Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHva slags fotoapparat?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Ouija Board
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Okt 2006 12:27
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Ouija Board »

Igjen takker jeg for svar. :)

Da tror jeg at jeg har fått den info jeg trenger. Så da er 3CCD svaret? Og må være i DV format?

Når jeg har sett på spøkelsesjakter på tv bruker de ofte infrarøde kamera. Med disse får man bilder som ikke vårt syn kan se. I tillegg kan man se energi felt.

Hva mener du/dere om de? Noen som vet hvor man får kjøpt det i så fall?
Antall ord: 84
Ouija Board!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dan
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jul 2005 13:11
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

Jeg mener det.

Tidligere hadde jeg bare 1CCD (CCD-brikken er den som registrerer lyset inne i kameraet) og ser stor forskjell nå som jeg har et kamera med 3CCD (dvs tre stykker CCD-brikker). Forskjellen ligger i at når du har 3CCD-brikker er det dedikert en brikke til hver grunnfarge, noe som gjør at "hjernen" i kameraet kan konsentrere seg om andre ting.

I dag er det vel kun de aller rimeligste hjemmekameraene som har kun 1CCD.

Hvorfor jeg fortsatt lener meg til DV-bånd har med flere faktorer å gjøre.

Her har jeg rotet litt ser jeg (var sent i går) og jeg har blandet DV-bånd og AVI-formatet. Kameraer som bruker miniDV-bånd filmer i noe som heter AVI-format, hvilket er det beste rent kvalitetsmessig for oss "ikke-proffe" som ikke har råd til utstyr i hundretusenkronersklassen.

Først og fremst fordi det er det mest brukte formatet pr i dag. De fleste reality-tv-programmene er skutt i det, og jeg kan nevne i fleng; Åndenes Makt, Jakten på Kjærligheten, Bonderomantikk, Konebytte etc ...

Videre kan samtlige videoredigeringsprogram på markedet i dag redigere AVI-filer, og AVI er utgangspunktet for enhver komprimering senere, være seg til DVD eller mpeg2 (harddiskbaserte kameraer).

En times opptak i AVI ligger på rundt 13GB (jepp - du leste riktig) mens det samme klippet i mpeg2 og DVD ligger på snaut 3GB så det er klart det er noe som "forsvinner" underveis, og disse tapte dataene får du aldri tilbake. Derfor sparer jeg også båndene etterpå, selv om det går fint å bruke dem om igjen.

Sikkerhetsmessig er DV-bånd også best, fordi det verste du risikerer er båndsalat, og da taper du kanskje bare noen sekunder med opptak. Kræsjer harddisken din, eller får du en ripe på DVD'en er alt borte. Sørgelig med sant.

Her er noen linker som kan være av interesse hvis du tenker video;

http://www.nva.no/forum/default.asp
http://forum.voodoofilm.org
http://www.diskusjon.no
http://www.pana3ccduser.com
http://produkt.akam.no/

Når det gjelder infrarøde opptak er jeg litt usikker, men tipper de bruker et infrarødt videolys med tilhørende filter.

Ellers er det mange steder å handle videoutstyr. Ser du bort fra de mer elementære som Elkjøp, Expert, Siba og fotosjappene på hjørnet, har du de mer spesialiserte som Fotovideo og Oslo Kameraservice, før du ender opp på de som leverer proffutstyr som f.eks Videoutstyr og Video4.

Håper du ble litt klokere, og igjen må jeg understreke, dette er mine personlige meninger og erfaringer, så det kan hende noen er uenig med meg. Når alt kommer til alt, vil jeg anbefale deg å prøve før du kjøper, slik at du med selvsyn ser hva du trenger og om det holder mål til ditt bruk.

Mvh Dan
Antall ord: 497
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Frodo
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Sep 2006 17:18
18
Lokalisering: Smurfeland?

Re: Hva slags fotoapparat?

Innlegg av Frodo »

Ouija Board skrev:Hei.

Jeg trenger hjelp med å velge fotoapparat. Skal bruke det på spøkelsesjakt. Den må kunne ta lyse å klare bilder i mørket. Er det da speilrefleks man skal se etter?

Setter stor pris på hjelp. :)

her er ett video kamera som funker perfekt i mørket, hvis du er intrisert i det
http://www.mshop.no/more_info.php?table ... t=&selger=
Antall ord: 66
i am a ghost hunter,doent you fuck with me

I am 66% addicted to Counterstrike. What about you?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ouija Board
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Okt 2006 12:27
18
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Ouija Board »

Takker. :) Hvordan vet du det? Står ingenting om nattfilming der. Har du et selv kanskje?
Antall ord: 16
Ouija Board!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Frodo
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Frodo »

Ouija Board skrev:Takker. :) Hvordan vet du det? Står ingenting om nattfilming der. Har du et selv kanskje?
nei har ikke det men skal skaffe meg det snart så fort penger begynner å gro, faktisk så fikk jeg tips fra statene
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dan
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jul 2005 13:11
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

Å si det er perfekt er vel kanskje å ta i litt, men det kan være et godt alternativ i den prisklassen.

Husk at kvalitet koster, og skal du ha gode kameraer til mørke/natt må du nok ut med ganske så mye mer enn kr 4000,-

Hvor mye hadde du tenkt deg å bruke egentlig?

Mvh Dan
Antall ord: 57
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Innlegg av TheTech »

Jeg har tatt bildet av en del merkelige ting. B.l.a djevelen og mystiske skygger. Jeg annbefaler ett kamera med bra blitz.
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Frodo
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Frodo »

TheTech skrev:Jeg har tatt bildet av en del merkelige ting. B.l.a djevelen og mystiske skygger. Jeg annbefaler ett kamera med bra blitz.
kan du legge ut de bildene eller?
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1432 ganger
Blitt takket: 1725 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Uansett hvilket kamera du ender opp med ; påse at kameraet ikke har blitsen for nær linsa !
Helst 5 cm eller mer i avstand, da får du mye mindre "støv-bilder".

Problemet med blitz fdor nær linsa, er at støvprtikler lyses opp, og sees som "orber", runde fordi de er så nær kamera at de er ute av fokus.
Orber kom med kompakt-digital-kamera, og er i 99,9% av tilfellene bare støv som lyses opp av en blitz ssom er altfor nær linsa.

mvh Asbjørn
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Innlegg av TheTech »

Frodo skrev:
TheTech skrev:Jeg har tatt bildet av en del merkelige ting. B.l.a djevelen og mystiske skygger. Jeg annbefaler ett kamera med bra blitz.
kan du legge ut de bildene eller?
Jeg har lagt ut ett, men alt ble så dårlig at ingen så noe. De fleste sa:Dårlig bilde, minst usansynlig". Sannheten var det bildet hadde vært i addressavisen.
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links