MikkelRev skrev:BA skrev:Det jeg "visste" igår, men som ble motbevist i dag viste seg å være feil. Det var ikke viten, men tro. Det er mye "alle vet", men som viser seg å bare være misforståelser. Det er ikke viten for det, det er bare at vi ikke vet at det er tro. Det som er viten, og basert på vitenskap blir heller ikke motbevist i morgen.
Da visste du det altså ikke igår, men trodde at du visste det. Hvis det å vite nødvendigvis må være knyttet til sannheten, så har vi forskjellige definisjoner av å vite. Hvordan kan du med sikkerhet vite noe som helst? Det kan jo alltids hende at det det du "visste" glir over til noe du bare trodde.
Vet du at en person i høy hastighet over lengre tid, vil holde seg yngre enn tvillingbroren sin som står iro og venter på ham?
I mitt svar så plasserte jeg «visste» i anførselstegn for å vise at dette ikke var noe jeg visste. Og så sa jeg det etterpå i tillegg at det var noe jeg isåfall trodde jeg visste.
For at ordet «vet» i det hele tatt skal ha noen mening må man finne en definisjon. Med en veldig streng definisjon så kan man aldri bruke ordet, og ved en veldig slapp definisjon går det fint å bruke det omhverandre med «tror». Slik bruker mange her inne ordet.
For at «vet» skal ha en egen betydning må man derfor snakke om hva man vet. F.eks. ved vitenskapelige metoder. Man har en hypotese, denne forsøker man å falsifisere, og om man ikke klarer det, så har man en teori. Etterhvert som denne teorien, som skal kunne forutsi ting, faktisk gjør dette blir denne teorien så sterk at man kan snakke om viten.
Samtidig må man kunne snakke om viten når det gjelder logisk riktige konsekvenser.
Å snakke om viten når det gjelder f.eks. sjel er da ikke riktig, fordi det kan ikke bekreftes ved forsøk. Når det gjelder at den ene tvillingbroren vil holde seg yngre kan derimot bekreftes ved forsøk. Ikke direkte ennå, men f.eks. ved å sende et atomur ut på en rask flytur, mens et tilsvarende står stille på jorden. Man kan da forutsi at etter flyturen vil uret i flyet vise mindre enn uret på bakken. Hvis dette stemmer, så er det enda en bekreftelse på at
relativitetsteorien er riktig.
Jeg visste den ville komme etter at jeg hadde brukt Ochams i revers
Svarene her er vel ganske subjektive siden vi knapt vet noe som helst om disse tingene. Noen synes det er lettest å tro på 5- eller 11 dimensjonelle universer, noen snakker om et uendelig univers der
alt kommer til å skje før eller siden, noen tror verdensrommet ikke er evig, men at alt ble startet med the big bang. Noen synes at en skapende Gud er den letteste forklaringen på temaene om rom, tid og bevissthet.
Faktisk så var
Ockham en munk som brukte denne barberkniven sin for å bevise Gud.
Disse 5- eller 11-dimensjonale universene er matematiske beregninger, som jeg ikke kan noe om, men grunnen til at man synes dette er "enkelt" å forholde seg til, er nok at det er en
TOE, der alt kan beregnes og ikke forutsetter noen ukjent guddom.
Synd er et mye misforstått begrep. Mange oppfatter synd som åndelige og meningsløse forbud de religiøse må bøye og passe seg for, for å tilfredsstille gudene sine, så ikke de blir sinte.
Se heller på synd som en ugjerning, menneskelig svakhet eller uvitenhet. Det tjener ikke til Livet. Sex utenom ekteskap er fremdeles like syndig. Man gjør det med risiko for feks uønsket smitte og graviditet. Å være utro blir heller ikke de fleste så glade for. Eller har man sex utenom ekteskap fordi man ikke er kåt? Homofili kan diskuteres, men nå har ikke jeg studert hva grunnteksten, oldkirken osv sier om det. Uansett, hverken homofili, nekrofili, zoofili eller pedofili tjener til Livet. Tvert imot, alle disse legningene setter en stopper for videreutviklingen av Livet. Men jeg skal ikke argumentere noe om hvem av alle disse legningene sin kjærlighet som er bedre enn den andre sin...
Sex utenfor ekteskapet er like (lite) risikofylt som sex innenfor ekteskap. Tenk samboere.
Sex er ikke kun forplantning, og det har sannsynligvis aldri vært det for menneskene. Det er en stor grad av forlystelse i dette, og forlystelse tjener livet. Uansett om forlystelsen er mellom samme eller forskjellige kjønn. Uansett hvor mange som deltar osv.