Drømmer, NDO & ut av kroppen ⇒ "Borte"
Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer
-
- Standard bruker
- Startet: 07 Feb 2007 22:13
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: nittedal
Hjerneskade..?.. takk!
Jeg trodde at man kan fortelle hva man oppleve her og dele forskjellige erfaring med andre uten å få noe dritt tilbake melding...!...
*rister på hodet*
Jeg trodde at man kan fortelle hva man oppleve her og dele forskjellige erfaring med andre uten å få noe dritt tilbake melding...!...
*rister på hodet*
Antall ord: 27
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 10 Feb 2007 23:12
- 17
- Blitt takket: 5 ganger
Eplepsi er jo symptomer på forskjellige hjerneskader eller forstyrrelser hvor hjernen overaktiviseres. Det må jo være en eller annen slags forstyrrelse eller skade som har forårsaket hendelsen(det er jo tross alt ikke normalt), bare ingen som oppfyller kritteriene for eplepsi.
Antall ord: 43
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Epilepsi
Symptom på forskjellige tilstander som har det til felles at de leder til en anfallsvis funksjonsforstyrrelse i hjernen. Ja det stemmer...
MEN.. les videre nu.. Det finnes mange type form for Epilepsi...
Generaliserte anfall
Epileptisk anfall som påvirker hele hjernes overflate eller anfall som sprer seg fra en del av hjernen til hele hjerne-overflaten. Kan utarte seg på forskjellige måter. Inkluderer Generaliserte tonisk-kloniske anfall (GTK), myoklone anfall og atoniske anfall.
Generaliserte tonisk-kloniske anfall (GTK)
Anfall hvor pasienten mister bevisstheten, faller, stivner først i kroppen for deretter å få kramper både i armer og ben. Under anfallet vil pustebevegelsene stanse, det kan komme fråde fra munnen og av og til kan det være ufrivillig avgang av urin og avføring.
Grand-mal anfall
Gammel betegnelse på ”det store” epileptiske anfallet. Kalles i dag for tonisk-klonisk-anfall.
Juvenil myoklon epilepsi
Aldersrelatert epileptisk syndrom uten kjent årsak. Anfallene starter gjerne rundt puberteten.
Komplekse partielle anfall (KPA)
Epileptisk anfall som starter fra et begrenset område i hjernen. Pasientens bevissthet er redusert under anfallet. Vanlige symptom er at pasienten blir fraværende, stopper ofte å snakke, kan fomle med klærne, gjøre tyggebevegelser, fukte leppene, svelge, repetere ting de holder på med.
Lennox-Gastaut-syndrom
Epilepsisyndrom som oftest starter i barndommen (1-8 år).
Motorikk
Bevegelse, bevegelsesevne.
Neuropsykologi
Vitenskap som behandler sammenhengen mellom de mentale funksjonene og hjernen.
Myoklone anfall
Kortvarig rykninger av et par sekunders varighet oftest i armene og skuldrene. Pasienten er bevisst under anfallet.
Partielle anfall
Epileptisk anfall som starter fra et begrenset område i hjernen. Inkluderer både Enkle partielle anfall (EPA) og Komplekse partielle anfall (KPA).
Sensorisk
Har med sansing å gjøre, dvs kroppens sanseorgan og hjernes mottakelse av sansenes impulser.
Status epileptikus
Vedvarende eller gjentatte epileptiske anfall som varer over 30 minutter.
Tonisk-Klonisk-anfall
Se Generalisert tonisk-klonisk anfall (GTK).
Vagus-nerven
Nerve som sender greiner til nesten alle organer i svelg, brysthule og bukhule.
West-syndrom
Epilepsi-syndrom med anfall som starter i det første leveåret.
Kan du finne en av dem som du mener det er mest sannsynligvis er årsak til jeg var "borte" i FEM TIMER????? herre dr.doctor........
Symptom på forskjellige tilstander som har det til felles at de leder til en anfallsvis funksjonsforstyrrelse i hjernen. Ja det stemmer...
