiofrene. Hvis det var skjebnebestemt at de skulle omkomme i denne tsunamien, var da deres ferietur frivillig, eller skjebnebestemt?

Situasjonen rundt sykdommen var den samme. Jeg fortalte at jeg hadde lest om sykdommen en gang tidligere i avisen. Det var før jeg selv fikk den. Jeg burde skrevet avisene i flertall, for det var ganske mye oppstyr rundt denne sykdommen, selv om det ikke var noen epidemi eller økt risiko for å få den akkurat da.

Rekkefølgen behøver ikke ha noen betydning. "Paralelle hendelser" kan ha flere virkemåter. Hypokondere kan f.eks. først være oppmerksomme på sykdommen, og finner deretter likhetstrekk med sin egen situasjon og ser paralellitet.
Jeg lekte "gul bil" med et barn her om dagen. Det var om å gjøre å si fra først når vi så en gul bil. At det var så mange gule biler rundt omkring var jeg ikke klar over. Uten denne leken hadde jeg ikke vært klar over at jeg så så mange gule biler.
Antall ord: 371

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Asbjørn skrev:Skjebne , karma, og mange andre ord blir brukt om ting man skal oppleve / gjennomgå i livet.

Men ; det meste av livet er tilfeldig.

Noen få ting har vi bestemt oss for å lære i dette livet ( det er hovedårsaken til at vi driver på slik ), at vi skal lære noe i hvert liv.
Med tanke på reinkarnasjon i bunn, går vi på en måte i skole, time for time ( liv for liv ) skal vi lære noe.

Mye av tiden skjer det ikke noe annet enn livets gang, - tilfeldigheter, men så kommer man til et punkt hvor det man skal lære dukker opp ;
DA kan din Hjelper / dine Hjelpere gripe i9nn og lede deg på "rett vei" - dersom det trengs.
Av og til trengs det, fordi man er på vei til et annet sted, andre ganger går man rett på, og "merker ingenting" - fordi ingenting trengs å gjøres.
Når man har gått igjennom denne spesielle saken man skulle lære, - gjennomført skjebne / karma - vil livets tilfeldigheter igjen "styre", iinntilan når ett nytt "skjebne / karma-punkt".
Noen har 1 ( ETT ) slikt punkt i livet, andre har flere.
Enkelte mennesker er her bare fordi de på ett gitt tidspunkt skal være på en viss plass og "dytte" en annen i rett retning...

Men livet er og slik at selv om man har gjennomgåttt sitt karma ( planer for opplevelser i livet ), så kan man likevel leve i mange og gode ( eller vonde ) år.
Men da er det tilfeldigheter som råder.

that's my 5p

Asbjørn
Hverken tilfeldigheter eller fri vilje er forenlig med karma eller skjebne, slik jeg ser det.

Alt har en årsak, og dermed er det ikke tilfeldig.

Ting kan virke tilfeldig fordi det er så mange forskjellige ting som påvirker samtidig og som fører til nye små hendelser, som påvirker og fører til større hendelser osv. Sommerfugleffekten, vet du.
Antall ord: 330

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Globeline »

BA. skrev:
Globeline skrev:Selvfølgelig kan det være fordi man gir mye oppmerksomhet til situasjonen, poenget er selvfølgelig nrå man ikke gir mye oppmerksomhet til en spesiell ting.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hvordan kan man både ha fastlagt skjebne og fri vilje?

Ta f.eks. tsunamiofrene. Hvis det var skjebnebestemt at de skulle omkomme i denne tsunamien, var da deres ferietur frivillig, eller skjebnebestemt?

Situasjonen rundt sykdommen var den samme. Jeg fortalte at jeg hadde lest om sykdommen en gang tidligere i avisen. Det var før jeg selv fikk den. Jeg burde skrevet avisene i flertall, for det var ganske mye oppstyr rundt denne sykdommen, selv om det ikke var noen epidemi eller økt risiko for å få den akkurat da.

