Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Er vi selv også spøkelser?
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Jan 2005 21:50
- 19
- Lokalisering: Inni et skall
- Blitt takket: 2 ganger
Er vi selv også spøkelser?
Har lest en del om emnet. Hvorfor tenker vi automatisk at spøkelser er sjeler av døde folk som går igjen? Er det ikke på tide å tenke utenfor boksen? Kanskje det finnest like mange typer "spøkelser" og tilsynekomster som det finnes folk? Det trenger ikke alltid å være sjeler til "døde" folk. Kanskje er de også like klare/uklare over situasjonen sin som vi er til vår. Kanskje er vi like mye et spøkelsefenomen nå som vi kommer til å bli etter døden? Kanskje er der bevisstheter på andre frekvenser som oppfatter oss som spøkelser? Og kanskje sender vi ut tankeprojeksjoner/bilder av oss selv? Og som med alt annet, psyken er også utrolig mektig når det kommer til spøkelsesfenomener.
:mozilla_wink:
:mozilla_wink:
Antall ord: 131
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Des 2005 13:23
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Ja den tanken har slått meg også!
Egentlig er det vei slik. Vi er bevistheten, og det "fysiske" er tankene og forventningene våre.
Enkelte klarer å bøye en skje med tankens kraft. Det er lett. Men man må vite at det går an, ikke tro!
Det kan bevise at virkeligheten er skapt av vår bevisthet/tanker.
Spøkelser som går igjen, kan være så låst i sin urokkelige tro over at de ennå lever, at de tror virkeligheten er slik som den dagen de døde.
I et gammelt hus like ved der jeg bor, går det igjen en gartner.
Ved huset var det før en stor praktfull hage, og de som eide huset ansatte en gartner.
I dag er hagen helt gjengrodd av gress og kratt,men for gartneren som går igjen der, er hagen like praktfull som den var den dagen han døde.
Han bruker forøvrig all sin tid i hagen for å holde den vedlike!
Er det sånn for oss "levende" mennesker også?
Lever vi i en overbevisende tro om at dette er virkeligheten?
Egentlig er det vei slik. Vi er bevistheten, og det "fysiske" er tankene og forventningene våre.
Enkelte klarer å bøye en skje med tankens kraft. Det er lett. Men man må vite at det går an, ikke tro!
Spøkelser som går igjen, kan være så låst i sin urokkelige tro over at de ennå lever, at de tror virkeligheten er slik som den dagen de døde.
I et gammelt hus like ved der jeg bor, går det igjen en gartner.
Ved huset var det før en stor praktfull hage, og de som eide huset ansatte en gartner.
I dag er hagen helt gjengrodd av gress og kratt,men for gartneren som går igjen der, er hagen like praktfull som den var den dagen han døde.
Han bruker forøvrig all sin tid i hagen for å holde den vedlike!
Er det sånn for oss "levende" mennesker også?
Antall ord: 189
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Ja, mye tyder på at virkeligheten er slik. Vi mennesker har store vanskeligheter med å bli overbevist om "mind over matter" konseptet. Ikke så rart. Men egentlig ser jeg ingen annen utvei enn at "virkeligheten" fungerer slik. Vitenskapen holder også på å oppdage dette mer og mer.Riegrot skrev:Ja den tanken har slått meg også!
Antall ord: 118
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Mai 2006 08:04
- 18
Såvidt jeg vet er psykokinese generelt den mest aksepterte forklaringen på poltergeist-aktivitet. Hvis den teorien er riktig behøver det ikke engang, iallefall ikke alltid, å være spøkelser med i bildet. Poltergeist-aktivitet er vanligvis fokusert rundt en som er i puberteten, vanligvis en jente, som gjerne går gjennom mye følelsesmessig stress.
Jeg har hørt mange historier om folk som har mistet besinnelsen og opplevd at lyspærer har knust eller at gjenstander har flyttet på seg. Selv har jeg opplevd ting som at et dørhåndtak har beveget på seg idet jeg har gått mot det, at en skapdør har åpnet seg idet jeg skal til å åpne den, samt at mindre gjenstander har flyttet på seg. Jeg er helt overbevist om at dette ikke har noe med spøkelser å gjøre.
Når det er mulig for et menneske å ubevisst få gjenstander til å flytte på seg, så er det jo ikke utenkelig at en også kan være i stand til å manifestere et synlig bilde av en person. Det er også et fenomen som kalles bilocation, hvor en person blir sett på to forskjellige steder samtidig:
"Several Hindu gurus have been seen at several locations at the same time in waking state, or seen sleeping somewhere while awake and active at another location. Some texts also depict a phenomenon where more than one "copy" of the subject could be seen." Kilde: wikipedia.
For å tenke litt mer ut av boksen, så kan det jo også tenkes at vesener fra det astrale, som aldri har levd på jorden, av og til tar seg en tur ned til det fysiske om de føler for det, selv om jeg ser på det som mindre sannsynlig enn at en avdød skulle gå igjen.
Det kan virke sannsynlig at det er avdøde som går igjen når man f.eks opplever å se spøkelser som ser ut til å komme fra en annen tid, men det kan nok finnes andre forklaringer på "spøking", spesielt når det er snakk om poltergeist-aktivitet.
Jeg har hørt mange historier om folk som har mistet besinnelsen og opplevd at lyspærer har knust eller at gjenstander har flyttet på seg. Selv har jeg opplevd ting som at et dørhåndtak har beveget på seg idet jeg har gått mot det, at en skapdør har åpnet seg idet jeg skal til å åpne den, samt at mindre gjenstander har flyttet på seg. Jeg er helt overbevist om at dette ikke har noe med spøkelser å gjøre.
Når det er mulig for et menneske å ubevisst få gjenstander til å flytte på seg, så er det jo ikke utenkelig at en også kan være i stand til å manifestere et synlig bilde av en person. Det er også et fenomen som kalles bilocation, hvor en person blir sett på to forskjellige steder samtidig:
"Several Hindu gurus have been seen at several locations at the same time in waking state, or seen sleeping somewhere while awake and active at another location. Some texts also depict a phenomenon where more than one "copy" of the subject could be seen." Kilde: wikipedia.
For å tenke litt mer ut av boksen, så kan det jo også tenkes at vesener fra det astrale, som aldri har levd på jorden, av og til tar seg en tur ned til det fysiske om de føler for det, selv om jeg ser på det som mindre sannsynlig enn at en avdød skulle gå igjen.
Det kan virke sannsynlig at det er avdøde som går igjen når man f.eks opplever å se spøkelser som ser ut til å komme fra en annen tid, men det kan nok finnes andre forklaringer på "spøking", spesielt når det er snakk om poltergeist-aktivitet.
Antall ord: 350
'Cause you start out stealing songs and then you're robbing liquor stores. And sellin' crack and runnin' over school kids with your car. - Albert Yankovic
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 29 Sep 2006 00:01
- 18
- Lokalisering: Tranby
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 38 ganger
det har også jeg tenkt på:) hvordan vet vi at vår "virkelighet" er ekte? kanskje litt matrix men....
Antall ord: 19
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 18 Des 2006 10:24
- 17
- Lokalisering: Telemark
Skummel tanke.....men det man ikke vet har man ikke vondt av
Antall ord: 12
Looie lookie a birdie
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 29 Sep 2006 00:01
- 18
- Lokalisering: Tranby
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 38 ganger
joda, uvisstheten plager oss alle. er kjæresten utro? hva sier venner bak din rygg? det å ikke vite har man faktisk vondt av, fordi man spekulerer og tror det værste..Boo=) skrev:Skummel tanke.....men det man ikke vet har man ikke vondt av
Antall ord: 45
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 18 Des 2006 10:24
- 17
- Lokalisering: Telemark
uvissthet er noe anna....det er mye som kan skje uten at du har en anelse...da vet du ikke det...hehe...hvis du forstår hva jeg mener......
Antall ord: 29
Looie lookie a birdie
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Vår virkelighet er nok så ekte som den virker, men tror nok at vår virkelighet er bare en av mange virkeligheter. Men det kan være vanskelig å vite hva som skiller virkeligheten og illusjonen viss begge er skapt av bevissthet. Det som vi opplever som individer er "virkelig" for oss. Massebevissheten har sine "regler" for hva som skal betegnes som virkelig og hva som er illusjon...det flertalet opplever, blir ofte betegnet som virkelig. Her kommer også spøkelsefenomenene inn i bildet. Kanskje i en slags kommunikasjon mellom forskjellige tanker, følelser og bevisstheter blir fenomenene til, også spøkelsesfenomenene.livingdeaddoll skrev:det har også jeg tenkt på:) hvordan vet vi at vår "virkelighet" er ekte? kanskje litt matrix men....
Antall ord: 123
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Nov 2006 19:19
- 18
- Kjønn (valgfri): jinte
- Har takket: 113 ganger
- Blitt takket: 53 ganger
Etter å ha lest alle disse innleggene, lurer jeg på når begrepet "virkelighet" egentlig bør brukes? Hva bør det brukes om?
Antall ord: 23
☮
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Hehe. Det kan du si. Sorry viss jeg det jeg skriver er forvirrende :mozilla_wink: Trøst deg med at til syvende og sist er også begrepet "virkelighet" noe som mennesker har funnet opp. Kanskje en kan bruke det om vår eller heller din "aksepterte virkelighet"?Diablesse skrev:Etter å ha lest alle disse innleggene, lurer jeg på når begrepet "virkelighet" egentlig bør brukes? Hva bør det brukes om?
Antall ord: 72
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 19 Nov 2006 19:19
- 18
- Kjønn (valgfri): jinte
- Har takket: 113 ganger
- Blitt takket: 53 ganger
Kanskje det. Jeg syns ihvertfall ikke at ting er rart eller merkelig før det ikke passer inn i det livet jeg lever. mens for andre er kanskje den samme tingen helt normal. Så kanskje det er slik, at vi alle skaper "vår egen virkelighet"? Og hvis det er slik - kanskje det gjelder spøkelser også?
Antall ord: 57
☮
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Ja, tror du er inne på noe her :mozilla_smile:Diablesse skrev:Kanskje det. Jeg syns ihvertfall ikke at ting er rart eller merkelig før det ikke passer inn i det livet jeg lever. mens for andre er kanskje den samme tingen helt normal. Så kanskje det er slik, at vi alle skaper "vår egen virkelighet"? Og hvis det er slik - kanskje det gjelder spøkelser også?
Antall ord: 69
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Ja , det er litt interessant det som Treo skriver om over her.
Jeg har lest bøker som spekkulerer i hva egentlig spøkelsesfenomener er for noe.
Noen mener fortiden på en måte kan henge igjen, slik att omgivelsene på en måte "henger igjen" og avspilles som en film for enkelte av oss som er følsomme nok til å ta det inn.
Dette kan forklare att enkelte rapporterer spøkelser som noe mekanisk, som ikke virker og ense omgivelsene.
Men nå er det nå slik att det fleste rapporter av den aldrig sviktende flommen av berettninger, også forteller om spøkelser som prøver og kommunisere.
Husk alle programmene på TV norge...
Det er og interessant att spøkelser rapporteres og ha ulike nivå på kunsten og påvirke det fysiske.
Som og påvirke elektrisitet, skru av og på lys, få telefoner til og ringe etc.
Så har vi de som tar det videre ,banker i skap, får ting til og falle ned og til og med flytter på ting og rydder.
Disse har tatt kunsten og påvirke vår fysiske verden ganske langt.
En dame på TV norge fortallte att en lampe fallt ned fra TV`n hennes flere ganger, og att hun kunne skimte en hånd som gjorde det.
Kan spøkelsene samle nok energi til og "bli litt fysiske" Kan noen av dem det mere en andre ?
