Drømmer, NDO & ut av kroppenGiljotin som henrettelsesmetode

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Giljotin som henrettelsesmetode

Innlegg av karina »

I den utrolig kjedelige norsktimen idag, orket jeg rett og slett ikke høre på hva dama sa. Dermed åpnet jeg heller norskboka opp på en tilfeldig side i den delen som inneholder noveller og romanutdrag, og begynte å lese.

Utdraget jeg traff var fra en av Jens Bjørneboes romaner. Det jeg leste der sjokkerte meg intenst.

Handlingen var tatt fra et psykiatrisk sykehus i Frankrike. Her ble de syke oppmuntret til å holde foredrag for sine medpasienter, og utdraget var fra en tidligere bøddels foredrag. Han snakket om giljotinen, og hvordan den hadde ved sin fødsel blitt kalt genial; den skulle være en rask og smertefri henrettelsesmetode.

Det viste seg imidlertid at de henrettedes hode etter adskillelse fra kroppen skar stygge grimaser. Kroppen rørte seg også. Dette er heller ikke uvanlig blant andre dyr, og ingen tenkte at det var annet enn naturlig, ettersom ansiktet på det avkappede hodet for det meste roet seg etter en kort stund.

Likevel, noen stusset litt ekstra over dette tegnet på liv etter henrettelse, og bestemte seg for å forske litt på fenomenet. Videre kan jeg fortelle om flere eksempler på dette.

En forrædersk kvinne var akkurat blitt henrettet, og som vanlig var, ble det avkappede hodet hennes holdt fram for folkemengden som hadde møtt opp. De gjorde narr av kvinnen, spottet henne og lo. Bøddelen selv klappet til henne på det ene kinnet. Da rødmet kvinnen, på BEGGE kinn, og så så tydelig flau og ydmyket ut, at folket ropte til bøddelen at det fantes liv der fremdeles.

En annen situasjon gir samme resultat; det avkappede hodet holdes frem for mengden, ansiktet med sine grimaser slår seg etter kort tid til ro og ser tilsynelatende dødt ut. Men da den undersøkende bøddelen roper den henrettedes navn høyt inn i øret på hodet, åpner mannen øynene og ser rett på bøddelen. Prosessen ble gjentatt flere ganger med samme resultat hver gang. Til slutt rørte bøddelen med ryggraden til mannen, og fikk se en tydelig reaksjon i ansiktet. Senere uttalte bøddelen at det ikke var tvil om at det var liv i mannens øyne. Først etter en stund ble blikket slørete og livløst, og øynene ble noen helt andre enn dem han først hadde sett.

Dette er helt grufullt spør du meg, og har visstnok(i følge boka) noe å gjøre med at når hjernen mister forbindelsen til de viktige organene og surstoffet uteblir, går den til nødløsninger som går ut på noe sånt som å produsere energi ved hjelp av andre ting.

Hvordan føles det å være uten kropp? Føler man både hodet og kroppen? Kan man fremdeles styre kroppen når den ikke sitter fast i en lengre?

Man ønsket å drive videre forsøk ved å stoppe blødningene og sjekke hvor lenge et hodet og en kropp kan leve hver for seg, men resultatene på de tidligere forsøkene var så skremmende at forsøk ble forbudt.

Det er ikke særlig rart at bødler får nerveproblemer, sa den psykiatriske pasienten, og jeg kan ikke akkurat si meg uenig i det, bortsett fra at jeg igrunn mener man har det allerede når man velger et sånt yrke.

Jeg er jammen glad giljotinen ble avskaffet.
Antall ord: 566

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

jeg vet nu hva du blir å drøm om inatt....
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Krull - sluttet

Re: Giljotin som henrettelsesmetode

Innlegg av Krull - sluttet »

karina skrev:I den utrolig kjedelige norsktimen idag, orket jeg rett og slett ikke høre på hva dama sa. Dermed åpnet jeg heller norskboka opp på en tilfeldig side i den delen som inneholder noveller og romanutdrag, og begynte å lese.

Utdraget jeg traff var fra en av Jens Bjørneboes romaner. Det jeg leste der sjokkerte meg intenst.

Handlingen var tatt fra et psykiatrisk sykehus i Frankrike. Her ble de syke oppmuntret til å holde foredrag for sine medpasienter, og utdraget var fra en tidligere bøddels foredrag. Han snakket om giljotinen, og hvordan den hadde ved sin fødsel blitt kalt genial; den skulle være en rask og smertefri henrettelsesmetode.

Det viste seg imidlertid at de henrettedes hode etter adskillelse fra kroppen skar stygge grimaser. Kroppen rørte seg også. Dette er heller ikke uvanlig blant andre dyr, og ingen tenkte at det var annet enn naturlig, ettersom ansiktet på det avkappede hodet for det meste roet seg etter en kort stund.

Likevel, noen stusset litt ekstra over dette tegnet på liv etter henrettelse, og bestemte seg for å forske litt på fenomenet. Videre kan jeg fortelle om flere eksempler på dette.

En forrædersk kvinne var akkurat blitt henrettet, og som vanlig var, ble det avkappede hodet hennes holdt fram for folkemengden som hadde møtt opp. De gjorde narr av kvinnen, spottet henne og lo. Bøddelen selv klappet til henne på det ene kinnet. Da rødmet kvinnen, på BEGGE kinn, og så så tydelig flau og ydmyket ut, at folket ropte til bøddelen at det fantes liv der fremdeles.

En annen situasjon gir samme resultat; det avkappede hodet holdes frem for mengden, ansiktet med sine grimaser slår seg etter kort tid til ro og ser tilsynelatende dødt ut. Men da den undersøkende bøddelen roper den henrettedes navn høyt inn i øret på hodet, åpner mannen øynene og ser rett på bøddelen. Prosessen ble gjentatt flere ganger med samme resultat hver gang. Til slutt rørte bøddelen med ryggraden til mannen, og fikk se en tydelig reaksjon i ansiktet. Senere uttalte bøddelen at det ikke var tvil om at det var liv i mannens øyne. Først etter en stund ble blikket slørete og livløst, og øynene ble noen helt andre enn dem han først hadde sett.

Dette er helt grufullt spør du meg, og har visstnok(i følge boka) noe å gjøre med at når hjernen mister forbindelsen til de viktige organene og surstoffet uteblir, går den til nødløsninger som går ut på noe sånt som å produsere energi ved hjelp av andre ting.

Hvordan føles det å være uten kropp? Føler man både hodet og kroppen? Kan man fremdeles styre kroppen når den ikke sitter fast i en lengre?

Man ønsket å drive videre forsøk ved å stoppe blødningene og sjekke hvor lenge et hodet og en kropp kan leve hver for seg, men resultatene på de tidligere forsøkene var så skremmende at forsøk ble forbudt.

Det er ikke særlig rart at bødler får nerveproblemer, sa den psykiatriske pasienten, og jeg kan ikke akkurat si meg uenig i det, bortsett fra at jeg igrunn mener man har det allerede når man velger et sånt yrke.

Jeg er jammen glad giljotinen ble avskaffet.
Jeg tror nok at hvis man får kappa av hue, så går blodtrykket ned i null umiddelbart.
Bevistløshet, og død vil inntreffe lynkjapt.

Men halshugging er jo en grotesk utseende henrettelsesmetode, så jeg skjønner godt at det spinner myter og historier rundt det.

Men hvorvidt det har blitt gjort målinger av bevissthet, etter halshugging, vet jeg ikke.

Tviler på at slik forskning hadde blitt offentliggjort, hvis den hadde funnet sted.
Antall ord: 644

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

I følge boka ble den hysjet ned, men forskningen skjedde jo da man faktisk brukte den, og da tror jeg ikke de tenkte på å ikke offentliggjøre.
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Katja
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Mar 2007 13:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trøndelag

Innlegg av Katja »

En av vår hovedpulsåre har vi i halsen, en av de største (Den største ligger innenfor låret). For at vi mennesker og dyr skal fungere, har vi den smarteste delen på hodet - nemlig hjernen. Hjernen styrer alt som vi gjør - skriver, går, løper, at hjertet slår, at blodet sirkulerer osv. Er ikke hjernen tilkoplet kroppen, får ikke hjernen til å sende nok signaler til at hjertet skal slå, til at vi kan gå, til at blodet skal sirkulere... Og dessuten må både hode og kropp ha mistet såpass mye blod at de evt mister bevisstheten.. Jeg kan på en måte se for meg at hodet kan leve pga at der har vi hjernen, men jeg kan ikke se for meg at kroppen fortsatt vil leve egentlig.

Når kroppen dør har vi noe som heter dødskrampe. Jeg tror ikke den kommer når vi dør skikkelig og naturlig, men når vi får en bråstopp - når vi kapper av huet, så tror jeg det kommer dødskrampe. Har dere noengang sett høner bli henrettet? Når hodet kappes av kan kroppen løpe seg en tur, men det er rett og slett bare dødskrampe.. Brutalt - ja - men sånn er det bare...

Men det var helt utrolig spennende det du skrev! :) Fortsett sånn!
Antall ord: 234
Ingen kjenner meg bedre enn alle andre ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Pan
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 31 Jan 2007 04:25
17

Innlegg av Pan »

Du vet når folk får amputert armer osv, så får de en sånn fantomarm. Hvis hjernen kunne leve videre etter at kroppen var kuttet av, så ville du sikkert fremdeles følt det som om den var der. Det kan godt hende man er bevisst et lite øyeblikk etter at hodet er kappet av...

morbid tema, må jeg si...

(men merkelig nok interessant) :mozilla_undecided:
Antall ord: 67
“We feel free when we escape - even if it be but from the frying pan to the fire.”

