Fakta, teori & skepsisDet finnes bare én du kan stole på!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

kraBat skrev:Svartepus:
Hvordan kan man bli villedet av tarot, når det er intuisjonen man bruker?
Jeg regner med at intuisjonen din sier deg hva som er rett og galt og hvordan du skal forstå bibelen, så hvordan kan du vite at ikke du er villedet av din intuisjon?

Man kan ikke bli villedet av sin intensjon, intensjon er noe ytterst få har lært seg å bruke, ubevistheten din hindrer deg i og nå fram til din intensjon og bevissthet, skylda kan legges på samfunnet. Vi snakker rett og slett ubevisstheten, altså personens tanker, man må vite at hva en du tenker så er ikke tankene dine deg. Bevisstheten din er å være klar over at du er klar over noe. Intensjonen din er grunnen for at du er på jorda, dessverre kaster vi nesten alle bort den på skole, jobb, biblen, ja alt mulig rart i for tiden materalistiske verden, men det vil endres, snart...
Intuisjon og intensjon er jo ikke det samme da... Her tror jeg du blander kortene litt.
Antall ord: 173
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
science
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jun 2006 01:18
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

youlian skrev:
Svartepus skrev:
youlian skrev:Vel, man kan jo forsøke å gjøre det morsomt. :) Det er også en måte å vri seg unna sannheten.
"Sannheten"? Du har sannelig høye tanker om deg selv...
Jesus er selvfølgelig sannheten. Tok det som en selvfølge at du visste det.
Er jesus sannheten, eller er bibelen sannheten?
Antall ord: 58
Beauty is in the eye of the beer holder..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

Svartepus skrev:
Jeg regner med at intuisjonen din sier deg hva som er rett og galt og hvordan du skal forstå bibelen, så hvordan kan du vite at ikke du er villedet av din intuisjon?

Man kan ikke bli villedet av sin intensjon, intensjon er noe ytterst få har lært seg å bruke, ubevistheten din hindrer deg i og nå fram til din intensjon og bevissthet, skylda kan legges på samfunnet. Vi snakker rett og slett ubevisstheten, altså personens tanker, man må vite at hva en du tenker så er ikke tankene dine deg. Bevisstheten din er å være klar over at du er klar over noe. Intensjonen din er grunnen for at du er på jorda, dessverre kaster vi nesten alle bort den på skole, jobb, biblen, ja alt mulig rart i for tiden materalistiske verden, men det vil endres, snart...
Intuisjon og intensjon er jo ikke det samme da... Her tror jeg du blander kortene litt.
OPPS, my bad :mozilla_oops:
Antall ord: 178

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

kraBat skrev:
Svartepus skrev:

OPPS, my bad :mozilla_oops:
Den er grei :mozilla_wink:
Antall ord: 185
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Lokalisering: Vest

Re: Det finnes bare én du kan stole på!

Innlegg av ragerod »

youlian skrev:Jesus

bla bla bla bla ikke ta i mot han

bla bla bla du blir så lykkelig

bla bla bla Du kan ikke stole på far i himmelen

bla bla bla tukle med ”deg selv”

bla bla bla Sannheten er det okkulte

bla bla leve livet
Så flott dah...
Antall ord: 51
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Aug 2006 20:33
18
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

Innlegg av Diffusa »

youlian skrev:Jesus Kristus er veien sannheten og livet. Er det ingen som vil forstå dette? Det finnes ikke et eneste riktig liv uten Jesus. Vi har fått denne gaven tilsendt fra Gud, men mange velger og ikke ta i mot han.
Det handler vel ikke om å ville fortå men å klare å forstå det? Får det ikke til helt selv da men.. :)
Jeg skjønner dere godt, dere som prøver dere på healing, reinkarnasjon, tarrot, og andre villedende retninger, MEN!! dere finner ikke noe ro i sjelen over dette. Det er som å spise godteri. Det er å godt, og du blir så lykkelig.. tror du. Hvis du bare lever på det blir tilslutt syk av det. Spiser du sundt vil du ikke ta noen skade av det.

Healing kan ikke befri deg fra alle plager du måtte bære på. Etter en stund vil du få de samme symptomene. Tarrot vil bare villede deg i livet, som etter hvert får deg dratt ned i gjørma. Alle kjenner en søken til ett eller annet, det er Jesus alle søker til, (alle har en søken) men heller blir dere villedet inn i andre okkulte sekter uten mål og mening. Ingen kjenner morgendagen! Tarrot kjenner ikke morgendagen! Et medium kjenner ikke morgendagen! Du kan ikke stole på noen av disse!! Alt dette er villedende retninger som vil skille dere fra far i himmelen.
Drev ikke liksom Jesus med healing da? Og står det ikke også om preeksistens i bibelen? Hva er det disiplene(?) hadde i tankene når dem spurte Jesus om han blinde mannen ble født blind, spør de ikke om det er fordi han har syndet?( Husker ikke hvor dette er i bibelen men jeg regner med at noen vet..)
Når skulle han ha syndet hvis han ble født blind?
Hva det nå enn måtte være det som banket i på loftet og skremte meg så fryktelig om natta. Og flyttet på saker og ting i huset. Hvorfor skulle det skremme meg, hvorfor var det der? JO det ville villede deg. En sa engang: "mediet sa det var en slektning av meg, som ikke ville gjøre meg noe" Tull og tøys!! tror dere ikke at høyere onde makter kan si hva de vil? De vrir alt de kan på sannheten slik at mennesker skal få sympati for dem.. Det er ikke nødvendigvis noe galt med mediet, men man skal heller ikke tukle med slike ånder. Det gjør bare åpenheten din til onde makter større. Likedan yoga. Det gir deg en avslappende følelse. Du blir avslappet der og da, men når du kommer til ”deg selv” er du like stressa, forbanna, og deppa.
Ja fysisk utfoldelse form av yoga åpner porten til helvete.. Yoga burde selvsagt forbys verden over..
Antall ord: 480
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Frokost
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Apr 2005 22:43
19

Innlegg av Frokost »

:mozilla_yell:
Sist redigert av Frokost på 20 Mar 2007 06:08, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Frokost
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Frokost »

youlian skrev:Jesus Kristus er veien sannheten og livet. Er det ingen som vil forstå dette? Det finnes ikke et eneste riktig liv uten Jesus. Vi har fått denne gaven tilsendt fra Gud, men mange velger og ikke ta i mot han.

Jeg skjønner dere godt, dere som prøver dere på healing, reinkarnasjon, tarrot, og andre villedende retninger, MEN!! dere finner ikke noe ro i sjelen over dette. Det er som å spise godteri. Det er å godt, og du blir så lykkelig.. tror du. Hvis du bare lever på det blir tilslutt syk av det. Spiser du sundt vil du ikke ta noen skade av det.

Healing kan ikke befri deg fra alle plager du måtte bære på. Etter en stund vil du få de samme symptomene. Tarrot vil bare villede deg i livet, som etter hvert får deg dratt ned i gjørma. Alle kjenner en søken til ett eller annet, det er Jesus alle søker til, (alle har en søken) men heller blir dere villedet inn i andre okkulte sekter uten mål og mening. Ingen kjenner morgendagen! Tarrot kjenner ikke morgendagen! Et medium kjenner ikke morgendagen! Du kan ikke stole på noen av disse!! Alt dette er villedende retninger som vil skille dere fra far i himmelen.

Hva det nå enn måtte være det som banket i på loftet og skremte meg så fryktelig om natta. Og flyttet på saker og ting i huset. Hvorfor skulle det skremme meg, hvorfor var det der? JO det ville villede deg. En sa engang: "mediet sa det var en slektning av meg, som ikke ville gjøre meg noe" Tull og tøys!! tror dere ikke at høyere onde makter kan si hva de vil? De vrir alt de kan på sannheten slik at mennesker skal få sympati for dem.. Det er ikke nødvendigvis noe galt med mediet, men man skal heller ikke tukle med slike ånder. Det gjør bare åpenheten din til onde makter større. Likedan yoga. Det gir deg en avslappende følelse. Du blir avslappet der og da, men når du kommer til ”deg selv” er du like stressa, forbanna, og deppa.

