Fakta, teori & skepsis"alt skjer av en grunn"

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Pan
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 31 Jan 2007 04:25
17

Innlegg av Pan »

Det ondes problem

Hvis Gud er både God og allmektig, hvordan kan han da tillate alt det onde som skjer?

http://www.fastupwards.com/artikkel.php?id=7

Så dette problemet har nok blitt omtalt og diskutert før også:)
Så vidt jeg ser det er dette et ganske godt bevis for at gud ikke kan eksistere. Ihvertfall ikke som allmektig og god på samme tid.
Antall ord: 67
“We feel free when we escape - even if it be but from the frying pan to the fire.”

- Eric Hoffer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Pan skrev:Det ondes problem

Hvis Gud er både God og allmektig, hvordan kan han da tillate alt det onde som skjer?

Så vidt jeg ser det er dette et ganske godt bevis for at gud ikke kan eksistere.
Ihvertfall
hold deg til reglene..
skal ikke diskuteres om han\hu eksisterer. eg satte en tråd regel som sier AT DU SKAL GÅ UT I FRA AT HAN\HU EKSISTERER......... det betyr at du må tenke som om at du tror at han\hu eksisterer.....
om du ikke klarer å tenke på en ny måte så lavær å skriv i akkuratt her.
Pan skrev:ikke som allmektig og god på samme tid.
der er eg enig.. om han\hu skulle eksistert så er det ikke berre godt. det er eit likestilt vesen som er både ond og god.
Antall ord: 160
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pan
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av Pan »

Dj_Devil skrev:

Så vidt jeg ser det er dette et ganske godt bevis for at gud ikke kan eksistere. Ihvertfall ikke som allmektig og god på samme tid.
hold deg til reglene.
skal ikke diskuteres om han\hu eksisterer. eg satte en tråd regel som sier AT DU SKAL GÅ UT I FRA AT HAN\HU EKSISTERER......... det betyr at du må tenke som om at du tror at han\hu eksisterer.....
Beklager. Jeg glemte den etter å ha lest alle inleggene :mozilla_oops:
Men da sier jeg at gud er ikke god, da... som du sa... ihvertfall ikke bare god. Ellers så må h*n jo ha en god grunn til ikke å motgjøre det onde.

Det sies jo også at hvis ikke noe ondt hadde eksistert, hvordan hadde vi gjenkjent det gode? Og hva hadde egentlig vitsen med livet vært hvis det bare var å late seg og ha det godt hele tiden...?
Antall ord: 214
“We feel free when we escape - even if it be but from the frying pan to the fire.”

- Eric Hoffer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

Pan skrev:
Men da sier jeg at gud er ikke god, da... som du sa... ihvertfall ikke bare god. Ellers så må h*n jo ha en god grunn til ikke å motgjøre det onde.

Det sies jo også at hvis ikke noe ondt hadde eksistert, hvordan hadde vi gjenkjent det gode? Og hva hadde egentlig vitsen med livet vært hvis det bare var å late seg og ha det godt hele tiden...?
går greit. eg lar meg hisse opp litt lett fortiden. sorry :mozilla_oops:

eg trur livet hadde vert utruligt kjedligt om vi berre hadde opplevd godt. å eit mareritt om vi berre opplever vont.

nå går eg ut i fra at han eksisterer, så da vil eg si at han er en likevekt. å djevelen og jesus er di som avgjør tyngden. men sjefen over di begge er gud. da i kristendomens syn.
Antall ord: 154
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pan
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av Pan »

Dj_Devil skrev:
Pan skrev:

går greit. eg lar meg hisse opp litt lett fortiden. sorry :mozilla_oops:

eg trur livet hadde vert utruligt kjedligt om vi berre hadde opplevd godt. å eit mareritt om vi berre opplever vont.

nå går eg ut i fra at han eksisterer, så da vil eg si at han er en likevekt. å djevelen og jesus er di som avgjør tyngden. men sjefen over di begge er gud. da i kristendomens syn.
Vi ville vært roboter om vi ikke kunne føle negative følelser også. Det ville vel kanskje blitt nøytralt, og falskt.

