Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderFilm om Lier Psykiatriske Sykehus

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Ouija Board
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Okt 2006 12:27
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Ouija Board »

Hvor gamle er dere? 13 - 14? Hvis dere skal lage en dokumentar, gjør det skikkelig. Kan ikke tro at dere har lagt denne ut!!!

Dere skriver: (Vi får litt innblikk i rykter, historie og hemmelighetene rundt dette omdiskuterte stedet gjennom ungdommer)

Jeg har ikke fått noe!!!

Men dere er unge, så jeg skjønner.
Antall ord: 57
Ouija Board!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Ragamuffin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Mar 2007 11:22
17
Lokalisering: telemark

dokumentar

Innlegg av Ragamuffin »

Kjempe bra dokumentar! Har selv drevet masse med film aktivt, og jeg må si dette var gode bilder og man fikk virkelig følelsen av stemningen der! Spesielt de bildene på begynnelsen, med voice-over.
Har aldri vært på Lier selv, men skulle gjerne tatt en tur dit. Har hørt masse om det, og lest en del!
Super dokumentar i alle fall;)
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tattooica
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Mar 2007 23:32
17
Lokalisering: Halden

Innlegg av tattooica »

hei

Har fryktelig lys å besøke lier psykriatiske. Jeg fikk dessverre ikke opp bildet på snutten din, kun lyd. Er det noen som kan gi meg konkret adresse til stedet? jeg er ikke kjent der se... på forhånd takk
Antall ord: 40
send din historie til www.spokelser.com - tattooica@c2i.net

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ildalven
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Apr 2007 16:34
17
Lokalisering: Drammen

Lier sykehus......et erverdig sted med MYE historie

Innlegg av Ildalven »

Har selv hatt gleden(,og det har faktisk vært en glede å vokse opp på dette området,det var en gang og er ennå til dels ett veldig vakkert område) av å vokse opp i lier med sykehuset som en av de nærmeste naboer (jeg bodde i det som før vi fyttet dit var boliger for de ansatte) Jeg flyttet dit i 1984 og flyttet vekk der ifra igjen i 2000. Det hersker ingen tvil i mitt hjerte eller sinn om at det er mye aktiviteter der.Dette er basert på mine egene mange opplevelser,og på mennesker,som absolutt IKKE tror på gjenferd,men som alikevel har hatt uforklarlige opplevelser på sykehus området. Men er det egentlig rart at det henger ting igjen der? Med tanke på at i sykehusets barndom var de innsatte gjemt og glemt for "virkeligheten". Det er utrolige mengder vedmod, sorg,sinne og frykt som henger igjen i veggene der.. Er selv en seer, hadde mitt første syn som treåring ,min andre titt bak sløret var som niåring på nettopp liersykehus.. Vi var en hel skokk unger som selvsagt syntes det var fryktelig spennende å leke inne i den nedlagte bygningen du ser i filmen,stemningen der var jo til å ta og føle på.. :) Jeg husker at vi stort sett var i første etasje,fordi da kunne vi lettest komme ut hvis noen voksene kom.strømmen var avslått i huset så alle rom mot baksiden,skyggesiden lå i halvmørke,vi ungene løp fram og tilbake i den lange gangen som skjærer igjennom huset.Jeg og fire andre bestemte oss for å gå til det som i sin tid hadde vært spisesal,for å se ut av vinduene der og holde vakt. :) der gangen går over i spisesal,er det et lite "mellom" rom,du har døråpning foran og bak deg,og på din høre side går det en dør inn til ett annet rom..Allerede den gangen hang malingen i laser fra takene..I det vi krysset terskelen til dette mellomrommet hadde jeg min første opplevelse på sykehuset.Jeg husker jeg satte foten over terskelen og i neste øyeblikk ligger jeg på ryggen på gulvet og titter opp på mine venners bekymrede annsikter.de hjalp meg opp og fortalte at jeg hadde vært "borte" bare ett øyeblikk.Jeg vet ikke hvorfor jeg besvimte,men jeg vet at etterpå var ting liksom anderledes.Vennene mine hjalp meg opp og børstet av meg før vi fortsatte over neste dørterskel inn i spisesalen.. Jeg må på dette tidspunk innrømme at jeg vet ikke som faktum at dette rommet har vært spisesal,men det er det jeg alltid har oppfattet det som.. nå..tilbake til historien... Vi gikk over neste dørteskel inn i spisesalen. Rommet var relativt lyst opp av dagslys som kom inn igjennom vinduene,men fordi det vokste tett eføy på bygningen var det ikke fullt lys der inne,vi gikk bort til vinduene for å titte ut,men på vei over gulvet fikk jeg en prikkende følelse i nakken så jeg snudde meg delvis for å se rundt i rommet,på min venstre side hadde jeg nå døråpningen vi kom fra,på veggen som fortsatte fremover fra den var det flere dører,noen av dem var skap,andre gikk til toalettene.En av dørene som gikk inn til ett lite toalett/baderom sto halvåpent,og ut av øyekroken min så jeg noen som hang der,jeg snudde på hodet for å se ordentlig og så en kvinne som tydelig hadde hengt seg.Hun "vaiet" på et vis i en vind som ikke var der. Jeg begynte da naturligvis å hyle og borte var synet.De andre ungene kom løpende,tilkalt av mitt hyl og lurte på hva som sto på.Før jeg rakk å svare dem ble det plutselig veldig lyst i rommet vi var samlet i og til vår store skrekk gikk det opp for oss at taklyset hadde slått seg på..Vi fikk panikk,ikke fordi vi var skremte av stedet ,men fordi noen voksene kunne oppdage lyset og vi visste alle at dette var ett forbudt område.To av guttene løp rundt og vred på alle lysbryterene for å slå det av,men ingen slo av lyset...På det tidspunktet bestemte vi oss for å komme oss ut,før vi ble tatt,og løp hylende ut... :) Den samme kveld tegnet jeg ett bilde av synet jeg så,som jeg viste til både mamma og pappa..de lurte på hvor i all verden jeg hadde sett dette og jeg forklarte som sant var,på lier..Pappa mente jeg løy,og ble sint,men mamma sa bare at det ikke var noe å være redd for.. Annsiktet på den damen jeg så har brent seg fast i hodet mitt.jeg har aldri vært vitne til en henging,men jeg vet hvordan det ser ut.. Det hører også med til historien at lyset i rommet sto på i tre uker etterpå,selv om strømmen var avslått...... Dette var den første opplevelsen jeg hadde på lier sykehus,har flere jeg kan dele med dere hvis interessen er der.. :) Liten kommentar til andre innlegg på temaet,det er ikke noe krematorium som ligger i nærheten,men det ligger en liten bygning som på folkemunne bare ble kalt "likhuset",der ble obduksjoner foretatt og avdøde lå også på likstrå der.. Mvh. Ildalven
Antall ord: 937