Jeg har selv vært borti dette, men da jeg kom til Jesus har hele verden forandret seg. Da forsto jeg alt det jeg hadde drevet med var galt. Før ble jeg overfalt av ånder hver dag. Tilslutt ble det så grusomt. Jeg slutta på skole i mange uker før jeg kunne klare hverdagen. Hele verden så ut som en plass uten mål og mening. Jeg hadde hørt litt om Jesus, men trodde ikke på han. Når jeg hørte om han ville jeg trekke meg unna. Jeg ville alltid trekke meg unna. ”hvorfor skulle jeg tro på en fyr som er død” tenkte jeg. Sannheten banket på hjertet. Sannheten er alltid tung og hanskes med. Hvorfor er det lettere bli dratt inn i okkulte ting enn å gå veien selv til Jesus? JO, til Jesus må du finne veien selv, men annet faller du inn i. Jeg fant vertfall meningen tilslutt. Håper dere også finner den.

Bare en kan redde dere, det er Jesus =)

Alle tenker på å leve livet, men ingen tenker på evigheten.
Vil bare si et par ting, Jesus(være seg en historisk person eller en fiktiv, symbolsk person) hadde veldig mye godt å komme med hva angår medmenneskelige følelser. Hvilken gave du snakker om går meg hus forbi, ser ikke helt hvor jeg har fått en gave fra en fiktiv eller oppdiktet person. Er det livet du mener? Evner jeg har? Utseende?

Og dine helt tåpelige meninger om healing, re-inkarnasjon, tarrot. Hæh!? Healing, det gir meg enormt mye å være en kanal for å hjelpe mine venner med plager, ikke at jeg bryr meg om meg selv i det hele tatt, jeg gjør det utelukkende for å hjelpe(mye likt din "Jesus"?), og jeg finner ro i sjelen av at mine venner har det bra. Jeg tror det står endel i Nye Testamentet om at Jesus gikk rundt og la hånden på folk.. Ikke fordi han hadde fått beskjed om at det var det han skulle gjøre, men fordi han ville gjøre godt. Hvor i svarte h****te står det at han hadde monopol på at han var den eneste som skulle gjøre dette i historien og ikke føle seg "tom" etterpå? Det gikk jo ikke så veldig bra for ham heller til slutt, såvidt jeg husker.. Re-inkarnasjon? Drev ikke Jesus og sto opp fra de døde? Tarrot? Drev ikke Jesus og messet om hva framtiden ville bringe?

Og, sorry, jeg kjenner min framtid. Far i himmelen? Nei takk, har en på jorden, har mer enn nok med å forholde meg til en iskald realist om jeg ikke skal prøve å forholde meg til en som ikke eksisterer attpåtil. Jeg vil ikke kalle meg et medium, eller noe som helst annet for den saks skyld, men det er nå engang slik at noen mennesker vet mer om framtiden enn de har hverken bakgrunn for å forklare, eller forstå selv på visse tidspunkter. De blir ikke dratt ned i "gjørmen"(hva du nå enn mener med det), tarrot eller ikke. Og når det er sagt, tarrot er ikke nødvendigvis et middel til å se inn i framtiden, men mer et hjelpemiddel til selvinnsikt.

Jeg har selv mange spøkelser som plager meg til det helt hinsidige hver eneste dag, men jeg holder det ut fordi jeg både må, og at jeg ikke er interressert i å bukke under. Den eneste man tilslutt helt kan 100% stole på er seg selv og sin egen oppfattelse av hva som virkelig foregår rundt en.

