Hei. Jeg leste nylig i Illustrert Vitenskap som stefaren min kjøper hver måned, og kom over en artikkel; Ny teori: Nær døden-opplevelse er en drøm.
Dette var det som sto:
Når man er døden nær, kan man oppleve å se kraftig lys eller å være utenfor sin egen kropp. Slike opplevelser har tilsynelatende mer med drømmer enn med døden å gjøre.
Føl som har sluppet levende fra å ha sett døden i øynene under en ulykke eller alvorlig sykdom, kan ofte fortelle hvordan livet passerte i revy for dem, at omgivelsene eksploderte i et skarpt lys, eller at de trådte ut av sin egen kropp og betraktet den på avstand. Nesten 10% av alle som har overlevd hjerterstans, kan fortelle om slike nær døden-opplevelser, som ofte har et religiøst tilsnitt og kan gi en intens lykkefølelse. I følge en amerikansk forsker kan opplevelsen skyldes at man drømmer når kroppen utsettes for ekstrem belastning. Nær døden-opplevelse minner nemlig mye om det helt ufarlige og temmelig vanlige fenomenet man kaller søvnlammelse. Det kan oppstå når man ligger i sengen og nettopp har våknet av en drøm. I et par sekunder er kroppen lammet slik at man verken kan røre seg eller snakke og lyd- og synsintrykk forvrenges til en form for hallusinasjoner. Det er ofte fredfylte forestillinger om paradiset, der man bare har lyst til å slappe helt av, men det kan også være marerittaktige opplevelser av helvete, der man føler avmakt ved ikke å kunne handle.
Hva synes dere? Tror dere at det bare er en drøm?
Drømmer, NDO & ut av kroppen ⇒ Nær døden-opplevelse? En drøm?
Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer
-
- Nybegynner
- Startet: 25 Nov 2006 13:44
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Elverum
- Blitt takket: 1 gang
Nær døden-opplevelse? En drøm?
Antall ord: 285
Søstra mi er DOMONSTRET!!!!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 22 Des 2006 22:35
- 17
- Lokalisering: Oslo
- Blitt takket: 3 ganger
I denne forskerens bevissthet så er nær-døden opplevelser fantasier.....i min bevissthet er det ekte og reellt som det jeg gjør nå, men i en annen bevissthetstilstand.Han har snev av sannheter i sin bevissthet - det har jeg også.I følge en amerikansk forsker kan opplevelsen skyldes at man drømmer når kroppen utsettes for ekstrem belastning. Nær døden-opplevelse minner nemlig mye om det helt ufarlige og temmelig vanlige fenomenet man kaller søvnlammelse. Det kan oppstå når man ligger i sengen og nettopp har våknet av en drøm. I et par sekunder er kroppen lammet slik at man verken kan røre seg eller snakke og lyd- og synsintrykk forvrenges til en form for hallusinasjoner. Det er ofte fredfylte forestillinger om paradiset, der man bare har lyst til å slappe helt av, men det kan også være marerittaktige opplevelser av helvete, der man føler avmakt ved ikke å kunne handle.
Hva synes dere? Tror dere at det bare er en drøm
Det virker for meg at han har i sin bevissthet et ønske om å debunke alt som har med det åndelige å gjøre. Det er i hans bevissthet. I min bevissthet er det noe annet. Stol på din bevissthet. Denne forskeren har ikke patent på sannheter. Det har ikke jeg heller eller du. Men vi har et snev av sannheten i oss alle. Han tror på det og du tror på det. Jeg tror på det. Jeg har erfart NDO som barn - jeg vet av erfaring. Sånn er det i min bevissthet. Så får andre ha sine holdninger og erfaringer i sin bevissthet inkl denne forskeren. Vi har en tendens til å følge autoriteter når vi skal snakke om dypere ting i livet vårt - stol på deg selv - du har like mye rett som denne forskeren har ang synet på NDO. Hva mener du? Jeg mener ditt - og du mener datt. Allright! Noen liker å leke autoritesånden og ønsker å prakke det over andre. Den leken har jeg også lekt, men Naturen sier meg via planteåndene at ingen har rett til å prakke på andre sin sannhet. Vi har alle et snev av sannheter i vår bevissthet på alt mulig i verden. Du har like mye rett som han forskeren her.
Oh yes, det sier også Naturen - den er en STOR LÆRER - det har jeg erfart og den har matet meg i bevisstheten om at vi skal være lærer - elev i ett - da forstår vi så mye bedre og kan reflektere over ting og tang på en mer konstruktiv måte!Og da leker vi heller ikke guru-rolle eller autoritets-rolle som er mye brukt her på Jorden.
Og som Kirken i årtusener har benyttet seg mye av i Guds navn! Herren lønner sine tjenere - et evig mantra hvor Kirken tjente ganske mye penger på hos sjeler som ikke klart å tenke selvstendig.
Antall ord: 496
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/
http://melchizedek73.angelfire.com/
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 25 Nov 2006 13:44
- 18
- Lokalisering: Elverum
- Blitt takket: 1 gang
For å være helt ærlig, så skjønte ikke noe av det du sa
Antall ord: 14
Søstra mi er DOMONSTRET!!!!
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 28 Apr 2007 11:34
- 17
Når man mediterer, skiller sinnet seg fra kroppen, og man kan få en ut av deg sjæl opplevelse. sinnet skal renses.... når kroppen blir skadet, for eksempel ved hjertestans, så tror jeg at det er sinnet som skiller seg fra kroppen, for den tror det er på tide å gå videre eller noe sånt. hvis man overlever, går den til bake til kroppen he he
Antall ord: 69
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1431 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
Det er skrevet mye om dette, og det er mange teorier.
Det er dog endel ting som er litt værre å forklare med drøm ;
Den som har hatt en NDO / ut av kroppen opplevelse, har beviselig vært "klinisk død" - gjerne på et operasjonsbord.
Mens denne "dødstilstanden" er tilstede, - hjernebølger er flate osv, så skjer det ting - som oppfattes av den "døde".
Vedkommende kan gjengi -ofte i veldig detaljerte beskrivelser - ting som faktisk har hendt mens vedkommende var "død".
Og ofte sett fra helt andre synsvinkler enn hva som er mulig for vedkommende, der h*n lå på operasjonsbordet...og sikt var begrenset med tape på øyne, osv.
Ja, jeg tror på NDO - for de som opplever det, så var det bare ikke "tid" for å reise over til lyset enda.
mvh Asbjørn
Det er dog endel ting som er litt værre å forklare med drøm ;
Den som har hatt en NDO / ut av kroppen opplevelse, har beviselig vært "klinisk død" - gjerne på et operasjonsbord.
Mens denne "dødstilstanden" er tilstede, - hjernebølger er flate osv, så skjer det ting - som oppfattes av den "døde".
Vedkommende kan gjengi -ofte i veldig detaljerte beskrivelser - ting som faktisk har hendt mens vedkommende var "død".
Og ofte sett fra helt andre synsvinkler enn hva som er mulig for vedkommende, der h*n lå på operasjonsbordet...og sikt var begrenset med tape på øyne, osv.
Ja, jeg tror på NDO - for de som opplever det, så var det bare ikke "tid" for å reise over til lyset enda.
mvh Asbjørn
Antall ord: 139
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland