Fakta, teori & skepsis"alt skjer av en grunn"

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Pan
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 31 Jan 2007 04:25
17

Innlegg av Pan »

Martha Stweart ble anklaget for innsidehandel, dokumentforfalskning og unnvikelse av opplysningsplikt (lyve til politiet)...
Bakgrunnen er at hun 27. desember 2001 solgte sine aksjer i bioteknologiselskapet ImClone. Like etter annonserte selskapet at kreftmedisinen de hadde satset på, ikke var blitt godkjent av myndighetene, og aksjene stupte. Påtalemyndigheten mener at Martha handlet som følge av innsidetips, og at hun etterpå løy for å skjule dette. Martha hevder at hun er uskyldig, og at hun er utsatt for en heksejakt.
Nei, pennen er nok ikke ond, den. Med mindre den skulle være besatt av en demon, haha.

Men hva er egentlig ondskap? Gjelder det også sykdommer og ulykker der folk mister livet eller annen slags type lidelser? (og som ikke er forårsaket av et annet menneske)
Antall ord: 128
“We feel free when we escape - even if it be but from the frying pan to the fire.”

- Eric Hoffer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Dj_Devil skrev:
kraBat skrev:Penger og makt er rota til all ondskap ferdig med det, Vær gang uansett.
nei. fordi du kan gjøre mye godt med penger også.
penger er akkuratt som en pistol.
pengene skaper ikke ondt. er mannen\dama som sitter med pengene som gjør det.
Hvordan i all verden kom pistolen inn i bildet?!
Du mener kanskje at "guns don't kill, people do"..?

Penger tar likevel overtaket på mennesket.
Det gjør liksom ikke pistolen. Pistolen tar knekken på et menneske i regi av et annet menneske. Pistolen blir et verktøy. Penger bruker mennesket som et verktøy.

Derfor er penger roten til alt ondt.
Fordi vi mennesker ikke klarer å håndtere det med balanse,
fordi det er så mektig - kanskje ikke mektig nok til å avslutte et liv,
slik som pistolen, men mektig nok til å avgjøre hvordan liv leves i lengden.
Antall ord: 151
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest

Innlegg av ragerod »

ludoburgero skrev:
Dj_Devil skrev:
kraBat skrev:Penger og makt er rota til all ondskap ferdig med det, Vær gang uansett.
nei. fordi du kan gjøre mye godt med penger også.
penger er akkuratt som en pistol.
pengene skaper ikke ondt. er mannen\dama som sitter med pengene som gjør det.
Hvordan i all verden kom pistolen inn i bildet?!
Du mener kanskje at "guns don't kill, people do"..?

Penger tar likevel overtaket på mennesket.
Det gjør liksom ikke pistolen. Pistolen tar knekken på et menneske i regi av et annet menneske. Pistolen blir et verktøy. Penger bruker mennesket som et verktøy.

Derfor er penger roten til alt ondt.
Fordi vi mennesker ikke klarer å håndtere det med balanse,
fordi det er så mektig - kanskje ikke mektig nok til å avslutte et liv,
slik som pistolen, men mektig nok til å avgjøre hvordan liv leves i lengden.
Penger er mektige nok til å avslutte et liv...bare man har nok penger til å tilfredstille markedets pris...tror faktisk penger dreper mer enn noe annet...
Antall ord: 178
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

Dj_Devil skrev:
kraBat skrev:Penger og makt klanger bra? Er ikke det rota til ondskapen? Hva er rota da? Du kan slå elr omfavne med armene dine også...

Makt er penger
Penger er makt
Det vil si den dag i dag, hva verden ser på som verdier idag er jo latterlig!
Det er så jævli ego tankegang bak det hele, jeg sier ikke at det ikke finns fornuftige mennesker iforhold til hele situasjonen vi den dag i dag lever. Men bedre blir det.
eg er enig i at penger er makt.
men det er personen som velger hvordan den skal bruke den makten som definerer om det er godt eller ondt. ikke pengene. det er ikke pengene i seg selv som er ondt. det er personen som har det makt\penge bejæret som gjør det ondt. det er mange milijonærer der ute som gjør godt. martha stuert er ei. hu er veldig rik. å har ikke hørt eit vont ord om hu.
kongeparet er rike. kan ikke huske at di har gjort noe vont mot noen. selvsakt di kunne gjort mer godt enn di gjør. men hey, ingen er perfekte.

rota til onskap er personen som har makten i handa. ikke pengene eller makta i seg selv.
I penger og makta kommer misunnelsen, og ja vi snakker om mennesker her gjør vi ikke?
Penger, makt, missundelse er rota til all ondskap. Det vil si, fjerner vi det vil vi fjerne ondskapen, for da vil alle stilles på lik linje som likeverdige mennesker.
Antall ord: 260

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

Hva er makt for noe egentlig? Makt på hvilken måte? Bestemme over andre mennesker?
Jeg driter i hvor mye penger noen har... De får nå farsken ikke herse med meg!