Og hva er det egentlig du mener med at folk blir dratt inn i det okkulte? Det er så vanvittig mange mennesker som blir dratt inn i kristne sekter hele tiden på søken etter noe. Det "okkulte" du snakker om som jeg kjenner, er ikke noe du blir dratt inn i, du er allerede inne i det fra du er født. Om det er noe som er ekte i livet for min del, så er det den delen av meg, det skumle okkulte som jeg ikke har blitt dratt inn i eller søkt meg til, det ligger i meg like mye som min trang til å spise, sove, drikke, puste. Og sannheten er ikke tung å hanskes med. Det er bare noe tull kristne har fått for seg, standard tull fra stygge høyre i protestantismen. Hvordan kan det være mer sant å bli dratt inn i en sekt som kristendommen, som i den store skumle okkulte sekten? Tar den hvilken som helst dag over noen som helst religion. Den bestemmer i hvert fall(det heter ikke "vertfall") ikke hva jeg skal tro, føle og mene. Jeg tror på selvrealisering.

Og kanskje vi skulle faktisk tenke på å leve livet fullt ut hver eneste dag i steden for å tenke på evigheten. Kanskje hvis vi hadde vært litt mer tilstede i livet her og nå så kunne verden sett litt bedre ut.
Sist redigert av Frokost på 20 Mar 2007 06:17, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 1213

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Frokost
Nybegynner
Nybegynner
19

Innlegg av Frokost »

Men er helt enig med at Yoga er roten til alt vondt selvfølgelig... Det er djevelens verk, det og salsa-kurs..
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Litt inspirert av BA. Alle sier at Jesus var ditt og datt, men hvordan kan vi egentlig stole på det?
Denne sier alt, assa:
Bilde
Sist redigert av Hecate på 20 Mar 2007 10:22, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 24
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Lokalisering: Norra Skandinavien

Innlegg av First Day »

ludoburgero skrev:Jeg liker engasjementet ditt, youlian!
Det skal du ha mye ros for!
Du legger virkelig mye energi i dette...
og Jesus vet og ser hva du gjør for Ham!

Jesus er lyset!

Derfor liker jeg meg best i mørket.
Da kan jeg leve litt mer etter hva jeg selv synes er rett og galt,
og mye av det samfunnet også synes.
Dette er ikke så mye om hva mange kristne, spesielt ikke de aller mest pietistiske kristne, synes er rett og galt. Jeg synes f.eks. sex før ekteskapet er helt ok.
Jeg kunne også startet tråder om det, og det hadde vært mye å sagt om det.
Det å banne synes jeg heller ikke er særlig dumt, sålenge man ikke overdriver det, fordi det også er ord, og det beriker bare vokabulæret ytterligere.
Og igjen synes jeg ikke alltid det er riktig å vende det andre kinnet til, selv om det i enkelte tilfeller også er praktisk å gjøre, eller hederlig for den saks skyld.

Som du ser har jeg, bare kort begrunnet her da, et fritt syn på livet. Jeg har ikke noen religion å stille meg bak, og jeg prakker ingen andre heller til å avskaffe seg med den troen de har. Jeg synes nemlig det viktigste er å ta vare på seg selv og hverandre og ha det bra. Og dersom religionen din ikke vil prakke på noen andre til å tro det samme, dersom religionen din og din tolkning av den stemmer godt overens med slik du oppfatter virkeligheten, så synes jeg du er heldig med dette.

Så igjen - bra med engasjementet.
Så ser vi også at andre bruker sitt engasjement på andre ting.
Veldig bra det også.
Hej alla venner
Har läst hela tråden och många många trådar internationellt.
Vi människor bär på en förfärlig historia. Allt från kannabalism, häxjakter offring
av levande människor och barn m.m.

Alla ville ha en egen religionslära vilket innebar många, många tvister och krig för
att sprida trosuppfattning. Som pågår på vissa håll än idag. De olika texterna som
blev skrivna är ofta hårda uttryck där man uppmanar att öga skall tas för öga o.sv.
Dessa texter ligger fortfarande kvar tillsammans med förklaringar till förhållningssätt
till det ökända. Aven gamla ritualer och sångtexter ligger kvar.