Man kan jo si at bare litt ondt hadde holdt i lange baner...
Men når menneskene først har fri vilje... Og nysgjerrighet, kanskje...
Det var vel kanskje litt ondt vi fikk til å begynne med (sykdom osv...)
resten lager vi selv. (?)

Man kan vel si at jesus (det gode) og djevelen (det onde) lever i menneskene. Eller både i og utenfor. Alle mennesker har vel deler av begge. Ihvertfall muligheten til begge. Og et valg.
Antall ord: 258

- Eric Hoffer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest

Innlegg av ragerod »

Dj_Devil skrev:

Så vidt jeg ser det er dette et ganske godt bevis for at gud ikke kan eksistere.
Ihvertfall
hold deg til reglene..
Pan skrev:ikke som allmektig og god på samme tid.
der er eg enig.. om han\hu skulle eksistert så er det ikke berre godt. det er eit likestilt vesen som er både ond og god.
Egentlig setter du en standard for korleis gud blir oppfattet...du og gud har regler...om dere eksisterer er et trosspørsmål...om dere er onde eller gode er et trosspørsmål... om du og gud slår hardt ned på di som bryter reglene fekk vi jo et svar på her...du og gud legger premissene for andre og bestemmer at di 3 eksisterer...aha...gud...Dj_Devil...gud...Devil...det demrer...
Antall ord: 238
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

Pan skrev: Vi ville vært roboter om vi ikke kunne føle negative følelser også. Det ville vel kanskje blitt nøytralt, og falskt.

resten lager vi selv.
da er vi egentlig inne i spørsmålet om vi skulle hatt frie vilje.
noen menesker tenker ondt å gjør ondt.
eg trur i helt i bunn at vi hadde vert zombier om vi ikke hadde frie vilje. så måtte en gud stå å si til oss hva vi skal gjore å hva skal gjøres der å da.
men så vil eg tro mange menesker blir påvirket av di 2 kreftene også. vi hører jo om folk hele tiden som har kommet inn i relgion å starter å gjøre godt. det finnes sikkert di som er påvirket av ondt også. men detta blir sett som handlinger av eget meneskets frie vilje å tanke gang. av mange.
Antall ord: 185
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pan
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av Pan »

Dj_Devil skrev:
Pan skrev: Vi ville vært roboter om vi ikke kunne føle negative følelser også. Det ville vel kanskje blitt nøytralt, og falskt.

resten lager vi selv.
da er vi egentlig inne i spørsmålet om vi skulle hatt frie vilje.
noen menesker tenker ondt å gjør ondt.
eg trur i helt i bunn at vi hadde vert zombier om vi ikke hadde frie vilje. så måtte en gud stå å si til oss hva vi skal gjore å hva skal gjøres der å da.
men så vil eg tro mange menesker blir påvirket av di 2 kreftene også. vi hører jo om folk hele tiden som har kommet inn i relgion å starter å gjøre godt. det finnes sikkert di som er påvirket av ondt også. men detta blir sett som handlinger av eget meneskets frie vilje å tanke gang. av mange.
Da kommer vi jo inn på spørsmålet om hva som får mennesker til å gjøre onde ting.
Og det er det vel et hav av grunner til!
Og så finnes det situasjoner der det er vanskelig å definere.
(eks: ta fra de rike og gi til de fattige, muligens dårlig eksempel?)

Men nå må jeg gå... kommer sikkert innom senere. :)
Antall ord: 251

- Eric Hoffer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

Penger og makt er rota til all ondskap ferdig med det, Vær gang uansett.
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

Pan skrev: Da kommer vi jo inn på spørsmålet om hva som får mennesker til å gjøre onde ting.
Og det er det vel et hav av grunner til!
Og så finnes det situasjoner der det er vanskelig å definere.
(eks: ta fra de rike og gi til de fattige, muligens dårlig eksempel?)