Rekkefølgen behøver ikke ha noen betydning. "Paralelle hendelser" kan ha flere virkemåter. Hypokondere kan f.eks. først være oppmerksomme på sykdommen, og finner deretter likhetstrekk med sin egen situasjon og ser paralellitet.
Jeg lekte "gul bil" med et barn her om dagen. Det var om å gjøre å si fra først når vi så en gul bil. At det var så mange gule biler rundt omkring var jeg ikke klar over. Uten denne leken hadde jeg ikke vært klar over at jeg så så mange gule biler.
Hvorfor spør du om et spørsmål jeg allerede har svart på? Jeg har sagt at jeg tror vi har både fastbestemt skjebne og fri vilje - jeg forklarte det i første innlegg. Dersom det er noe der som er utydelig så spør gjerne om nærmere forklaring - så skal jeg se om jeg gidder svare deg.

Men dette gidder jeg ikke. Og det vet du

Ja BA ting kan komme i forskjellig rekkefølge. Men når folk prater om paralelle hendelser i forhold til åndelig ståsted så prater de ut fra den rekkefølgen jeg henviser til - IKKE den rekkefølgen du hevder at er årsak til at vi roter og innbilder oss ting. Jeg trodde ikke du hadde fullt så tungt for det som dette her.
Antall ord: 507

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Globeline skrev:Hvorfor spør du om et spørsmål jeg allerede har svart på? Jeg har sagt at jeg tror vi har både fastbestemt skjebne og fri vilje - jeg forklarte det i første innlegg. Dersom det er noe der som er utydelig så spør gjerne om nærmere forklaring - så skal jeg se om jeg gidder svare deg.
Fordi du ikke har svart på hvordan fri vilje og skjebne kan kombineres. Du bare gjentar at du tror på begge deler.
Men dette gidder jeg ikke. Og det vet du
Hvis jeg hadde visst det, så hadde jeg sagt fra om det. Isåfall kunne du svart likevel for å vise at jeg tok feil, og dermed visste jeg ikke likevel. :)
Når jeg vet noe, så er det litt mer sikkerhet ute å går enn som så.
Ja BA ting kan komme i forskjellig rekkefølge. Men når folk prater om paralelle hendelser i forhold til åndelig ståsted så prater de ut fra den rekkefølgen jeg henviser til - IKKE den rekkefølgen du hevder at er årsak til at vi roter og innbilder oss ting. Jeg trodde ikke du hadde fullt så tungt for det som dette her.
Hehe.

Hvilken av rekkefølgene som jeg kommenterte er det du snakker om? Jeg har nevnt naturlige grunner til at folk er oppmerksomme på situasjonen både før og etter at en har hatt nærkontakt med situasjonen selv.

Når folk snakker om opplevelser de tror er paranormale, så kan vi ikke komme med naturlige forklaringer, fordi da er det jo ikke paranormalt. Er det slik jeg skal forstå argumentet ditt?
Antall ord: 277

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

BA. skrev:Fordi du ikke har svart på hvordan fri vilje og skjebne kan kombineres. Du bare gjentar at du tror på begge deler.
Forklaringen er at skjebne-sakene er forutbestemt AV OG MED DEG SELV, mens man er mellom livene, dvs NÅR man planlegger HVA man skal lære i løpet av neste liv.

Med andre ord; Et bilde for å forklare sammenhengen ;
Når du bestemmer deg den ene dagen for at du skal gå til tannlegen ( "behovet" - fordi du har tannverk ) , - så vil du neste dag plutselig oppdage at det gjør vondt, du opplever smerte når tannlegen jobber.
Ergo - om du ikke har vært hos tannlege for å reparere tannverk noen gang, vil du nå lære at det gjør vondt. Du har hørt andre har sagt at det kan gjøre vondt hos tannlegen, men uten den erfaringen, vet du egentlig ikke, du bare "tror". . .

Behovet for å lære / erfare er det som gjør at en planlegger MELLOM livene, og "skjebnen" dvs gjennomføringen av planen skjer senerre - i eksempelet - neste dag ; i livets plan ; etter at vi har kommet inn i denne verden.

Skjebne / karma kan da kalles for planen om hva som skal gjløres / læres , og den frie vilje er inne i bildet hvor man faktisk planlegger hva som skal skje.
Det å gå til tannlegen er og fri vilje, man KAN la være å bestille time, men må da og ta konsekvensen av det valget....

