Fakta, teori & skepsisDefinisjon på en kristen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

Globeline skrev:Ang hobby - ja, hvis noen bruker sin fritid på å ikke samle frimerker vil jeg absolutt si at det er en hobby.
Flott resonnement ! Hehe!! :mozilla_wink:
Antall ord: 28
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Nov 2006 17:27
18

Innlegg av Globeline »

nesco skrev:
Globeline skrev:Ang hobby - ja, hvis noen bruker sin fritid på å ikke samle frimerker vil jeg absolutt si at det er en hobby.
Flott resonnement ! Hehe!! :mozilla_wink:
Ja. Hehe.
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:http://bibelen.no/chapter.aspx?book=JAS&chapter=2

Å definere en kristen til en som tror på Jesus, blir for meg altfor upresist. Derfor forholder jeg meg ikke til den. Hva er forresten "å tro på" Jesus ?
Dette er jeg helt enig med deg i, derfor pleier jeg å presisere med Jesus Kristus.
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
marikken
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Apr 2007 22:41
17
Kjønn (valgfri): jiiinte
Lokalisering: rygge

godhet

Innlegg av marikken »

jeg er ikke kristen,men jeg er et godt menneske fordet.Jeg vet at om man følger de ti bud,så kommer alle langt her i livet :D
Antall ord: 28
:-)smil til verden,og den smiler tilbake:-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

magnolia - sluttet

Innlegg av magnolia - sluttet »

Det er vel slik at vi mennesker må ha noe å tro på, eller for å si det slik; vi har behov for å tro. Noen tror på steiner og fjell, andre på spesielle dyr, kristne på Gud og Jesus kristus, bla..bla.. budda, Jahve, voodoo, etc..
Kanskje ligger årsaken i våre ulike kulturer og tradisjoner. Selv tilhører jeg statskirken og er døpt og alt det der. Min mor er sterkt kristen og er blant dem som går jevnlig i kirken og hører på preika om søndagene på radioen. Hun har alltid bibelen liggende fremme og føler at skriften der gir henne trøst og støtte.
Jeg er således vokst opp med bibelen. Bibelen har jeg selv lest fra perm til perm, og det er en veldig blodig og spennende historie, særlig gamle testamentet. Men det er omtrent det det har vært for meg, en spennende og til dels en god historie.
Jeg har ikke følt "kallet" slik som min mor ville ha sagt det, men jeg ser på meg selv som kristen, kanskje ikke en personlig kristen. Jeg tror at Gud er en altomfattende og kjærlig energi som omfavner oss alle. Det er opp til oss selv å slippe denne energien til. At det finnes mye dævelskap og ondskap, er helt sikkert, men det finnes også mye kjærlighet og godhet i vår verden og i vår egen hverdag.
Vi er for lite flinke til å legge merke til ting, vi haster av gårde i dette travle samfunnet og tar ting for gitt i altfor stor grad. Vi trenger å roe ned tempoet, begynne å se rundt oss og inn i oss selv. Vi trenger å bli kjent med oss selv, og vi har alle behov for å finne troen på noe eller noen, men som nevnt over, vi består av ren og fri vilje. Vi også er energier som er bundet til alle andre energier(dyr, planter etc).
Det er bare så synd at vi ikke forstår dette, at vi kanskje ikke bryr oss.
Antall ord: 346

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Re: godhet

Innlegg av BA. »

marikken skrev:jeg er ikke kristen,men jeg er et godt menneske fordet.Jeg vet at om man følger de ti bud,så kommer alle langt her i livet :D
1. Du skal ikke ha andre guder enn Jahve.
Hvordan vet du at du kommer lenger i livet ved å ikke ha andre guder? F.eks. er buddhismen en god religion, og noen regner Buddha som en gud. I dagens sekulære samfunn er det ingen grunn til å tilfredsstille denne ikkeeksisterende sjalu drittsekkens oppmerksomhetsbehov.

2. Du skal ikke lage deg noe gudebilde av Jahve.
Hva hjelper dette deg? Hvordan kan du si at dette hjelper deg til å komme lenger i livet?

3. Du skal ikke misbruke Guds navn.
Som å bruke uttrykk som, "jøss", "gudbedre", "gudskjelov" osv? Hvordan vil slike uttrykk kunne stoppe ditt avansement?