MEN.. les videre nu.. Det finnes mange type form for Epilepsi...
Generaliserte anfall
Epileptisk anfall som påvirker hele hjernes overflate eller anfall som sprer seg fra en del av hjernen til hele hjerne-overflaten. Kan utarte seg på forskjellige måter. Inkluderer Generaliserte tonisk-kloniske anfall (GTK), myoklone anfall og atoniske anfall.
Generaliserte tonisk-kloniske anfall (GTK)
Anfall hvor pasienten mister bevisstheten, faller, stivner først i kroppen for deretter å få kramper både i armer og ben. Under anfallet vil pustebevegelsene stanse, det kan komme fråde fra munnen og av og til kan det være ufrivillig avgang av urin og avføring.
Grand-mal anfall
Gammel betegnelse på ”det store” epileptiske anfallet. Kalles i dag for tonisk-klonisk-anfall.
Juvenil myoklon epilepsi
Aldersrelatert epileptisk syndrom uten kjent årsak. Anfallene starter gjerne rundt puberteten.
Komplekse partielle anfall (KPA)
Epileptisk anfall som starter fra et begrenset område i hjernen. Pasientens bevissthet er redusert under anfallet. Vanlige symptom er at pasienten blir fraværende, stopper ofte å snakke, kan fomle med klærne, gjøre tyggebevegelser, fukte leppene, svelge, repetere ting de holder på med.
Lennox-Gastaut-syndrom
Epilepsisyndrom som oftest starter i barndommen (1-8 år).
Motorikk
Bevegelse, bevegelsesevne.
Neuropsykologi
Vitenskap som behandler sammenhengen mellom de mentale funksjonene og hjernen.
Myoklone anfall
Kortvarig rykninger av et par sekunders varighet oftest i armene og skuldrene. Pasienten er bevisst under anfallet.
Partielle anfall
Epileptisk anfall som starter fra et begrenset område i hjernen. Inkluderer både Enkle partielle anfall (EPA) og Komplekse partielle anfall (KPA).
Sensorisk
Har med sansing å gjøre, dvs kroppens sanseorgan og hjernes mottakelse av sansenes impulser.
Status epileptikus
Vedvarende eller gjentatte epileptiske anfall som varer over 30 minutter.
Tonisk-Klonisk-anfall
Se Generalisert tonisk-klonisk anfall (GTK).
Vagus-nerven
Nerve som sender greiner til nesten alle organer i svelg, brysthule og bukhule.
West-syndrom
Epilepsi-syndrom med anfall som starter i det første leveåret.
Kan du finne en av dem som du mener det er mest sannsynligvis er årsak til jeg var "borte" i FEM TIMER????? herre dr.doctor........
Antall ord: 368
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Kan du lese bokstaver...Dr. Doktor skrev:(...) bare ingen som oppfyller kritteriene for eplepsi.
Antall ord: 14
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Dr. Doktor skrev:Kan du lese bokstaver...Dr. Doktor skrev:(...) bare ingen som oppfyller kritteriene for eplepsi.
Så ikke det før nå. Beklager men uansett det sier meg ingenting.. ! ..
Antall ord: 30
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
-
- Standard bruker
- 17
Du altså.. Du gir deg ikke du... he he...Dr. Doktor skrev:Transitorisk global amnesi.
Hvis plutselig tap av korttidshukommelsen opptrer som eneste symptom, er dette vanligvis en godartet tilstand, på fagspråket kalt transitorisk global amnesi
.- Logisk forklaring på det ja-
Men..-
Personen kan da virke lett forvirret, husker ikke fra det ene øyeblikket til det andre, men gjenkjenner sine omgivelser og andre ting som er lagret i langtidshukommelsen. Det hele glir vanligvis over i løpet av noen timer.
-bra forsøk
Det har skjedde KUN en gang i mitt liv.. og mange år siden..
