Globeline skrev:Jeg kan ikke stå til ansvar for dine forventninger, de er dine egne. Forventninger er sjelden bra, med unntak av når man ønsker å få mer makt i en situasjon. Det er stort sett lettere og mindre anstrengende og se hva andre velger å gjøre, uten å ha forventninger i forkant. Forventningene blir ofte årsak til følelser som frykt, skuffelser, sinne osv - dette på grunn av at forventninger ikke blir innfridd. Eks, du forventer at din venn skal gjøre noe, vennen gjør ikke dette - du blir såret og lei deg. Uten forventning, men med et åpent sinn ville du sluppet skuffelsen. Motsatt, du forventer noe skal gå galt og gruer deg i lang tid, tar sorgen på forskudd - så går det ikke galt likevel og du har sørget uten grunn. Dersom det går galt, så har du sørget hele tiden før det skjedde, uten at det var nødvendig. Du vil helt sikkert sørge mer enn nok når det skjer. Så forventninger er en uting.
Ok ok. For det første: Her bruker du skikkelig lang tid på å fortelle at du ikke vil stå til ansvar for mine forventninger. Noe da ingen har krevd av deg heller. Gratulerer.
For det andre: Man kan ha forventninger uten emosjonelle tilknytninger.
Og det tredje, og kanskje det beste poenget her:
Hvis du spår meg, så vil jeg jo faktisk forvente at det du forteller meg kommer til å skje. Så sier du i tillegg at forventninger er unyttige grunnet den emosjonelle tilknytningen. Hva i helvete er da vitsen med spådommer? Å plage folk?
Globeline skrev:Du velger å forholde deg til egne antagelser fremfor andres forklaring på hva de gjør. Altså velger du, på bakgrunn av at du selv ikke har erfart, å mistro andres forklaring. Vet ikke helt hvem som ikke holder seg til saken jeg da, men jeg antar det er deg.
Feil, jeg har jo bare basert meg på deres forklaringer ang. temaet.
Dr. Doktor skrev:Om det er en antagelse, eller om det er et syn/intuitiv forutanelse man har, så forandrer ikke dette det faktumet at det ikke er annet enn vidreføring av et hendelsesforløp(iflg. de forklaringen jeg hittil har fått på fenomenet).
Alle hendelser har en årsak? Enig? Fysiske årsaker kan måles og man kan faktisk ved hjelp av "baklengsmatematikk" regne seg frem til hva som skjer i fremtiden.
Hvis man tenker tilbake en time så har det vært en rekke hendelser som har ført deg fra da til nåtiden. Aldringsprosessen har gått sin gang, jorden har roterte litt osv.
Jeg kan nå fortelle deg at om en time inn i fremtiden så vil du ha blitt enda en time elder og og jorden har rotert enda litt mer. Dette har man ingen kontroll over.
Dette er ingen spådom i seg selv. La oss nå si at jeg ikke tenkte meg ut dette, men fikk et syn hvor jeg så at i morgen på denne tiden har du blitt et døgn eldre og jorden har rotert en hel gang rundt. Dette vil jo være en spådom, men den spår fremdeles et hendelsesforløp basert på de fysiske lovene. Det kan jo ikke skje noe som er fysisk umulig. Fremdeles enig?
Alle spådommer vil derfor spå fremtider basert på disse reglene. Det ble tidligere i tråden her nevnt en overvektig person som spiste alt for mye. Hvis denne personene fortsetter med dette så vil han antagelig bli syk og dø. Dette er sannsynlig, og følger de samme regler som nevnt ovenfor.
Problemet er at dersom en person har fri vilje følger ikke denne noen bestemte regler. Her kan med andre ord alt skje. Jeg vil derfor ikke si at en spådom vil være særlig nyttig med så mange variabler som vi i dag har. For du kan si at en spådom vil være retningen livet ditt tar om du fortsetter på den veien du er på, men med så mange andre frie viljer som krysser din vei vil da denne veien bli mer og mer usannsynlig. Jeg tviler derfor ikke på spådommen, men nytten av denne.
Jeg ser nå bortifra Asbjørns forklaring som med de gitte faktorene er en mulig forklaring. Sett at vi er en bevissthet som opplever en allerede selvbestemt virkelighet så vil spådommer og den frie viljen være forenelige. Se litt på det som at du først tegnet et tegneseriehefte, for så å lese det rute for rute.