4. Du skal holde hviledagen hellig.
Hvorfor skal du ikke kunne arbeide på lørdager? Hvordan skal det kunne tjene ditt avansement?

5. Du skal hedre din far og din mor, så du får leve lenge i det landet Herren din Gud gir deg.
I dag som vi ikke praktiserer bibelens påbud om dødsstraff for å sette seg opp mot foreldre, er det ingen grunn til å ikke si fra om evt. seksuelt misbruk.

6. Du skal ikke slå i hjel
Dette er ikke et kristent bud, men det er en positiv regel. Om bare de kristne selv hadde fulgt denne regelen under f.eks. hekseprosessene..

7. Du skal ikke bryte ekteskapet
Hva mener du egentlig om at du ikke skal kunne skille deg fra en kone- og barnemishandler?

8. Du skal ikke stjele
Dette er også en nyttig samfunnsregel jødene adopterte fra sine omliggende stammer.

9. Du skal ikke vitne falsk mot din nesteEnda en almenngyldig regel du finner i alle kulturer. En regel som jødedommen har tatt opp fra andre samfunnsregler.

10. Du skal ikke begjære din nestes hus, hustru, tjener, tjenestekvinne, okse eller esel eller noe som hører din neste til.Her ser du eksempel på at hustruen blir sett på som likestilt med tjenestekvinne og esel. :)

Begjæret (ønsket) kan være ansporende til å utrette ting eller å anskaffe seg ting. Ønsket om selv å eie samme eller tilsvarende fører ikke i seg selv til noe negativt.

Bortsett fra de almenngyldige reglene om drap, stjeling og lyving, ser jeg ikke noe som fører til at de 10 bud skal hjelpe deg lenger i ditt avansement i livet.
Antall ord: 410

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

magnolia skrev:Det er vel slik at vi mennesker må ha noe å tro på, eller for å si det slik; vi har behov for å tro. Noen tror på steiner og fjell, andre på spesielle dyr, kristne på Gud og Jesus kristus, bla..bla.. budda, Jahve, voodoo, etc..
Kanskje ligger årsaken i våre ulike kulturer og tradisjoner. Selv tilhører jeg statskirken og er døpt og alt det der. Min mor er sterkt kristen og er blant dem som går jevnlig i kirken og hører på preika om søndagene på radioen. Hun har alltid bibelen liggende fremme og føler at skriften der gir henne trøst og støtte.
Jeg er således vokst opp med bibelen. Bibelen har jeg selv lest fra perm til perm, og det er en veldig blodig og spennende historie, særlig gamle testamentet. Men det er omtrent det det har vært for meg, en spennende og til dels en god historie.
Jeg har ikke følt "kallet" slik som min mor ville ha sagt det, men jeg ser på meg selv som kristen, kanskje ikke en personlig kristen. Jeg tror at Gud er en altomfattende og kjærlig energi som omfavner oss alle. Det er opp til oss selv å slippe denne energien til. At det finnes mye dævelskap og ondskap, er helt sikkert, men det finnes også mye kjærlighet og godhet i vår verden og i vår egen hverdag.
Vi er for lite flinke til å legge merke til ting, vi haster av gårde i dette travle samfunnet og tar ting for gitt i altfor stor grad. Vi trenger å roe ned tempoet, begynne å se rundt oss og inn i oss selv. Vi trenger å bli kjent med oss selv, og vi har alle behov for å finne troen på noe eller noen, men som nevnt over, vi består av ren og fri vilje. Vi også er energier som er bundet til alle andre energier(dyr, planter etc).
Mennesket har ikke noe fysisk behov for å tro på noe.

I vår natur ligger det at vi som barn skal stole på de voksne. Det er fornuftig ut fra at de oftest vet bedre enn barna hva som er farlig. F.eks. er det lurt at barna hører når voksne sier de ikke skal leke på kanten av stupet.
Problemet er at barna ikke har erfaringen som skal til for å kunne skille mellom det som er fornuftig og det som er oppspinn. Når foreldre/lærere sier de må tro på jesus, så gjør barna det. Denne troen blir så godt innarbeidet at det er vanskelig å gi slipp på den når man er i den alderen at man begynner å vurdere ting selv.

