Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Finnskogens onde energier.
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Ikke dra uten en erfaren hjelper.
Hei!
Jeg vil bare komme med et råd til denne turen.
Ikke dra uten at dere har en erfaren person med dere, spesielt hvis dere har tenkt dere opp til torpa..den grunnmuren.
jeg ser og hører ting og ville ikke dratt ditt uten en eller to som kan det å kommunisere med den andre siden.
I dette tilfellet trengs det beskyttelse av sterke hjelpere og guider.
Ellers får dere gjør som dere vil
Jeg vil bare komme med et råd til denne turen.
Ikke dra uten at dere har en erfaren person med dere, spesielt hvis dere har tenkt dere opp til torpa..den grunnmuren.
jeg ser og hører ting og ville ikke dratt ditt uten en eller to som kan det å kommunisere med den andre siden.
I dette tilfellet trengs det beskyttelse av sterke hjelpere og guider.
Ellers får dere gjør som dere vil
Antall ord: 77
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 27 Jan 2007 19:29
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
-
- Nybegynner
- Startet: 04 Jun 2007 19:11
- 17
- Lokalisering: Asker
Re: Finnskogens onde energier.
Amfelia skrev:Hei Har nå søkt gjennom alle tilgjengelige sidene i denne kategorien, og det undrer meg at det ikke er skrevet noe om Finnskogen, nærmere bestemt Fall..(GRUE)
Jeg har i allefall ikke funnet noe. Der er det blandt annet et kors som er risset inn i bakken, dette korset har ligget der siden før 1850, og det står også at " forfedrene manet dunkle makter i jorden ".Korset er gjerdet inn, og på gjerdet er det slått opp en liten plakat som forteller at det ble inngjerdet i 1962. Det vil ikke gro noe i selve jordsmonnet i korset,men rundt det gror det godt.
Energien der skal være sterk, og atmosfæren i luften skal ikke føles direkte ond, men veldig avventende. De som besøkte stedet har fortalt at de nærmest fikk beskjed om at " dere kommer aldri til å få vite hva dette er, det er over deres forstand ". De følte seg ikke velkommen der. Hele denne historien står i bladet Medium, nr.12 - 2006.
Disse personene dro videre til et sted som heter Valgunaho, skal ikke være langt unna der de var, der besøkte de et hjemsøkt torp, det eneste som står igjen der er grunnmuren.Stedet ble forlatt i 1901, der regjerte mørke krefter, og regjerer enda.. Det sies at du aldri må berøre denne grunnmuren, for da kan det være at uhell vil forfølge deg siden.... En historie som fortelles er at to små jenter var utsatt for hhv. nesebrudd og beinbrudd, den ene jenta hadde spasert på muren, mens den andre bare var med på turen, dette skal ha skjedd samme dag som besøket hadde vært der.
Disse mediumene som skriver denne artikkelen, forteller at de kjente at de ble dratt mot stedet, men at de ikke var ønsket.De fikk sterke nakkesmerter, de fornemmer begge tragedie, men igjen føler de at det er noe de ikke skal vite..De forteller at de følte at uhyggen var så sterk at de bare måtte forlate, og de var redde for å berøre noe som helst. Nakkesmertene forsvant da de igjen kom inn på stien mot bilen.
Ja, Finnskogen rommer nok mange hemmeligheter, og jeg skal ta turen dit så snart snøen er borte! Vet hvor korset befinner seg, og det andre stedet spør jeg meg frem til...
Er energiene så sterke som det her sies, tror jeg nok at de vil sanses! Gleder meg allerede!
Amfelia.
Peivää!
Har røtter fra Fall. Er der hver sommer i hvert fall, og har hørt ganske mye av det som er både vandrehistorier, myter og fakta. Det som nesten ingen vet, er at det er spilt inn en rekke filmer fra området. Jeg er på jakt etter kopier for tida, for dette er god dokumentasjon på fenomenet Finnskogen. Det er til og med slekt som er med på dette. Nitaho-Jussi spiller sin egen rolle i en av dem. Og musikken til Sinikka Langeland kan gi en pekepinn på hvordan skogfinnene levde.
Min mor, som er oppvokst der, har sett mye rart, bl.a. noe som kanskje var et kulelyn, en glødende kule som rullet bortover veien, opp på et gjerde og dro avgårde etter en stund. Uansett, ikke et dagligdags fenomen.
"Greinkjerka", eller Greinbergskirka, er et sted som er verd å ta en tur til. Dette er en kampestein fra istida med jettegryter, og ligger ikke så langt fra veien. Den har vært plass for både religiøse ritualer og heksekunst. Den ligger noen meter fra hovedveien mellom Flisa og Røgden (Norsk side). Inngangsveien er merket med skilt ved Greinberget.
That's it nå.
Skaufinnen.
Antall ord: 631
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Feb 2007 17:18
- 17
- Lokalisering: Oppe på loftet...
- Blitt takket: 1 gang
Re: Finnskogens onde energier.
skogfinnen skrev:Amfelia skrev:Hei Har nå søkt gjennom alle tilgjengelige sidene i denne kategorien, og det undrer meg at det ikke er skrevet noe om Finnskogen, nærmere bestemt Fall..(GRUE)
Jeg har i allefall ikke funnet noe. Der er det blandt annet et kors som er risset inn i bakken, dette korset har ligget der siden før 1850, og det står også at " forfedrene manet dunkle makter i jorden ".Korset er gjerdet inn, og på gjerdet er det slått opp en liten plakat som forteller at det ble inngjerdet i 1962. Det vil ikke gro noe i selve jordsmonnet i korset,men rundt det gror det godt.
Energien der skal være sterk, og atmosfæren i luften skal ikke føles direkte ond, men veldig avventende. De som besøkte stedet har fortalt at de nærmest fikk beskjed om at " dere kommer aldri til å få vite hva dette er, det er over deres forstand ". De følte seg ikke velkommen der. Hele denne historien står i bladet Medium, nr.12 - 2006.
Disse personene dro videre til et sted som heter Valgunaho, skal ikke være langt unna der de var, der besøkte de et hjemsøkt torp, det eneste som står igjen der er grunnmuren.Stedet ble forlatt i 1901, der regjerte mørke krefter, og regjerer enda.. Det sies at du aldri må berøre denne grunnmuren, for da kan det være at uhell vil forfølge deg siden.... En historie som fortelles er at to små jenter var utsatt for hhv. nesebrudd og beinbrudd, den ene jenta hadde spasert på muren, mens den andre bare var med på turen, dette skal ha skjedd samme dag som besøket hadde vært der.
Disse mediumene som skriver denne artikkelen, forteller at de kjente at de ble dratt mot stedet, men at de ikke var ønsket.De fikk sterke nakkesmerter, de fornemmer begge tragedie, men igjen føler de at det er noe de ikke skal vite..De forteller at de følte at uhyggen var så sterk at de bare måtte forlate, og de var redde for å berøre noe som helst. Nakkesmertene forsvant da de igjen kom inn på stien mot bilen.
Ja, Finnskogen rommer nok mange hemmeligheter, og jeg skal ta turen dit så snart snøen er borte! Vet hvor korset befinner seg, og det andre stedet spør jeg meg frem til...
Er energiene så sterke som det her sies, tror jeg nok at de vil sanses! Gleder meg allerede!
Amfelia.
Peivää!
Har røtter fra Fall. Er der hver sommer i hvert fall, og har hørt ganske mye av det som er både vandrehistorier, myter og fakta. Det som nesten ingen vet, er at det er spilt inn en rekke filmer fra området. Jeg er på jakt etter kopier for tida, for dette er god dokumentasjon på fenomenet Finnskogen. Det er til og med slekt som er med på dette. Nitaho-Jussi spiller sin egen rolle i en av dem. Og musikken til Sinikka Langeland kan gi en pekepinn på hvordan skogfinnene levde.
Min mor, som er oppvokst der, har sett mye rart, bl.a. noe som kanskje var et kulelyn, en glødende kule som rullet bortover veien, opp på et gjerde og dro avgårde etter en stund. Uansett, ikke et dagligdags fenomen.
"Greinkjerka", eller Greinbergskirka, er et sted som er verd å ta en tur til. Dette er en kampestein fra istida med jettegryter, og ligger ikke så langt fra veien. Den har vært plass for både religiøse ritualer og heksekunst. Den ligger noen meter fra hovedveien mellom Flisa og Røgden (Norsk side). Inngangsveien er merket med skilt ved Greinberget.
That's it nå.
Skaufinnen.
Hei Skaufinnen
Tusen takk for at du tilføyer dette i tråden! Alltid fint å få nye tips, så har du fler, og gjerne historier, så kom med det!!
Velkommen til para, håper du vil trives her inne!
Amfelia
Antall ord: 673
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 15 Mai 2007 22:08
- 17
- Kjønn (valgfri): Male
- Lokalisering: I en koffert
Det torpet der sku jeg absolutt ha sett. Ligger det i Åsnes eller Grue, eller kanskje på Svensk side?
Er det i nærheten av Fallsjøen?
Noen som vet HVOR og kan dele?
Antall ord: 34
tiocfaidh ar la
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 12 Des 2005 16:47
- 18
- Lokalisering: Telemark
Spökerierna på Välgunaho:Det torpet der sku jeg absolutt ha sett. Ligger det i Åsnes eller Grue, eller kanskje på Svensk side?
http://www.nordvarmland.com/page.php?id=3294
Fra Värmlands Folkblad:
Spöket på Röjden og Röjdens rysliga spökhistorier
Röjden är känt för två saker båda lika mystiska:
http://www.varmland.org/event.asp?typ=d ... su=0&lang=
Om Röjden:
http://web.telia.com/~u56402264/omrojd.htm
kart fra området
"Skrømt og Trolldom" fra Finnskogen:
http://www.finnskogen.net/skogen.htm
Antall ord: 112
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Nov 2006 19:19
- 18
- Kjønn (valgfri): jinte
- Har takket: 113 ganger
- Blitt takket: 53 ganger
Passerte den der for... ca 80 sider siden. Gøy at det er tatt med ekte "spøkelsessteder" i bøkene!Sol@ngelica skrev:He he, det går greit.
