Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderMystiske ting

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Derrek
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Jun 2007 22:43
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Rogaland

Mystiske ting

Innlegg av Derrek »

Etter slik jeg har oppftattet det så er det helst bare folk som driver med spiritistiske (elle noe sånt) ting som det skjer "mystiske" ting med. for eksempel ser skikkelser. spøkelser eller føler seg truet eller noe sånn. Eller tar jeg feil?
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lille Du

Re: Mystiske ting

Innlegg av Lille Du »

Derrek skrev:Etter slik jeg har oppftattet det så er det helst bare folk som driver med spiritistiske (elle noe sånt) ting som det skjer "mystiske" ting med. for eksempel ser skikkelser. spøkelser eller føler seg truet eller noe sånn. Eller tar jeg feil?
Feil
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Men vi kan si det sånn at mennesker som tror på paranormal aktivitet oftere overbeviser seg selv om at ting de ser som de ikke finner noen umiddelbar forklaring på er av paranormal karakter, enn mennesker som har en mer jordnær holdning.
Mennesker som er interessert i spøkelser på den måten at de er overbevist om at de finnes, er de menneskene som oftest forteller om slike opplevelser, og lett biter på andres fortellinger, videoer og bilder.
Antall ord: 81
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Kimbara skrev:Men vi kan si det sånn at mennesker som tror på paranormal aktivitet oftere overbeviser seg selv om at ting de ser som de ikke finner noen umiddelbar forklaring på er av paranormal karakter, enn mennesker som har en mer jordnær holdning.
Mennesker som er interessert i spøkelser på den måten at de er overbevist om at de finnes, er de menneskene som oftest forteller om slike opplevelser, og lett biter på andres fortellinger, videoer og bilder.
Det finnes ingen tallbelegg eller vitenskaplige undersøkelser som sier att folk som tror på paranormale ting overbeviser seg selv i en viss rettning, mere en folk som ikke gjør det.

Paranormal er også ett ord som ikke har en tydlig definert betydning. Det som var paranormalt for 100 år siden trenger ikke være det i dag. Om Tor med hammeren lagde lyn og torden for 900 år siden kunne det den gang godt gå inn under paranormalt, siden det innbefattet gudeskikkelser og effekter fra disse som mennesker ikke kunne forstå, annet enn ved og observere de uforståelige fenomen.
I dag kan disse analyseres og forståes og har byttet skuff.

Om mennesker som er åpne for att vi i dag kansje ikke kan forklare allt og dermed klassifiserer noe som paranormalt er mere tilbøyelige til og "bite på" ting, vil jeg gjerne også se en vitenskapelig utredning på før jeg kjøper det.
Motsatt kan man like usaklig anta att mennesker som utelukker det "paranormale" lukker seg for impulser og ikke er åpne nok til og legge sammen de biter og se de vinklinger som er nødvendig for og utvikle en forståelse som tar oss videre i en materie som fremdeles ikke er kartlagt.
Men det er alltså like spekulativt og fordomsfult som det motsatte som utrykkes over her.
Antall ord: 310

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Metodisten skrev:
Kimbara skrev:Men vi kan si det sånn at mennesker som tror på paranormal aktivitet oftere overbeviser seg selv om at ting de ser som de ikke finner noen umiddelbar forklaring på er av paranormal karakter, enn mennesker som har en mer jordnær holdning.
Det finnes ingen tallbelegg eller vitenskaplige undersøkelser som sier att folk som tror på paranormale ting overbeviser seg selv i en viss rettning, mere en folk som ikke gjør det.

Paranormal er også ett ord som ikke har en tydlig definert betydning. Det som var paranormalt for 100 år siden trenger ikke være det i dag. Om Tor med hammeren lagde lyn og torden for 900 år siden kunne det den gang godt gå inn under paranormalt, siden det innbefattet gudeskikkelser og effekter fra disse som mennesker ikke kunne forstå, annet enn ved og observere de uforståelige fenomen.
I dag kan disse analyseres og forståes og har byttet skuff.

Om mennesker som er åpne for att vi i dag kansje ikke kan forklare allt og dermed klassifiserer noe som paranormalt er mere tilbøyelige til og "bite på" ting, vil jeg gjerne også se en vitenskapelig utredning på før jeg kjøper det.
Motsatt kan man like usaklig anta att mennesker som utelukker det "paranormale" lukker seg for impulser og ikke er åpne nok til og legge sammen de biter og se de vinklinger som er nødvendig for og utvikle en forståelse som tar oss videre i en materie som fremdeles ikke er kartlagt.
Men det er alltså like spekulativt og fordomsfult som det motsatte som utrykkes over her.
Man trenger ikke noen tall eller statistikker for å forstå at de som virkelig tror på noe oftere vil "oppleve" det de tror på. Det er ganske enkel psykologi. Hvis man vil tro på noe er det faktisk vanskelig å overbevise en om at det ikke er sant. Bare ta en titt rundt på furumet her.

Jeg snakker ikke om ting som var paranormalt for så og så lenge siden, jeg snakker om mennesker som har en tilbøyelighet til å tro på det som oppfattes paranormalt i den tiden de lever i.

Du er bare vanskelig når du skriver om "alle som er åpne for at det finnes ting vi ikke kan forklare". Du skjønner sikkert at det ikke var dette jeg mente. Jeg er åpen for at det finnes ting som ikke kan forklares enda, men jeg tror bare ikke på paranormal aktivitet som noe åndelig eller mystistk (skjønte du det nå?).

Hvorvidt vi skeptikere er åpne eller ikke er blitt diskutert utallige ganger tidligere her på forumet. Det er nok varierende grader, men vanligvis går det en grense mellom å være naiv og å være åpen. Veldig mange mennesker har en naiv eller uvitende holdning til paranormale fenomener. Jeg vil ikke si det er ignorant å tilby jordnære forklaringer på ting som kan virke fantastisk, det er bare...mer jordnært.
Antall ord: 537
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links