Bibelen er ikke en god historie. Det er mange vonde historier. F.eks. "helten" Abraham som tar sin sønn opp på fjellet for å halshugge ham, og om de 42 småguttene som ble drept og revet i filler av to bjørner. Kun fordi de kalte en profet fleinskalle.
Antall ord: 526

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lille Du

Innlegg av Lille Du »

BA. skrev:
magnolia skrev:Det er vel slik at vi mennesker må ha noe å tro på, eller for å si det slik; vi har behov for å tro. Noen tror på steiner og fjell, andre på spesielle dyr, kristne på Gud og Jesus kristus, bla..bla.. budda, Jahve, voodoo, etc..
Mennesket har ikke noe fysisk behov for å tro på noe.

I vår natur ligger det at vi som barn skal stole på de voksne. Det er fornuftig ut fra at de oftest vet bedre enn barna hva som er farlig. F.eks. er det lurt at barna hører når voksne sier de ikke skal leke på kanten av stupet.
Problemet er at barna ikke har erfaringen som skal til for å kunne skille mellom det som er fornuftig og det som er oppspinn. Når foreldre/lærere sier de må tro på jesus, så gjør barna det. Denne troen blir så godt innarbeidet at det er vanskelig å gi slipp på den når man er i den alderen at man begynner å vurdere ting selv.

Bibelen er ikke en god historie. Det er mange vonde historier. F.eks. "helten" Abraham som tar sin sønn opp på fjellet for å halshugge ham, og om de 42 småguttene som ble drept og revet i filler av to bjørner. Kun fordi de kalte en profet fleinskalle.
Det at vi ikke har fysisk behov for å tro på noe er jeg enig i.
Jeg tror på det å gjøre mot andre det du vil de skal gjøre mot deg.
Lære barna ting man vil dem ska lære av etikk og verdier, respekt og kjærlighet.
Dette er er viktige ting.
Jeg mener selv jeg ikke frarøver dem noe stort noe, jeg gir dem noe som hjelper dem videre i livet. Uavhengig av hvilken retning de selv velger å ta. Det er opp til dem, men grunnpakken kommer fra oppdragelsen.
Antall ord: 622

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Lille Du skrev:Det at vi ikke har fysisk behov for å tro på noe er jeg enig i.
Lære barna ting man vil dem ska lære av etikk og verdier, respekt og kjærlighet.
Jeg mener selv jeg ikke frarøver dem noe stort noe, jeg gir dem noe som hjelper dem videre i livet. Uavhengig av hvilken retning de selv velger å ta. Det er opp til dem, men grunnpakken kommer fra oppdragelsen.
Jesus har visst sagt at du skal gjøre mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. Jeg er ikke enig uten videre.

Vi har alle våre rammer, med forskjellig kultur og forskjellige grenser for intimgrenser. Den gyldne regel tar ikke høyde for slike forskjeller.

Jeg tror mer på å vurdere mine medmennesker og forholde meg til hvordan jeg skal forholde meg til disse.

F.eks. har vi forskjellig språk. Jeg snakker til barn på en annen måte enn jeg snakker til kolleger. Mine venner som ikke forstår min yrkessjargong snakker jeg til slik at de skal forstå meg.

Jeg har noen venner som selv har en ganske tøff stil. Disse behandler jeg tøffere enn de av mine venner som har en sartere stil.

Som sagt, er det ikke hvordan jeg selv vil bli behandlet som avgjør hvordan jeg behandler andre, men min oppfatning av hvordan de selv vil bli behandlet.

Dette var mye rundt den gyldne regel, som jeg synes har fått urettmessig positiv omtale, men utenom dette er jeg i stor grad enig med deg. :)
Antall ord: 286

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lille Du

Innlegg av Lille Du »

BA. skrev:
Lille Du skrev:Det at vi ikke har fysisk behov for å tro på noe er jeg enig i.
Jesus har visst sagt at du skal gjøre mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. Jeg er ikke enig uten videre.

Vi har alle våre rammer, med forskjellig kultur og forskjellige grenser for intimgrenser. Den gyldne regel tar ikke høyde for slike forskjeller.

Jeg tror mer på å vurdere mine medmennesker og forholde meg til hvordan jeg skal forholde meg til disse.