På sidan om detta tillkom så småningom en forskningsenhet inom respektive nation.
Det blev sganska snart konfrontationer mellan olika uppfattningar och vetenskapen
sökte efter en godtarbar bevisbörda. Fördelen med vetenskapen är att den hela
tiden uppdateras. Gamla teorier förkastas och nya kommer till.

Däremot i religionen kvarstår ofta texter som är skrivna för tusentals år sedan. Dessa
tolkas av högt uppsatta inom respektive religion som sannheten och dessa skall åtlydas
annars hamnar man i helvetet.

Även inom det ekonomiska området ville alla ha en egen valuta. Vilket är självklart för
uppbyggandet och en början till den materialistiska välfärden m.m. Men även inom det här området uppdateras systemen löpande.

Det här bör göras
*löpande uppdatering för texter i religions uppfattningar
*löpande förändringar av sångtexter som är anpassade till den moderna människan.
*globala tankegångar inom samtliga religioner med målsättning om sammanslagningar.
*ekonomiska förändringar med inriktnigar mot global valuta
*gemensamma forskningsenheter som ex. (efda)
*globalt miljöansvar
*tillåta sjukdoms behandlingar av högre dimensioner
*kräva av högre dimensioner ett sundare nåhetsnärmande
*starta forskning för ökad förståelse mellan människor och högre dimensioner
*inte förkasta nya ideer av världmedborgare

Det finns massor att skriva men någon annan kan kanske fortsätta på tråden.
Det är endast genom samarbete i alla leden som vi kan få en bra vistelse inom vårt
solsytem.

En gammal fråga : "kom ägget eller hönan först" ......"på vilket sätt försvann dinosaurierna, var det en kometträff, istid , eller tog de högre livsformerna (gud) bort dessa eftersom man inte såg en hållbar utveckling av universum".
Antall ord: 719
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Viktige poeng.
Enkelte ting må også bestå.
Ikke alt kan forkastes og fornyes.
Alt bygger videre på gamle idéer, ingenting er helt nytt i så forstand.
Alt er utvikling. Ingenting står heller helt fast, det må vi heller ikke glemme.
Men å ta vare på og vedlikeholde er noe annet - det uunngåelige er uansett uunngåelig, og det som skjer, det skjer, men vi kan gjøre vårt for å ta vare på det som vi synes er bra, og vi kan vise respekt for at dem som ikke synes det er så bra, ikke synes det.
Antall ord: 99
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg stilte spørsmålet for en tid tilbake og jeg fatter fortsatt ikke hvorfor vi mennesker absolutt må støtte oss til en tro på en eller annen høyere, utenforstående makt eller frelser....?
Personlig vet jeg ikke hva jeg er, men synet mitt er vel mer new age, hvilket innebærer at vi sitter med kraften og makten selv. En må gjerne se at vi er deler av noe som er større, men ingen andre enn en selv har ansvar for sitt eget liv og virke. Det er ingen trøstende frelser, men heller ingen Gud som dømmer. En er sin egen herre og har de egenskapene og forutsetningene en trenger for å komme dit en selv vil bare en er sterk nok i troen på seg selv.

Det er utrolig lettvint å skylde på Gud eller djevelen når noe går bra eller dårlig. Hvorfor ikke ta ansvar for sine egne valg og handlinger og innse at det bare en selv som har klart å kjøre seg selv i grøfta eller til topps, for den saks skyld?
"Årsak og virkning"....det er noe dritt ikke sant...?
Antall ord: 193
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Ja.
Antall ord: 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sosja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Mar 2005 09:54
19
Lokalisering: Oslo

Innlegg av sosja »

Man kan bare stole på seg selv-det er vi selv som tar alle valg her i livet, er det ikke?
Antall ord: 21
sosja

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links