Fakta, teori & skepsisSjelen finnes ikke folkens!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Kjekay: Selv om jeg er en stor skeptiker selv så er jeg enig med de fleste her i sin kritikk mot deg. En ting er å påstå at mennesket ikke har sjel, en annen ting er å utbasunere det som en gitt sannhet uten ett eneste godt argument eller bevis å vise til. Det hele virket bare barnslig og lite gjennomtenkt.
Antall ord: 59
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Sjelen er det eneste som helt sikkert finnes.

Det er den fysiske verden som er en illusjon.

Har dere ikke sett Matrix eller ?
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Aug 2006 20:33
18
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

Re: Sjelen finnes ikke folkens!

Innlegg av Diffusa »

kjekay skrev:Dere er bare en stor klump med kjøtt og blod, og når dere dør så råtner dere og ingenting vil være igjen av dere. Hard to believe?

Da er paranormal-psykosene noe å leve seg inn i vettu!! Tenk og visualiser 1000 ganger i ditt hode om at du er udødelig og lever igjen etter døden, så vil du til slutt være så sikker i din sak at ingen kan forandre på det. Men forandre på faktum om at du er en stor klump av kjøtt og blod som råtner etter endt liv, kan ingen! Selv ikke gud, for han finnes ikke!

Kjærlighet er en følelse som er instinktivt i oss for at organismen skal finne en partner å parre med og føre arten videre. Noe mer er det ikke! Hjernen vår fungerer slik.
Kom til å undre meg over hva du egentlig mener med sjel?
Eg ser på sjel som noe jeg er, ikke noe jeg har..
Antall ord: 171

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Little_monster
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jun 2006 13:57
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: et sted

Innlegg av Little_monster »

må rette litt her. atomer består ikke av kvarker, men av protoner, nøytroner og elektroner. En av disse består av protoner! dessuten så er det meste av et menneske tommrom. Atomene består av over halvparten med tommrom. Hvis du hadde fjernet allt tommrommet i f.ek. en supertanker ville den få plass på et knappenålshode! Buy the way, det er noe som heter sjel!
Antall ord: 69
:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Lokalisering: Nes

Innlegg av nesco »

kjekay skrev:Javel! Det får nå være :P

Sjelen eksisterer fremdeles ikke Og det er ingenting dere kan gjøre med det! Så stopp å waste tid av livene deres på å tro og tenke og føle så mye, for å tro og tenke og føle er en del av vår biokjemi. Og ikke noe som helst annet.

Noe annet vil være fantasi TILBØYELIG! dvs ganske nær en psykose.

Eneste forskjellen fra psykotiske mennesker og fantasitilbøyelige er at sistnevnte faktisk VIL leve slik, mens førstnevnte søker en vei ut...
Tydelig at du ikke har stor interesse for det paranormale og har giddet å trene opp evner som peker i den retning. Derimot ser det ut til at du liker å rakke ned på folk som har sett og forstått litt mer enn det du har. Din logikk er bygd på våre 5 sanser og samfunnets A4 konvensjoner.

Dersom du virkelig vil finne ut mer om åndsdimensjonene som omgir oss må du begynne å meditere for å få åpnet ditt sjette shakra. Når du har lært deg mye om meditasjon er du klar for å gå i skole hos de som utøver syd-amerikansk plante sjamanistiske og delta i noen ritualer med Ayahuaska (Helst i regi av Santo Daime). Dette vil gi deg en innsikt du i nåværende tilstand ikke har mulighet til å fatte. Ingen ord kan beskrive dette, du lærer at ting er alt annet en hva du tror de er i dag. Jeg var også litt lik deg i ungdommen, kjepphøy og arrogant helt til jeg kom ut for paranormale fenomener og kom til den erkjennesen at verden og universet bare er en brøkdel av alt som finnes. Les litt om hypotesen om mørk materie og andre dimensjoner som forskerne så vidt har kommet på sporet av. Dersom du er for lat eller feig til å ta i bruk de verktøy vi har for å heve vår bevissthetstilstand til et høyere niva kan du skylde deg selv. Men kom ikke å si at du vet noe om sjelen og dens eksistens. For du vet ikke en dritt i den store sammenhengen!
Antall ord: 365
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

kjekay skrev:Dere er bare en stor klump med kjøtt og blod, og når dere dør så råtner dere og ingenting vil være igjen av dere. Hard to believe?

