Drømmer, NDO & ut av kroppen ⇒ Nær døden opplevelse og søvnparalyse
Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer
Nær døden opplevelse og søvnparalyse
Leste her om dagen at av alle mennesker som opplever "nær døden opplevelser" så er det ca 60% som jevnlig har opplevd søvnparalyse ( mellom 18-20% av befolkningen opplever dette). Er dette tilfeldighet tro? hva er det ekleste du har opplevd under søvnparalyse?
Antall ord: 47
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Det ekleste jeg har opplevd under søvnparalyse var en gang jeg fikk en høy durelyd i ørene... Den gangen lå jeg også ekstra lenge og slet med å våkne fra paralysen, og var helt knallrød og varm i ansiktet når jeg våknet.
Har aldri vært spesielt mye plaget med søvnparalyse, og har heller aldri opplevd å se skikkelser eller høre stemmer o.l. Bare den grusomme durelyden den ene gangen...
Har aldri vært spesielt mye plaget med søvnparalyse, og har heller aldri opplevd å se skikkelser eller høre stemmer o.l. Bare den grusomme durelyden den ene gangen...
Antall ord: 77
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
Hehe.....heldig du da. Før jeg skjønte hva det var som skjedde opplevde jeg fryktelig rare og skremmende ting. men nå styrer jeg bare drømmen dit jeg vil ha den , og drømmer det jeg vil :mozilla_smile: Blir heldigvis enklere og enklere å våkne opp, sleit skikkelig de første gangene gitt...
Antall ord: 56
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- 18
Jeg har hatt søvnparalyse en gang innimellom helt siden jeg var lita, men jeg sliter fremdeles med å våkne når jeg får det... Det særeste er at noen ganger klarer jeg å røre på et par fingre, men resten av kroppen er helt paralysert. Øynene kan jeg bare glemme å lukke opp, de er som limt igjen...
Jeg pleier ikke å drømme heller, føler meg helt våken bortsett fra at jeg ikke klarer å røre meg. Søvnparalyse er ekle greier, uansett hvor vant jeg blir med det...
Jeg pleier ikke å drømme heller, føler meg helt våken bortsett fra at jeg ikke klarer å røre meg. Søvnparalyse er ekle greier, uansett hvor vant jeg blir med det...
Antall ord: 93
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
Det er ekkelt. Jeg klarer å åpne øynene jeg da. Men lar stort sett vær av tidligere kjip erfaring, når jeg ikke styrer dem selv.Ikke rart folk tror de blir bortført av romvesner, drømmene er jo helt virkelige Men så fort jeg får overbevist kroppen min om å røre seg(ikke sånn at du tror du rører deg, men når du faktisk klarer det) så våkner jeg. Lammelsene er jo fordi at i søvnen så er jo bevisste muskelbevegelser "avslått" ( tenk ellers hvordan det ville vært å sove ved siden av en som drømmer at han slåss). Men så fort man klarer å aktivere dem så er jo kroppen våken. Og man er ute av det :mozilla_smile: Det jeg synes er litt trist er at jeg lurer på hvor mange parnormale opplevelser som kan forklares med dette fenomenet...Som f eks nær døden opplevelser....De har jo gjort forskning på "nær døden opplevelser" også. Det er en artikkel jeg alltid kommer til å angre på at jeg leste...
Antall ord: 185
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- 18
Jeg har også lest om disse teoriene rundt søvnparalyse og NDO, men vet ikke helt hva jeg tror. Tror det er et mysterium som vi ikke kommer til å finne ut av med det første...suss24 skrev:Det er ekkelt. Jeg klarer å åpne øynene jeg da. Men lar stort sett vær av tidligere kjip erfaring, når jeg ikke styrer dem selv.Ikke rart folk tror de blir bortført av romvesner, drømmene er jo helt virkelige Men så fort jeg får overbevist kroppen min om å røre seg(ikke sånn at du tror du rører deg, men når du faktisk klarer det) så våkner jeg. Lammelsene er jo fordi at i søvnen så er jo bevisste muskelbevegelser "avslått" ( tenk ellers hvordan det ville vært å sove ved siden av en som drømmer at han slåss). Men så fort man klarer å aktivere dem så er jo kroppen våken. Og man er ute av det :mozilla_smile: Det jeg synes er litt trist er at jeg lurer på hvor mange parnormale opplevelser som kan forklares med dette fenomenet...Som f eks nær døden opplevelser....De har jo gjort forskning på "nær døden opplevelser" også. Det er en artikkel jeg alltid kommer til å angre på at jeg leste...
