Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderMystiske hendelser/historier fra Borre

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 19:19
18
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Innlegg av Diablesse »

snuppedilla skrev:
Viking skrev:Hei,hei.

Dette stedet hvor det ikke gror så godt kjenner jeg til, husker bare ikke navnet på plassen. Dette med fele spillingen var nytt for meg, skjer dette vær eneste natt eller bare i perioder?
Pleier å være en del dager på Borre familie camping i løpet av sommeren, er faktisk ikke så lenge til jeg skal dit å besøke svigermor. Å dette er jo rett ved siden av borre haugene, så spennende å få sjekket ut dette.

Mhv

Viking
Jeg hørte første gang av pappan til min datter på sankthansaften for en del år siden ang spellemannshaugen, hvem vet.. det kan være ekko fra fortiden som sitter fast i den lille øya uti åkeren :)
Den øya?? Jeg trodde det var snakk om haugene inne i selve skauen i Borreparken?

Forresten så snakket jeg med mamma, som sa, da jeg fortalte om hullene på Knerrestien, at hun hadde hørt om noe sånt...Spennende :) Gleder meg til å finne ut mer! Kanskje jeg kan oppsøke en av guidene fra det museet der borte? Da får jeg kanskje vite mer om det med Borrehaugene og sånn :D Mmm, snadder!
Antall ord: 198

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Viking-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 01:58
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes i Akershus

Innlegg av Viking-gutt »

Hvor er dette?!? Har prøvd å gå inn på linken Borreminne.no men den funker ikke.
Antall ord: 16
Bilde

For hver dag, og på alle måter, blir man bedre,bedre og bedre. Det gjelder alle!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Viking
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 20 Okt 2006 15:07
18
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Viking »

Hei Viking gutt

Borre og Borre haugene ligger ved Horten i Vestfold. Tar du Horten - Moss ferga så kjører du mot Tønsberg etter du har kjørt av ferga. Rett etter du har kjørt ut av Horten så kommer du til Borre. Du får kirken på venstre side, å da kan du ta av der å parkere nede ved båt havna, da er du på rett plass.
Håper dette hjalp deg.

Mvh Viking
Antall ord: 77
Mer mellom himmel å jord enn vi vet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Viking-gutt
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Viking-gutt »

Takk for svaret Viking.
Antall ord: 4
Bilde

For hver dag, og på alle måter, blir man bedre,bedre og bedre. Det gjelder alle!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Viking
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Viking »

Hei Viking gutt

Jeg ser du bor på Nes, så da er du vel kjent med kirkeruinene der. Har vært på nes kirke ruiner selv ett par ganger, spennende plass. Det jeg lurer på er om du selv har noene erfaringer derfra å kunne gitt meg noen tips angående plassen, som hvilke tidspunkt det er lurt å være der osv.

Mvh

Viking
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Viking-gutt
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Viking-gutt »

Er litt kjent med kirkeruinene ja.

Har ikke selv merket noe der, er bare en litt guffen plass om natten. Men så er ikke jeg så flink til å merke paranormale ting heller. Gamle rykter sier at en prest går igjen der, ved navn Finkelhagen. Jeg har ikke sett han. En av de første gravsteinene man kommer til på utsiden av ruinene, en litt høy en. Kirka ble bygd på 1100 tallet en gang, har også vært en offerplass før kristendommen tok over.
Så det burde jo gå igjen noen der ( hvis det finnes ånder :-) )

Spennende å være der ja, og spennende de 2-300 siste meterne man kjører før man er fremme. Dem har planlagt å bygge et klokketårn der, på sør siden. Driver å samler inn penger til det. Kanskje Finkelhagen begynner å lage lyd med klokka :-) Da får jeg dilla he he he. Noen spesielle tidspunkt vet jeg ikke desverre.
Antall ord: 159
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Viking
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Viking »

Takker for svar Viking gutt.