Da er paranormal-psykosene noe å leve seg inn i vettu!! Tenk og visualiser 1000 ganger i ditt hode om at du er udødelig og lever igjen etter døden, så vil du til slutt være så sikker i din sak at ingen kan forandre på det. Men forandre på faktum om at du er en stor klump av kjøtt og blod som råtner etter endt liv, kan ingen! Selv ikke gud, for han finnes ikke!

Kjærlighet er en følelse som er instinktivt i oss for at organismen skal finne en partner å parre med og føre arten videre. Noe mer er det ikke! Hjernen vår fungerer slik.
Du har nok rett i dette. All forskning tyder på at det er slik, mens ingen ting tyder på noe annet. Likevel bør man ikke være like skråsikker som de troende i sine uttalelser, fordi da blir man oppfattet som en bråkebøtte. :D

Det er greit å fortelle hvordan sjelen virker, men man kan ikke si at sjelen ikke finnes. Man har ingen bevis for noen av delene, men man har manglende bevis, som kan bekrefte tesen om ingen sjel. :)

Mennesket er en overlevelsesmaskin for genene våre. Det er genene som har gjennomgått en evolusjon, og som fører til at de mest overlevelses- og forplantningsdyktige planter og dyr overlever og får danne nye kopier av seg selv.

Følelser, drømmer osv er en del av denne evolusjonen, fordi mennesker som viste følelser var mer attraktive å danne kopier med.

Intelligensen har den samme årsak, fordi mennesker med intelligens kunne lære av erfaringer og de kunne videreutvikle andres kunnskap.

Det var morsomt å se at de igjen kommer for å spørre hva du gjør på forumet her, kjekay. Jeg har fått det samme spørsmålet mange ganger, og det ser ikke ut til at troende kan forstå at andre interesserer seg for ting uten å måtte tro på dem. Akkurat som om alle som interesserer seg for gresk mytologi må tro på disse gamle gudene. :)

Det er ikke alle som skjønner at viten er et ord som har en betydning. De tror at vi ikke kan vite noe som helst og at ordet viten er meningsløst. Viten betyr at det er meget gode grunner for antagelsen. Andre troende mener de vet ting av dogmatiske grunner til tross for at vi ikke har kunnet bekrefte noe av det empirisk.

21 gram er en film om Soul Man. En forsker som ville bevise sjelen. Han lot døende mennesker ligge på en vekt og mente at de mistet 21 gram i dødsøyeblikket. Både han selv og vitenskapen generelt mente at denne forskningen var for dårlig.

I tillegg kan jeg nevne at han også foretok samme test på døende hunder, og der fant man ikke samme vekttap, noe som stemte med datidens syn på dyr. Dyr har ikke sjel og det er nettopp forskjellen på dyr og mennesker.

De som sier ditt innlegg var det dummeste de har sett, viser sin egen ignoranse her. Ditt innlegg var ikke dumt, men det viste ingen forståelse for andres syn, noe som egentlig er forbeholdt de troende på forumet her. :D
Antall ord: 580

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
dream_machine
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 19 Mar 2007 20:06
17

Innlegg av dream_machine »

Jeg innbiller meg jeg har hørt en sted at de folkene som driver og forsker og har peiling har funnet ut at sjelen ligger et sted i hodet,altså..sånn elektrisk sakting greie..eller noe..
uansett..
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

dream_machine skrev:Jeg innbiller meg jeg har hørt en sted at de folkene som driver og forsker og har peiling har funnet ut at sjelen ligger et sted i hodet,altså..sånn elektrisk sakting greie..eller noe..
uansett..
Illustrert vitenskap har skrevet en slik artikkel. "Sjelen sitter bak øyet."

Til tross for overskriften er det ikke snakk om sjelen, men om bevisstheten av jeg'et.