- Eric Hoffer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

blir du skutt i hjerta tar det noen sekunder før du dør fordi at hjernen fortsat fungerer.
blir du skutt i hode eller alle koblinger av hode vekk fra kroppen dør du momentant.
hjernern styrer alt utenom reflekser.
derfor pomper også hjerta når hode er kutta av så blode spruter fordi at hjerta pomper av refleks. men fordi at alt skjer så fort å hjerta ikke får noe å pompe etter noen millisekunder stopper det også fort.
Antall ord: 80
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

w00t...

DR.devil ?
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dan
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jul 2005 13:11
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

Ved denne type amputasjoner (halshugging) kan det være en teoretisk mulighet for at hodet er bevisst en kort periode etterpå, men vi snakker om brøkdeler av et sekund.

Når hodet skilles fra kroppen faller blodtrykket momentant og personen går direkte i sjokk. Etter noen få millisekunder tømmes de små kapilarene i og rundt hjernen for blod og oksygen, med påfølgende funksjonsstans relativt umiddelbart. Hvorvidt hodet føler og tenker er det vel ingen som kan vite med sikkerhet, og jeg melder meg ikke frivillig til å finne ut av det.

Kroppen kan nok klare seg noe lenger etter en adskillelse, men som Dj skriver er nok dette mye reflekser og etterhvert også kramper som inntrer.

I begynnelsen vil hjertet fortsatt slå på refleks så lenge det kan vedlikeholde arbeidstrykket sitt men når dette synker vil krampene overta. Etter hvert går muskulaturen tom for oksygen og de vil trekke seg sammen i mer eller mindre grad.

Alt dette skjer veldig hurtig ved amputasjon av hodet og ettersom nervebanene er kuttet kan ikke hodet føle noe fra kroppen sin.

Henging derimot vet vi litt mer om, og ved fallstrekk (den hengte faller og brekker nakken) finnes det eksempler på at den hengte har vært i live, men ubevisst, i flere sekunder etterpå. Ved kvelningshenging (påtakende belastning) kan offeret leve i opptil flere minutter etter det har mistet bevisstheten.

Et ganske grotesk, men veldig interessant tema.

Mvh Dan
Antall ord: 246
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Dj_Devil skrev:blir du skutt i hjerta tar det noen sekunder før du dør fordi at hjernen fortsat fungerer.
blir du skutt i hode eller alle koblinger av hode vekk fra kroppen dør du momentant.
derfor pomper også hjerta når hode er kutta av så blode spruter fordi at hjerta pomper av refleks. men fordi at alt skjer så fort å hjerta ikke får noe å pompe etter noen millisekunder stopper det også fort.
Blir man skutt i hjertet kan mann fortsatt storme fremover mange meter, eller fyre av skudd f.eks. Det er det mange beretninger om.
Derfor skyter man ofte folk i benet i nærkamp. Om man har nerver og roen til det da.
Da detter personen øyeblikkelig om du treffer.

Første gang jeg så en mann dø, (det var en fallulykke på 18 meter ned ) lå han en god stund før han sakte løftet ene armen opp i været. Det som sa meg att han var helt død da han gjorde det, var att øynene virket helt tørre selv om de var åpne.

Den teorien ble senere bekreftet som sannsynlig av medisink personell.

Derfor tviler jeg litt på horror teoriene om att vi er særlig tilstede om noen kapper hodet av oss f.eks.
Antall ord: 224

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

Hm. Jeg veit jo ikke om dette er sant heller da. Men som dere sier er det groteskt, men interessant.
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

puma/f

Innlegg av puma/f »

Metodisten skrev:
Dj_Devil skrev:blir du skutt i hjerta tar det noen sekunder før du dør fordi at hjernen fortsat fungerer.
Blir man skutt i hjertet kan mann fortsatt storme fremover mange meter, eller fyre av skudd f.eks. Det er det mange beretninger om.
Derfor skyter man ofte folk i benet i nærkamp. Om man har nerver og roen til det da.
Da detter personen øyeblikkelig om du treffer.

Første gang jeg så en mann dø, (det var en fallulykke på 18 meter ned ) lå han en god stund før han sakte løftet ene armen opp i været. Det som sa meg att han var helt død da han gjorde det, var att øynene virket helt tørre selv om de var åpne.

Den teorien ble senere bekreftet som sannsynlig av medisink personell.

Derfor tviler jeg litt på horror teoriene om att vi er særlig tilstede om noen kapper hodet av oss f.eks.
regelen i krig er vell skyt i magen
da hemmer du fiden mest mulig....

puma/f
Antall ord: 242

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av karina »

Mennesker er sjuke dyr...
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

karina skrev:Mennesker er sjuke dyr...
agree
Antall ord: 7
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Christina

Innlegg av Christina »

Huff dette ble da et veldig goteskt tema! Men dødskrampe, det er helt normalt ved skyting i hodet osv........ Har vært med på endel avlivninger av dyr(jobber i en dyrepark) Men jeg kan trygt fortelle at alle reflekser i øyne, hode ikke eksisterer. Men kroppene vrir seg i kramper ja, men dyret kjenner ingenting heldivis........
Nå liker jeg på ingen måte å være med på avlivning av dyr, vil helst rømme langt avsted, men av og til er det uungåelig å ikke få det med seg....
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links