F.eks. har vi forskjellig språk. Jeg snakker til barn på en annen måte enn jeg snakker til kolleger. Mine venner som ikke forstår min yrkessjargong snakker jeg til slik at de skal forstå meg.

Jeg har noen venner som selv har en ganske tøff stil. Disse behandler jeg tøffere enn de av mine venner som har en sartere stil.

Som sagt, er det ikke hvordan jeg selv vil bli behandlet som avgjør hvordan jeg behandler andre, men min oppfatning av hvordan de selv vil bli behandlet.

Dette var mye rundt den gyldne regel, som jeg synes har fått urettmessig positiv omtale, men utenom dette er jeg i stor grad enig med deg. :)
Vel, BA....at jeg ikke gadd utbrodere innleggget mitt nøyere var kanskje en feil. Da hadde du sett at vi nok er mer enige enn du aner :mozilla_wink: Tenk at jeg skulle si det :mozilla_tongue:
Antall ord: 324

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA. skrev:
marikken skrev:jeg er ikke kristen,men jeg er et godt menneske fordet.Jeg vet at om man følger de ti bud,så kommer alle langt her i livet :D
1. Du skal ikke ha andre guder enn Jahve.
Hvordan vet du at du kommer lenger i livet ved å ikke ha andre guder? F.eks. er buddhismen en god religion, og noen regner Buddha som en gud. I dagens sekulære samfunn er det ingen grunn til å tilfredsstille denne ikkeeksisterende sjalu drittsekkens oppmerksomhetsbehov.

2. Du skal ikke lage deg noe gudebilde av Jahve.
Hva hjelper dette deg? Hvordan kan du si at dette hjelper deg til å komme lenger i livet?

3. Du skal ikke misbruke Guds navn.
Som å bruke uttrykk som, "jøss", "gudbedre", "gudskjelov" osv? Hvordan vil slike uttrykk kunne stoppe ditt avansement?

4. Du skal holde hviledagen hellig.
Hvorfor skal du ikke kunne arbeide på lørdager? Hvordan skal det kunne tjene ditt avansement?

5. Du skal hedre din far og din mor, så du får leve lenge i det landet Herren din Gud gir deg.
I dag som vi ikke praktiserer bibelens påbud om dødsstraff for å sette seg opp mot foreldre, er det ingen grunn til å ikke si fra om evt. seksuelt misbruk.

6. Du skal ikke slå i hjel
Dette er ikke et kristent bud, men det er en positiv regel. Om bare de kristne selv hadde fulgt denne regelen under f.eks. hekseprosessene..

7. Du skal ikke bryte ekteskapet
Hva mener du egentlig om at du ikke skal kunne skille deg fra en kone- og barnemishandler?

8. Du skal ikke stjele
Dette er også en nyttig samfunnsregel jødene adopterte fra sine omliggende stammer.

9. Du skal ikke vitne falsk mot din nesteEnda en almenngyldig regel du finner i alle kulturer. En regel som jødedommen har tatt opp fra andre samfunnsregler.

10. Du skal ikke begjære din nestes hus, hustru, tjener, tjenestekvinne, okse eller esel eller noe som hører din neste til.Her ser du eksempel på at hustruen blir sett på som likestilt med tjenestekvinne og esel. :)

Begjæret (ønsket) kan være ansporende til å utrette ting eller å anskaffe seg ting. Ønsket om selv å eie samme eller tilsvarende fører ikke i seg selv til noe negativt.

Bortsett fra de almenngyldige reglene om drap, stjeling og lyving, ser jeg ikke noe som fører til at de 10 bud skal hjelpe deg lenger i ditt avansement i livet.

Du hater nok disse budene utelukkende KUN fordi det står i bibelen, og du har et sterkt ønske om å håne og degradere kristendommen for alt du er god for. Hadde de vært tatt fra buddhistisk, konfusiansk, hindusitisk eller shintoistisk lære, hadde du neppe lagt noe som helst energi i å finne feil i dem eller prøve å ugylddiggjøre dem (med mulig unntak de med gud i) . Jeg tror du hadde da ansett de, som folk flest (både kristne og ateister), som gode levebud. Hva tenker du?