Hva er så viktig med såkalt makt uansett?
Høres bare kjipt ut, spør du meg ;P

Makt, haha. Det er vel kanskje bare noe de innbiller seg.
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
chupacabra18
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Des 2006 17:39
17
Kjønn (valgfri): Mr.man
Lokalisering: Akershus

Innlegg av chupacabra18 »

penger er menneskets største fiende ja helt klart.
Men det er vi ikke beviste på når vi har mye penger, for rikdom gjør oss blinde over de forandringene vi gjør når vi har mulighetene til å gjøre nye valg:)

i mine øyne burdte man fokusere på egen og andres glede, gjennom sosialt liv osv
ikke materielle gleder og luksusbiler:)

hva syns du?:)
Antall ord: 67
-Lars-

*Hominus Nocturna*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av kraBat »

chupacabra18 skrev:penger er menneskets største fiende ja helt klart.
Men det er vi ikke beviste på når vi har mye penger, for rikdom gjør oss blinde over de forandringene vi gjør når vi har mulighetene til å gjøre nye valg:)

i mine øyne burdte man fokusere på egen og andres glede, gjennom sosialt liv osv
ikke materielle gleder og luksusbiler:)

hva syns du?:)
Ja, hvorfor ikke? :mozilla_smile:
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

en gjestand kan ikke drepe. det er personen som bruker gjenstanden som dreper.
penger eg makt ja.
om du er ond å har eit utruligt pengebegjær eller rettere sakt makt begjær. så vil du gjøre onde ting med denne makten. da er det personen.
så kommer spørsmålet. penger kan forandre mange menesker om man aldri har hatt det før. man kan plutsligt kjøpe hva man vil. eg brukte pistolen ludo som eit eksempel på en gjenstand. en penn er lika farlig som ein pistol om den rette personen har den i handa.
hadde det ikke vert penger så hadde det vert noe annet. menesker har eit makt behov. å di begjærer det som gir di makt. så det er ikke pengene i seg selv. det er begjæret etter det som penger kan gi.

men nå spora vi veldigt av her. for det er ikke penger eller makt vi skal diskutere. det er balansen mellom godt og ondt som gud balangserer. er han rett gjenom god som bibelen skal ha det til? eller er han en god balanse mellom godt og ondt?
Antall ord: 188
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pan
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av Pan »

Dj_Devil skrev:en gjestand kan ikke drepe. det er personen som bruker gjenstanden som dreper.
penger eg makt ja.
om du er ond å har eit utruligt pengebegjær eller rettere sakt makt begjær. så vil du gjøre onde ting med denne makten. da er det personen.
så kommer spørsmålet. penger kan forandre mange menesker om man aldri har hatt det før. man kan plutsligt kjøpe hva man vil. eg brukte pistolen ludo som eit eksempel på en gjenstand. en penn er lika farlig som ein pistol om den rette personen har den i handa.
hadde det ikke vert penger så hadde det vert noe annet. menesker har eit makt behov. å di begjærer det som gir di makt. så det er ikke pengene i seg selv. det er begjæret etter det som penger kan gi.

men nå spora vi veldigt av her. for det er ikke penger eller makt vi skal diskutere. det er balansen mellom godt og ondt som gud balangserer. er han rett gjenom god som bibelen skal ha det til? eller er han en god balanse mellom godt og ondt?
Ok...
Gud skapte verden. Alt sammen ikke sant?
Da er jo alt en del av hans skaperverk, kanskje en del av han.
Og siden det vi kaller ondskap finnes har han skapt det eller er en del av det.

Eller så må man si at det finnes noe som gud ikke har skapt, men som oppstod etter at han hadde skapt sine ting. (ondskap) Altså er han ikke allmektig/ den eneste...
Antall ord: 262
“We feel free when we escape - even if it be but from the frying pan to the fire.”

- Eric Hoffer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av kraBat »

Dj_Devil skrev:en gjestand kan ikke drepe. det er personen som bruker gjenstanden som dreper.
penger eg makt ja.

Hele samfunnet er jo basert på penger og makt, jeg mener ikke at det ikke finns vettuge mennesker iforhold til penger og makt.
Antall ord: 214

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

Pan skrev:
penger eg makt ja.

Ok...

Eller så må man si at det finnes noe som gud ikke har skapt, men som oppstod etter at han hadde skapt sine ting. (ondskap) Altså er han ikke allmektig/ den eneste...
du glemer at det er meneskets frie vilje som skaper tingene. om vi skal se etter at gud eksisterer så skapte han alt med rene ark og på en måte sa "gjør hva dere vil" men spiller inn å "retter" eller "ødlegger" etter som han vil selv. så kanskje ide'en for la oss si en pistol kom av djevelen? at det er slikt di manipulerer oss, med å gi oss ide'er for kurer av sykdomer eller nye måter å sprenge oss i biter på.