Ene tanta til pappa opplevde NDO en gang hun fikk en skiveutglidning i nakken som førte til at hun sluttet å puste. Hun så seg selv ovenfra, og både så og hørte ambulansefolkene som strevde med å få liv i henne. Hun fortalte også om lyset som føles så godt og fredelig, det samme lyset som mange med NDO-opplevelser forteller om...
Det som er litt interessant er at alle med søvnparalyse beskriver opplevelsene som ekle og ubehagelige, mens de som opplever NDO som oftest opplever velvære og glede. Hvis det henger tett sammen, hvorfor reagerer man da så forskjellig på opplevelsene?
Antall ord: 329
Hide post links |
Det er langt i fra det samme med søvnparalyse og NDO, men det er en sammenheng. Det jeg leste om NDO i den artikkelen i illvit var at forskerene la belastning på en del av hjernen som blir belastet når hjernen ikke fikk oksygen på forsøkspersoner. Sånn ca 91% av disse opplevde sterk velvære og "skytsengler"eller liknende som kom å"hentet" dem. Naturlig nok holdt de ikke på og dø, men dette triggerpunktet ble manipulert til å være noe tilnærmet lik den belastningen det får når du dør. Det som var foruroligene var at ca 60% av disse menneskene som opplevde dette hadde hatt flere tilfeller med søvnparalyse. Og noen prosent(husker ikke hvor mange) av disse hadde opplevd UAKO . Det som også er bevist i senere tid er at dette triggerpunktet på NDO er det samme punktet som blir brukt i hjernen når man opplever REM søvn. Dvs det punktet som blir trigget når man drømmer og det punktet som er trigget i UAKO.
Det jeg ikke får meg til å tro er at dette er tilfeldigheter...Hvorfor har man nesten alltid NDO eller UAKO når man er søvnig/har ligge og sove/ i sovestilling? Og hvorfor er det masse andre paranormale opplevelser som skjer akkurat i samme tidspunkt mellom våken og sovende, kan det være en slags søvnparalyse det å?
Det jeg ikke får meg til å tro er at dette er tilfeldigheter...Hvorfor har man nesten alltid NDO eller UAKO når man er søvnig/har ligge og sove/ i sovestilling? Og hvorfor er det masse andre paranormale opplevelser som skjer akkurat i samme tidspunkt mellom våken og sovende, kan det være en slags søvnparalyse det å?
Antall ord: 240
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- 18
Ja, jeg er klar over at søvnparalyse og NDO ikke er det samme, men siden artikkelen sier at det er en sammenheng mellom å oppleve søvnparalyse og NDO (og UAKO), skulle man jo tro det var visse likheter mellom opplevelsene.suss24 skrev:Det er langt i fra det samme med søvnparalyse og NDO, men det er en sammenheng.
Kanskje mennesker med tendenser til søvnparalyse har en liten feil i en del av hjernen som igjen kan forårsake det man kaller NDO og UAKO... Hvem vet.
At søvnparalyse kommer av at samme punktet i hjernen trigges som ved REM-søvn, høres fornuftig ut. Jeg har opplevd en gang å gli rett fra en drøm inn i søvnparalyse, og rett fra søvnparalysen inn i den samme drømmen igjen.suss24 skrev:Det jeg leste om NDO i den artikkelen i illvit var at forskerene la belastning på en del av hjernen som blir belastet når hjernen ikke fikk oksygen på forsøkspersoner. Sånn ca 91% av disse opplevde sterk velvære og "skytsengler"eller liknende som kom å"hentet" dem. Naturlig nok holdt de ikke på og dø, men dette triggerpunktet ble manipulert til å være noe tilnærmet lik den belastningen det får når du dør. Det som var foruroligene var at ca 60% av disse menneskene som opplevde dette hadde hatt flere tilfeller med søvnparalyse. Og noen prosent(husker ikke hvor mange) av disse hadde opplevd UAKO . Det som også er bevist i senere tid er at dette triggerpunktet på NDO er det samme punktet som blir brukt i hjernen når man opplever REM søvn. Dvs det punktet som blir trigget når man drømmer og det punktet som er trigget i UAKO.
Jeg vet ikke med UAKO, men ved NDO er det vel naturlig at man ligger når det skjer, enten på gulvet eller i en stol e.l.. Folk er jo stort sett klinisk død når de opplever NDO, og da har man en tendens til å havne i liggende stilling...
