Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHerøy Gard

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
storms
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Feb 2007 11:17
17
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 51 ganger

Innlegg av storms »

Hei, er du fra omerådet? Jeg tar mer enn gjerne både en og to turer til Herøy Gård for å se og føle på det som måtte finnes eller ikke. Jeg kan i alle fall si at det ikke var noe unormalt ved Anna si grav. Om jeg skulle sette fingeren på en følelses, så måtte det være at stedet var velsignet og svært fredfullt. Men haugen hvor Anna ligger er som fra en klassisk skrekkfilm en sen nattetime.

Jeg forsøker finne andre plasser på søre møre med "aktivitet".

StormS
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
hallinka
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Aug 2005 15:13
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av hallinka »

Spennende. Kunne godt tenkt meg en tur til Ålesund!
Antall ord: 9
“I'm an illusion of your heart. A manifestation of your adolescent psyche.” – Haruko, FLCL

Life may not be the party we hoped for, but while we are here we might as well dance.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
anca-77
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Aug 2006 10:32
18

Innlegg av anca-77 »

Nå er det lenge siden jeg har vært der oppe, men jeg kunne godt tenkt meg en tur :mozilla_wink:
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

undringa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Jul 2006 14:49
18
Lokalisering: sunnmøre

Anna med barnet

Innlegg av undringa »

Eg kjenner også til historia om Anna med barnet. Det må ha vore heilt jævlig å "vakne"opp og prøve fortvila å kome seg ut...
Eg har faktisk ein slektning som ligg begraven der. Han heitte Martin Notø og var morfaren til mormora mi.
Han var ein fattig mann då han døde og fekk derfor ei grav i utkanten av kyrkjegarden og utan namn eller gravstein.
Mormora mi kan fortelje at der var så lite jord der ute på kyrkjegarden at dei hadde problem med at graven kom til syne. Jord vart spada på, men det var sterk vind der ute som gjorde at jorda bles vekk. Derfor slutta dei å gravleggje folk der.
Antall ord: 114
undringa

Still deg opp på ein fjelltopp og sku utover. Bak deg ser du alt du har opplevd gjennom livet som har skapt deg. Nederlag, tap, gleder...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

storms
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av storms »

Hei,

Jeg tviler ikke på at de hadde problem med å gravlegge folk der. Det er jo en holme, og i ytterkantet er det jo virkelig mest berg med litt jord. I tillegg blåser det ganske mye her på møre ;)

Vi tok mange nattebilder der ute. Nærme 5 tror jeg. På en av stene kan en så vidt skimte Notøy. Men virker som det er xxx Louise Haraldsdottir Notøy

Dersom du er fra kantene og jakter på "skrømt", så kanskje vi kan prates litt over pm siden vi er fra samme plass. Jeg har prøvd å få fatt i flere "skrømt" plasser her på øyene, men det er desverre ikke mange.

Det skal visstnok være et hus på Kvitnes som huser ulikt besøk, men jeg har aldri registrert noe når jeg har gått forbi. Vi tenkte ta en tur ditt en sen kveldstime for å se og ta litt bilder, men jeg er sterkt tvilende til at det blir annet en frisk luft.

Dersom noen kunne komme opp med en skikkelig krutt-tønne av gjenganger hus her omrking ville jeg bli evig takknemmelig. Hotell union med mer er bare god gammeldags markedsføringsteknikk.

StormS
Antall ord: 204

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

piara
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Jan 2006 18:27
18
Lokalisering: helgeland

Innlegg av piara »

det var en trist historie..skal huske å ta en tur dit når jeg er der nede neste gang..fint i ulsteinvik!!
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Helen Gaius Mohiam
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Feb 2007 05:23
17
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Helen Gaius Mohiam »

:mozilla_smile: Ja er fra traktene. Vakkert er det i alle fall både på Kvitneset og på Notøya.
Tror grunnene til at du ikke hører historier, Storm, er at folk bor på familie- gårdene, og om noen går igjen er det folk i slekta. Blir for personlig for folk å få inn eksterne for å se på det, siden det er familiehistorier som folk kjenner til som gjør at de går igjen... Kjenner mange slike historier som sitter i veggene på mange flere enn en måte. Og slike historier er gjerne ikke for folks underholdning... :mozilla_sealed:
Antall ord: 101
"I am not searching, I am finding"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

storms
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av storms »

Vel.. jeg er ikke ute etter å underholde noe. Jeg er ute etter å sette min fot der andre ikke tørr og se sannheten i kvitauge. Skille historier fra virkelighet og gjetting fra fakta.

Helt ærlig tror jeg ikke at jeg kommer til å finne noe spøkelser, gjernferd eller lignende, selv om jeg går inn i de aller mest fordømte hus. Det har ingen ting med å tro å gjøre, fordi jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord en hva som er kjent, men at dette har en helt naturlig forklaring. Ingenting vil selvsagt glede meg mer enn å se det motsatte, at det finnes noe "levende åndelig".