Det betyr at det er den delen som gjør at du skjønner det f.eks. er dine egne fingre du ser på.

http://illvit.com/Crosslink.jsp?d=169&a=1217&id=9389
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fjottemor

Innlegg av fjottemor »

BA skrev:

Du har nok rett i dette. All forskning tyder på at det er slik, mens ingen ting tyder på noe annet. Likevel bør man ikke være like skråsikker som de troende i sine uttalelser, fordi da blir man oppfattet som en bråkebøtte. :D

"all forskning tyder på dette", men den kan dog ennå ikke fastslå med sikkerhet at det er slik det er og dermed er vi like langt.
Det er greit å fortelle hvordan sjelen virker, men man kan ikke si at sjelen ikke finnes. Man har ingen bevis for noen av delene, men man har manglende bevis, som kan bekrefte tesen om ingen sjel. :)

Mennesket er en overlevelsesmaskin for genene våre. Det er genene som har gjennomgått en evolusjon, og som fører til at de mest overlevelses- og forplantningsdyktige planter og dyr overlever og får danne nye kopier av seg selv.

Følelser, drømmer osv er en del av denne evolusjonen, fordi mennesker som viste følelser var mer attraktive å danne kopier med.

Intelligensen har den samme årsak, fordi mennesker med intelligens kunne lære av erfaringer og de kunne videreutvikle andres kunnskap.

Det var morsomt å se at de igjen kommer for å spørre hva du gjør på forumet her, kjekay. Jeg har fått det samme spørsmålet mange ganger, og det ser ikke ut til at troende kan forstå at andre interesserer seg for ting uten å måtte tro på dem. Akkurat som om alle som interesserer seg for gresk mytologi må tro på disse gamle gudene. :)

Det er ikke alle som skjønner at viten er et ord som har en betydning. De tror at vi ikke kan vite noe som helst og at ordet viten er meningsløst. Viten betyr at det er meget gode grunner for antagelsen. Andre troende mener de vet ting av dogmatiske grunner til tross for at vi ikke har kunnet bekrefte noe av det empirisk.

21 gram er en film om Soul Man. En forsker som ville bevise sjelen. Han lot døende mennesker ligge på en vekt og mente at de mistet 21 gram i dødsøyeblikket. Både han selv og vitenskapen generelt mente at denne forskningen var for dårlig.

I tillegg kan jeg nevne at han også foretok samme test på døende hunder, og der fant man ikke samme vekttap, noe som stemte med datidens syn på dyr. Dyr har ikke sjel og det er nettopp forskjellen på dyr og mennesker.

De som sier ditt innlegg var det dummeste de har sett, viser sin egen ignoranse her. Ditt innlegg var ikke dumt, men det viste ingen forståelse for andres syn, noe som egentlig er forbeholdt de troende på forumet her. :D
Antall ord: 608

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quist
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Lokalisering: Jotnefallet

Innlegg av Quist »

Se! Se !

Du er en av de nyfrelste ser jeg og her inne er du i godt selskap. Her er nesten bare sterkt troende personer slik du selv er.

Jeg ser du skriver
"Når man har overdreven tro på sin egen fantasi, faktisk så sterk tro at man er villig til å presentere fantasien sin for andre som en virkelighet, da kalles man fantasitilbøyelig."

Du har nettopp presentert dine fantasier om det ingen kan vite noe som helst sikkert om, og faller dermed for ditt eget grep og blir å kalle en fantasitilbøyelig person.

Diplom utsendes!
Antall ord: 245
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Quist skrev:

Se! Se !

Du er en av de nyfrelste ser jeg og her inne er du i godt selskap. Her er nesten bare sterkt troende personer slik du selv er.

Jeg ser du skriver
"Når man har overdreven tro på sin egen fantasi, faktisk så sterk tro at man er villig til å presentere fantasien sin for andre som en virkelighet, da kalles man fantasitilbøyelig."

Du har nettopp presentert dine fantasier om det ingen kan vite noe som helst sikkert om, og faller dermed for ditt eget grep og blir å kalle en fantasitilbøyelig person.

Diplom utsendes!
=D>
Antall ord: 247

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Quist skrev:Se! Se !

Jeg ser du skriver

Diplom utsendes!
Kanskje, kanskje ikke. Hvorvidt Kjekay er fantasitlbøyelig eller ikke kan jeg ikke avgjøre på grunn av alt for lite informasjon.

Kjekays bastante innlegg synes jeg selv også er litt for bastant, noe jeg også tidligere har gitt uttrykk for, men likevel ligger forskningen som ryggdekning for hva Kjekay sier.