Men nå må jeg gå... kommer sikkert innom senere. :)
syns det var eit godt eksempel. du gjør en ond handling for å gjøre godt.
noe selvmords bomberne trur di gjør. di ofrer seg selv å gjør en vond handling, i troen at i lengden vil det føre til noe godt.

men som du sier. det er eit hav av grunner eit meneske kan gjøre vonde handlinger. å det er utrulig vansklig å si at disse handlingene er fordi "djevelen" har påvirket dem.
akkuratt som det er vanskligt å si at gode handlinger er påvirket av "jesus".

om noen høyt kristne leser dette. hva er det som får dere til å gjøre en god handling? fordi at noe høyere har sakt det til dere? eller fordi at dere føler det er rett? fordi at dere har lest det i bibelen at det er rett?
Antall ord: 206
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

kraBat skrev:Penger og makt er rota til all ondskap ferdig med det, Vær gang uansett.
nei. fordi du kan gjøre mye godt med penger også.
penger er akkuratt som en pistol.
pengene skaper ikke ondt. er mannen\dama som sitter med pengene som gjør det.
Antall ord: 49
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

Penger og makt klanger bra? Er ikke det rota til ondskapen? Hva er rota da? Du kan slå elr omfavne med armene dine også...

Makt er penger
Penger er makt
Det vil si den dag i dag, hva verden ser på som verdier idag er jo latterlig!
Det er så jævli ego tankegang bak det hele, jeg sier ikke at det ikke finns fornuftige mennesker iforhold til hele situasjonen vi den dag i dag lever. Men bedre blir det.
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

kraBat skrev:Penger og makt klanger bra? Er ikke det rota til ondskapen? Hva er rota da? Du kan slå elr omfavne med armene dine også...

Makt er penger
Penger er makt
Det vil si den dag i dag, hva verden ser på som verdier idag er jo latterlig!
Det er så jævli ego tankegang bak det hele, jeg sier ikke at det ikke finns fornuftige mennesker iforhold til hele situasjonen vi den dag i dag lever. Men bedre blir det.
eg er enig i at penger er makt.
men det er personen som velger hvordan den skal bruke den makten som definerer om det er godt eller ondt. ikke pengene. det er ikke pengene i seg selv som er ondt. det er personen som har det makt\penge bejæret som gjør det ondt. det er mange milijonærer der ute som gjør godt. martha stuert er ei. hu er veldig rik. å har ikke hørt eit vont ord om hu.
kongeparet er rike. kan ikke huske at di har gjort noe vont mot noen. selvsakt di kunne gjort mer godt enn di gjør. men hey, ingen er perfekte.

rota til onskap er personen som har makten i handa. ikke pengene eller makta i seg selv.
Antall ord: 211
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Pan
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av Pan »

Mener du Martha Stewart? Hun som satt i fengsel?
Det er nok heller menneskene som er skyld i ondskap. Pengene er jo tross alt lagd av oss.
Kirken har jo satt sammen en liste over ting som jo kan sies å ha roten i ondskap... Eller tingene er ondskap i seg selv?:
Det er vel ihvertfall det meste av tingene som får mennesker til å gjøre onde ting... Tror jeg.
"Hovmod. Fråtseri. Vrede. Likegyldighet. Grådighet. Misunnelse. Utukt. "
Antall ord: 79

- Eric Hoffer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

Pan skrev:Mener du Martha Stewart? Hun som satt i fengsel?
Det er nok heller menneskene som er skyld i ondskap. Pengene er jo tross alt lagd av oss.
Kirken har jo satt sammen en liste over ting som jo kan sies å ha roten i ondskap... Eller tingene er ondskap i seg selv?:
Det er vel ihvertfall det meste av tingene som får mennesker til å gjøre onde ting... Tror jeg.
"Hovmod. Fråtseri. Vrede. Likegyldighet. Grådighet. Misunnelse. Utukt. "
lol seriøst? har hu det? hmmmm. men hadde det noe med fordi hu var ond da? var ikke det en eller annen lov hu hadde brøte eller no. har ike peil. husker det ikke.. lol likavell..

ja di tinga du nevner.. det er jo mensklige egenskaper.. ingen ting i verden er ond. den blir ond når eit ondt meneske bruker det.
en valig penn er ikke ond. men det finnes menesker som har drept eit annet med en penn. er det da pennen som er ond? eller menesket?
Antall ord: 172
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links