Når det kommer til Anna med Barnet, så var dette en plass jeg hadde et visst håp til. Fordi om historien er sann, så er det svært sannsynlig at all den redsel og smerte Anna/barnet måtte ha opplevd kan omdannet seg til en stedsbunnen energi. Som dere kanskje vet så kan energi ikke forsvinne, bare endre form. Jeg tror også at tiden er som en film den kan ikke forsvinne. Et eksempel på dette er f.eks dersom du tenner opp et bål nå. Så reiser du fortere enn lyset et stykke ut i verdensrommet. Dersom du da kunne se bålet ditt ville det tenne seg på nytt når lyset når deg. Med andre ord så finnes alt som skjedde for 5 minutter siden ett sted der ute i verdensrommet.

Forskere mener verdensrommet og tid er mer komplekst enn bare en rett tidslinje. Veien mellom A og B kan gå gjennom C. Noen sier at tiden går rundt sin egen akse slik vi kjenner klokken, og at nå, egentlig består av millionvis av lag med historie.

Begynner det å bli komplisert? Tenk slik da, om tiden går rundt sin egen akse og bruker 10 min. Tiden innenholder alt. Da vill alt som hendte for 10 min siden være i det som skjer nå. Det samme vil det som hendte for 20, 30 og 40 minutter siden. Gitt de rette evnene kan du se gjennom tidslaget og altså se hva som skjedde for 10 minutter siden.

I et slikt tilfelle vil altså Anna sitt øyeblikk i graven "være tilgjengelig" på ulike tidspunkt.

I teorien om stedsbunnen energi kan energien være overført i omliggende gjenstander (Derfor kan energi fraktes bort). Dersom du har evnen til å ta inn energi er det ikke utenkelig du kan tolke denne, og få opp bilder av det som hendte.

Uansett hvordan jeg vrir og vender på ting, så finner jeg ingen logikk i å skulle kunne prate med døde. (hvor mange milliarder døde er da????) Jeg tror at lyd som lys går evig, og at noen kan ta inn frekvenser som gjør at de kan "høre" ting som er sagt i den samme runddansen.

Så slik er livet som skeptiker. Men jeg er ikke så bastant at jeg avfeier ting, derfor søker jeg plasser for faktisk å se dette selv.

PS: ut fra ren logikk kan jeg se på nesten hvem som helst og beskrive med stor nøyaktighet hvordan foreldre eller beste foreldre ser ut. Det er f.eks fysiske lover som forteller hvorfor du har den øyenfarge du har...

Så når jeg har brune øyne, så er det ikke fordi min far har knallblå og min mor grønne. Skjønner?

PS2: Jeg vil gjerne bli kjent med andre i omegn som liker å utforske det ukjente.

StormS
Antall ord: 591

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathilde
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Feb 2007 01:11
17
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Molde

Innlegg av Mathilde »

Hei
Vi var på omvisning på Herøy gard i fjordsommer. På loftet fikk vi fortalt at en hund som var der en gang, ikke ville gå på noen spesielle områder i huset, og at den alltid unngikk et spesielt rom. Historien om Anna med barnet har jeg også hørt. Hun fikk vel aldri fred stakkar! Tragisk ende hun fikk!
Antall ord: 62
Mathilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jygri
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 22 Apr 2006 20:19
18

Innlegg av Jygri »

For å være ærlig, tviler jeg på at historien om Anna med barnet er så veldig korrekt.
På den tiden gikk det ganske lang tid mellom dødstidspunkt og gravleggelse. At en person kan være skinndød i så veldig lang tid, er tvilsom, for som kjent må man ha vann og sånt for å leve.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Lillith
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jul 2006 17:07
18
Kjønn (valgfri): jente
Lokalisering: Norge

Re:

Innlegg av Lillith »

Helen Gaius Mohiam skrev::mozilla_smile: Ja er fra traktene. Vakkert er det i alle fall både på Kvitneset og på Notøya.
ELSKER å gå tur til Kvitneset. Jeg bor på Brandal, så er fin spasertur å gå dit. Kan gjerne tilbringe ett par timer der også, og bare utforske når jeg først er der :mozilla_smile:
Antall ord: 59
Normal people scare me

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Nov 2005 13:12
19
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Herøy Gard

Innlegg av Horus^ »

Bor i Ålesund, så om folk er i nærområdet, så henger jeg meg på :)
Antall ord: 16
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Atmosphere
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 05 Feb 2009 23:11
15
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Stjørdal
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 16 ganger

Innlegg av Atmosphere »

Jeg hørte en liknende historie fra middelalder-tida, der det var gravd opp en grav hvor det lå et skjelett av en dame, og et bitte lite skjelett lå mellom beina hennes. Man kan vel ikke føde når man er død, så det var vel et tilfelle av skinn-død. (Dersom det var sant. Men jeg lurer faktisk på om det var bilder med)

Så det er/var jo alltids mulig. Noen ganger hadde man vel begravelse ganske fort, f.eks på sommeren når det var varmt og likene gikk fort i oppløsning, mens andre ganger måtte man oppbevare kista hele vinteren pga frost i jorda.

(Fra samme artikkelen/boka var det nevnt at en munk (?) var begravet, og det var masse kloremerker i lokket på kista hans da han ble gravd opp... tenk så grusomt å bli liggende nedi der og kjempe for å komme seg ut..!)
Antall ord: 154
I hope to arrive to my death; late, in love, and a little drunk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

TheCat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Nov 2009 21:20
14
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Bergen

Innlegg av TheCat »

Huff : /
Antall ord: 1
What else is there?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links