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Little_monster
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jun 2006 13:57
18
Lokalisering: et sted

Re: Lier sykehus......et erverdig sted med MYE historie

Innlegg av Little_monster »

Jeg driver å leser bøker om lier nå...historien og slikt. Ikke veldi hyggelig akuratt, men jeg har vedi lyst til å dra dit en gang. Er det noen som vet hva busstasjonen i nærheten heter og om det er langt dit fra oslo...?
Antall ord: 44
:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ildalven
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Apr 2007 16:34
17
Lokalisering: Drammen

Innlegg av Ildalven »

Hvis noen er interesserte kan jeg være guide,kjrnner hver krinkel og krok på området. :) Bare å ta kontakt :)
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 19:19
18
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: Kult

Innlegg av Diablesse »

Maggien skrev:
Diablesse skrev:
Maggien skrev:
MrHeo skrev:er det et hjemsøkt Psykiatrisk senter i oslo`? :S
Tror vell det nærmeste du kommer er Dikemark, eller Gausdal. Men Lier ligger jo ikke langt fra Oslo det heller da!
Er det et hjemsøkt psykiatrisk senter i Gausdal?? Jeg var der (ikke på senteret, men i Gausdal) på konfirmasjonsleir en gang... Selv om jeg bor over en time unna... Og det var bare skau rundtleirhyttene, og jeg husker at bussen ikke ville kjøre lenger, så derfor måtte vi bære bagasjen vår helt ned, gjennom veien i skogen.. og det var en creepy skog! Herregud, jeg som er så vettaskremt... og det ble ikke bedre av at det stod en liten hytte der som så ut som om den sist var blitt brukt av Adam og Eva... den så ikke akkurat ny ut, forfallen som den var, og med maling som flasset av.. Bwah! Ekkelt lite hus!men det var vel langt unna den evt. psykiatriske greia. Vent litt - snakker vi om samme sted? Ligger Gausdal i Åmot??
Ligger ikke i Åmot nei:s Hehe...
http://no.wikipedia.org/wiki/Gaustad_sykehus
http://www.friheten.no/lang/2002/08/medik.html
Her står det litt, verdt å få med seg;P)
Nå vet jeg hvorfor jeg tror at Gausdal ligger i Åmot! Det stedet vi var på het Gausdal leirsted, og derfor trodde jeg, dårlig i geografi som jeg er, at hele stedet het Gausdal... :mozilla_oops: Men der er det skumle skoger likevel! ;P
Antall ord: 258

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Catzy
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Nov 2006 20:26
18

Innlegg av Catzy »

tattooica skrev:hei

Har fryktelig lys å besøke lier psykriatiske. Jeg fikk dessverre ikke opp bildet på snutten din, kun lyd. Er det noen som kan gi meg konkret adresse til stedet? jeg er ikke kjent der se... på forhånd takk

Jeg fikk også bare lyden. Synd :mozilla_frown:
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
hallinka
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Aug 2005 15:13
19
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av hallinka »

Får man ikke sett filmen fordi konkurransen er avsluttet eller er det bare maskinen min som fucker??
Antall ord: 18
“I'm an illusion of your heart. A manifestation of your adolescent psyche.” – Haruko, FLCL

Life may not be the party we hoped for, but while we are here we might as well dance.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kristina
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Apr 2007 13:16
17
Lokalisering: Hjemme

Innlegg av Kristina »

Hvor finner jeg filmen??
Antall ord: 4
If you lose something big, pretend pirates took it...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nabby
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Apr 2007 06:05
17
Lokalisering: skauen

Innlegg av nabby »

På tide å ta seg en tur på Lier da kanskje...Er vell mange her som vil bli med tenker jeg, lar høre fra meg hvis jeg kommer ;D
Antall ord: 29
no guts, no glory

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links