Det som skjer i tidspunktet mellom sovende og våken er som oftest drømmer, men det er vel ingen av oss som vet helt sikkert hva alle rare opplevelser og syn er for noe. Hjernen er jo et interessant organ som kan få mye rart til å skje med både kroppen og sinnet...
Antall ord: 467
Hide post links |
Jeg vet....Og det er logikken i sammenhengen som gjør meg urolig....Selv om jeg langt i fra tror, så vil jeg gjerne være agnostiker om ett liv etter døden og overnaturlige fenomener.....Selv om det meste tyder på at etter døden da er det slutt
Skulle aldri ha lest de artiklene....
og her er en til....med litt andre tall. Det er ikke fra det forsøket jeg refererte til.
http://www.illustrertvitenskap.no/polop ... 154&a=3710
og her er en til....med litt andre tall. Det er ikke fra det forsøket jeg refererte til.
Antall ord: 83
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- 18
Spennende...suss24 skrev:Jeg vet....Og det er logikken i sammenhengen som gjør meg urolig....Selv om jeg langt i fra tror, så vil jeg gjerne være agnostiker om ett liv etter døden og overnaturlige fenomener.....Selv om det meste tyder på at etter døden da er det slutt
Jeg reagerte litt på denne delen av artikkelen:
Jeg har ennå til gode å høre om noen som har opplevd søvnparalyse som "fredfylte forestillinger om paradiset". De aller fleste blir jo vettskremt av alt det rare de ser/hører/opplever under søvnparalysen...Nær døden-opplevelser minner nemlig mye om det helt ufarlige og temmelig vanlige fenomenet man kaller søvnlammelse. Det kan oppstå når man ligger i sengen og nettopp har våknet av en drøm. I et par sekunder er kroppen lammet slik at man verken kan røre seg eller snakke, og lyd- og synsinntrykk forvrenges til en form for hallusinasjoner. Det er ofte fredfylte forestillinger om paradiset, der man bare har lyst til å slappe helt av, men det kan også være marerittaktige opplevelser av helvete, der man føler avmakt ved ikke å kunne handle.
Jeg kan kjøpe teorien om at NDO ofte føles så paradisisk fordi kroppen kjører på med angstdempende stoffer i en traumatisk situasjon, men denne forskeren sier ikke noe om hvorfor søvnparalyse i de fleste tilfeller føles helt grusomt selv om man har opplevd det før.
Jeg har også hørt om folk som har opplevd NDO der de følte at de var innom helvete en snartur med bare mørke, demoniske vesener og en følelse av ren ondskap og fortapelse. Hvor blir det isåfall av disse menneskenes angstdempende mekanismer i kroppen?
Jeg synes absolutt disse teoriene er spennende, men jeg tror det er mye forskning igjen før de kommer til bunns i denne saken.
Antall ord: 355
Hide post links |
Jeg har ikke bare angstfyllte opplevelser med SP. Selv når jeg ikke forsto hva det var. Det som var skremmende var ikke det jeg så/hørte bestandig. Men det skremmende med at jeg var lammet og forsvarsløs. Har fått "besøk" av fredelige "alver" og kosete dyr, vært på enger og følt at jeg har flydd, hehe...Og jeg tror de som har mest angst, trenger mere tid før de angstdempende midlene i kroppen funker ved NDO.Derfor snarturen innom helvete.....det er altså min teori.
Uansett så er det en sammenheng mellom SP, NDO og UKO.....Kjipt nok....Det er nok masse forskning igjen på disse temaene, men må inrømme at jeg nesten ville håpet sånn bittelitt at de ikke forsker mere på det. Selv om jeg er skeptiker, så er det noen "eventyr" folk trenger å tro på.
Uansett så er det en sammenheng mellom SP, NDO og UKO.....Kjipt nok....Det er nok masse forskning igjen på disse temaene, men må inrømme at jeg nesten ville håpet sånn bittelitt at de ikke forsker mere på det. Selv om jeg er skeptiker, så er det noen "eventyr" folk trenger å tro på.
