Vet du Krull? Jeg syns det er fint med symboler jeg. Akkurat om ikke alle tar bibelen så veldig høytidelig så syns jeg handlingen er fin. Ved å sverge på bibelen så er det på en måte noe som for de fleste betyr at her tenker vi to ganger før vi lyver.Krull skrev:Har lagt merke til at bibelen ofte blir brukt til å sverge sannhet osv med.
Man legger liksom ene hånda på bibelen, og den andre hånda på hjertet, og sverger på at alt man skal si er sant.
Det skurrer litt for meg, når jeg tenker på at bibelen blir brukt i en sånn sammenheng.
Bibelen er jo bare full av eventyr, løgn og tåpelig dritt!
Klart at litt mer smarte og moderne kristne tror litt mellom linjene, for å si det på den måten.
De skjønner egentlig at det er sprøyt, men siden de er vokst opp med det, så drar dem den kristne kulturen, og stilen med seg videre.
Hvordan kan man bruke et slikt makkverk, til å sverge på at det man sier er sant?
Hvordan kan man kalle en bok som er så full av løgn og tull, for en hellig bok?
Akkurat som andre symboler. Vi bruker jo mye kors, lyvekors er kanskje det første vi lærer. Syns det er kos. Og tror at om vi ikke hadde brukt de symbolene, så hadde vi funnet noe annet. Men så skal det jo sies at jeg kanskje legger litt lite vekt på at noen faktisk legger stor mening i bibelen. Mens slike som meg ser det mer som et godt symbol med mange sitater i. Kanskje de som har den dypeste meningen vil synes jeg er någet blasfemisk. Mulig jeg er det også.
uansett - symboler er kult spør du meg.