1. Et ordtak handler om hvor dårlig det går når en prøver å ri to hester samtidig, særlig når de etterhvert vil hver sin vei. Evt tjene to mestre samtidig.
2. Aner ikke, men kan tenke meg at det handler om å skille mellom din mor og et bilde av henne.
3. "Jøss" er det nok knapt noen som kjenner etymologien til. Men det er uansett respektløs å bruke ord "Herregud!" i et nedlatende tone og kontekst inærheten av troende. Hva vil du oppnå med det? Hovmod? Selvdiggeri? Iherdighet? Stolthet for at du er en bedreviter enn den dumme troende samtalepartneren din? Å ikke misbruke Guds navn kan likegodt være å feks ikke gjøre idiotiske ting i "Guds" navn.
4. For oss er hviledagen søndagen. Hva er ille med en hviledag når du har hatt 6 harde arbeidsdager? Økonomisk tap? Moder Jord har ihvertfall ikke bruk for produksjon 24/7. Jødene har også et sabbatsår. Da skal man la jorden hvile hvert 7. år. Holder det ikke egentlig med å skade jorden bare 6 år om gangen allikevel?
5. Hvorfor skal vi derfor slutte med å hedre våre foreldre?
6. Enig i den
7. Man kan skille seg, men idéelt sett burde det ikke eksistere noen grunn til å skille seg. Idag er jo skilsmisse (bryte kjærligheten) neste like populært som ekteskapet (inngå kjærlighet).
8. Hvem de evt har adoptert budet fra, ugyldiggjør ikke dette budet fra å være et godt et.
9. Se 8
10. Alene din tolkning.
BA skrev:Begjæret (ønsket) kan være ansporende til å utrette ting eller å anskaffe seg ting. Ønsket om selv å eie samme eller tilsvarende fører ikke i seg selv til noe negativt.
Den første setningen er jeg enig i. Setning to; man kan ikke noe for den følelsen man får, men det er ikke særlig fint å mis-unne (å ikke unne) folk det de har.
BA skrev:Bortsett fra de almenngyldige reglene om drap, stjeling og lyving, ser jeg ikke noe som fører til at de 10 bud skal hjelpe deg lenger i ditt avansement i livet.
Er ikke det i seg selv ganske mye? Jeg ser 7 bud til da.
Antall ord: 880
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:Du hater nok disse budene utelukkende KUN fordi det står i bibelen, og du har et sterkt ønske om å håne og degradere kristendommen for alt du er god for. Hadde de vært tatt fra buddhistisk, konfusiansk, hindusitisk eller shintoistisk lære, hadde du neppe lagt noe som helst energi i å finne feil i dem eller prøve å ugylddiggjøre dem (med mulig unntak de med gud i) . Jeg tror du hadde da ansett de, som folk flest (både kristne og ateister), som gode levebud. Hva tenker du?
Da jeg ikke kjenner til disse religionene på samme måte, og svjv er de heller ikke krigersk monoteistiske, så da ser jeg heller ikke noe behov for å debunke dem.
1. Et ordtak handler om hvor dårlig det går når en prøver å ri to hester samtidig, særlig når de etterhvert vil hver sin vei. Evt tjene to mestre samtidig.
Det kan du ha rett i. Det kan være vanskelig å følge både gudens ord og Jesus sine ord. Når Gud sier øye for øye, sier Jesus vend det andre kinnet til.

Slik sett ser jeg problemet med å tilbe og følge to guder. Likevel er det helt uproblematisk å tilbe både Abrahams gud og andre mindre krevende guder.
2. Aner ikke, men kan tenke meg at det handler om å skille mellom din mor og et bilde av henne.
Hvem klarer ikke å skilne mellom moren og et bilde av henne? Det er nok mer problematisk med en guddom som aldri viser seg, aldri gir lyd fra seg, eller aldri stiller opp når du virkelig er i trøbbel.

Nå finnes det riktignok noen få (flest svindlere) som påstår å ha kontakt med guden, som både kan se og prate med den.
3. "Jøss" er det nok knapt noen som kjenner etymologien til. Men det er uansett respektløs å bruke ord "Herregud!" i et nedlatende tone og kontekst inærheten av troende. Hva vil du oppnå med det? Hovmod? Selvdiggeri? Iherdighet? Stolthet for at du er en bedreviter enn den dumme troende samtalepartneren din? Å ikke misbruke Guds navn kan likegodt være å feks ikke gjøre idiotiske ting i "Guds" navn.
Jøss er en kortform av Jesus, Jøssenam er kortform av "i Jesu navn".