Antall ord: 149
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- 18
Kanskje det er nesten bare dem med skrekkopplevelser som deler SP-opplevelsene sine med oss andre... Du er den første jeg har hørt som forteller om positive SP-opplevelser. Men det du sier om at du har "vært på enger" og følt at du har flydd er vel mer i retning av UAKO (eller følelsen av dette), og sånne opplevelser blir jo stort sett fremstilt som gode og positive. Det eneste er at mange forteller om ekle SP-episoder som går over til å bli positive UAKO.suss24 skrev:Jeg har ikke bare angstfyllte opplevelser med SP. Selv når jeg ikke forsto hva det var. Det som var skremmende var ikke det jeg så/hørte bestandig. Men det skremmende med at jeg var lammet og forsvarsløs. Har fått "besøk" av fredelige "alver" og kosete dyr, vært på enger og følt at jeg har flydd, hehe...Og jeg tror de som har mest angst, trenger mere tid før de angstdempende midlene i kroppen funker ved NDO.Derfor snarturen innom helvete.....det er altså min teori.
Siden det er en sammenheng mellom de tre fenomenene, er det kanskje vanskelig noen ganger å skille mellom dem.
Ja, det kan hende Er litt enig med deg at det er fint å kunne tro på noe mer etter døden...suss24 skrev:Uansett så er det en sammenheng mellom SP, NDO og UKO.....Kjipt nok....Det er nok masse forskning igjen på disse temaene, men må inrømme at jeg nesten ville håpet sånn bittelitt at de ikke forsker mere på det. Selv om jeg er skeptiker, så er det noen "eventyr" folk trenger å tro på.
Antall ord: 285
Hide post links |
Hehe....UAKO har jeg hatt ett par ganger, men har alltid sett det i sammenheng med SP. Tror ikke helt på en sjel.....Jeg formulerte meg kanskje litt feil, jeg mente med "vært på enger" og følt at jeg har flydd er følelsen med det, ikke opplevelsen. Ligger like fullt sengen. Er jo ennå "våken", hehe.
Jeg har hatt massevis av negative opplevelser med SP, ikke det at det er så skummelt det som skjer bestandig, men jeg taklet ikke følelsen av hjelpeløshet og lammelse når alt skjedde.Og noen av drømmene har vært rett og slett skikkelig grusomme halusinasjoner (som ett mareritt, bare det at du er våken) Men jeg har også hatt masse positive opplevelser, der jeg har hatt følelsen av at "besøket" bare vil meg vel. Noen prater og andre bare er der. Og andre ting er bare vakre å se på. Uansett får det meg til å føle meg bra og føle velvære. Og siden jeg lærte å styre drømmene(til en viss grad) er det faktisk litt artig, sliter også meget sjelden med å komme meg ut av lammelsen nå.
Det er kanskje litt duse linjer for noen mellom disse opplevelsene. Men det jeg synes er litt interessant er at de har stor sannsynlighet til å settes i sammenheng med andre paranormale fenomener. Jeg lurer på hvor mange fenomener som er ett resultat av SP
Jeg har hatt massevis av negative opplevelser med SP, ikke det at det er så skummelt det som skjer bestandig, men jeg taklet ikke følelsen av hjelpeløshet og lammelse når alt skjedde.Og noen av drømmene har vært rett og slett skikkelig grusomme halusinasjoner (som ett mareritt, bare det at du er våken) Men jeg har også hatt masse positive opplevelser, der jeg har hatt følelsen av at "besøket" bare vil meg vel. Noen prater og andre bare er der. Og andre ting er bare vakre å se på. Uansett får det meg til å føle meg bra og føle velvære. Og siden jeg lærte å styre drømmene(til en viss grad) er det faktisk litt artig, sliter også meget sjelden med å komme meg ut av lammelsen nå.
Det er kanskje litt duse linjer for noen mellom disse opplevelsene. Men det jeg synes er litt interessant er at de har stor sannsynlighet til å settes i sammenheng med andre paranormale fenomener. Jeg lurer på hvor mange fenomener som er ett resultat av SP
Antall ord: 243
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Sep 2005 15:25
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Lørenskog
Re: Nær døden opplevelse og søvnparalyse
Det jæveligste er å ligge der uten å kunne røre seg, du ligger der fanga og paralysert, men våken og bevisst!suss24 skrev:Leste her om dagen at av alle mennesker som opplever "nær døden opplevelser" så er det ca 60% som jevnlig har opplevd søvnparalyse ( mellom 18-20% av befolkningen opplever dette). Er dette tilfeldighet tro? hva er det ekleste du har opplevd under søvnparalyse?
Antall ord: 71
Mysticool
Digger Frognerfitter
Digger Frognerfitter
Hide post links |
Med øvelse er det forholdsvis enkelt å våkne igjen.Og opplever man det ofte nok, så klarer du å styre drømmene dit du vil, og det er litt spennende :mozilla_smile:
Antall ord: 31
Hide post links |