Og dessuten blir jeg ikke lett forvirre og husker ellers ALT annet.... så det funker ikke med denne diagonse heller, HERRE DR.DOCTOR...[/b]
Antall ord: 121
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 14 Feb 2007 20:51
- 17
- Lokalisering: fredrikstad
Re: "Borte"
Hello!
det du opplevde der var nok en REM-søvn.
Antall ord: 11
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Okt 2005 20:04
- 19
- Lokalisering: Norge
- Blitt takket: 2 ganger
og da er REM-søvn?crazyshit skrev:Hello!
Antall ord: 19
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 01 Aug 2005 03:00
- 19
- Lokalisering: Østfold
- Har takket: 1 gang
Høres ut som om du har falt i en eller annen form for transe kanskje?
Antall ord: 16
Det er mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder.....
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
line001 skrev:og da er REM-søvn?crazyshit skrev:Hello!
REM søvn?? det er sånn du sov men du bevege deg både kropp el øyne.. som du drømme noe. Du har sikkert sett dyr som bevege seg i søvn f.eks små løp mens den ligge i sofaen eller gulvet... (var det du mener line??)
Antall ord: 72
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Og det vil si??Odina skrev:Høres ut som om du har falt i en eller annen form for transe kanskje?
Antall ord: 22
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Det kan jo være hva som helst.@ngel skrev:Hello..
Jeg har en historie som jeg vil dele med dere.... noe som jeg tenker på hver dag... og lurer på hva, hvordan, osv...
Hmm. må tenke litt...... Det skjedde i 1998 tror jeg.
Vi var på besøk hos min tante som bodde i Frøya, så vi skulle dra hjemover til Nittedal.
Jeg satt foran sammen med pappa mens mamma satt bak sammen med min lille bror..
Så fort vi kom oss over til landet fra ferjene så "våknet" jeg da vi var i Gran..
Altså vi har kjørt ca 5-6 timer, jeg satt og så på vei hele veien nedover. Pappa måtte "vekket" meg for å få meg tilbake. Og jeg sov faktisk ikke men så på veien hele vei... Og det skremte meg, jeg husker ingenting.. Jeg var "vekk" .... både fysisk og mentall... Lurer på om noen her har opplevd omtrent det samme her???
Håper noen kan svare
Både ut-av-kroppen opplevelse, eller mer sannsynlig at du bare har havnet i en slags transe. Kanskje du har gått helt utav fokus, slappet av og fulgt med på de hypnotiske mønstrene du har sett langs veien, som f.eks. lyktestolper, skog og annet som har sust deg forbi. Jeg vil nok tro det kan være slik.
Jeg husker en skremmende opplevelse som skjedde da minstesøstera mi var cirka 2 år gammel. Vi oppfattet den ihvertfall veldig ekkelt, fordi vi ikke visste hva som var galt, og fordi vi ikke fikk "liv" i henne. Hun var ikke av den typen som sovnet så ofte når vi kjørte bil, hun likte å prate og observere ut av vinduet og sånt. Så en dag, da min mor hadde kjørt til butikken med henne i baksete hadde hun sovnet, så hun ble værende i bilen. Da hun kom tilbake var hun litt overrasket over at hun enda sov, men greit det da... Da hun var hjemme igjen ville hun vekke henne, istedenfor å bære henne inn, så hun prøvde forsiktig, men fikk ikke noe kontakt whatsoever. Så hun bærte henne inn da. Så prøvde hele familien å vekke henne, for hun så ut til å være i en dyyyyp dyyyyp søvn. Det var så ekkelt at jeg husker jeg begynte å grine. Reagerte ikke på noe som helst ifølge noen Glasgow Coma Scale for å si det sånt engang. Verken berøring, hvisking eller skriking. Så det var omtrent øyeblikket før mamma ringte ambulanse, hun hadde i det minste puls da. Men ingenting nytta. Cirka 10 minutter seinere våkna hun fin i formen. Lettere forvirret da, som om hun ikke skjønte bæret, men i godt humør.
Antall ord: 468
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |