Vel; jeg sier bare det jeg selv mener om det. Om hun aldri har drømt i bilder før...hvordan da kjenne igjen ting? Det antar jeg hun har gjort som blind, det er slik en blind kommer seg rundt. De kjenner på ting og kjenner det igjen. Den taktile sansen er nøye i bruk for å oppnå en slags gjenkjennelse av noe. Den sansen er veldig viktig for blinde. Om hun da ikke har drømt i bilder før, hvordan har hun da fungert? For at en blind skal kunne ta opp og behandle de de opplever gjennom det taktile, må de jo danne seg bilde av det de kjenner via det taktile. Dette lærte jeg forøvrig på et senter for blinde og svaksynte.Vilma skrev:Men hvorfor skulle hun klare å forestille seg hvordan legene og sykehuset så ut da, når hun aldri hadde kunnet forestille seg farger eller bilder før, og heller ikke drømt i bilder?
Så akkurat i dette tilfeller skal det være annerledes en andre tilfeller da? Enten er det noe som er ndo, eller så er det ikke. Enten tror man på det, eller så gjør man det ikke. Ikke kan jeg forstå hvorfor denne skal sees på som noe annet. Når hun tilogmed var blind, skulle det heller styrke teorien om en ndo, mer en andre tilfleller der pasienten faktisk kan se, og har et grunnlag for å kunne dikte opp noe i detalj.
Dette høres iallefall ut som en klassisk ndo for meg.
Via det taktile, og ikke minst de andre sansene danner man seg bilder i hodet av det man opplever. Dette har jeg lært skjer i alle, tenkende individer. Om man ikke ser bilder i hodet ut fra det man opplever på ulike måter, hvordan da fungere og dannne seg en mening om ulike ting?
Jeg sier her kun det jeg har lært og selv mener. Om hun har det slik eller slik er jo ikke min plass å avgjøre. Og jeg avviser det ikke bastant i det hele tatt.
Jeg sier simpelthen at basert på det jeg mener og det det som er meg nærliggende; så er professorens forklaring nærmest min egen. Den er så naturlig og sannsynlig for meg at jeg foreløpig holder på den. Men avviser ingenting for andre. For all del.