Å kraBat..... eg er onkel poleti akkuratt i denne tråden fordi eg starta den. SPOR DEG INN ELLER DRIT I Å SKRIV VIDERE........
Antall ord: 372
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pan
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av Pan »

Dj_Devil skrev:
Pan skrev:
penger eg makt ja.

Ok...

du glemer at det er meneskets frie vilje som skaper tingene. om vi skal se etter at gud eksisterer så skapte han alt med rene ark og på en måte sa "gjør hva dere vil" men spiller inn å "retter" eller "ødlegger" etter som han vil selv. så kanskje ide'en for la oss si en pistol kom av djevelen? at det er slikt di manipulerer oss, med å gi oss ide'er for kurer av sykdomer eller nye måter å sprenge oss i biter på.

Å kraBat..... eg er onkel poleti akkuratt i denne tråden fordi eg starta den. SPOR DEG INN ELLER DRIT I Å SKRIV VIDERE........
Har du sett den filmen som heter Constantine? Plottet der minner veldig om det du skrev nå... Der har ikke de forskjellige sidene (engler og demoner) lov å gjøre noe direkte, kun forsøke å påvirke.

Jeg glemte egentlig ikke menneskets frie vilje, for det er jo også noe gud har skapt (?). Og i begynnelsen (i følge bibelen) eller i følge evolusjonen (før vi utviklet oss til den graden av intelligens vi har nå) eller edens hage som det kalles, så visste vi ikke forskjellen på rett og galt...

Men det fantes uansett (?) Djevelen påvirket menneskene til å spise av visdommens tre. For at vi skulle være likeverdige med gud. Gud stengte da edens hage (og det treet som du måtte spise av for å få evig liv, har jeg lest/hørt en plass) Og vi fikk all verdens ondskap osv (eller kanskje vi heller ble bevisst den ondskapen som allerede fantes).

Nå tolker jeg edens hage historien som et bilde på menneskenes økning i bevissthet (overfor rett og galt).
Antall ord: 550

- Eric Hoffer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

Pan skrev:Har du sett den filmen som heter Constantine? Plottet der minner veldig om det du skrev nå... Der har ikke de forskjellige sidene (engler og demoner) lov å gjøre noe direkte, kun forsøke å påvirke.

Jeg glemte egentlig ikke menneskets frie vilje, for det er jo også noe gud har skapt (?). Og i begynnelsen (i følge bibelen) eller i følge evolusjonen (før vi utviklet oss til den graden av intelligens vi har nå) eller edens hage som det kalles, så visste vi ikke forskjellen på rett og galt...

Men det fantes uansett (?) Djevelen påvirket menneskene til å spise av visdommens tre. For at vi skulle være likeverdige med gud. Gud stengte da edens hage (og det treet som du måtte spise av for å få evig liv, har jeg lest/hørt en plass) Og vi fikk all verdens ondskap osv (eller kanskje vi heller ble bevisst den ondskapen som allerede fantes).

Nå tolker jeg edens hage historien som et bilde på menneskenes økning i bevissthet (overfor rett og galt).
sett den filmen ja.. den viste vell eksemple mitt ganske godt. edens hage ja. den historien viser også på mange måter at gud skapte onskapen.
han lagde tredet og ga tredet dens egenskaper. han lagde fristelsen og prøvde dem. eg vil også si at han lagde slangen for å teste motstands kraften menesker har mot fristelser.
Antall ord: 234
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av kraBat »

Dj_Devil skrev: du glemer at det er meneskets frie vilje som skaper tingene. om vi skal se etter at gud eksisterer så skapte han alt med rene ark og på en måte sa "gjør hva dere vil" men spiller inn å "retter" eller "ødlegger" etter som han vil selv. så kanskje ide'en for la oss si en pistol kom av djevelen? at det er slikt di manipulerer oss, med å gi oss ide'er for kurer av sykdomer eller nye måter å sprenge oss i biter på.

Caps lock oOo, virker som at du ble provosert over mine enkle utspill. Si ifra hvis du skal ha unskyld brev for mine meninger da onkl politi.
Antall ord: 138

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Har dere tenkt på hva som skjedde hvis alle sluttet å ta lån, alle sluttet å kjøpe ting, dyrket maten sin selv, slo av strømmen en fin sommerdag, tok seg alle fri fra arbeid (bortsett fra sykehuset).

:lol: :evil: :badgrin:

*ler frydende med tanken*
Antall ord: 42
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links