Kjenner til Finkelhagen, han skal vist være ganske aktiv på kirkegården. Har sett et bilde her på forumet som vistnok skal være han. Helt enig med at plassen er ganske spesiell,får en merkelig følelse når man er der. Familien til samboeren min er fra Nes å flere bor der nå, å de har noen bygde bøker osv om stedet. Så tenkte å undersøke litt, så kan jeg gi tilbake melding. Kunne jo kanskje møtes en gang når jeg skal dit å ta bilder osv? Bor i Oslo så er ikke så langt for meg å dra.
Som sagt, tusen takk for svaret.

Mvh

Viking
Antall ord: 115

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Viking-gutt
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Viking-gutt »

Ja gi tilbakemelding når du har undersøkt litt. Bilde av han har jeg ikke sett.

Vi kan sikkert møtes, bare hyggelig det med nye bekjentskaper. Jeg jobber i Oslo, så syns ikke det er så langt selv.
Antall ord: 40
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Diablesse »

Hei, folkens! Ja, nå har jeg vært på Borre med båt, hadde med filmkamera og greier. Men Knerrestien hadde gjemt seg! Den fant jeg ikke... høyst sannsynlig var ikke dette siste gang jeg besøkte Borre i sommer, så jeg får forberede meg litt bedre før neste tur, og ta med kart og greier, så jeg er sikker på å finne frem.
Viking-gutt skrev:Hvor er dette?!? Har prøvd å gå inn på linken Borreminne.no men den funker ikke.
Linken til Borreminne-siden
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Viking
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Viking »

Hei hei

Kan ikke du ifra neste gang du skal til Borre så kunne vi kanskje treffes. Synes dette høres spennende ut. Vi pleier å leie hytte på Borre familie camping, så er jo ikke så langt unna.

Mvh Viking
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Diablesse »

Jeg vet ikke når neste gang blir, men skal nok tilbake i løpet av sommeren. Tror vi også skal leie hytte, for vi har pleid å ha campingvogn der, men den er solgt! Så jeg har blitt lovet en hyttetur til yndlingsferiestedet mitt^^, Nå skal jeg prøve å søke på Knerrestien på gule sider, kartsøk, og se om jeg finner noe. ;)
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Diablesse »

Her fant jeg et kart.. Tror det er den røde "tegnestiften" som markerer Knerre-/Knarrestien.
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jan_m
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Okt 2007 20:32
17
Lokalisering: hadde jeg vist det så...

Innlegg av jan_m »

hei jeg ser dere snakka litt om spelle mans haugen ute på jorde.... jeg hadde verksted i den gammle møka kjeleren på preste gården og skrude og drakk øl mer en en søt sommer natt og ja jeg har hørt den gammle mannen spille men aldri sett noe av han, han virker så fred full..... så ja det er mer en man aner av idylen av horten åsgstrand og tbg

den vite damen: er enklest og se på lyse varme sommer neter det er oxo sett en manns person som er beskrivd som tidlig 1700 talls klæd trur det faktisk har vert en sak i lokal avisa om di begge

ord blind til10000 sorry

jan_m
vestfold
Antall ord: 122
di gale har det godt sier noen? JEG HAR DET ENDA BEDRE!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Badger
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Sep 2008 13:06
16
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av Badger »

Drar opp en gammel tråd, jeg er fra området.
Har hørt av min bestemor at hullene på Knarrestien er bygget over. Kan godt sjekke nærmere.
Spellemannshaugen er den som ligger i åkeren til venstre når man kjører ned mot Borrestranda. Ned ved Borre kirke, noen hundre meter og til venstre. Man skal kunne høre felespill ved fullmåne.
Bildet av damen på kirkegården var på trykk i lokalavisa "Gjengangeren" og mulig de har det enda.
Mvh badger
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rinor
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Okt 2009 12:50
15

Re: Mystiske hendelser/historier fra Borre

Innlegg av rinor »

Nå har jeg gjort litt for arbeid her, knerre stien er etter gammelt av knarre stien.
og den er der i da, og utsikten er jo det som også i dag er utsikten. Men problemet er at de hogger en del der oppe nå, men skal en tur opp å lete litt i dag igjen. tror kanskje har funnet en mulig rute som de har gått. så skal opp å samfare skogen i dag!!

:666 :666 :666
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links