Når du dør, så råtner kroppen, og ingenting vil være igjen. Vel alt vil jo fortsatt være der, men de vil være oppløst og oppdelt til det ugjenkjennelige.

Det Kjekay så sier om hvordan kroppen, hjernen og forråtnelsen fungerer stemmer også, så det eneste det er tvil om er subjektet, hvorvidt sjelen eksisterer eller ikke.

Som tidligere sagt, alle hypoteser om sjel er falsifisert, noe som gjør spekulasjonene om sjel veldig tvilsomme. Noen vil gå så langt som å si at det er helt usannsynlig at sjelen finnes, og de har forskningen i ryggen på denne påstanden.
Antall ord: 256

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Svært mange håper, trur og er sikre på at "sjel" er det som overlever døden og kan føre mennesket vidare enten til eit nytt liv eller til ein betre evig tilværelse.

Er nok mange som ikkje tør å være åpen for at "sjel" mest sannsynleg er eit anna ord for bevissthet.
Antall ord: 57
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

madjava skrev:Svært mange håper, trur og er sikre på at "sjel" er det som overlever døden og kan føre mennesket vidare enten til eit nytt liv eller til ein betre evig tilværelse.

Er nok mange som ikkje tør å være åpen for at "sjel" mest sannsynleg er eit anna ord for bevissthet.
Tja.. blir jo bare å bytte om ordet... betydningen for den enkelte kan fortsatt være at det er noe mer enn det tilsynelatende.. Nå må du huske Madjeva.. at det er hverken bevist eller motbevist at en eksistens/del av oss blir borte eller er evig.

Alt blir jo ikke bort, det er i prinsippet evig, det bare endrer form. Slik er det jo med kroppen.. opptas og nedbrytes og endrer form. Hva om vi har denne "sjelen", er det rart at den er evig? eller er den store barrieren at vi mangler bevis på at den finnes som gjør det så ja banalt å omfavne tanken. Det høres som en slags frykt også å ikke tørre å omfavne en ide og ane mulighetene.. det er ikke dermed sagt at du omfavner bibelen!!

Og mangt et stort skritt er tatt i vitenskapen pga det å tørre å tro på et resultat uten bevis eller noe særlig betryggende å gå utifra. ja nærmest en visjon/ide er utgangspunktet.

Vel tanken om en sjel, om en gud er vanskelig å fatte og ta seriøst om man er så låst i at det må bevis til for å kunne ha tiltro, ta ordet i sin munn med troverdighet. Og en annen ting som forundrer meg er: Hvorfor folk forfekter og ivaretar et gammel og slitent, ikke minst fryktinngytende, skammelig og syndig forhold til seg selv, sin sjel og et gudsaspekt.. Når kanskje stova er annerledes.. vi har sjel ja.. men vi må vaske litt i ett forslitt utrykk og se litt annerledes på det hele.
Antall ord: 322
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

HAHA har du ikke sjel så har du ikke bevissthet, sorry meg men BA du er så
standar dum, du minner meg om en lærer som undervuderer alt i DIN makt?
og hvor mange har du på din side? 1,2? Jeg misliker dine tomprat syn, du går utifra vitenskap, så det vil si du ikke kan tenke selv og anskaffe deg egne erfaringer pga det må baseres på samfunnetsforskere osv.

Hvordan har det seg da at når man ikke tenker
så handler man utifra sjelen. BA inrømm det du er et tenkene ego vrak, og med de 24 tankene per sekund skal du dømme verden i fysikk, latterlig. Det samme
gjelder kjekay, er det mulig og få et svar på hvor gamle dere er? Det har ihvertfall
gått alt for langt, til og med over stokk og stein. BA, kan fysikk tenke?
kjekay, kan du forklare meg hva som skapte det fysiske?

Jeg vil ikke høre noe om forskning w00t so ever, jeg vil ha deres meninger utifra deres egne livserfaringer og opplevelser, oi dere har ingen basert på det jeg sier?
Hallooo? er det rart? NEPPE, men pshyken deres har vell en fysisk forklaring? haha
Dere er ikke åpna pga tankene deres er i veien, dere er så langt inn i tankene deres at dere tenker heeeele tia og hvis det ikke stemmer, hvordan har det seg da?
Antall ord: 237

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links