Så ; Ja, skjebne og fri vilje er etter denne forklaringsmodellen 2 sider av samme sak.
Forskjellen er at det ene ble planlagt fra dag til dag, det andre fra (mellom)liv til liv...

mvh Asbjørn
Antall ord: 285

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

reinkarnasjon gir da en syklus
hva om... vi lever i både syklusen og likevel ikke
hva om vi er bakenfor illusjon som er både live og livene (reinkarnasjon)
hva om planen ble lagt i hovedtrekk, men at vi planlegger hele tiden avhengig av hva planen vi hadde høstet?
da må dette være en kontinuerlig prosess og ikke kun mellom hvert liv?

kontroll i tilsynelatende mangel på kontroll
skjebne i tilsynelatende tilfeldighet
fri skjebne?

jeeeze...
puslespill
tiden er tilsynelatende eksisterende...
Antall ord: 83
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Azurah
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Okt 2006 21:03
18
Lokalisering: Buskerud

Innlegg av Azurah »

Skjebne og skjebne. Spørs helt hva man gjør det til selv, man kan f.eks bli spådd / lest av en sannsigerske og utifra informasjonen man får velge å leve på en annen måte enn man ellers hadde gjort om denne informasjonen ikke hadde nådd en.

Jeg tror ikke at hele livet vårt er forutbestemt fra før man blir født,men jeg tror at menneskene man møter er forutbestemt. At man på et eller annet vis SKAL møte disse menneskene uansett, det er disse som skaper det livsløpet vi lever og er biter av valgene vi tar.

Mange som har hatt regresjons opplevelser gjenmøter mennesker de har hatt kontakt med i dette livet også,en syklus som går igjen og igjen. Når vi da har levd våre dager til ende vil vi igjen møte disse åndene og kan da nesten le av alt man har gjennomgått i det levende liv. Jeg tor også at mestparten av informasjon fra tidligere liv blir visket ut gjennom nye 9 mnd i et svangerskap,men at man uasnett..i neste liv skal igjen få møte de som står en nærmest. Ikk en fast syklus hvor din bror blir din bror etc,men hvor andene tar plass i nye kropper og på et eller annet vis finner tilbake til hverandre.

Det er den eneste skjebnen jeg tror på. i min regresjon så jeg min far, da på 16-1700 tallet,i denne mannen så jeg min nåværende mann. hvem vet?
Antall ord: 266

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Asbjørn skrev:
BA. skrev:Fordi du ikke har svart på hvordan fri vilje og skjebne kan kombineres. Du bare gjentar at du tror på begge deler.
Forklaringen er at skjebne-sakene er forutbestemt AV OG MED DEG SELV, mens man er mellom livene, dvs NÅR man planlegger HVA man skal lære i løpet av neste liv.

Med andre ord; Et bilde for å forklare sammenhengen ;
Når du bestemmer deg den ene dagen for at du skal gå til tannlegen ( "behovet" - fordi du har tannverk ) , - så vil du neste dag plutselig oppdage at det gjør vondt, du opplever smerte når tannlegen jobber.
Ergo - om du ikke har vært hos tannlege for å reparere tannverk noen gang, vil du nå lære at det gjør vondt. Du har hørt andre har sagt at det kan gjøre vondt hos tannlegen, men uten den erfaringen, vet du egentlig ikke, du bare "tror". . .

Behovet for å lære / erfare er det som gjør at en planlegger MELLOM livene, og "skjebnen" dvs gjennomføringen av planen skjer senerre - i eksempelet - neste dag ; i livets plan ; etter at vi har kommet inn i denne verden.

Skjebne / karma kan da kalles for planen om hva som skal gjløres / læres , og den frie vilje er inne i bildet hvor man faktisk planlegger hva som skal skje.
Det å gå til tannlegen er og fri vilje, man KAN la være å bestille time, men må da og ta konsekvensen av det valget....

Så ; Ja, skjebne og fri vilje er etter denne forklaringsmodellen 2 sider av samme sak.
Forskjellen er at det ene ble planlagt fra dag til dag, det andre fra (mellom)liv til liv...

mvh Asbjørn
Ja, det kan være en mulig forklaring. Det er drøyt å si det er forklaringen, for den er ytterst spekulativ og lite sannsynlig, men det er en mulig forklaring. :)

Problemet er at den gir ikke mulighet for fri vilje underveis i livet. Du har ikke den frie vilje til å innrette deg etter situasjonen der og da.

Analogien med tannlegen stemmer ikke fordi det likevel gir et valg dagen etter. Vi vet at mange trekker seg fra slike mulige ubehageligheter i siste liten, til tross for gode forsetter dagen før.
Antall ord: 378

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links