Respektløst overfor guden, ja. En ikkeeksisterende gud trenger heller ikke vises respekt.
Målet med slike uttrykk er vel f.eks. å vise forbauselse. Hovmod, selvdiggeri osv har ingenting med slike uttrykk å gjøre. Det er kraftuttrykk for å vise f.eks. humør.
4. For oss er hviledagen søndagen. Hva er ille med en hviledag når du har hatt 6 harde arbeidsdager? Økonomisk tap? Moder Jord har ihvertfall ikke bruk for produksjon 24/7. Jødene har også et sabbatsår. Da skal man la jorden hvile hvert 7. år. Holder det ikke egentlig med å skade jorden bare 6 år om gangen allikevel?
I dag arbeider en av tre skiftordninger. Dvs at de arbeider på hver eneste ukedag, mens de til andre tider har fri på balle ukedager. Iflg. Gamle testamente er hviledagen på lørdag, akkurat slik jødene har fortsatt med. Det var i 1973 at søndag ble flyttet til ukeslutt. Tidligere i Norge, og fortsatt i en del andre land er søndag første ukedag.

Det hadde vært ille, dersom f.eks. alle sykehus skulle stenge hver hellige dag.

Det er dessuten ikke bare snakk om lønnet arbeide. Jødene i New York kan f.eks. ikke engang kjøre bil på lørdagene.
5. Hvorfor skal vi derfor slutte med å hedre våre foreldre?
Du skal ikke hedre foreldre som ødelegger deg. De foreldrene skal du anmelde.

Det er forskjell på å ha en regel om at du skal hedre... og å si at du aldri skal hedre uansett.

Du må gjerne hedre dine foreldre, dersom de har gjort seg fortjent til det.

Dødsstraffen for oppsetsighet mot foreldrene er opphevet av de aller fleste kristne, jøder og muslimer for lenge siden. Venter med lengsel på at resten av muslimene også skal oppheve den.
6. Enig i den
Så flott da. :)
7. Man kan skille seg, men idéelt sett burde det ikke eksistere noen grunn til å skille seg. Idag er jo skilsmisse (bryte kjærligheten) neste like populært som ekteskapet (inngå kjærlighet).
Skilsmisse er ikke populært. Det er ganske vanlig, men det er oftest en vanskelig beslutning for begge parter.

Verden er ikke ideell. Dermed vil regler som bare gjelder for en ideell verden være dårlige regler. "Du skal ikke bryte ekteskapet" er entydig, skilsmisse er uaktuelt uansett.
8. Hvem de evt har adoptert budet fra, ugyldiggjør ikke dette budet fra å være et godt et.
9. Se 8
Det er riktig. Poenget er at 6. 8. og 9. bud ikke er kristne regler. Det er gode regler, og det er regler som alle kulturer retter seg etter. Både eldre og yngre enn den jødiske tradisjonen.
10. Alene din tolkning.
BA skrev:Begjæret (ønsket) kan være ansporende til å utrette ting eller å anskaffe seg ting. Ønsket om selv å eie samme eller tilsvarende fører ikke i seg selv til noe negativt.
Den første setningen er jeg enig i. Setning to; man kan ikke noe for den følelsen man får, men det er ikke særlig fint å mis-unne (å ikke unne) folk det de har.
Det er ikke ikke automatikk i at om du selv ønsker noe, så ønsker du at andre ikke har det.

Om vi begge var i elvebredden for å vaske tøy, og du hadde fått deg et moderne vaskebrett, kunne jeg begjære vaskebrettet, ønske meg det eller et tilsvarende, og kanskje gjort litt ekstra innsats for å få et slikt. Samtidig kunne jeg glede meg på dine vegne over at du hadde fått et slikt, og kanskje jeg til og med kunne få låne det, av og til, på litt finere tekstiler som så lett blir ødelagt av de steinene jeg bruker.
BA skrev:Bortsett fra de almenngyldige reglene om drap, stjeling og lyving, ser jeg ikke noe som fører til at de 10 bud skal hjelpe deg lenger i ditt avansement i livet.
Er ikke det i seg selv ganske mye? Jeg ser 7 bud til da.
Jeg ser også de syv budene, men de ser jeg ikke som gode bud. De beste av dem er til ingen gagn for samfunnet eller deg selv, de verste er direkte til ugagn for samfunnet eller deg selv.
Antall ord: 1103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

bjørnekvinnen
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Aug 2007 15:50
17