En annen i TV serien, sa att han engang kjente en iskald hånd som strøk ham over ryggen i dusjen. En hånd uten blodtilførsel...
Kan det være att noen spøkelser manifisterer seg fysisk helt extremt ? Les Gummitarzans historie om Chicagos hvite dame. Hun manifesterer seg så fysisk att hun blir tatt for og være levende av folk. Dette er en historie mange vitner om i Chicago.
Hva tror du?
Jeg har lest bøker som spekkulerer i hva egentlig spøkelsesfenomener er for noe.
Noen mener fortiden på en måte kan henge igjen, slik att omgivelsene på en måte "henger igjen" og avspilles som en film for enkelte av oss som er følsomme nok til å ta det inn.
Dette kan forklare att enkelte rapporterer spøkelser som noe mekanisk, som ikke virker og ense omgivelsene.
Men nå er det nå slik att det fleste rapporter av den aldrig sviktende flommen av berettninger, også forteller om spøkelser som prøver og kommunisere.
Husk alle programmene på TV norge...
Det er og interessant att spøkelser rapporteres og ha ulike nivå på kunsten og påvirke det fysiske.
Som og påvirke elektrisitet, skru av og på lys, få telefoner til og ringe etc.
Så har vi de som tar det videre ,banker i skap, får ting til og falle ned og til og med flytter på ting og rydder.
Disse har tatt kunsten og påvirke vår fysiske verden ganske langt.
En dame på TV norge fortallte att en lampe fallt ned fra TV`n hennes flere ganger, og att hun kunne skimte en hånd som gjorde det.
Kan spøkelsene samle nok energi til og "bli litt fysiske" Kan noen av dem det mere en andre ?
En annen i TV serien, sa att han engang kjente en iskald hånd som strøk ham over ryggen i dusjen. En hånd uten blodtilførsel...
Kan det være att noen spøkelser manifisterer seg fysisk helt extremt ? Les Gummitarzans historie om Chicagos hvite dame. Hun manifesterer seg så fysisk att hun blir tatt for og være levende av folk. Dette er en historie mange vitner om i Chicago.
Hva tror du?
Antall ord: 312
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 19 Mar 2007 20:06
- 17
none
kanskje vi sitter og har kontakt med hverandre på jorda?
når en setter seg ned og mediterer eller komuniserer med åndeverdenen er det egentlig bare en annen person her på kloden man får kontakt med?:p
neida, jeg tror ikke det.men jeg vet om en hendelse som var litt spesiell.
en fyr som tok et eller annet stoff hadde møtt en som mediterte i en eller annen form, de prata og styra, og så lurte han som rusa seg på hva i svarte han andre duden gjorde der..i hans verden..da hadde han som mediterte svart "jeg tok trappa, du tok heisen"..
noe slik, kanskje var det bare en hallisunasjon, men gøyal tanke for det.
vil gjerne høre mer av denne tråden!
godt å høre at noen andre her engasjerer seg for slike ting,
jeg skjønner ikke hvordan ting har blitt så selvfølgelig heller..
ikke bare når det gjelder spøkelser......
når en setter seg ned og mediterer eller komuniserer med åndeverdenen er det egentlig bare en annen person her på kloden man får kontakt med?:p
neida, jeg tror ikke det.men jeg vet om en hendelse som var litt spesiell.
en fyr som tok et eller annet stoff hadde møtt en som mediterte i en eller annen form, de prata og styra, og så lurte han som rusa seg på hva i svarte han andre duden gjorde der..i hans verden..da hadde han som mediterte svart "jeg tok trappa, du tok heisen"..
noe slik, kanskje var det bare en hallisunasjon, men gøyal tanke for det.
vil gjerne høre mer av denne tråden!
godt å høre at noen andre her engasjerer seg for slike ting,
jeg skjønner ikke hvordan ting har blitt så selvfølgelig heller..
ikke bare når det gjelder spøkelser......
Antall ord: 162
Hide post links |