Jeg er jo oppvokst på vinger traktene, men leste først om dette i sagaen om isfolket.
Det hadde vært moro å tatt en tur ja
Den eneste jeg kjenner som er noenlunde like interessert i det paranormale som meg, er ei klassevenninne og kusinen min som er 4 år yngre enn meg. Selv er jeg femten, og min kusine får nok ikke lov til å være med meg dit.. Men skal begynne å gå på para-tokter med venninnen min, tenkte jeg! xD Så samler litt info på forumene her, om diverse steder vi kan dra. Finnskogen.. Kan noen være så snill å ta seg bryet med å forklare veien til Finnskogen og avstanden dit fra ca... Asker, for eksempel?
Antall ord: 150
☮
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 15 Mai 2007 22:08
- 17
- Kjønn (valgfri): Male
- Lokalisering: I en koffert
Ta steder i nærheten av Asker først, syns ikke det er særlig lurt at to 15 årige jenter reiser til Välgunaho alene, så håper ingen forklarer dere veien dit enda.
Antall ord: 35
tiocfaidh ar la
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Nov 2006 19:19
- 18
- Kjønn (valgfri): jinte
- Har takket: 113 ganger
- Blitt takket: 53 ganger
Fikk PM'en din, og jeg tror vi venter litt med akkurat det, ja...:S Likevel, akkurat det med korset og sånn hadde jo kanskje vært spennende å se for andre også, kan jo hinte til mamma og pappa en gang vi evt skal kjøre forbi der eller noe;)DiMalo skrev:Ta steder i nærheten av Asker først, syns ikke det er særlig lurt at to 15 årige jenter reiser til Välgunaho alene, så håper ingen forklarer dere veien dit enda.
Antall ord: 88
☮
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 11 Aug 2007 10:06
- 17
- Lokalisering: Tistedal
så dere reagerte på at de som leide ut Rojden på finnskogen hadde svensk telefonnummer, og vil bare opplyse om at Finnskogen går utover både norsk og svensk side, jeg har selv vært der oppe under Finnskogen dagene, da jeg har aner fra svensk side av Finnskogen, og jeg vil absolutt anbefale en tur, og spesielt til Svullrya kirke med minnesteinen til Gottlund og Östmark kirke på svensk side, der er det nemlig en del av kirkegården som er veldig veldig gammel. Jeg var der på dagen og kjente en så tung, trykkende stemning der, at jeg ville ikke dratt tilbake etter mørkets frambrudd, skogfinnene fra 100-200 år tilbake var jo ofte kjent for å ha overnaturlige evner, og dette syns jeg kunne merkes, det ligger noe i luften, både ved de to kirkene og i skogområdene der en del av dem bodde.
Antall ord: 150
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Endelig ser det ut som at det blir tur til Finnskogen!
Går alt etter planen er vi en liten gjeng som tar turen dit i morgen natt, så nå er det bare å håpe at ingen trekker seg nå..., HØRTE dere det!!!???
Opplever vi noe spennende skal vi selvfølgelig dele det med dere andre her inne!
Ønsk oss lykke til!
Amelia
Går alt etter planen er vi en liten gjeng som tar turen dit i morgen natt, så nå er det bare å håpe at ingen trekker seg nå..., HØRTE dere det!!!???
Opplever vi noe spennende skal vi selvfølgelig dele det med dere andre her inne!
Ønsk oss lykke til!
Amelia
Antall ord: 64
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Sep 2005 15:25
- 19
- Lokalisering: Lørenskog
Ja det kan bli stilig det du! Du stiller med bil du, Amfelia?Amfelia skrev:Endelig ser det ut som at det blir tur til Finnskogen!
Ønsk oss lykke til!
Amelia
Antall ord: 79
Mysticool
Digger Frognerfitter
Digger Frognerfitter
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Jada, jeg stiller med bil og har plass til 3 i tillegg til meg selv! Så dere må ta dere til Årnes, så henter jeg dere på togstasjonen når dere ankommer! OK?Mysticool skrev:Ja det kan bli stilig det du! Du stiller med bil du, Amfelia?Amfelia skrev:Endelig ser det ut som at det blir tur til Finnskogen!
Ønsk oss lykke til!
Amelia
Klem fra Amfelia
Antall ord: 117
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 02 Sep 2004 20:50
- 20
- Har takket: 7 ganger
- Blitt takket: 56 ganger
God tur, kjør forsiktig.
Antall ord: 5
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
~Lao Tzu
Our Anscestors be Praised!
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Takk, Hecate, den trengte vi...., jeg er en svime i bilHecate skrev:God tur, kjør forsiktig.
Amfelia
Antall ord: 19
Hide post links |