Innlegg av bjørnekvinnen »

Definisjonen på kristen er nok som vist meget forskjellige alt etter hvem du spør. For meg er en kristen en som har et personlig forhold til Gud, og ikke at man går i kirken hver søndag etc. Synes det er alt for mange fariseere i den norske statskirken. Den er veldig lite inkluderende, men alt for dømmende etter min smak, og mye vranglære basert på frykt. For meg er helvete her på jorden, og et evig liv, vil si at vi har flere liv. Min Gud er en kjærlig Gud ikke en dømmende.
Antall ord: 100
bjørnekvinnen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Lokalisering: Norra Skandinavien
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av First Day »

Det är vi själva som tolkar olika upplevelser med det okända.
Har full förståelse för det som skrivits för många tusen år sedan.
Kunskapsnivån var inte speciellt hög och väldigt många var rädda
för det okända.

Vår historia hade kunnat sett helt annorlunda ut om upplevelserna
hade tagits på ettt naturligt sätt.........icke sant. :)

Den som hade en del av Guds förmåga var väl Jesus. Man skall
betänka att det endast är 30-generationer sedan. Men som det
mesta när vi inte "förstår" påbörjas en förföljelse och förnedring
av personen i fråga. I Jesus fall nöjde man sig dock inte med detta,
utan man hånade, fängslade och slutligen dödade honom.

Varför kan man fråga sig. ?

I modern tid hände detsamma med Bahais grundare på 1800-talet.
Man baktalade honom och fängslade honom i elva år. Parallellt med
detta dödade man tio-tusentals anhängare.

Skall vi männsikor aldrig lära oss. ???
Antall ord: 190
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lille Drøm
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Jul 2005 21:40
19

Innlegg av Lille Drøm »

Skulle man fulgt guds budskap som de ble gitt... ville de blitt noe som dette:
( håper inger blir støtt, for det er ikke ideen)

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg:

Veldig fornuftig, hadde vi bare trodd på oss selv å ikke lagd fler og fler gudetroer..
HADDE DET IKKE BLITT RELGIØSE KRIGER!

2. Du skal hedre Guds navn:

Veldig fornuftig, for hvor mange bruker ikke guds navn når de skal vinne en krig, fotballkamp o.l.... HALLO? DET er bortkasta det!

3.Du skal holde hvildagen hellig:

Veldig fornuftig, på den tiden jobbet alle veldig hard for føden og trengte å sove ut og kose seg med familen!

4. Du skal hedre din mor og far:

Veldig fornuftig, de skapte deg. Vær takknemlig for det, det står ingen steder at det er verdens beste foreldre du har fått tildelt... Men Hedre dem for å ha skapt deg!

5. Du skal ikke slå ihjel:

Veldig fornuftig, for Helvete er nemlig her på jorden... Hvorfor da sende de rett til Himmelen, Det er jo ingen straff!!!

6. Du skal ikke bryte ekteskapet:

Veldig fornuftig, for du er gift med dine medmennesker fra fødsel av. Vi er født til å være kjærlighet fra gud... Ikke bare velge en som vi skal elske resten av livet, elsk alle å ikke bryt det!

7. Du skal ikke stjele:

Veldig fornuftig, for meningen er at alle skal dele...!!

8. Du skal ikke lyve:

Veldig fornuftig, for hva er vel vitsen?? Når alle deler med alle? ( Her begynte løgnen)

9. Du skal ikke begjære din nestes hustru:

Veldig fornuftig, for han som skrev de 10 bud, var sjalu... egentlig skulle det bare være 7 bud...

10. Du skal ikke begjære din nestes Eiendom:

Veldig fornuftig, som sagt var det opprinnelig bare 7 bud (777, alle vet det er det himmelske nummeret) Så han fant en fin plass og var redd noen skulle ta den...

Der kan dere se... han som fikk i oppgave å skrive de 7 bud, var ikke den rette...!
Antall ord: 349

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links