Fakta, teori & skepsis ⇒ "alt skjer av en grunn"
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Sep 2004 20:51
- 20
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Rogaland,
- Har takket: 11 ganger
- Blitt takket: 8 ganger
"alt skjer av en grunn"
Det sies at gud gjør alt med en grunn.
som det at man har mista sin nermeste i en bil ulykke så hører man ofte trøsten fra en kristen at gud har en plan. det er en god trøst det for man føler man er i en plan for di mektige.
men eg kom til å spøre meg litt.
om djevelen er den som gjenomfører alle vonde handlinger her på jorden, og gud di gode.,
da vil det si at det er djevelen da som gjore at den personen mista sin nermeste i den bil ulykka. da blir man i planen til djevelen..
men la meg ymse litt over på gud har en plan for oss alle.
skal man da tro på det. så er djevelen gud's høyre/venstre arm. å jesus gud's høyre/venstre arm.
gud planlegger og sturer. mens di 2 gjør jobben. det vil da si at gud sier at den personen skal dø i en ulykke der å da fordi at den familien skal gjenomgå litt av vært. da sender gud djevelen for å gjøre den jobben for han. så om det er gode mirakler som skal gjøres så sender han da jesus.. da vil det si at gud som alle sier er så god er en balanse mellom godt og ont. Det vil si da at gud er ikke berre god. men nå åpner eg muligheten for at jesus er berre god og djevelen berre ond. nå tror eg personlig at ingen av desse 3 eksisterer. men kom til å tenke på det for det henger ikke på grep.
nå har eg ikke så store bibel kunskaper at eg kan komme med vers. så skal holde det vekke.
noen som har en annen vinkling av dette?
mening?
la det ikke bli en diskusjon om di eksisterer eller ikke. la diskusjonen gå ut ifra at di eksisterer. selv om eg ikke tror på di 3 så kan eg se ut i fra at di eksisterer.
nå satte eg en liten tråd regel der... hold den.
som det at man har mista sin nermeste i en bil ulykke så hører man ofte trøsten fra en kristen at gud har en plan. det er en god trøst det for man føler man er i en plan for di mektige.
men eg kom til å spøre meg litt.
om djevelen er den som gjenomfører alle vonde handlinger her på jorden, og gud di gode.,
da vil det si at det er djevelen da som gjore at den personen mista sin nermeste i den bil ulykka. da blir man i planen til djevelen..
men la meg ymse litt over på gud har en plan for oss alle.
skal man da tro på det. så er djevelen gud's høyre/venstre arm. å jesus gud's høyre/venstre arm.
gud planlegger og sturer. mens di 2 gjør jobben. det vil da si at gud sier at den personen skal dø i en ulykke der å da fordi at den familien skal gjenomgå litt av vært. da sender gud djevelen for å gjøre den jobben for han. så om det er gode mirakler som skal gjøres så sender han da jesus.. da vil det si at gud som alle sier er så god er en balanse mellom godt og ont. Det vil si da at gud er ikke berre god. men nå åpner eg muligheten for at jesus er berre god og djevelen berre ond. nå tror eg personlig at ingen av desse 3 eksisterer. men kom til å tenke på det for det henger ikke på grep.
nå har eg ikke så store bibel kunskaper at eg kan komme med vers. så skal holde det vekke.
noen som har en annen vinkling av dette?
mening?
la det ikke bli en diskusjon om di eksisterer eller ikke. la diskusjonen gå ut ifra at di eksisterer. selv om eg ikke tror på di 3 så kan eg se ut i fra at di eksisterer.
nå satte eg en liten tråd regel der... hold den.
Antall ord: 350
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sier bare he he! Litt morsom den teorien med at Gud bestemmer og djevelen gjør jobben...........
Har ikke noen vettuge menigner her, da jeg hverken tror på Gud, djevelen eler at Jesus var Gud`s sønn.
Så dette overlater jeg herved til de andre her inne. :mozilla_smile:
Har ikke noen vettuge menigner her, da jeg hverken tror på Gud, djevelen eler at Jesus var Gud`s sønn.
Antall ord: 50
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
eg og lo litt da eg tenkte på det.. men ville drøfte\ymse det med resten ogChristina skrev:Sier bare he he! Litt morsom den teorien med at Gud bestemmer og djevelen gjør jobben...........
(har samme mening som deg. men har mange tanker angående det ford )
Antall ord: 83
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Mai 2005 19:16
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Ski
- Blitt takket: 4 ganger
I min verden så er det som følger:
Vi er på de indre plan sjel og ånd hvor sjelen skal gå en utviklingsvei for å lære alle
følelser og situasjoner å kjenne gjennom å oppleve.
Dette gjør vi blandt annet ved å være på jorden, her er det fine forhold for å
lære det de fleste oppfatter som negative ting.
Gud bestemmer ikke noe over vårt lille mikrokosmos. Gud er kjernen i alle energier,
den sanne kjærligheten som vi alle strever etter og vet er der.
Enten vi bevisst er i kontakt med denne eller ikke så er den "motoren" eller drakraften
som gjør at hver og en av oss innerst inne ønsker å utvikle oss mot å bli mer kjærlighet.
I dette er det dere kaller satan, men jeg kaller det mørke broderskap en samarbeidspartner som er like viktig som Gud i den lange utviklingsfasen.
Disse energiene gir deg motstand i livet sånn at du kan bli sterk, stå i mot
det du ikke liker å lære gjennom dette.
Og ja, jeg tror og opplever at disse energiene har ett godt samarbeide og ser det
som helt naturlig.
Når en kristen sier at Gud har en plan så er det jo sant, om vi forutsetter at alt er ETT Selv om jeg mener at den planen ikke alltid kommer direkte fra Han. De færreste av oss er kommet så langt at selve Gud intresserer seg nevenverdig for oss spesielt.
Du sier at det er vanskelig å se at det er noe godt i at noen dør ung .f.eks og det kan jeg forstå at du mener.
Men om en setter seg inn i hvordan de universelle lovene fungerer så er det en gave til mange når noe sånt skjer. Sjelen gleder seg faktisk. Og det å miste noen får ett helt annet perspektiv om en kan se at livet her og nå bare er ett lite blaff i den store helheten.
Med vår egosentrerte hjerne ser vi det som ondskap og mener djevelen står bak mye som sett uten å ha med en masse egne følelser er den ultimate kjærligheten.
Så om djevlen styrer oss så takk for det, han er til stor hjelp.
Hva jeg mener om Jesus i alt dette skal jeg ikke dra frem her
Vi er på de indre plan sjel og ånd hvor sjelen skal gå en utviklingsvei for å lære alle
følelser og situasjoner å kjenne gjennom å oppleve.
Dette gjør vi blandt annet ved å være på jorden, her er det fine forhold for å
lære det de fleste oppfatter som negative ting.
Gud bestemmer ikke noe over vårt lille mikrokosmos. Gud er kjernen i alle energier,
den sanne kjærligheten som vi alle strever etter og vet er der.
Enten vi bevisst er i kontakt med denne eller ikke så er den "motoren" eller drakraften
som gjør at hver og en av oss innerst inne ønsker å utvikle oss mot å bli mer kjærlighet.
I dette er det dere kaller satan, men jeg kaller det mørke broderskap en samarbeidspartner som er like viktig som Gud i den lange utviklingsfasen.
Disse energiene gir deg motstand i livet sånn at du kan bli sterk, stå i mot
det du ikke liker å lære gjennom dette.
Og ja, jeg tror og opplever at disse energiene har ett godt samarbeide og ser det
som helt naturlig.
Når en kristen sier at Gud har en plan så er det jo sant, om vi forutsetter at alt er ETT Selv om jeg mener at den planen ikke alltid kommer direkte fra Han. De færreste av oss er kommet så langt at selve Gud intresserer seg nevenverdig for oss spesielt.
Du sier at det er vanskelig å se at det er noe godt i at noen dør ung .f.eks og det kan jeg forstå at du mener.
Men om en setter seg inn i hvordan de universelle lovene fungerer så er det en gave til mange når noe sånt skjer. Sjelen gleder seg faktisk. Og det å miste noen får ett helt annet perspektiv om en kan se at livet her og nå bare er ett lite blaff i den store helheten.
Med vår egosentrerte hjerne ser vi det som ondskap og mener djevelen står bak mye som sett uten å ha med en masse egne følelser er den ultimate kjærligheten.
Så om djevlen styrer oss så takk for det, han er til stor hjelp.
Hva jeg mener om Jesus i alt dette skal jeg ikke dra frem her
Antall ord: 392
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
takk for flott innlegg kaja43
Antall ord: 5
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Jun 2005 10:40
- 19
- Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Kaja43, jeg bet meg i merke dette som du skrev:
De færreste av oss er kommet så langt at selve Gud intresserer seg nevenverdig for oss spesielt.
det strider mot logikken med at alle er like verdt og like tilhørig i det vi kaller GUD, er ikke det å påføre det gudommelige en menneskelig egenskap... det handler vel ikke om nivået man er på hvor interessant man er... man er interessant om det fins noe som heter interesse hos Gud uansett hva man er og hvor man står i sin utvikling?
en slik setning fratar mennesker som har en destruktiv tankegang, mulighet til å se sin verdi og plass i spørsmål som vedrører dets tilhørighet og verdi og at man skal ha tillit og håp...?
De færreste av oss er kommet så langt at selve Gud intresserer seg nevenverdig for oss spesielt.
det strider mot logikken med at alle er like verdt og like tilhørig i det vi kaller GUD, er ikke det å påføre det gudommelige en menneskelig egenskap... det handler vel ikke om nivået man er på hvor interessant man er... man er interessant om det fins noe som heter interesse hos Gud uansett hva man er og hvor man står i sin utvikling?
en slik setning fratar mennesker som har en destruktiv tankegang, mulighet til å se sin verdi og plass i spørsmål som vedrører dets tilhørighet og verdi og at man skal ha tillit og håp...?
Antall ord: 134
Vær snille mot dyrene
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Skrev ett knakende godt svar, men det forsvant gitt :mozilla_cool:snuppedilla skrev:Kaja43, jeg bet meg i merke dette som du skrev:
en slik setning fratar mennesker som har en destruktiv tankegang, mulighet til å se sin verdi og plass i spørsmål som vedrører dets tilhørighet og verdi og at man skal ha tillit og
håp...?
Jeg mener at det er det motsatte av å påføre Gud en menneskelig egenskap.
Forde jeg opplever at vi etter ett visst nivå blir "kallt inn" for å være med å
løfte jorden og menneskene ut av lidelse og mørke må vi leve mange liv og inkarnasjoner uten å ha kontakt med Gud. Vi må lære å stå på egne ben så å si.
Da blir det å ikke få kontakt være en kjærlighetshandling.
Det å ville være helt eksklusivt medlem av Guds indre klan er ett egobasert ønske som
ikke er noen forunt som fortsatt ønsker noe for seg selv. De indre styrer jobber ikke for hver enkelt, de jobber for helheten.
Jeg opplever at Gud er kilden hvor den rene og inteligente kjærligheten strømmer fra,
og den kan komme i mange nivåer.
Så om Gud er ALT er ikke det det samme som at alt er like rent, men det er likefullt ett aspekt av Gud.
Nå er ingen glemt, alle er like viktige og det at de med en høyere bevissthet er viktigere
er noe mennesker graderer. Hos Gud er alle like mye verdt og alle er like nødvendige for helheten.
Og vi opplever Gud som tilstedeværende som det høyeste ut fra der vi er. Om det egentlig er en hjelper eller Guide eller en Mester for den saks skyld så spille rjo det liten rolle når mennesket opplever det som det høyeste?
Hvorfor skal det være nødvendig å ha direkte kontakt? det som kreves for å forstå å etterleve dette tror jeg de færreste av oss er rede til, men vi kan vel gjøre en flott jobb der vi er?
Jeg er enig i at en sånn tankegang ville frata destruktive mennesker muligheten til å se sin verdi i helheten, det er jo nettopp derfor vi opplever at vi har kontakt med det høyeste til en hver tid. Forde vi skal kjenne at vi er verdifulle selv om vi kun tenker på oss selv og vårt eget velbefinnende.
For de fleste av oss er det ikke nødvendig å vite alt dette og mye mer, men det ble spurt her og da svarte jeg ut fra min oppfattlelse av ting.
Jeg elsker å studere de indre verdener for å se hva som gjelder der inne og ut fra det forstå hvor lite jeg forstår og hvor kort jeg har kommet i min utvikling mot å tenke på helheten fremfor meg selv.
Det er den måten jeg utforder meg selv hver dag.
Antall ord: 573
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Mai 2005 22:22
- 19
- Blitt takket: 2 ganger
Tror det henger igjen fra gamle dager da folk ville ha en forklaring men ikke hadde evne til å forklare det med noe annet enn at det var guds vilje.
Antall ord: 29
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
jo da.. men eg vil starte en debatt om at folk skal tenke litt anerledes... se for seg at det finnes en gud. at han styrer alt. bruk fantasien å tenk di baner..paraunormal skrev:Tror det henger igjen fra gamle dager da folk ville ha en forklaring men ikke hadde evne til å forklare det med noe annet enn at det var guds vilje.
er så lei av desse fakta diskusjonene... nå har eg starta en diskusjon der eg vil få folk til å tenke annerledes. eg er ikke etter å høre at han\hu ikke finnes... i denne diskusjonen skal du se ut ifra at han\hu eksisterer....
det er en trådregel eg har satt... respekter det
Antall ord: 117
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 19
Synes dette var ett godt tiltak Dj og er enig med deg i at det blir trøttende
med alle disse faktaene om noe som egentlig ikke kan diskuteres på den
måten.
Så ser vi at det er få som mener noe om dette om de ikke kan få slenge ut "fakta" eller
stå på sitt om at han ikke finnes.
Hva med denne tankegangen?
Gud finnes og er i oss til en hver tid. Veldig mange av oss har hatt
utallige inkarnasjoner hvor vi enten har vært superreligiøse og likevel
følt at vi ble sviktet av Gud, eller vi har opplevd at de som har påberopt
seg å ha den ENE sannhet har gjort oss så mye vondt at vi ikke vil ha noe med
det der å gjøre. Vi har bestemt oss for at dette er farlig og de som tror er onde
eller idioter.
Men nå er den tiden i ferd med å renne ut hvor religion er forbeholdt de få som
mener de har alle svarene. Vi skal finne Gud inne i oss, ikke utenfor gjennom en
selvopphøyd prest eller en gammel bok.
Men vi er litt skeptiske fortsatt og holder igjen. Så hva skal sjelen gjøre for å nå igjennom
til alle disse som ikke vil lytte til hjertet?
Jo det åpnes for kontakt i det astrale. Ånder og hjelpere, se DET er det ikke så mange som har dårlige erfaringer med så der kan vi nåes lett.
Dermed blir tusenvis av mennesker "lurt" inn i strømmen for å åpne seg for det Guddommelige uten helt å forstå det eller ville. Det blir trykket på knappene for
vår sensjasjonslyst og ønsker om å være spesielle.
Og når vi først er fanget begynner de å jobbe med hjertene våre så alt gammelt grums kommer opp og vi blir sinte, redde, føler oss ensomme, blir depressive og finner ikke noen
mening med livet. Flott synes Gud, for når vi er som mest nede DA blir vi lydhøre og begynner og kjenne at det må være noe mer, noe større der ute.
Så til alle dere som hater Gud men elsker hjelpere og å ha evner, dere er alt fanget
med alle disse faktaene om noe som egentlig ikke kan diskuteres på den
måten.
Så ser vi at det er få som mener noe om dette om de ikke kan få slenge ut "fakta" eller
stå på sitt om at han ikke finnes.
Hva med denne tankegangen?
Gud finnes og er i oss til en hver tid. Veldig mange av oss har hatt
utallige inkarnasjoner hvor vi enten har vært superreligiøse og likevel
følt at vi ble sviktet av Gud, eller vi har opplevd at de som har påberopt
seg å ha den ENE sannhet har gjort oss så mye vondt at vi ikke vil ha noe med
det der å gjøre. Vi har bestemt oss for at dette er farlig og de som tror er onde
eller idioter.
Men nå er den tiden i ferd med å renne ut hvor religion er forbeholdt de få som
mener de har alle svarene. Vi skal finne Gud inne i oss, ikke utenfor gjennom en
selvopphøyd prest eller en gammel bok.
Men vi er litt skeptiske fortsatt og holder igjen. Så hva skal sjelen gjøre for å nå igjennom
til alle disse som ikke vil lytte til hjertet?
Jo det åpnes for kontakt i det astrale. Ånder og hjelpere, se DET er det ikke så mange som har dårlige erfaringer med så der kan vi nåes lett.
Dermed blir tusenvis av mennesker "lurt" inn i strømmen for å åpne seg for det Guddommelige uten helt å forstå det eller ville. Det blir trykket på knappene for
vår sensjasjonslyst og ønsker om å være spesielle.
Og når vi først er fanget begynner de å jobbe med hjertene våre så alt gammelt grums kommer opp og vi blir sinte, redde, føler oss ensomme, blir depressive og finner ikke noen
mening med livet. Flott synes Gud, for når vi er som mest nede DA blir vi lydhøre og begynner og kjenne at det må være noe mer, noe større der ute.
Så til alle dere som hater Gud men elsker hjelpere og å ha evner, dere er alt fanget
Antall ord: 374
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
du har en interesang tankegang kaja...
del gjerne flere teorier...
del gjerne flere teorier...
Antall ord: 10
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Altså, i mine øyne er Gud en flott unnskyldning og en god skulder å gråte på.
Luftskulder, kanskje? Som i luftgitar?
I min oppfatning av verden eksisterer ikke to krefter som godt og vondt,
ved siden av hverandre.
Slik jeg ser det er det hele snakk om balanse mellom det vi kaller godt og vondt.
Om det enn er kun våre egne handlinger vi kan skylde på alene, kan vi ikke benekte på at det finnes krefter imellom oss - og "mer mellom himmel og jord" - men igjen; er disse kreftene produkter av våre handlinger og vår væremåte?
Kan man si det er naturen som i seg selv har en bevissthet?
Gud og Djevelen - to sterke motsetninger, eller samme ting?
Den tanken tror jeg er ulovlig hvis en er sterkt troende.
Gud må selvsagt være den gode kraften og stå for alt godt,
og Djevelen må være den som står for alt det onde.
Likevel tror jeg de aller fleste som har trodd på Gud eller tror på ham har vært innom tankene dine, Dj. For hvis alt skal skje for en grunn og dette er Guds vilje - ja, hva da med alt det vi ser som tragedier? I eksempelet ditt. Skal det kunne unnskyldes med at det måtte skje for at noe bedre skulle skje? Isåfall, denne balansen - om den skulle utjevnes av Gud selv (ELLER Gud og Djevelen imellom), hvordan kan en da si at alle menneskeliv er like mye verdt? Jeg ser snuppedilla berører denne idéen med en god skepsis.
Det ikke så mye som kan motbevise en eventuell Guds eksistens.
Men det er utrolig mange knusende argumenter mot at Gud (og Djevelen) er som vi kjenner dem, og som vi har blitt fortalt.
Igjen er det kanskje Bibelen som hadde trengt en oppdatering. Jeg ser jo at andre sier at den har blitt tuklet med opp gjennom årene, at den har blitt justert på, fikset litt på. Og hvis mange lever etter Bibelen nærmest ordrett og tolker og feiltolker i massevis, så burde den gjerne oppdateres enda litt mer? Kunne vel ikke skadet?
Jeg vet ikke jeg. Synes folk skal få tro på nøyaktig det de vil, men jeg synes også at de skal være litt kritiske, for det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Og spør du meg, skjer alt absolutt av en grunn: som i forstand av "one thing to another".
Alt leder til noe annet, og alt får en reaksjon. Spørsmålet er bare HVA.
Og så er jo vi mennesker så flinke til å avgjøre fra før hva som er riktig, galt, godt og vondt. Så å overlate det til noen Gud vi ikke alle er sikre på om eksisterer engang, slik vi kjenner ham, det ville bare være foruten all fornuft.
Luftskulder, kanskje? Som i luftgitar?
I min oppfatning av verden eksisterer ikke to krefter som godt og vondt,
ved siden av hverandre.
Slik jeg ser det er det hele snakk om balanse mellom det vi kaller godt og vondt.
Om det enn er kun våre egne handlinger vi kan skylde på alene, kan vi ikke benekte på at det finnes krefter imellom oss - og "mer mellom himmel og jord" - men igjen; er disse kreftene produkter av våre handlinger og vår væremåte?
Gud og Djevelen - to sterke motsetninger, eller samme ting?
Den tanken tror jeg er ulovlig hvis en er sterkt troende.
Gud må selvsagt være den gode kraften og stå for alt godt,
og Djevelen må være den som står for alt det onde.
Likevel tror jeg de aller fleste som har trodd på Gud eller tror på ham har vært innom tankene dine, Dj. For hvis alt skal skje for en grunn og dette er Guds vilje - ja, hva da med alt det vi ser som tragedier? I eksempelet ditt. Skal det kunne unnskyldes med at det måtte skje for at noe bedre skulle skje? Isåfall, denne balansen - om den skulle utjevnes av Gud selv (ELLER Gud og Djevelen imellom), hvordan kan en da si at alle menneskeliv er like mye verdt? Jeg ser snuppedilla berører denne idéen med en god skepsis.
Det ikke så mye som kan motbevise en eventuell Guds eksistens.
Men det er utrolig mange knusende argumenter mot at Gud (og Djevelen) er som vi kjenner dem, og som vi har blitt fortalt.
Igjen er det kanskje Bibelen som hadde trengt en oppdatering. Jeg ser jo at andre sier at den har blitt tuklet med opp gjennom årene, at den har blitt justert på, fikset litt på. Og hvis mange lever etter Bibelen nærmest ordrett og tolker og feiltolker i massevis, så burde den gjerne oppdateres enda litt mer? Kunne vel ikke skadet?
Jeg vet ikke jeg. Synes folk skal få tro på nøyaktig det de vil, men jeg synes også at de skal være litt kritiske, for det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Og spør du meg, skjer alt absolutt av en grunn: som i forstand av "one thing to another".
Alt leder til noe annet, og alt får en reaksjon. Spørsmålet er bare HVA.
Og så er jo vi mennesker så flinke til å avgjøre fra før hva som er riktig, galt, godt og vondt. Så å overlate det til noen Gud vi ikke alle er sikre på om eksisterer engang, slik vi kjenner ham, det ville bare være foruten all fornuft.
Antall ord: 482
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
takk ludo
veldig fyllende svar etter dine tanker å ikke en hel hau med fakta.. setter pris på det.
veldig fyllende svar etter dine tanker å ikke en hel hau med fakta.. setter pris på det.
Antall ord: 18
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 06 Jan 2005 21:50
- 19
- Lokalisering: Inni et skall
- Blitt takket: 2 ganger
Ja, det virker som alle hendinger, handlinger, væremåter, situasjonar, tanker osv påvirker hverandre og henger sammen. Slik jeg ser det er alt bevisst -også naturen. Tanker, dømming, holdninger, handlinger, tro, persepsjon etc. påvirker og skaper livet vårt. Dualitetstenking..mye av det vi anser som godt og som vondt tror jeg er påvirket av trossystemer og normer i kulturen vi vokser opp i. Men en kan si at uten det en betegner som vondt, vet en heller ikke hva som er godt.ludoburgero skrev: Om det enn er kun våre egne handlinger vi kan skylde på alene, kan vi ikke benekte på at det finnes krefter imellom oss - og "mer mellom himmel og jord" - men igjen; er disse kreftene produkter av våre handlinger og vår væremåte?
Antall ord: 150
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
Uffda, en slik gud høres forferdelig ut. Frvær av kontakt bli kjærlighetshandling, hva slags handling blir da kontakt?kaja43 skrev:Skrev ett knakende godt svar, men det forsvant gitt :mozilla_cool:
Jeg mener at det er det motsatte av å påføre Gud en menneskelig egenskap.
Forde jeg opplever at vi etter ett visst nivå blir "kallt inn" for å være med å
løfte jorden og menneskene ut av lidelse og mørke må vi leve mange liv og inkarnasjoner uten å ha kontakt med Gud. Vi må lære å stå på egne ben så å si.
Da blir det å ikke få kontakt være en kjærlighetshandling.
Kjærligheten kommer fra der kontakt ikke må komme fra?Det å ville være helt eksklusivt medlem av Guds indre klan er ett egobasert ønske som
ikke er noen forunt som fortsatt ønsker noe for seg selv. De indre styrer jobber ikke for hver enkelt, de jobber for helheten.
Jeg opplever at Gud er kilden hvor den rene og inteligente kjærligheten strømmer fra,
og den kan komme i mange nivåer.
Så om Gud er ALT er ikke det det samme som at alt er like rent, men det er likefullt ett aspekt av Gud.
Jo, det såpiller vel en rolle om det er en personlig gud, eller om det er en felles gud? Hvis alle har hver sin personlige gud, så vil heller ikke disse gudene ha makt over andre, og kan dermed heller ikke påvirke så veldig mye.Nå er ingen glemt, alle er like viktige og det at de med en høyere bevissthet er viktigere
er noe mennesker graderer. Hos Gud er alle like mye verdt og alle er like nødvendige for helheten.
Og vi opplever Gud som tilstedeværende som det høyeste ut fra der vi er. Om det egentlig er en hjelper eller Guide eller en Mester for den saks skyld så spille rjo det liten rolle når mennesket opplever det som det høyeste?
Javisst kan vi gjøre det. Både med og uten guder.Hvorfor skal det være nødvendig å ha direkte kontakt? det som kreves for å forstå å etterleve dette tror jeg de færreste av oss er rede til, men vi kan vel gjøre en flott jobb der vi er?
Nei, det tror jeg ikke. Jeg oppfatter det ikke som at du skulle mangle noen muligheter. Du vil nok likevel kunne se din mulige verdi i helheten, selv om du ikke ser din virkelige verdi for øyeblikket.Jeg er enig i at en sånn tankegang ville frata destruktive mennesker muligheten til å se sin verdi i helheten, det er jo nettopp derfor vi opplever at vi har kontakt med det høyeste til en hver tid. Forde vi skal kjenne at vi er verdifulle selv om vi kun tenker på oss selv og vårt eget velbefinnende.
Det er nok heller ingen som vet dette, selv om noen tror de har fått mer kunnskap enn de egentlig har grunnlag for å tro.For de fleste av oss er det ikke nødvendig å vite alt dette og mye mer, men det ble spurt her og da svarte jeg ut fra min oppfattlelse av ting.
Jeg elsker å studere de indre verdener for å se hva som gjelder der inne og ut fra det forstå hvor lite jeg forstår og hvor kort jeg har kommet i min utvikling mot å tenke på helheten fremfor meg selv.
Det er den måten jeg utforder meg selv hver dag.
Antall ord: 591
Hide post links |